Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 21:22 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
För ett tag sedan så startade jag denna tråd: min-edc-t10979.html där jag redogjorde för min EDC när jag pendlade långt och bland annat såg risken att jag skulle behöva ta mig hem rätt långt till fots. Sedan dess har jag bytt jobb till ett som ligger högst tio minuters promenad hemifrån (förövrigt en av de bästa prepps och allmänna livsbeslut jag tagit förutom mitt giftemål). "Kravställningen" på min EDC har därmed gått från att klara 3-4 mils promenad i halvkasst väder till att huvudsakligen behöva klara av vardagliga bekymmer. Basicly det som i den andra tråden står under "i jackan" plus en plastpåse och ett par arbetshandskar. Om jag någon gång åker längre hemifrån brukar det kompletteras med vattenflaska och bok ifall jag skulle behöva handskas med några förseningar.

Vad bär ni på er till vardags och vad är er tänkta "kravställning"? Ser ofta både på youtube och här/ andra prepperforum sammanställningar av vad folk bär med sig som edc och det brukar inte saknas förslag på kompletteringar, men vad hoppas ni att edc:n ska hjälpa er med?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 21:37 
Vettiga skor och ett multiverktyg i fickan. Har 3km till jobbet så kan nog ta mig hem halvnaken i en snöstorm. Men alltid bra skor oavsett var jag är.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 22:05 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Jag släpar på en PC till och från jobbet så använder alltid en väska, men lite business aktig.
Åker dock bil så inga större problem att släpa datorn blir en vanesak. Beroende på hur mycket papper jag har så fylls den upp lite olika på vintern respektive sommaren. Men bilen finns ofta nära.

Beställde en ny för ett tag sedan från banggood med löstagbar solpanel iofs bara 6,4 watt. Men passar bra i stadsmiljö med lite business stuk. Impulsköp men det var över 50 % rabatt så får se om den verkar vettig.

https://www.banggood.com/KINGSONS-Solar-Charging-Backpack-Business-Laptop-Bag-with-Removable-Front-Charging-Panel-USB-Port-p-1182063.html?rmmds=search

Bara hoppas kvalitén är hyfsad.

Alltid kul att testa lite solpaneler också :lol:

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 22:29 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
Ja en väska tillåter en ju att bära med sig mer grejer... och en bil kan man ha mycket bra-att-ha i :)

frågan kvarstår ju dock oavsett bärsystem/transportmöjligheter... vad hoppas du att din edc ska ge dej för kapacitet/ förmågor?

Tidigare var målet med min edc att kunna ta sig fram 3-4 mil till fots efter en arbetsdag, i mörker och halvkasst väder, jag har även burit med mig självförsvarssprej för att öka min förmåga till självförsvar. Nu har mina förutsättningar ändrats och kravställningen på min edc är begränsad till mer vardagliga saker som småsår, mindre reparationer och om jag behöver hitta något där det är mörkt.

Hmm kanske borde starta en liknande tråd om BoBar också...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 22:55 
Inte helt fel att vara utan prylar också för att få lite perspektiv. Ett multiverktyg, mobil/plånbok och öronproppar (tinnitus) är det enda jag försöker ha. Jag försöker leva lite efter "du är inte dina prylar".

Som edc räcker det i dom flesta situationer. Har iofs en välpackad väska i bilen ifall något skulle hända.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 23:23 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
krippaz skrev:
Jag släpar på en PC till och från jobbet så använder alltid en väska, men lite business aktig.
Åker dock bil så inga större problem att släpa datorn blir en vanesak. Beroende på hur mycket papper jag har så fylls den upp lite olika på vintern respektive sommaren. Men bilen finns ofta nära.

Beställde en ny för ett tag sedan från banggood med löstagbar solpanel iofs bara 6,4 watt. Men passar bra i stadsmiljö med lite business stuk. Impulsköp men det var över 50 % rabatt så får se om den verkar vettig.

https://www.banggood.com/KINGSONS-Solar-Charging-Backpack-Business-Laptop-Bag-with-Removable-Front-Charging-Panel-USB-Port-p-1182063.html?rmmds=search

Bara hoppas kvalitén är hyfsad.

Alltid kul att testa lite solpaneler också :lol:

Jag skaffade en lös solpanel på 7,5 W istället, som är till för att hängas på utsidan av existerande väska. Mer effekt och mer grey man.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 23:46 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Min EDC består egentligen bara mobiltelefonen, fällkniven. och kontanter i plånboken. Jag bär alltid oömma kläder anpassade till rådande väder och årstid. Och bra på fötterna såklart.

Edit:
Jag missade att trådstarten handlade om kravställning :smack:
Av min nästan obefintliga EDC kräver jag inte mer än att jag ska klara min vardag och lite lättare störningar. Jag vill helt enkelt inte stå med rumpan bar för minsta skitgrej. Går det tokigt på riktigt har jag inga prylar som hjälper mig att lösa situationen.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Senast redigerad av Lurker tor 14 sep 2017, 00:13, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: ons 13 sep 2017, 23:56 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Mobil, kort, kontanter, multitool och en ficklampa, men saknar ibland en tändare. Vet att det finns mini bic men känns som om fickorna redan är fulla. Funderar på att bygga om multitoolet så att det även har en liten tändare, typ Amerikanska penuts bensintändaren i rostfritt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: tor 14 sep 2017, 00:01 
Mobil, ficklampa (1xAAA), förstoringsglas, multitool, första förband, alvedon, plåster, mun-mot-mun-mask varje dag men glömmer ibland fylla på plåster och alvedon när nån kollega behövt få.

Klarar de flesta av mina vardagsuppgifter och några smärre olyckor.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: tor 14 sep 2017, 04:31 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En bra fråga, ger en annan vinkel.
Kravet är väl att man ska klara vardagliga problem och mindre överraskningar.

Papper, penna, kniv, sax (minsta Victorinox på nyckelknippan räcker långt), plåster, minificklampa, powerbank, mindre plastpåse mm. Tunna regnkläder/vattenflaska/extra plagg (tex kraftig skjorta, halsduk, snusnäsduk, huvudbonad, vantar och/eller liknande) om man ska litet längre eller det verkar befogat.

En mobil har många funktioner och kan ersätta en del saker. Å andra sidan kan den lätt gå sönder, bli stulen eller få slut ström, så man ska undvika att bli helt beroende av den.

(Ska införa TePe EasyPick när jag har köpt en till så att jag har en extra ask. Jag har en glugg mellan tänderna där kött och andra fibrer alltid fastnar. Det minskar inte bara risken för hål, det är obehagligt när något fastnar i tänderna och vägrar lossna.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: tor 14 sep 2017, 10:33 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 29 aug 2016, 11:11
Inlägg: 44
Ort: Någonstans i Sverige
Bärande (utöver kläderna för dagen):
1. Mobiltelefon.
2. Nyckelknippa med hem nycklar, litet multiverktyg, 120cm paracord, liten Nitecore Tube ficklampa.
3. Plånbok med ID, kort, kontanter, information om mig (adress, kontaktinformation till närmaste), telefonlista med bra att ha nummer och några plåster.
4. (Pappersnäsdukar och läppcerat.)

I väskan:
1. Sjukvård: Ett första förband, plåster, värk och huvudvärkstabletter samt något mot magproblem.
2. Kommunikation: Laddningssladd till mobiltelefon, USB laddare samt en mindre powerbank.
3. Vätska: En flaska med vatten ca 1l.
4. Mat: En liten burk med Start med extra russin, eventuellt en 100g mjölkchoklad eller kexchoklad.
5. Väderskydd: Oftast lättvikts regn jacka och regnbyxor eller bara ett hopfällbart paraply. Det beror på årstiden.
6. Förstärkningsplagg (också efter årstid): Tjockare mössa, fodrade handskar och extra strumpor av ull.
7. Ljus: Liten AA ficklampa.
8. Nöje: Hörlurar och en dedikerad liten MP3 spelare.
9. Kontanter: Runt 100kr.
10. Anteckna: Vanlig gel penna, vattenfast spritpenna samt ett litet anteckningsblock.
11. Diverse: Litet fodral med en tändare, lite buntband, några meter paracord, mindre sy kit, några meter vävtejp, mindre fällkniv, engångstandborste samt tandkräm och några handservetter.
Väskan har även plats för en laptop med laddare och mus, lite A4 papper/en mindre pärm, en bok och lunchlåda. Det varierar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: tor 14 sep 2017, 16:29 
Jag ser min EDC som ett "miniöverlevnadskit", men som ändå klarar av lite tuffare situationer. Vill vara flexibel, och inte vara fullt beroende av en BOB eller BOL eller lägenhetsprepps om något skulle hända någon annan stans. Inte tänkt att vara ett dödsmonsterkit, men i alla fall bättre än att stå utan något allt. Vill också att denna ska vara universal, dvs. bäras överallt utan större förändringar. Den fulla listan, just nu, i två steg:

På kroppen, alltid:

Rejäl men till lagen anpassad kniv. Liten Victorinox i storaste storstan, i övrigt här i obygden en redig Eka Swede 8 eller Mora Eldris (Eldrisen bärs i ficka, inte som necker).
BIC-tändare
Litet eldstål i nyckelknippan
Paracord-band i fickan. Hatar armband.
Snusnäsduk, minst en. Plus eventuellt en halstub.
Liten plåsterask.
Silvertejp runt ett gammalt kort
Stor, tuff fryspåse, tre eller fem liter.
Sillcocknyckel. Oerhört enkelt sätt att komma åt vattenkranar och andra utrymmen i stadsmiljö.
Nödask med nödaskinnehåll. Även om denna komponent fasas ut allt för ofta i brist på fickor.
Sedan mobil, liten börs, kontanter i liten mängd. Hörlurar till mobilradio.

I övrigt har jag alltid en vattentät eller mycket vattenavstötande jacka med mig eller på mig, oavsett var jag är, och gärna ett par vattenavvisande eller snabbtorkande byxor. Alltid kängor av något slag, alltid tillräckligt varmt klädd.

I ryggsäcken, som tycks följa med lite här och var även till vardags, Kan även kallas GHB

Kokkärl modell Trangiamatlåda, med fyra stora chokladbars.
Vattentäta skalbyxor (räddad mitt bleka skinn mången gång från regn).
Fjellduk. Tarp och regnponcho i samma kit.
Nödfilt.
Brytljus.
Signalspegel.
Två stora sopsäckar.
Karta över närområdet.
Enkel andningsmask.
Plasthandskar.
Lite annat varierande smått o gott.
Första hjälpen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: tor 14 sep 2017, 22:01 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: sön 21 aug 2016, 14:08
Inlägg: 114
Zombie skrev:
En mobil har många funktioner och kan ersätta en del saker. Å andra sidan kan den lätt gå sönder, bli stulen eller få slut ström, så man ska undvika att bli helt beroende av den.


Absolut... en klar nackdel med att använda mobilen som exempelvis ficklampa är att din ljuskälla och ditt sätt att ringa efter hjälp får slut på batteri samtidigt (talar av erfarenhet)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: fre 15 sep 2017, 04:13 
Offline
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 13 jul 2011, 20:15
Inlägg: 608
Ort: I mitten av Skåne!
Då jag nästan alltid är bilburen, så släpar jag inte omkring på mycket prylar på min person. Plånbok, olight i3, Spyderco Bug och mobilen. Är alltid kläd för att kunna promenera hem, oavsett väder. Har 2 mil mellan jobb och hem. Så min edc behöver inte klara så mycket.

_________________
"Det kan gå bra"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad är kravställningen på er EDC?
InläggPostat: fre 15 sep 2017, 08:13 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Jag har samma åsikt som björngrillaren, min edc som finns när jag drar på mig jeansen är kanske lite större än normalt, den innehåller

medicin: koffeintabletter, panodil, ipren, jodtabletter, magsyretabletter, vattenreningstabletter
första hjälp: Plåster, tryckförband, kompresser, steristrips, coachtejp, silvertejp (runt kort), tampong, antiseptiska våtservetter skavsårsplåster,
Verktyg: leatherman med extra bits, 2 olika kreditkortsverktyg, liten fickkniv med sax, diamantslip för kniv i pennform, ficklampa, betaljus, fiskekrokar med tråd, liten trådsåg, elektrisk tändare
teknik: Liten tvmottagare till mobil, liten strålningsmätare t mobil, större geigermätare, hörlurar till radio i mobil, mobilen,
Övrigt: buntband, nål & tråd, kondomer, kubotan penna, rakblad, ganska mycket kontanter, paracord med elddon kompass och visselpipa (dolt), extra batterier. öronproppar. tändpapper

När jag drar på mig jacka eller rygga finns där såklart massor av fler saker, men ovanstående har jag alltid med mig, så kan jag liksom tackla relativt många oförutsedda saker.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet