Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 09:43 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 aug 2014, 12:46
Inlägg: 60
Mora har gjort en fulltångekniv. Kan nog vara intressant, jag som precis var nöjd med de moraknivar jag hade... :D

http://www.moraofsweden.se/nyheter/mora ... ltangekniv


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 17:02 
Fulltånge är totalt överskattat och överreklamerat enligt min mening.

Om man inte har tänkt batonga skiten ur kniven så fungerar en vanlig råttsvanstånge alldeles utmärkt. Klyver ved gör man med en yxa, och en yxa har man alltid med sig när man är ute.

Ö.h.t. så tycker jag att hela "överlevnadskniv"-konceptet är ganska bakvänt. Om den ska fungera som avsett (dvs. one knife to rule them all; kniven ska klara av alla sysslor i ett nödläge) krävs det ju att man har med sig den precis överallt, ifall man bara råkar hamnar i en överlevnadssituation där man inget annat har än just kniven. Och om man hamnar i en "riktig" överlevnadssituation i vildaste vildmarken så finns det ju egentligen två situationer: Antingen totala olyckor; dvs. flygkrascher, båtkrascher, osv., och då är man nog glad om man ens har en fickkniv med tanke på säkerhetsrestriktionerna nuförtiden. Lycka till med att få med en Fällkniven på ett flygplan, liksom. Alternativet är att man går vilse eller blir skadad på en vildmarksexpedition; och i det fallet har man ju (om man besitter sunt förnuft) oftast en yxa och såg med sig, utöver kniven och annan utrustning.

Bara mina tankar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: ons 20 jan 2016, 17:27 
Eh? Jag batongar mee råttsvans, jag slår ju på baksidan av bladet, inte på bakänden av skaftet. Varför behövs fulltånge för battongning? Varför behövs det alls? Inte dryg nu, bara :?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 12:15 
Full-tånge blir starkare, det bara är så. Men också mer stål, det blir dyrare och tyngre.

Om man misshandlar en normal morakniv så att den går sönder så är problemet nog inte kniven utan användaren. :smack:

Jag har en F1 med full-tånge. Den är stark och dyr. Om priset på denna nya mora blir rimligt så kommer jag nog att skaffa en, som brukskniv istf min F1. Men jag gillar inte läderslidan. Tacka vet jag en plastslida. ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 12:18 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
F1 är ju inte fulltånge... en fulltånge gör ju att stålet syns runt hela skaftet... F1 har ju bara en bredare bit som syns baktill för att bli tåligare om man slår bakpå kniven, men likväl en sticktånge.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 14:01 
Jösses, och den har hållit ändå. Där ser man... :lol:

Bild:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 14:52 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Fulltånge innebär inte att man måste se tången på ryggen o magen genom handtaget, det kan lika gärna göras som F1, A1 och S1 att man sätter ett heltäckande handtag.

Håller med tidigare inlägg att ska man batonga mycket är fulltånge givet imho men precis som Björngrillarn skrev är yxan överlägsen när det gäller att fixa till ved.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 15:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Epic skrev:
Fulltånge innebär inte att man måste se tången på ryggen o magen genom handtaget, det kan lika gärna göras som F1, A1 och S1 att man sätter ett heltäckande handtag.

Håller med tidigare inlägg att ska man batonga mycket är fulltånge givet imho men precis som Björngrillarn skrev är yxan överlägsen när det gäller att fixa till ved.


Men exakt när övergår då en sticktånge till att räknas som en fulltånge? :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 15:52 
Köpte en orange Mora Neverlost. Var väldigt glad och nöjd tills den lossnade trots väldigt försiktigt användning...sen dess har jag inte rört en Mora igen. Men blir det fulltånge så står jag först i kön att köpa en.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 17:21 
Jag brukar tänka så här:

Om samernas jättehuggare, västerns bowieknivar och vikingarnas seaxar hade råttsvans/dold tånge så tror jag nog att mitt behov fylls alldeles utmärkt av densamma.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 18:45 
återstår att se vad den kommer kosta
sedan skulle jag helst vilja ha den i laminatstål med, eller stealit

gamle modellen av morakniv med träskaft och nitad bricka är helt ok mora

dom med plast är helvmesyr, men fullt fungerande för många saker


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 18:56 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
När Mora gör en "fulltånge" så är det för att tjäna pengar, så priset hamnar garanterat över 500:-

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 19:05 
northwise skrev:
När Mora gör en "fulltånge" så är det för att tjäna pengar, så priset hamnar garanterat över 500:-


Mina tankar också. Känns som att de vill rida på "fulltångevågen" som på sistone har blivit poppis inom outdoorskretsar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: tor 21 jan 2016, 19:59 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 23 apr 2011, 23:28
Inlägg: 126
Ort: södra Sverige
Det blir nog den dyraste morakniven

_________________
Blessed is he who expects something, since he will be prepared.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Fulltångekniv Mora
InläggPostat: fre 22 jan 2016, 12:01 
Offline
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 30 mar 2015, 22:18
Inlägg: 135
Björngrillarn skrev:
Ö.h.t. så tycker jag att hela "överlevnadskniv"-konceptet är ganska bakvänt. Om den ska fungera som avsett (dvs. one knife to rule them all; kniven ska klara av alla sysslor i ett nödläge) krävs det ju att man har med sig den precis överallt, ifall man bara råkar hamnar i en överlevnadssituation där man inget annat har än just kniven. Och om man hamnar i en "riktig" överlevnadssituation i vildaste vildmarken så finns det ju egentligen två situationer: Antingen totala olyckor; dvs. flygkrascher, båtkrascher, osv., och då är man nog glad om man ens har en fickkniv med tanke på säkerhetsrestriktionerna nuförtiden. Lycka till med att få med en Fällkniven på ett flygplan, liksom. Alternativet är att man går vilse eller blir skadad på en vildmarksexpedition; och i det fallet har man ju (om man besitter sunt förnuft) oftast en yxa och såg med sig, utöver kniven och annan utrustning
Mycket sant.

Jag ser också "överlevnadsknivar" som en säljgrej skapad för och av människor som rör sig ganska lite ute i naturen. Konceptet började väl också med en spinoff-produkt till de på 80-talet så populära rambofilmerna? Filmerna är också - liksom knivarna - filmer med en låg grad av verklighetsförankring.

Vill man vara välvillig kan man väl se en s.k. överlevnadskniv som något man kanske möjligen under vissa omständigheter skulle kunna ha i handskfacket i bilen eller en BOB.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet