Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 10:20 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 apr 2013, 14:28
Inlägg: 394
Ort: södra västergötland
Ur Svensk Jakt:
http://svenskjakt.se/Start/Nyheter/2014 ... u-handlar/
Citera:

Skogsägaren Wincent Kvarnrud dömdes till dagsböter för brott mot knivlagen när han förvarade en kniv i bildörrens sidoficka. Hovrättsrådet Carl-Gustav Ohlson som dömde i målet rekommenderar jägare att hantera och förvara kniven med sunt förnuft.

Ska vi jägare vara oroliga för att hamna i domstol när vi på väg hem från jakten stannar till för att köpa en kvällstidning, hovrättsråd Carl-Gustav Ohlson?
– Jag har inte domen i huvudet nu, men sådan som du beskriver situationen var det inte frågan om. Mannen var på väg till ett varuhus och han var på allmän plats. Att han var på väg till skogen tillkom senare.

Men en kniv i bildörrfickan, det har väl varenda människa, var jag på väg att säga?
– Man kan ju tänka på hur man hanterar en kniv. Om den ligger i kofferten eller i sidofickan på bildörren gör skillnad när man är på väg för att handla. Jag säger att sådana här saker ska behandlas med sunt förnuft, både av den som innehar kniven och av polis, åklagare och domstol.

Så att i jaktkläder gå in i affären med kniven i bältet är inte okej?
– Jag står inte till tjänst med att göra något slags facit över vad som är tillåtet eller inte. Men jag har förståelse för att polisen reagerar om man får se en person med en kniv i bältet, och vilka svårigheter polisen hamnar i om man från det ena tillfället till den andra ska avgöra om det till exempel är en narkoman eller en jägare som bär på kniven.

Om vi går tillbaka till det aktuella fallet. Det är alltså ett brott att ha en kniv tillgänglig i bilen?
– Från början var det inte så, men lagen ändrades. Nu är det så att man inte får ha kniv i fordon på allmän plats. Men hänsyn ska tas till ägarens behov och om innehavet anses befogat, alltså sunt förnuft.

I det aktuella fallet, man kan knappast tro att innehavaren var på väg att begå något brott?
– Nej, men det är inte det knivlagen tar sikte på. Lagstiftaren vill inte ha knivar på gator och torg eller i bilar på allmän plats. Man bedömer inte om personen tänker begå brott, utan istället på om det finns någon godtagbar anledning till innehavet.

Så om jag i jaktkläder åker till stan för att handla är det bäst att ta av kniven?
– En jägare på väg till sin jaktmark som stannar för att handla med en kniv på sig ska nog räkna med att polisen reagerar. Att istället lägga kniven i bagageutrymmet är att använda sunt förnuft, säger Carl-Gustav Ohlson.

_________________
http://lipoptena.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 11:16 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Har läst om detta fallet, jag tror att det hela började med att han körde för fort och började käfta med Polisen... Det ska man inte göra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 11:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Snart får vi en fin lag om att förbjuda stenar... för stenar kan man ju döda nån med!! (:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 12:08 
smuggas skrev:
Har läst om detta fallet, jag tror att det hela började med att han körde för fort och började käfta med Polisen... Det ska man inte göra.


Precis, kalla polisen för "svin" eller liknade gör du dem förmodligen riktigt irriterande och skriver upp dig på allt dom kan komma på. Har hört om en person som blev tillsagd att hen hade för mycket prylar i baksätet för att vara trafiksäkert, fick bara en varning. Personen blev sur och började argumentera emot, fick böter...

Jag hävdar det är ett privilegium att få bära kniv, inte en rättighet. Du får se till att förtjäna det genom att vara laglydig.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 13:17 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Jag åker ofta kollektivt eller cyklar, har oftast kniv och någon gång om året även skjutvapen med mig. Det är ju lite svårt att förvara sådant i "skuffen" om man inte är bilburen... Tror inte att det skulle hålla en nogrann juridisk prövning att hindra folk utan bil från att jaga/fiska och pyssla med annat som kräver kniv...

Jag antar att gubben var aggressiv/känd som problematisk sedan innan eller att polisen var rutten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 13:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Problemet med att lagar ska tolkas utifrån frågan huruvida man varit "problematisk" eller inte leder till en godtycklighet som jag inte gillar... Det lämnar ju en hel del ansvar till polisen som ska bedöma medborgarnas rättigheter, och polisens tolkning kan ibland bli allt annat än demokratisk och rättssäker.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 14:24 
Sen spelar det ju ingen roll om han käftade eller inte. Nu finns det en hovrättsdom som säger att det är olagligt att ha kniv i bilen och det torde anses prejudiserande i framtiden.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 15:00 
Läs detta citat: "Jag står inte till tjänst med att göra något slags facit över vad som är tillåtet eller inte. Men jag har förståelse för att polisen reagerar om man får se en person med en kniv i bältet, och vilka svårigheter polisen hamnar i om man från det ena tillfället till den andra ska avgöra om det till exempel är en narkoman eller en jägare som bär på kniven"

Jag blir i alla fall en mörkrädd då denne hovrättsmupp påstår att det finns "svårigheter" att avgöra om någon är en jägare vs narkoman. Vad tusan är det då för bottennapp till poliser vi har på våra gator om man på fullaste allvar menar att de inte omedelbart kan göra en distinktion mellan en knarkare och en skogsman? Har man helt slopat intelligensprövningen vid polisskolan eller? :lol: Har man gummilagar i samhället måste man ju för bövelen ha poliser som klarar upp att tillämpa dem flexibelt. Är det inte det som är själva grejen?

Nu till nästa citat, som bara gör situationen än mer bisarr: "En jägare på väg till sin jaktmark som stannar för att handla med en kniv på sig ska nog räkna med att polisen reagerar. Att istället lägga kniven i bagageutrymmet är att använda sunt förnuft, säger Carl-Gustav Ohlson."

Sunt förnuft; visst det kan jag hålla med om. Men vänta lite... Sade han inte två stycken ovanför: "Nu är det så att man inte får ha kniv i fordon på allmän plats"? Men om jägaren lägger kniven i bakluckan är den ju fortfarande i fordonet, vilket tillika är olagligt, enligt denna karl! :hm:

Och detta är en man med makt över lagen? Huga... (:) (:) (:) Känns som en floskelmaskin.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 18:19 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Inte direkt förvånad med tanke på det fjasksamhälle vi lever i. Knivar ses som vapen snarare än verktyg. Allt kan vara ett vapen. Ett fälgkors som jag antar att man får förvara i en bil kan användas även det som vapen. En bogserlina går att hänga sig i...

Inget jag kommer ligga sömnlös för jag vet det redan är kört med alla idiotlagar. Jag fick blåsa i en nykterhetskontroll för några år sedan, det är enda gången jag stoppas av polis. Ibland har det gått flera år mellan gångerna som man sett en polisbil. Jag kommer fortsätta ha på mig mitt multiverktyg. Som andra redan varit inne på, beter man sig som en idiot mot polisen så får man räkna med att de kan bli petiga.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 20:35 
Jag har i alla redan tidigare fall flyttat kniven från dörrfickan - där jag brukat ha den - till bakluckan bland övriga bra-att-ha-prylar, ehhh..., ja ni vet, reservmaten, spritköket, yxan.... :mrgreen: Det är ju ingen nyhet precis att man inte får ha kniv inom bekvämt räckhåll i bilen.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: tor 08 maj 2014, 21:50 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
MulenDag skrev:
Jag har i alla redan tidigare fall flyttat kniven från dörrfickan - där jag brukat ha den - till bakluckan bland övriga bra-att-ha-prylar, ehhh..., ja ni vet, reservmaten, spritköket, yxan.... :mrgreen: Det är ju ingen nyhet precis att man inte får ha kniv inom bekvämt räckhåll i bilen.

/MulenDag


Problemet är lagstiftningen. Den tillåter inte kniv på allmän plats, hur nu ett fordon som är ditt kan vara allmän plats, och svagheten med lagen är att man skall behöva göra en rimlighetsbedömning i varje enskilt fall.

Knivar är farliga, men det finns tyvärr väldigt mycket annat som också är farligt och som ibland är helt lagligt och ibland inte.

Knivlagen är en av de värsta gummilagar vi har.

Till citaten från domaren så kan jag inte annat än hålla med Björngrillarn... Om man som domare inte ens kan hålla rätt på vad man får och inte får så hur skall då den vanlige medborgaren kunna det?

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: fre 09 maj 2014, 21:36 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: fre 25 apr 2014, 14:56
Inlägg: 90
Ort: bakom granen
Ongrid skrev:
Snart får vi en fin lag om att förbjuda stenar... för stenar kan man ju döda nån med!! (:)


De e inte så att vi redan e där? :hm: Prova blada in på c**p forum me ett par gatstenar i händerna så får vi se :smack: :nono:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: fre 09 maj 2014, 21:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Ja på sätt och vis är vi ju redan där... knivlagen är ju inte avgränsad till just knivar... den gäller allt som kan användas som ett gatustridsvapen, däribland stekpannor, ispikar, hammare och just stenar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: lör 10 maj 2014, 09:48 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Ongrid skrev:
däribland stekpannor


"Bengt 45, blev dömd för brott mot knivlagen och grov misshandel då han omdömeslöst köpt en gjutjärnsstekpanna som morsdagsgåva och bar denna i sin förpackning fullt synlig på öppen gata istället för att ha köpt rosor. Fick syrlig kommentar av annan konsument i butikskassan vilket ledde munhuggning och sedermera handgemäng på parkeringsplatsen.
Jourhavande polisbefäl: - han kunde lätt ha slagit ihjäl dem med stekpannan. Sådana borde vara licenspliktiga eller endast tillgängliga för yrkeskockar"

...

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: knivlagen intressanta kommentarer från juridiken
InläggPostat: lör 10 maj 2014, 10:59 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 12 nov 2013, 09:47
Inlägg: 111
Hoppas att det är OK för ts med en närbesläktad fråga?

Hur tänker ni kring att avliva trafikskadat djur med kniv eller annat tillhygge?
Jag känner mig själv rätt tveksam till om det är värt risken för en polisanmälan för djurplågeri och brott mot knivlagen med den automatiska påföljden att mina jaktvapen konfiskeras under de två-tre år det normalt tar att få saken prövad i domstol. Tänker mig alltså att risken är överhängande att någon "djurvän" passar på att anmäla pga att det inte ser gulligt ut när man sticker ett djur exempelvis, alternativt att frågan ställs av polis på platsen varför jag hade kniv i bilen.

Kort sagt, jag stannar naturligtvis kvar och ringer polis om jag själv kört på... men vet inte om jag avlivar även om det är läge för det. Om jag bara ser ett lidande djur kommer jag definitivt inte göra ett skvatt såvida jag inte verkligen är långt ute i spenaten och inga vittnen finns. Jag tycker dock verkligen inte om onödigt lidande, så det här är ingen enkel fråga för mig... så har ni några råd att ge?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 53 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet