Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 11:55 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
Vilken skulle ni mer knivkunniga rekommendera av de två?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 13:51 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
paratus skrev:
Vilken skulle ni mer knivkunniga rekommendera av de två?


A1 använder jag själv. Den går nästan inte att ha sönder och duger till mycket.

ESEE 5 verkar ju bra. Men jag undviker utrustning med dödskallar på. Det är väl därför jag inte är en riktig prepper:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 15:00 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 19:54
Inlägg: 36
Vad har du för syfte/användningsområde med kniven?
Jag har aldrig hållt i en A1, men esee 5 är en riktigt tung pjäs. Skulle vara störig som faen att bära runt på. Jag skulle då aldrig betala för den.
Har dock en esee 4 som jag är väldigt nöjd med. Skulle dock inte betala fullpris för den heller :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 18:08 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Du räknar precis upp de två absoluta topparna bland knivtillverkare just nu, ingen av modellerna är på något sätt dåliga men den stora frågan är vad de skall användas till?
Jag hade föredragit Esse 4 alt 5 framför fällknivens modeller, men det är en smaksak och självklart hur den är tänkt att användas.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 18:49 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 10 okt 2014, 19:06
Inlägg: 21
TRC-knives kanske kan vara ett alternativ? Högre pris dock.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 20:45 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 15 jan 2017, 01:56
Inlägg: 119
cartaq skrev:
Du räknar precis upp de två absoluta topparna bland knivtillverkare just nu, ingen av modellerna är på något sätt dåliga men den stora frågan är vad de skall användas till?
Jag hade föredragit Esse 4 alt 5 framför fällknivens modeller, men det är en smaksak och självklart hur den är tänkt att användas.



Användningen är ju lite oklar eftersom den högst sannolikt är förberedelse inför shtf mer än att användas till vardags, tänker som så att då är det för sent att skaffa vettiga saker om jag skulle behöva dem, jag tycker riktigt illa om ofunktionella saker och älskar saker som fungerar, då är det dumt att skaffa något billigare "så länge" som kanske inte fungerar när det verkligen behövs.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 21:18 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Om jag bara har med en kniv väljer jag en lite mindre kniv än A1: n. Jag tar med min Fällkniven F1. A1: n är lite otymplig för finjobb.

Om jag har med mig A1: n har jag med en kniv till, Fällkniven WM1, för finjobben.

Så om bara ska köpa dig en bra kniv så kanske Fällkniven F1 är mer rätt i storlek. Den funkar hyggligt för både grov- och finjobb.

Och nej, jag är inte sponsrad av Fällkniven. Tyvärr:) Jag tycker bara att de gör väldigt bra grejer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: tor 23 feb 2017, 22:18 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
paratus skrev:
cartaq skrev:
Du räknar precis upp de två absoluta topparna bland knivtillverkare just nu, ingen av modellerna är på något sätt dåliga men den stora frågan är vad de skall användas till?
Jag hade föredragit Esse 4 alt 5 framför fällknivens modeller, men det är en smaksak och självklart hur den är tänkt att användas.



Användningen är ju lite oklar eftersom den högst sannolikt är förberedelse inför shtf mer än att användas till vardags, tänker som så att då är det för sent att skaffa vettiga saker om jag skulle behöva dem, jag tycker riktigt illa om ofunktionella saker och älskar saker som fungerar, då är det dumt att skaffa något billigare "så länge" som kanske inte fungerar när det verkligen behövs.


Esse 5 är perfekt för dina ev kommande ändamål, men du hade faktiskt nog klarat dig lika bra med en fällkniven skulle jag tro. ingen blev smartare med detta inlägget.
här följer däremot ett test som gjorde att jag hittade rätt kniv för mina behov, valet var inte särskilt svårt.
https://www.youtube.com/watch?v=oI9xucKeMBE&t=1128s

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: lör 04 mar 2017, 02:16 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 13 nov 2016, 18:43
Inlägg: 1
cartaq skrev:
paratus skrev:
[quote="cartaq"]Du räknar precis upp de två absoluta topparna bland knivtillverkare just nu, ingen av modellerna är på något sätt dåliga men den stora frågan är vad de skall användas till?
Jag hade föredragit Esse 4 alt 5 framför fällknivens modeller, men det är en smaksak och självklart hur den är tänkt att användas.



Användningen är ju lite oklar eftersom den högst sannolikt är förberedelse inför shtf mer än att användas till vardags, tänker som så att då är det för sent att skaffa vettiga saker om jag skulle behöva dem, jag tycker riktigt illa om ofunktionella saker och älskar saker som fungerar, då är det dumt att skaffa något billigare "så länge" som kanske inte fungerar när det verkligen behövs.


Esse 5 är perfekt för dina ev kommande ändamål, men du hade faktiskt nog klarat dig lika bra med en fällkniven skulle jag tro. ingen blev smartare med detta inlägget.
här följer däremot ett test som gjorde att jag hittade rätt kniv för mina behov, valet var inte särskilt svårt.
https://www.youtube.com/watch?v=oI9xucKeMBE&t=1128s[/quote]


Efter den där videon känns mitt val av en 5:a ännu bättre.

Hatar att ha utrustning som kan begränsa mig.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: mån 06 mar 2017, 12:34 
Enkelt val för mig: Den som är rostfri. Alltså Fällkniven A1 i detta fallet.

Jag har redan en A1. Men som sagts tidigare så är det en rätt stor kniv. Egentligen lite för stor för att jag skall kunna motivera vikten.

Jag undviker knivar i kolstål för "fältmässiga" förhållanden. Hemma i snickarboden har jag dock flera, även laminerade, men då för snickeri och täljning etc. Absolut inte som "överlevnadsknivar".

Men jag vet att andra tycker annorlunda och inte har något emot det extra underhåll (olja) det innebär att ha en kolstålskniv i fält. Typiskt är det lite enklare att hålla en kolstålskniv skarp. Men moderna rostfria stål är så pass bra att jag föredrar dem ändå.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: mån 06 mar 2017, 19:36 
Älskar fällkniven och mina A1 men älskar andra bra knivar också. Esse gör bra knivar men verkar ha problem med rosten och enligt en artikel som jag nyligen läst så coating'en på Esse 4 lossnar efter cirka två veckors överlevnadskurs.
https://loadoutroom.com/21127/the-esee- ... -good-one/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: fre 10 mar 2017, 15:03 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 29 aug 2016, 11:11
Inlägg: 44
Ort: Någonstans i Sverige
Har en FK A1B och visst, det är en bra kniv för det mesta men den är inte, som jag ser det, särskilt fantastiskt bra på något speciellt. Håller f.ö. med Lärs Fält att man bör ha med sig två knivar, en med en handflatas bredd och en med längre blad på runt 15cm tror jag det var.

Problemet med många knivar i A1:s och liknande storlekar är som jag ser det vikten och att de blir lite osmidiga att använda vid finare, mindre, arbeten. Gram blir hekto, hekto blir kilo osv... Generellt när det gäller knivar så, anser jag, spelar det liten roll, hur otroligt coola och tuffa de är på video med rekommendationer från det ena proffset eller det andra som beskriver hur fantastiskt bra egenskaper den har. Varför? Jo, för det säger ingenting om hur just du kommer använda den eller hur bra den passar din hand osv. Känns en kniv inte bra i handen kommer kniven att bli liggande kvar hemma. Om du har möjlighet att känna på knivarna, t.ex. i en butik, testa och hålla i den och krama så hårt du kan. Prova också lite olika grepp och finger placeringar. Priset är en annan faktor också, köp ingenting som du kommer att vara "rädd" för att använda eller rent av bli av med.

Har andra knivar också, både mindre och större, i olika typer av stål. Just stålet tar jag upp för det är kopplat lite till var och hur du tänker använda kniven och hur mycket tid man tänkt lägga ner på underhåll. Har själv inga problem att plocka med mig en kolståls kniv ut i skogen i häll regn någon vecka eller så för jag vet att den kommer behöva pysslas om. Men om man vill undvika rost så kan ett rost trögare stål vara ett bättre val men samtidigt kan det vara knepigare att hålla vasst.

För övrigt, man får många Mora Pro knivar för de pengarna... :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: ESEE 5 eller Fällkniven A1 ?
InläggPostat: fre 10 mar 2017, 17:05 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
KristalKlart skrev:
Har en FK A1B och visst, det är en bra kniv för det mesta men den är inte, som jag ser det, särskilt fantastiskt bra på något speciellt. Håller f.ö. med Lärs Fält att man bör ha med sig två knivar, en med en handflatas bredd och en med längre blad på runt 15cm tror jag det var.

Problemet med många knivar i A1:s och liknande storlekar är som jag ser det vikten och att de blir lite osmidiga att använda vid finare, mindre, arbeten. Gram blir hekto, hekto blir kilo osv... Generellt när det gäller knivar så, anser jag, spelar det liten roll, hur otroligt coola och tuffa de är på video med rekommendationer från det ena proffset eller det andra som beskriver hur fantastiskt bra egenskaper den har. Varför? Jo, för det säger ingenting om hur just du kommer använda den eller hur bra den passar din hand osv. Känns en kniv inte bra i handen kommer kniven att bli liggande kvar hemma. Om du har möjlighet att känna på knivarna, t.ex. i en butik, testa och hålla i den och krama så hårt du kan. Prova också lite olika grepp och finger placeringar. Priset är en annan faktor också, köp ingenting som du kommer att vara "rädd" för att använda eller rent av bli av med.

Har andra knivar också, både mindre och större, i olika typer av stål. Just stålet tar jag upp för det är kopplat lite till var och hur du tänker använda kniven och hur mycket tid man tänkt lägga ner på underhåll. Har själv inga problem att plocka med mig en kolståls kniv ut i skogen i häll regn någon vecka eller så för jag vet att den kommer behöva pysslas om. Men om man vill undvika rost så kan ett rost trögare stål vara ett bättre val men samtidigt kan det vara knepigare att hålla vasst.

För övrigt, man får många Mora Pro knivar för de pengarna... :notme:


Mycket rätt i det du skriver, men man skall samtidigt tänka på en sak. väljer du en stor kniv kan du som oftast göra mindre jobb med den också, väljer du en mindre kniv är det svårare att göra större jobb med den.
valet faller då som oftast på en större kniv som klarar allt, men inte är bäst på något. dvs om man bara har med sig en kniv ut.

Jag föredrar billigare knivar som tex mora 2000 och mora classic (i olika storlekar). fördelen är att man inte behöver vara lika rädd om dem då de råkar brytas, bli hackiga eller bli slöa. jag har genom åren säkert förbrukat 50 talet bruksknivar både i jobb och privat, men jag har knappt hunnit slita in min F1:a under snart elva år som har använts flitigt på vandringar runt om i Sverige.

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet