Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: fre 23 nov 2018, 05:02 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 17 nov 2018, 18:56
Inlägg: 7
Hej på er survialister!

Jag, och säkert många andra, har med mig en ryggsäck på jobbet varje dag.

Vad bör en sånn innehålla?

I värsta fall, har jag sju mil hem, som jag eventuellt behöver ta mig till fots, i sträng kyla.



Det jag har med mig är

Mat för en dag

Vattenflaska

Pannlampa

Kniv

Leatherman

Litet första hjälp kit

Tejp

Regnkläder

Mössa och vantar



Jag tänker att jag behöver packa ner något att göra upp eld med, och kanske nånting som är bra som nödproviant?

Vad har ni för tankar?


Mitt mål är att ta mig tillbaka hem, oavsett vad som hänt, jag bor i norrland och klär mig efter vädret.



tar mig friheten att lägga till här att sju mil till fots är i allra värsta fall, oftats är jag närmare hemmet änn så, och det skulle bara vara om allt plötsligt slutar fungera, bilar, telefoner osv,,, ber också att få tacka för alla fina svar och tips, tack. :)


Senast redigerad av northland lör 24 nov 2018, 05:12, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: fre 23 nov 2018, 06:56 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Räknar du med att gå så behöver du flera par extra strumpor. Underställ att förstärka med eller byta med vid väta.

Kan du ha en cykel hos någon i närheten så ändras förutsättningarna till det bättre också.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: fre 23 nov 2018, 08:33 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 14 feb 2016, 12:25
Inlägg: 109
Pengar till taxi?
Busskort?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: fre 23 nov 2018, 10:51 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 29 aug 2016, 11:11
Inlägg: 44
Ort: Någonstans i Sverige
Du skriver sträng kyla. Bland det första jag tänker på är eld/värme. En bra tändare (som är enkel att använda även med handskar på och som man inte av misstag tömmer gasen på) samt längre braständstickor är nog en bra början i kombination med någon form av braständare. Jag kör själv med vanliga tänd kuber till grillen/kaminen och vaselinindränkta bomullstussar som jag portionsförpackat. Kanske ett mindre tändstål också, då har du tre olika sätt att göra upp eld med.

Du verkar inte ha något kärl med lock att värma dryck/smälta snö eller mat i vilket nog behövs. Eventuellt kanske något mindre enklare kök om du inte vill köra med en mindre öppen eld? En termos att förvara varm dryck i?

Om du ska gå sju mil i ett svep behöver du nog något som piggar upp och håller energinivån uppe. Te/kaffe/mjölkchoklad (som går att lösa upp i vatten) och kanske någon form av trail mix (olika typer av nötter, russin och t.ex. torkad frukt), alltså något som kan ätas medan du rör dig.

Du skrev inte något om batterier men jag antar att du har några som inte ger upp så snabbt i kyla typ litium till din pannlampa? Inte fel att ha med en extra uppsättning heller.

Medicin, typ mot värk och magproblem, samt något att ta hand om skavsår utöver ditt första förbands kit.

Navigationshjälpmedel i någon form, karta och kompass som backup. Kyla och elektronik, mobiltelefon med GPS eller en dedikerad GPS, brukar fungera mindre bra då men det antar jag att du har du koll på. Brukar du ha någon powerbank med dig?

Några meter av någon form av snöre, typ paracord, eller liknande är nog bra att ta med sig.

Jag är lite nyfiken, hur lång tid tror du det tar dig att avverka sju mil i den typen av terräng som du har att göra med?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: fre 23 nov 2018, 13:09 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Svaret ovan är symptomatiskt för preppers :), omfattningen växer sig lätt stor.

Om man exempelvis börjar tänka längre på säkerhet i en långvarig WROL SHTF så beväpnar man sig. Sen inser man att det inte säkert hjälper om man är på efterhand eller inte har ögon i nacken. Då inser man efter hand - om man ger sig dän på att uppnå god säkerhet - att man inte kan låta hot klampa upp till en själv hursomhelst och att man måste kunna hantera en stor mängd människor som kanske anländer från olika håll. Man behöver se hot innan de anländer och kunna hantera dessa. Vilket kräver territorial kontroll. Vilket kräver en egen armé. Som behöver tillhörande supportfunktioner, fordon, materiel och byggnader för att fungera...

Eehhhehe uumm

Någonstans får man hejda sig och hoppas på att det räcker.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: fre 23 nov 2018, 14:28 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Ett sätt att hålla ner storleken på EDC är att ha en GHB på jobbet. En väska med ett komplett ombyte kläder och lite mer. En GHB kan fungera som go-bag om du blir erbjuden/tillfrågad/beordrad att åka iväg en eller ett par dagar med kort varsel. så du inte hinner hem och packa. Eller ifall en olycka händer och dina vanliga kläder förstörs eller inte kan användas för att de är blöta. Kan också fungera som förstärkning vid extrem kyla. Eller som bra-att-ha-väska om du måste in på akuten och inte hinner packa innan.

Dessutom kan du ha en fleece-filt, hygienartiklar, handduk, liten batteridriven radio, laddare till mobilen, extra batterier till ficklampan, extra underkläder/strumpor och lite extra mat/vatten i din GHB. Och kanske rent av en bok eller två.

Då kan du förhoppningsvis hålla ner storleken på EDC en del.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: fre 23 nov 2018, 16:03 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Om du har bilen med till jobbet (Tänker på trådens titel) kan du ju enklast ha en GHB permanent i den.
Jag släpar också en ryggsäck med bland annat jobbdatorn fram och tillbaka till jobbet varje dag :smack:
I den ligger en liten EDC men bara med allra nödvändigaste typ lampa, lite plåster/piller osv.
Räknar med att jag på något sätt alltid kan nå bilen för att få med GHB även om jag inte skulle kunna köra iväg med den.
I bilens utrustning finns mat för 24h, vatten, minikök med bränsle, förstärkningsplagg osv.
Ser dock ingen stor risk att jag inte får med bilen från jobbet men den kan ju bryta ihop på vägen eller stoppas av nedfallna träd osv.
I bilen kan man ju ha både det ena och det andra och då plocka med det man behöver när man är i den situationen.
Ligger även en egen enkel vattentät ryggsäck i bilen för just det. Allt som ligger bak i bilen kan jag omöjligen bära någon längre sträcka...
Sen är det oftast bättre stanna i / vid bilen istället för att ge sig ut på vandring i kylan om det inte är absolut tvingande

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: fre 23 nov 2018, 16:04 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Huga!

7 mil hemväg på vintern i norrland.

Jag tycker jag har långt med 18 km och södra skåne!

I mitt fall har jag testad at ta mig hem till fors 1 gång och det var inte roligt! Då körde jag med lätt ryggsäck med enbart en vattenblåsa, äpplen och bananer samt 1 par extra funktionsstrumpor. På mig hade jag löparshorts, signalröd löpartröja, funktionsstrumpor och löparskor. Mobil och nycklar/plånbok i en armhållare. Jag hade noga valt en dag med lämpligt väder och tog 20 minuter paus i var timme. Jag var hemma på under 4 timmar men hade efterverkningar i en vecka! Mitt huvudspår hem är cykel. Jag cyklar till och från jobbet 4-10 ggr per månad året runt, kortaste cykelvägen hem tar under 30 minuter.

Skulle jag överföra mina erfarenheter av ta mig hem utan bil/buss/tåg till norrland och kallt med snö?
Är du van cross country skidåkare borde det inte vara så stort problem. Jag har inga problem att åka 7-10 mil skidor i preparerade spår på en dag på semseter.....
Kanske du är aktiv skoteråkare och kan förvara skotern vid jobbet?

Jag har vintercyklat en del med mountainbike vilket är skitkul när man har nära till dusch och värme.... Skall man ha all utrustning man behöver på ryggen för att bli torr, mätt och övernatta kanske det är mer jobbigt än kul (ja, vi har vinterväder i flera dagar i sträck ibland)!

Ska man kuska hem till fots 7 mil mitt i vintern måste man ha med sig rätt mycke prylar! Man måste planera för övernattning....

Jag vill rekomendera varmt att prova viken strategi man än valt i tryggheten att S inte träffat fläkten.

Vill verkligen inte verka negativ, men 7 mil är himla långt till fots på sommaren!

/L


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: fre 23 nov 2018, 17:21 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hejsan. :)
En sak som kanske bör nämnas, men jag gissar på att du redan har tänkt på det om du är van vid sträng kyla. :D
När du ska påbörja vandringen hem i den stränga kylan, glöm inte att flytta vattenflaskan från ryggan till en innerficka så kroppsvärmen förhindrar vattnet i flaskan att frysa. :up:

Du nämner tejp, men inte vilken sorts.. så jag nämner en bra kirurgtejp ej töjbar modell är bra att ha med(3M gör bra sådana).. dels för att tejpa igen sår men även för att kunna tejpa fötterna innan vandringen påbörjas i förebyggande syfte på de ställen som skavsår lättast uppkommer. Den tejpen jag tänker på är ganska slitstark, så den går ju använda till allt möjligt.

Ha det bästis o välkommen till forumet. :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: lör 24 nov 2018, 05:14 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 17 nov 2018, 18:56
Inlägg: 7
Aftersearch skrev:
Räknar du med att gå så behöver du flera par extra strumpor. Underställ att förstärka med eller byta med vid väta.

Kan du ha en cykel hos någon i närheten så ändras förutsättningarna till det bättre också.



Det är ingen dum ide, eventuellt se sig om efter möjliga övernattningsplatser längs vägen, sommarstugor eller liknande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: lör 24 nov 2018, 05:17 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 17 nov 2018, 18:56
Inlägg: 7
Schubert skrev:
Pengar till taxi?
Busskort?


Jag tänker mig ett senario där allt har plötsligt slutat fungera, så det hjälper nog inte med busskort, men cash is king!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: lör 24 nov 2018, 05:22 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 17 nov 2018, 18:56
Inlägg: 7
KristalKlart skrev:
Du skriver sträng kyla. Bland det första jag tänker på är eld/värme. En bra tändare (som är enkel att använda även med handskar på och som man inte av misstag tömmer gasen på) samt längre braständstickor är nog en bra början i kombination med någon form av braständare. Jag kör själv med vanliga tänd kuber till grillen/kaminen och vaselinindränkta bomullstussar som jag portionsförpackat. Kanske ett mindre tändstål också, då har du tre olika sätt att göra upp eld med.

Du verkar inte ha något kärl med lock att värma dryck/smälta snö eller mat i vilket nog behövs. Eventuellt kanske något mindre enklare kök om du inte vill köra med en mindre öppen eld? En termos att förvara varm dryck i?

Om du ska gå sju mil i ett svep behöver du nog något som piggar upp och håller energinivån uppe. Te/kaffe/mjölkchoklad (som går att lösa upp i vatten) och kanske någon form av trail mix (olika typer av nötter, russin och t.ex. torkad frukt), alltså något som kan ätas medan du rör dig.

Du skrev inte något om batterier men jag antar att du har några som inte ger upp så snabbt i kyla typ litium till din pannlampa? Inte fel att ha med en extra uppsättning heller.

Medicin, typ mot värk och magproblem, samt något att ta hand om skavsår utöver ditt första förbands kit.

Navigationshjälpmedel i någon form, karta och kompass som backup. Kyla och elektronik, mobiltelefon med GPS eller en dedikerad GPS, brukar fungera mindre bra då men det antar jag att du har du koll på. Brukar du ha någon powerbank med dig?

Några meter av någon form av snöre, typ paracord, eller liknande är nog bra att ta med sig.

Jag är lite nyfiken, hur lång tid tror du det tar dig att avverka sju mil i den typen av terräng som du har att göra med?






Bra svar!

Jag skulle kunna ha med en liten kaffepanna, med en påse havregryn och lite socker kanske, vatten hittar man ju.
Och något att tända en brassa med givetvis.

Räknar med att kunna följa vägarna hem, men det kanske är smartare att vandra genom skogen med karta och kompass så man slipper möta andra människor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: lör 24 nov 2018, 05:24 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 17 nov 2018, 18:56
Inlägg: 7
somvanligt skrev:
Svaret ovan är symptomatiskt för preppers :), omfattningen växer sig lätt stor.

Om man exempelvis börjar tänka längre på säkerhet i en långvarig WROL SHTF så beväpnar man sig. Sen inser man att det inte säkert hjälper om man är på efterhand eller inte har ögon i nacken. Då inser man efter hand - om man ger sig dän på att uppnå god säkerhet - att man inte kan låta hot klampa upp till en själv hursomhelst och att man måste kunna hantera en stor mängd människor som kanske anländer från olika håll. Man behöver se hot innan de anländer och kunna hantera dessa. Vilket kräver territorial kontroll. Vilket kräver en egen armé. Som behöver tillhörande supportfunktioner, fordon, materiel och byggnader för att fungera...

Eehhhehe uumm

Någonstans får man hejda sig och hoppas på att det räcker.




Förbered dig på det värsta och va glad när det inte inträffar va? :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: lör 24 nov 2018, 05:27 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 17 nov 2018, 18:56
Inlägg: 7
EssBe skrev:
Ett sätt att hålla ner storleken på EDC är att ha en GHB på jobbet. En väska med ett komplett ombyte kläder och lite mer. En GHB kan fungera som go-bag om du blir erbjuden/tillfrågad/beordrad att åka iväg en eller ett par dagar med kort varsel. så du inte hinner hem och packa. Eller ifall en olycka händer och dina vanliga kläder förstörs eller inte kan användas för att de är blöta. Kan också fungera som förstärkning vid extrem kyla. Eller som bra-att-ha-väska om du måste in på akuten och inte hinner packa innan.

Dessutom kan du ha en fleece-filt, hygienartiklar, handduk, liten batteridriven radio, laddare till mobilen, extra batterier till ficklampan, extra underkläder/strumpor och lite extra mat/vatten i din GHB. Och kanske rent av en bok eller två.

Då kan du förhoppningsvis hålla ner storleken på EDC en del.



Javisst, men har inte möjligheten att ha med mig mer änn en ryggsäck om dagarna då jag reser runt lite hela tiden, i olika bilar.

Men bra tips!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: edc på jobbet och i bilen varenda dag
InläggPostat: lör 24 nov 2018, 05:33 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 17 nov 2018, 18:56
Inlägg: 7
Blondie skrev:
Hejsan. :)
En sak som kanske bör nämnas, men jag gissar på att du redan har tänkt på det om du är van vid sträng kyla. :D
När du ska påbörja vandringen hem i den stränga kylan, glöm inte att flytta vattenflaskan från ryggan till en innerficka så kroppsvärmen förhindrar vattnet i flaskan att frysa. :up:

Du nämner tejp, men inte vilken sorts.. så jag nämner en bra kirurgtejp ej töjbar modell är bra att ha med(3M gör bra sådana).. dels för att tejpa igen sår men även för att kunna tejpa fötterna innan vandringen påbörjas i förebyggande syfte på de ställen som skavsår lättast uppkommer. Den tejpen jag tänker på är ganska slitstark, så den går ju använda till allt möjligt.

Ha det bästis o välkommen till forumet. :mrgreen:



Tack :D

jo, det är hud-tejp givetvis, smart att ha på innan skadan uppstår, "tack för den" ;)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet