Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 00:17 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
I dagens trevliga värld så får man väl ändå se det som så att förr, eller senare så kommer någon lyckas med att antingen sabba ett kärnkraftverk, detonera ett kärnvapen, smutsig bomb, idka bioterrorism eller bara flyga ett plan rakt in i ett stor skyskrapa och damma ner en held stadsdel med asbest.. (som tex hände vid 9-11) eller whatnot... Orsakerna varför man skulle kunna ha nytta av partikelskydd är många. Det är i alla fall andningsvägar och svalg samt ögats slemhinna som måste skyddas. Resten av kroppens utsida klarar sig rätt bra och kan oftast bara tvättas ren om den exponerats medans om partiklarna väl kommer in, så stannar de kvar och jävlas.

Säg nu att man MOT förmodan skulle vara på helt fel plats, när helt fel sak inträffar, så är man ju tokrökt om man inte kan skydda sig alls.

Ett bra grundskydd kan jag tycka är följande:
Engångsmask 3M 9332+ Denna har utandningsventil vilket gör att man kan ha den länge och högsta filterklassen på marknaden. Detta hindrar alltså partiklar från att komma in i lungor och från att sväljas.

Skyddsglasögon 3M Solus 1000 med foam gasket och skaklar som kan tas bort och ersättas headband. Eller liknande glasögon som kan fås att sluta tätt, allt i syfte att partiklar inte ska komma i kontakt med ögats slemhinna.

Kirurgtejp eller Sport tape Detta är oprövat men kan vara bra, dvs att man tejpar fast andningsmaskens kanter mot ansiktet och säkrar tätheten. Har naturligtvis andra fördelar av att bäras i en EDC då den kan användas som förband också. Ska prova hur detta fungerar att ha en hel dag vid tillfälle, dvs om det ger något eller om det bara är en tankevurpa.

EDIT: på förekommen anledning, vad jag är ute efteer är alltså en lösning som är liten nog att alltid finnas med, dvs ska passa i fickan storleksmässigt.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Senast redigerad av Derzu Uzala lör 23 apr 2016, 11:09, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 06:59 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Fast ett annat problem med dagens trevliga värld är att om farbror blå ser att du går runt med gasmask i väskan så blir du väl satt i finkan för förberedelse till terrorism eller något.

edit: Och nu först tittade jag på länken och såg att det var ett litet tunt andningsskydd. eftersom det stod AB(C)-kit i subjekt utgick jag från att det var något som hanterade detta, sorry...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 07:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om du är under fyrtio år och hamnar i närheten av ett kärnkraftverk kan det ju vara bra att ha ett par jodtabletter med dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 07:50 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Det finns egentligen inget annat sätt att skydda andningsvägarna förutom helmask med ett bra filter, tyvärr är det aningen bulky för EDC, men så är det, och ska du vara riktigt ordentlig så är det heltäckande C-dräkt, handskar och en rulle gaffa som gäller.
Efter attacken är det bara att bege sig till närmaste saneringsstation och checka in... Åfan, såna finns ju inte :smack:

Här är vi ute efter att gå all in om man ska skydda sig mot annat är damm, och tyvärr är det svårt att få ner i mindre utrymme är en Ica-påse.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 10:14 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Ts har en bra poäng med vad man skall skydda, men fan jag kan inte ha med allt.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 17:12 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Ongrid skrev:
Om du är under fyrtio år och hamnar i närheten av ett kärnkraftverk kan det ju vara bra att ha ett par jodtabletter med dig.


Kanon, lägger in detta också!

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 17:25 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
northwise skrev:
Det finns egentligen inget annat sätt att skydda andningsvägarna förutom helmask med ett bra filter, tyvärr är det aningen bulky för EDC, men så är det, och ska du vara riktigt ordentlig så är det heltäckande C-dräkt, handskar och en rulle gaffa som gäller.
Efter attacken är det bara att bege sig till närmaste saneringsstation och checka in... Åfan, såna finns ju inte :smack:

Här är vi ute efter att gå all in om man ska skydda sig mot annat är damm, och tyvärr är det svårt att få ner i mindre utrymme är en Ica-påse.


Filtret i dessa andningsmasker är vädligt bra, jag kan tex använda det i ganska elaka miljöer i jobbet och allt är ok enligt arbetsmiljöverket som faktiskt har rätt elaka krav.

Dvs självklart är en helmask och dräkt bättre och jag äger faktiskt till och med fläktassisterade filterpacks, men grejjen är att dessa ligger i lagret. Det är inte så att jag har dem med mig just in case vilket ger att händer något överraskande så är jag rökt. En engångsmask och ett par skyddsbrillor däremot, det kan jag ha med mig som EDC utan problem. Skyddsglasögonen kan dubblera roll som skyddslgasögon i yrket, skjutglasögon på fritiden samt skydda mot fartvind om så krävs och masken är såpass liten ihopvikt att den inte märks.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 17:26 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Bokmalen skrev:
eftersom det stod AB(C)-kit i subjekt


det stod AB(-C) dvs menade ett abc kit utan C kapacitet. :)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: fre 22 apr 2016, 20:05 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Derzu Uzala skrev:
Säg nu att man MOT förmodan skulle vara på helt fel plats, när helt fel sak inträffar, så är man ju tokrökt om man inte kan skydda sig alls.


Jag är enig i att t ex 3M:s prylar säkerligen är utmärkta. Och de får ju faktiskt plats i en lite större EDC-packning. Men jag själv har valt att köra med en slimmad EDC till vardags, och där har en liten 'snusnäsduk' fått duga. Säkerligen inte lika skyddande som 3Ms grejer, men betydligt mindre [obs, faktiskt bara en hypotes: har inte sett hur små 3M:s commercial grade gear kan bli vid packning?] och duger säkert rätt bra för att ta sig ut från lokala 'vardagliga' problem typ brand. Och dessutom kan en snusnäsduk användas till mycket mer, typ enkelt tryckförband etc.

Men det är klart, vid större/regionala problem om man måste klara sig timtals, då är säkert 3M:s grejer bättre. Måste erkänna att jag är lite sugen att köpa in några sådana för familjen, dock till min källare, inte till EDC. Vet någon var man köper sådana i Sverige, retailers?

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: lör 23 apr 2016, 00:09 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Mustasch skrev:
Derzu Uzala skrev:
Säg nu att man MOT förmodan skulle vara på helt fel plats, när helt fel sak inträffar, så är man ju tokrökt om man inte kan skydda sig alls.


Jag är enig i att t ex 3M:s prylar säkerligen är utmärkta. Och de får ju faktiskt plats i en lite större EDC-packning. Men jag själv har valt att köra med en slimmad EDC till vardags, och där har en liten 'snusnäsduk' fått duga. Säkerligen inte lika skyddande som 3Ms grejer, men betydligt mindre [obs, faktiskt bara en hypotes: har inte sett hur små 3M:s commercial grade gear kan bli vid packning?] och duger säkert rätt bra för att ta sig ut från lokala 'vardagliga' problem typ brand. Och dessutom kan en snusnäsduk användas till mycket mer, typ enkelt tryckförband etc.

Men det är klart, vid större/regionala problem om man måste klara sig timtals, då är säkert 3M:s grejer bättre. Måste erkänna att jag är lite sugen att köpa in några sådana för familjen, dock till min källare, inte till EDC. Vet någon var man köper sådana i Sverige, retailers?


En snusnäsduk hjälper väldigt lite. Alltså filtreringen är väldigt dålig då nästan alla partiklar utom de största (askflagor etc) är mindre än hålen i näsduken.
En andningsmask blir såpass liten att du inte känner att du bär den i en innerficka tillsammans med annat.

Du kan köpa 3M grejjor via alla de större kedjorna som säljer personlig skyddsutrustning, tex bygghandlare, butiker med arbetskläder mm.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: lör 23 apr 2016, 06:51 
finns på ebay med

tror till och med det finns en fabriksbutik för 3m i värnamo, på peltor som ska vara öppen några timmar i veckan och ska kunna ta in allt från 3m om man är ute i tid, fick det tipset då jag ville ha tag i lite sliprullar som 3m tillverkade, ska skicka någon dit och prova när det blir dags


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: lör 23 apr 2016, 07:59 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag har ett liknande kit i min EDC rygga, men dina ögonskydd är bättre än det jag har (stänkskydd endast) Tackar! :D

Jag har ffp3 filtermasker i alla mina fordon i handskfacket också.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: lör 23 apr 2016, 08:43 
Nu får jag läsa lite olika kommentarer och påståenden i tråden som känns inte så beprövade IRL, tex att använda dessa masker vid brand. Är absolut tveksam till nyttan vid sådana omständigheter...rätta mig gärna ni som kan detta.
Dvs hade varit bra med förtydligande vad dessa masker/skydd klarar och är tänkta för, just för många nybörjares skull.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: lör 23 apr 2016, 09:28 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
T-72 skrev:
Nu får jag läsa lite olika kommentarer och påståenden i tråden som känns inte så beprövade IRL, tex att använda dessa masker vid brand. Är absolut tveksam till nyttan vid sådana omständigheter...rätta mig gärna ni som kan detta.
Dvs hade varit bra med förtydligande vad dessa masker/skydd klarar och är tänkta för, just för många nybörjares skull.


Nyttan vid en brand är liten.

De skyddar inte på något sätt mot gaser, endast mot partiklar som är större än filterklassen.

Det som gör att man faktiskt knockas av brandgaserna och dör, har de noll verkan mot.

De kan dock rädda dig från att andas in sot och skit i lungorna vilket så klart också kan vara ett problem vid bränder.

Summa summarum, jag skulle hellre ha en än att vara utan, dvs var jag i en byggnad där jag blev utsatt för rökutveckling så skulle jag ta på mig min, väl medveten om att det är lika bråttom ut som utan.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: AB(-C) kit för EDC carry.
InläggPostat: lör 23 apr 2016, 10:10 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
En flykthuva tar mindre plats är helmask https://www.gbgbrandservice.se/produktb ... bab_07.pdf
Finns även i mindre modell för yngre personer. En sån skulle jag satsa på, brand är trots allt det flest råkar ut för. Lagringstid 15 år för masken, efter 7,5 år måste filtret bytas, helt ok tycker jag. Jag misstänker att DIY-varianter inte kommer upp i samma skyddsklass.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet