Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Survivalknife Kayoba/Ganzo G801 - Jula kniven för 299:-
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 15:15 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 31 aug 2017, 21:22
Inlägg: 19
I jakten på en prisvärd överlevnadskniv kommer här en liten recension av Julas överlevnadskniv, "Kayoba" för 299:- Kniven är troligen en om-märkt Ganzo G801-LGS(finns lite olika versioner med oklar skillnad dock).

Bild

Intryck: Kniven känns gedigen och tung, trots sitt plastiga yttre. Färgen är skarp och syns tydligt, ingen risk för att man tappar bort kniven i första taget. Möjligen hade orange varit en bättre färg dock. Balanspunkten ligger precis bakom parerstången, och kniven känns mycket välbalanserad.

Handtaget: Detta består av 2st olika material, det gröna är gummiartat och ger hög friktion mot handen för bra grepp, de svarta delarna är i plast liknande moraknivarnas handtag. Räfflingen känns bra och det finnt uttag för de 2 främsta fingrarna. Parerstoppet är lagom utbyggt, och det känns inte som någon risk att man halkar fram med handen. Mitt på handtaget finns en platt yta, förmodligen där den som köper kniven från fabriken kan be att få märkning med sitt eget varumärke monterat, på denna saknas detta dock. Totalt är handtaget ca 120mm långt, och passar mina relativt stora händer bra. Längst bak finns en svart metallknapp med räfflad yta, förmodligen är denna till för att krossa fönsterrutor eller liknande med. Det finns även ett hål för montering av snöre, men snöret ingick inte.

Bladet: Knivbladet är 120mm långt och 5mm brett, betydligt tjockare än jag hade väntat mig, det framgår inte vilken sorts stål det är gjort av, förmodligen är det rostfritt stål som är svart lackat, troligen så släpper beläggningen efter användande av kniven. Eggen är symetrisk och slipad på båda sidor, bortsett från den tandade delen. På knivryggen finns en utfräsning för att använda med tändstålet. Knivbladet är av modellen "Clip Point" med platt rygg.

Slidan: Denna är i Gummerad "polymer" och har ett bra grepp, bältesfäste-delen är försedd med karborreband och förmodligen tillverkad i nylon. På baksidan finns ett bryne som sitter stadigt monterat på slidan, längst ner finns även en bältesavskärare, samt en bred springa för att färsta en rem eller något liknande i. På framsidan finns ett tändstål, som sitter fast väldigt hårt(men riktat nedåt). Kniven sitter fast ordentligt i slidan, ingen risk för att den trillar ut.

Omdöme: Jag tycker kniven verkar vara mycket prisvärd, hög funktion och lågt pris. För 299kr upplever jag att den håller likvärdig kvalite med dyrare märkesknivar från Bear Grylls, som kostar mer än dubbelt så mycket. De få recensioner som jag hittat om kniven är uteslutande possitiva. Ett bra val för den prismedvetne preppern, jag ger den 4(av 5 möjliga) poäng. De ända förbättringarna jag skulle kunna tänka mig att föreslå är fler färger, gärna Orange, eller Svart. Det ska dock påtalas att det är oklart om kniven är "Full-Tånge". Förmodligen säljs samma kniv under andra varumärken, men jag har inte lyckats hitta någon annan.

Poäng: :up: :up: :up: :up:

Länk: http://www.jula.se/catalog/fritid/friluftsliv/fritidsyxor-knivar/knivar/overlevnadskniv-770170/#tab01 Kniven kostar 299kr, eller 348kr med frakt via postorder. Köper man Ganzo G801/G8012 på Ebay så finns den från cirka 270kr med frakt.

Material: Förutsatt att kniven är en ommärkt version av Ganzo G801-LGS så säljs den som Full-tang, och knivbladet är av "440 Stainless Steel", alternativt 7Cr17Mov beroende på vilken källa man läser från, detta är ett av dom vanligaste rostfria knivstålen. Vikten är 356g. Slidan ska vara tillverkad av ABS-plast.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Efter att ha monterat isär och ihop kniven igen, kan jag konstatera att den är Full tang!

Bild


Senast redigerad av Klingon mån 04 sep 2017, 17:45, redigerad totalt 7 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Survivalknife Kayoba - Jula kniven för 299:
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 15:29 
Jag skulle aldrig köpa en kniv över 100kr om jag inte visste vilket sorts stål det var i.

Som att köpa en bil och inte veta vad det är för motor i. Om inte försäljaren vill berätta vad det är för motor i bilen är det nog inte en bra sådan, även om den både går att starta och stänga av.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Survivalknife Kayoba - Jula kniven för 299:
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 16:11 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 11 jan 2014, 17:28
Inlägg: 63
Ort: Finland
Jag hade hellre köpt den billigaste hultaforsen eller moran istället för en sådan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Recension av Survivalknife Kayoba - Jula kniven för 299:
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 16:30 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Trevlig recension. :)

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalknife Kayoba/Ganzo G801 - Jula kniven för 299:-
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 18:08 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 31 aug 2017, 21:22
Inlägg: 19
Det känns som att man har tänkt igenom kniven ordentligt på Ganzo, för att motsvara det som "youtube preppern" efterfrågar, saker som full tang, bändningstålig spets och batongningsbart blad och skaft. Spetsen har gjorts så trubbig att jag tror att det är svårt att bryta av den på samma sätt som Fällkniven F1 har råkat ut för. Det 5mm tjocka bladet känns väldigt robust och ska nog tåla mycket stryk innan det knäcks.

Att hälften av knivbladet är sågtandat är nog en smaksak, jag föredrar det eftersom jag tycker att det tillför mer fördelar än nackdelar. Som jag resonerar måste en överlevnadskniv vara en generalist, dessutom tar det ju ganska lång tid innan man har slöat ner den sågtandade delen.

Flertalet recensioner på Youtube är positiva, och många verkar tycka att kniven passar till Bushcraft.



Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalknife Kayoba/Ganzo G801 - Jula kniven för 299:-
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 19:42 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Bra skrivet och detta kan vara till nytta för de som planerar inköp.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalknife Kayoba/Ganzo G801 - Jula kniven för 299:-
InläggPostat: ons 06 sep 2017, 17:30 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 31 aug 2017, 21:22
Inlägg: 19
Tack! Jag tycker kniven är trevlig, och priset är ju helt klart överkomligt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet