Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Gammalt öl
InläggPostat: tor 22 maj 2014, 15:00 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Här är en länk till ett annat praktiskt experiment för öltillverkning på gammalt (riktigt gammalt) sätt. Tyvärr får man ingen info om hur det smakade tillslut vilket
så klart är väldigt intressant, men en orsak tror jag kanske var att man av någon anledning inte använde lock på jäskaren, vilket ledde till stor avdunstning som
kanske förstörde resultatet (min teori).

Ölbryggningsblogg

Anledningen till att jag var lite intresserad av detta är att jag funderade på vad man använde innan humle fanns här uppe i norden och den humle som odlas här idag
sägs ju dessutom inte duga så bra för smaksättning av öl.

Jag är lite sugen på att göra ett eget liknande och väldigt småskaligt experiment med liknande smakämnen, men jag tror att jag skippar lerkrukorna.

Någon annan som provat att smaksätta med något annat än humle?

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: tor 22 maj 2014, 15:29 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Pors, det är vad man använde. I danmark finns det belägg så tidigt som från bronsåldern. Humlen är senare, i centraleuropa verkar den dyka upp under 700-talet.

Att den humle som växer här idag inte skulle duga för smaksättning håller jag inte med om. Det är riktigt att det inte blir samma beska som med annan humle, minns inte riktigt varför. hur som helst, ett år skördade vi ett par kassar humlekottar från humlen på min gård. Den använde kompisen till bryggning. Det blev en väldigt bra lättdrucken pils.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: tor 22 maj 2014, 15:33 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man gjorde öl utan humle .

Den humle som säljs på plantskolorna är alla honplantor som visserligen ger kottar men utan den beska som om en hanplanta hade funnits med .


Här finns ett kul experiment http://morebeer.com/brewingtechniques/l ... hcock.html

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: tor 22 maj 2014, 17:15 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Dweomer skrev:


Mycket intressant artikel där. Tack för länken. Jag läste hela artikeln och den beskriver ju inte bara öltillverkning utan även lite om brödtillverkning för länge sedan.
Jag visste redan att det var länge sedan man började med öl men inte att det är så länge som 9000 år sedan. Inspirerande experiment.

lipoptena skrev:
Pors, det är vad man använde. I danmark finns det belägg så tidigt som från bronsåldern. Humlen är senare, i centraleuropa verkar den dyka upp under 700-talet.

Att den humle som växer här idag inte skulle duga för smaksättning håller jag inte med om. Det är riktigt att det inte blir samma beska som med annan humle, minns inte riktigt varför. hur som helst, ett år skördade vi ett par kassar humlekottar från humlen på min gård. Den använde kompisen till bryggning. Det blev en väldigt bra lättdrucken pils.


Ja, dom provade ju med pors i sina experiment men man fick ju tyvärr inte något svar på om det blev bra smak.

Intressant att du provat med egen svensk humle. Jag tycker ju också att det borde gå, fast jag läst att det inte gör det.
Det gäller väl att man har en bra sort, kan jag tänka mig.
Kanske finns att köpa lämpliga humle-plantor för öltillverkning någonstans?

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: tor 22 maj 2014, 18:57 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Vi har en gammal stam här, vet inte exakt hur gammal men den är inte så produktiv som de nyare sorterna har inte testat den för öl ännu men är väldigt sugen på att prova den och se hur resultetet blir.

Humle är mycket lätt att ta sticklingar från, bara att dela roten vid fästet, den behöver ganska mycket näring pga det mycket snabba växt takten på våren så att den får en bra start men sedan sköter den sig i stort sett själv, tänkt dock på att många andra växter inte gillar att stå i omedelbar närhet av plantan då den utsöndrar ämnen som skall minska konkurens av andra växter vilket gör att vissa andra växter växer dåligt om de står mycket nära humleplantan.

Den går att odla mot ett träd men man bör då sätta den en bit ifrån stammen så att de inte konkurerar om näringen utan man kan mylla ner gödsel ordentligt åt plantan (när man gjort det räcker det att lägga på som vanligt med tex ko eller hästgödsel, etc ibland när det gamla börjar bli för utarmat).

Annars är ju humlestörar eller spaljeer, etc det enklaste.
(hos oss växer den helt enkelt mot vindskyddet till köksverandan, blir ett redigt trassel ändå av den och blommorna som man vill åt vill ändå hänga fritt i solen så de är lätta att plocka med en sax).)

Använder man Pors blir proportionerna annorlunda då den ger väldigt mycket smak och det lätt blir väldigt beskt annars.
De vilda varianterna här fungerar utmärkt tror jag, har i allafall mycket fin lukt och smak vid visuella tester jag gjort (brännvin kan man göra om man lakar ur den i starksprit (tex 96%) först så att essensen går att späda).

Skvattram och rosling mfl är giftiga men går att göra te och brännvin av om man är medveten om saken, de går nog att inta i mindre mängd men jag törs INTE rekommendera det då det i modern tid även är vetenskapligt belagt att plantorna innehåller giftiga ämnen. (Lär tydligen ge narkotiska effekter ihop med alkohol, men jag är osäker på om det tex kan tänkas ge leverskador eller andra tråkiga saker ihop med alkohol).
-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: tor 22 maj 2014, 19:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Åbrodd användes också för att smaksätta öl .
Humlen var ju inte till för smaken i första hand utan för att den såg till att brygden inte surnade och blev dålig . Den konserverade ölet .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: fre 23 maj 2014, 08:14 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Tydligen så var den ursprungliga definitionen av "ale" lika med öl utan humle.

En intressant fråga är huruvida man skulle kunna ersätta humle med lingon om det är just den konserverande effekten som man främst
är ute efter. Lingon innehåller ju ett naturligt konserveringsmedel - Natriumbensoat (E211) och användes mycket förr av just den anledningen.

Alternativt så kan man idag förståss tänka sig att tillsätta Natriumbensoat eller Bensoesyra direkt (efter jäsningen), men jag tänker på ett läge (efter SHTF) när
sådana saker kanske inte längre finns att köpa.

Googlade lite snabbt på detta och lingonöl är tydligen inte helt okänt.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: fre 23 maj 2014, 12:19 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Om du menar Egtvedfyndet så verkar det som jag tolkar saken (utan att ha googlat ännu) ha rört sig om någon typ av mjöd med lingon och honung tror jag. Intressant detta det håller jag med om, skulle onekligen vara spännande att klura ut hur man gjorde detta lingonmjöd om det stämmer.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: fre 23 maj 2014, 12:29 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Mjöd ska visst bli bra med lingon ...

Citera:
Den godaste mjödet jag har druckit var frisk av lingon, röd och iskall en het sommardag i juli.


Mjöd

Jag fortsatte att söka info om lingon i öl och det finns tydligen en del som har provat. Det blir tydligen riktigt friskt och gott
om man lyckas, men jag läste också att det fanns dem som haft problem med att få igång jäsningen. Kanske beror
detta just på lingonens konserverande effekt?

Citera:
Om du ska tillsätta frukt och örter i din mjöd så vänta tills jäsningen har kommit i gång ordentligt.


Antagligen så gäller väl samma sak om man tillsätter lingon till öljäsningen, kan man tänka.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: fre 23 maj 2014, 12:42 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Hittade en kul grej när jag snabbgooglade:
http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=286&p=1

Där framgår alltså några saker som att,
lingonen troligen skall tillsättas något senare för att inte störa jäsningsprocessen.
(väntar spännt på mer info om detta, måste forska mer i saken... :) )

Andra tips som jag såg var bland annat att,

Om man vill köra vetemalt så bör man alltså blanda ca 20% kornmalt i för bättre resultat.
(ren vetemalt ger en ganska distinkt smak (personligen tycker jag att det lätt kan bli litet för dominerande med vetejästsmaken men andra älskar den i ren form så det är nog väldigt mycket en individuell smakfråga tror jag, bäst tycker jag dock balanserade veteöl som tex Grafenwald (lager, så detta blir inte samma utan en Ale med mjödkaraktär så den blir nog litet tyngre och förmodligen sötare) och liknande smakar bäst.) så jag tror också det skulle vinna på det för att vara ärlig, men om jag tolkar honom rätt där så hade det även tekniska fördelar i det färdiga resultatet då det verkar ge en viss korrigerande balans i malten.).

Ölet innehöll även pors i ställetför humle (all Kriek gör det inte så det verkar vara "optional" som det heter... om man vill använda pors och/eller humle i brygden eller ej. (misstänker att man faktiskt kan blanda humle och pors, men jag ar inte provat så jag vet inte))

Not, pors ger som sagt en kraftigt besk smak så man bör nog använda den med försiktighet om man vill ha ett mer friskt kriekliknande öl. (Kriek är en typ av belgisk vildjäst öl, ofta sötat med fruktsafter och honung, påminner mer om cider till karraktären men med maltbas.).

Det stod även någon notering om jästskummet som han återanvände senare, måste forska mer om exakt hur man gör här.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: fre 23 maj 2014, 12:54 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
TheRoad, intressant låter ju som att vi börjat gå över ån efter vatten som det heter, var kanske vanlig mjöd i ett näverkrus när allt kommer omkring, mjöd är ju ett säkert kort om man lyckas med det. Här skall labbas! (så snart jag får tag i honung till överkomligt pris). :up:

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: fre 23 maj 2014, 12:59 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Skummet innehåller överjäst så den går att återanvända eller blanda i en surdeg .
Bottensatsen innehåller underjäst som har en kraftigare smak och passar till vörtbröd om man inte tar den tillvara för nästa ölbrygd .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: fre 23 maj 2014, 13:07 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Aha, var väldigt länge sedan jag bryggde öl seröst nu, så hoppas ni har överseende med korkade nybörjarfrågor, :) men jag och min far ärvde en låda ölbryggnings attiraljer av en släkting förut så har varit väldigt sugen på att sätta igång igen sedan dess. Hur gör man sedan är det bara att lägga i en burk och spara eller bör man göra någonting mer med jästkulturerna först?

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: fre 23 maj 2014, 13:26 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Google och sök på keeping beer yeast så får du många förslag och metoder att välja mellan

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gammalt öl
InläggPostat: fre 23 maj 2014, 14:09 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Mizzarrogh skrev:
Aha, var väldigt länge sedan jag bryggde öl seröst nu, så hoppas ni har överseende med korkade nybörjarfrågor, :) men jag och min far ärvde en låda ölbryggnings attiraljer av en släkting förut så har varit väldigt sugen på att sätta igång igen sedan dess. Hur gör man sedan är det bara att lägga i en burk och spara eller bör man göra någonting mer med jästkulturerna först?



Jag är också sugen på att prova att göra lite öl. Jag gick en kurs för många år sedan där vi brygde öl på riktigt sätt fast i liten skala. Väldigt intressant, men han som höll i kursen gjorde mycket beräkningar och var mycket noggrann med tider, temperaturer, vikter osv. Jag upplevde att det var lite väl mycket vetenskap över det hela, men det är klart, han tävlade ju i detta. Själv är jag mest sugen på att prova att göra ett förhoppningsvis gott eller i alla fall ok öl. Gärna så enkelt som möjligt.

EDIT: För att svara på din fråga - Jag tror att man kan bevara jästkulturen i en glasburk i kylen under lång tid om man med jämna mellanrum matar den med lite näring.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet