Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: mån 04 feb 2013, 21:26 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
http://www.jaktkit.com/jaktknivar-kniva ... knv-1.html

Hoppas det står dem dyrt!

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: mån 04 feb 2013, 22:38 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 06 jan 2013, 20:30
Inlägg: 41
Har hittat fällkniven f1 a1 mm på div kina sidor för runt
100kr


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 feb 2013, 00:03 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Jo, jag har sett dem med.

Men att som "svensk" jaktbutik saluföra dem tycker jag är en bottennotering.

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 feb 2013, 02:16 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Enda som jag tycker påminner om fällkniven är slidan.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 feb 2013, 12:18 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
BushMan skrev:
Jo, jag har sett dem med.

Men att som "svensk" jaktbutik saluföra dem tycker jag är en bottennotering.


Märkligt högt pris också, för en kniv som får man anta inte håller någon kvalitet alls?
"Stål: Precisionshärdat japanskt stål"
...säger ju inte mycket liksom. Verkar snarare riktigt oseriöst att inte veta vilket slags stål bladet är gjort av, men ändå kräva 750 spänn för skiten. Antagligen har de väl köpt dem för en hundring från nån kinabutik.

Men den kan ju skära i en tomat står det i säljtexten, wow liksom. :D

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 feb 2013, 13:17 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Det står inte någonstans att det är en Fällkniven, tycker inte den påminner om det heller, förutom slidan då.

Det kanske inte är ett under av kniv, men 750 spänn är inte så mycket, tror den är bättre än Bear Grylls kniven som är totalskit (!) och kostar lika mycket.

Det är mycket sågande av denna produkt utan att någon äger den, antingen får väl någon åka och känna på den eller köpa den. Den är ju antagligen bättre än Gerber som numer bara lever på sitt namn enl mig. Köpte deras lilla campingyxa med inbyggd kniv i greppet, kniven känns som den är gjord av samma skitmetall som man har i formgjutna turistprylar. Dock behöver jag inte vara minsta rädd om den och eftersom den inte har ett öga för skaftet utan det är mer i stil med stenyxa med material på båda sidorna som håller fast huvudet så går den fint att slå på och ha som spräckkil med handtag.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 feb 2013, 16:15 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: mån 27 dec 2010, 11:26
Inlägg: 361
Knv1 (fällkniven-kopian):
Bild

Orginalet Fällkniven F1:
Bild

Man får väl avgöra själv hur lik man tycker den är, men jag tänkte direkt på F1 när jag såg bilden.
Kanske är en om-märkt F1 kopia som denna? Annan logo på bladet bara? http://preppers.wordpress.com/2012/10/2 ... och-langd/

Aldrig bra när vi köpare riskerar att förväxla bra kvlitetsverktyg med skräpverktyg, tycker jag. Vad vinner vi på att försvara rätten för tillverkare att försöka lura oss?

Fast redan vikingarna blev ju lurade av dåliga kopior, genom att de köpte värdelösa kopior av det ökänt dödliga Ulfberhtsvärdet*, kopior som knappt kunde hugga genom en tomat utan att bli slöa, än mindre genomborra en fiende som rusar mot dem med draget svärd!
*http://www.pbs.org/wgbh/nova/ancient/secrets-viking-sword.html

I motsats till kopian så anger Fällkniven vilket slags stål bladet i sin kniv är gjort av, det ger ett seriöst intryck.

Att inte ens nämna vilket stål som använts, vilket inte görs för knv1, betyder nog att de som säljer den antagligen inte vet, att de inte bryr sig, eller bara i bästa fall att stålkvaliteten kan variera från kniv till kniv. Oseriöst, och i bästa fall väldigt ojämn kvalitet mellan exemplaren alltså. Det anges inte ens om det är kolstål eller rostfritt stå (sådant kan ju ha betydelse för en köpare)l!!! :smack: Det står inte ens vem som tillverkat kniven, vilket underförstått betyder anywhere-in-china i mina ögon (dvs snygg men utan kvalitet/hållbarhet).

Gerber står i alla fall med sitt namn/rykte på sina prylar, så man kan undvika om man vill. Det är ngt positivt i mina ögon. Sen kan det mycket väl vara så att deras kvalitet har försämrats genom åren, och de idag riktar sig mer mot konsumenter snarare än yrkesmän. Sen forsar det väl in Gerberkopior, av skitkvalitet som säkert ger de äkta Gerber dåligt rykte, från kina såklart som denna Gerber Bear Grylls kniv för hela 34 kr inkl frakt från kina:
http://www.dhgate.com/gerber-bear-gryll ... s1-18-null

Jag gav 750 spänn för Fällkninven F1 precis när den precis kommit ut, kan det ha varit sent 90-tal? Idag kostar den tydligen nästan det dubbla, vilket för oss in på ämnet inflation. En dubblering av priset på ett decennium! 8|>

_________________
"”Medelklassen oroas. Deras rädsla är att de kommer leva ett sämre liv än deras föräldrar, och att de kommer att få se sina barn falla på den sociala stege som blivit allt svårare att klättra på”"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 feb 2013, 17:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
På robsoft så har tillverkaren skrivit det här om sin kniv .
http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=77&t=156407



Hej kniven Knv1 ovan är tillverkad av jaktkit.com exklusivt för jaktkit.com enligt våra exakta mått och krav och i ett enligt vårt tycke överlägset homogent stycke japanskt stål. Vi har även utifrån gängse professionell praxis genomfört undersökningar för att verifierat att vår kniv inte gör intrång på något existerande mönsterskydd etc och vi har funnit att så inte verkar vara fallet.

Vidare har vi varit tydliga i så väl vår presentation av kniven som vid märkning av kniven för att säkerställa att kniven inte blandas i hop med någon av de knivmodeller som våra vänner och konkurrenter erbjuder på marknaden.

Så det finns absolut inget hinder för oss att sälja dessa kvalitetsknivar i eget namn!
Bild
Jaktutrustning för kärva miljöe

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 feb 2013, 17:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jovisst... Man kan säga att det inte är en kopia... Tyvärr blir det inte mindre kopia för det. Sannolikt är det en kontakt med nån trevlig kines, som tillverkar fulkopior på Fällknivens F1, där man beställt eget etsat tryck på sidan och därifrån säger att man själv designat skiten.
Jag tycker det säger mer om Jaktkit än nåt annat... :smack:

Ni som vill ha en billig skitkniv att spöa skiten ur istället för att köpa en mora kan handla dom för hundringen inklusive frakt härifrån

http://www.aliexpress.com/item/Free-Shi ... 32683.html

Så slipper ni köpa för 750 spänn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tis 05 feb 2013, 20:06 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 06 jan 2013, 20:30
Inlägg: 41
Tittar man på Hobbex tex så hittar man knivar under märket Lynx som dom påstår är deras egna märke medn i självaverket är kopior på kända märken som" ka-bar finn" som nu visserligen utgått. Och Extrema ratio fulcrum.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 12:30 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Vart görs FKs knivar då? Lite svårt att se vart på deras egen hamsida.

///PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: tor 07 feb 2013, 14:00 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Förr, när de tog fram F1an så tillverkade de sina knivar i Japan. Stålet är Japanskt eftersom de (Peter på den tiden) inte hittade ett tillräckligt bra stål någon annanstans i världen då. Sen är ju FK inga metallurger och jag vill hävda att det finns bra stål på betydligt närmare håll än i Japan. Uddeholm Toolin i Hagfors gör fantastiska stål men de bryr sig inte om den ytterst lilla knivmarknaden.

Det krävs även mycket kunskap runt värmebehandlingen (härdning, anlöpning och ev djupkylning) för att få ut max ur stålet.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: fre 08 feb 2013, 19:37 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: tor 08 mar 2012, 11:36
Inlägg: 102
Rakkuraj skrev:
Förr, när de tog fram F1an så tillverkade de sina knivar i Japan. Stålet är Japanskt eftersom de (Peter på den tiden) inte hittade ett tillräckligt bra stål någon annanstans i världen då. Sen är ju FK inga metallurger och jag vill hävda att det finns bra stål på betydligt närmare håll än i Japan. Uddeholm Toolin i Hagfors gör fantastiska stål men de bryr sig inte om den ytterst lilla knivmarknaden.

Det krävs även mycket kunskap runt värmebehandlingen (härdning, anlöpning och ev djupkylning) för att få ut max ur stålet.


Vill bara tillägga att N680 och N690 som är både erkända och mycket kompetenta knivstål faktiskt kommer från Uddeholm =)

_________________
Only God can judge me...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: lör 09 feb 2013, 09:27 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Utan att veta säkert så gissar jag att N680 och N690 är stål som tillverkas av Böhler i Österrike. Hagfors stålsorter brukar heta Sverker, Vanadis, Arne och så vidare. Jag (och många med mig) har provat att göra knivar av Sverker 21 för länge sen och dom blir alldeles utmärkta och går att köpa i lagoma stänger färdiga att slipa på en bandslip. Unimax borde också fungera bra som knivstål och det vet jag att vi pratade om men det var svårt att få tag i lämpliga ämnen.. Vanadis 23 är ett pulverstål och ett utmärkt knivstål. Sen är AEB-L också ett knivstål som använts mycket av knivtillverkare. Det används till rakblad, skalpeller etc.

Sandvik har ju också en serie med knivstål men de är inte lika extrema som dom ovan.

Seved har säkert erfarenhet av detta.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sanslöst plagiat på F1'a
InläggPostat: lör 09 feb 2013, 09:31 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Uddelholm Elmax är nog ett av dom bästa knivstål jag provat, men som sagt N680-90 tillverkas av Böhler.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 181 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet