Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: tor 07 sep 2017, 18:29 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 31 aug 2017, 21:22
Inlägg: 19
Det var inte meningen att göra er arga, förlåt...


Senast redigerad av Klingon fre 08 sep 2017, 08:09, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: tor 07 sep 2017, 19:04 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Tackar för recensionen.

En kniv som uppfyller flera av de krav du ställer upp är ju Morakniv Garberg, men då hoppar iofs priset upp med flera hundralappar.

Dock är Garberg kniven som tagit Fällkniven F1:s plats i mitt bälte, en helt suverän kniv på alla vis, enligt mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: tor 07 sep 2017, 19:20 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Egentligen förstår jag inte varför man kritiserar en hantverkarkniv för att den inte är optimal som överlevnadskniv. Spetsen, till exempel, är ju utformad för att vara optimalt för en hantverkare, inte att bryta, bända och slå på (vilket jag inte heller förstår varför man ska göra).

Kolstål för en kniv tror jag att Mora har bra koll på. Jag gissar att de vill ha det lite hemligt på grund av att det är ett eget recept. Jag skulle tro att deras stål ligger på runt 0,7 % kol med små andelar legeringsämnen för att få fram bra egenskaper för både tillverkning och värmebehandling (härdning och anlöpning). En billig kniv måste ju vara billig att tillverka och då ska stålet vara enkelt att stansa, bearbeta och värmebehandla samt bli en bra kniv.

Kolstål är inte dumt eftersom det blir bra skärpa och lätt att slipa. Sen har det ju nackdelen att det rostar.

För övrigt håller jag med föregående talare att Hultafors är mer prisvärd utan att ens ha provat denna. Hultafors däremot har jag många och dom är omslipade många gånger också.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: tor 07 sep 2017, 19:28 
Motvärn från Björngrillarn

Klingon skrev:
Kniven ger samma intryck som betydligt billigare Hultafors HVK(kostar bara 1/4), med undantaget att handtaget känns något mjukare och förmodligen ger lite bättre grepp. Knivbladet däremot är gjort i ett för oss konsumenter okänt stål. Det enda som står på bladet är "carbon", vilket innebär att det kan vara precis vilket stål som helst, möjligen till och med Gjurtjärn(som innehåller 2-4% kol). Kanske är det en tuff grej att kalla knivblad som rostar - "CARBON!", ungefär som att man numera kallar plast för "POLYMER", men det är ändå plast...


Inte alls ett för oss konsumenter okänt stål. C100, precis som alla andra moraknivar med kolstål. Även känt som Uddeholm UHB 20C eller 1095

Klingon skrev:
Mitt exemplar hade passerat kvalitetskontrollen med en liten urgröpning i knivbladet precis under N:et i "Sweden", svårt att se men den finns där. Det riskerar att fastna smuts och börja rosta på denna plats.


Ett skärpstål eller en tur på ett keramiskt bryne löser så pass marginella problem. Om inte småjack kan tolereras så kan inte kniven följa med ut i skogen, för där kommer den att bli såväl jackad som smutsig som rostig vid normal användning, och särskilt om du ska skära genom ben.

Klingon skrev:
Knivbladet är inte full tang(uppgifter om längden varierar från 1/3 - 2/3), "råttsvans" modell. Ryggen på knivbladet är inte slipat, så kniven fungerar inte med eldstål. Spetsen är så smal och klen att den garanterat kommer brytas av om man "hugg-bänder" med den i trä.


2/3 enligt bildlänk:

http://farm9.staticflickr.com/8433/7624068160_57e036c65b_c.jpg

Råttsvanstånge är irrelevant om man inte batongar den till döds, jag batongar en jävla massa råttsvansar och har ännu inte lyckats ta sönder någon. Sunt förnuft och en insikt om begränsningar hjälper vid all batonging. Rygg kan filas till nittio grader på en tjugo minuter med en diamantfil. Spetsen klarar måttlig huggbändning alldeles utmärkt om man använder den med förnuft, tried and tested by undertecknad. Lika bra som någon annan knivspets i komparabel storlek. Vill du "huggbända" som fan (varför man nu vill göra det när man kan bränna ut trä?), så behöver du en skedkniv eller en holkyxa eller en kofot.

Klingon skrev:
Handtaget är inte camofluagefärgat, eller signalfärgat, och det går inte att välja färg vilket är en stor brist.


Svart och grått syns lika lite som något annat i bushen, coatade blad nöts ändå bort till sist om det inte är jävligt tuff epoxi. Signalfärg går att applicera själv eller så slänger man en bit kulörtejp runt änden.

Klingon skrev:
Sammanfattningsvis, är kniven värd 100kr? Nej, jag tycker inte det! För samma pris kan man få 4st Hultafors HVK, och det är svårt att se på vilket sätt Morakniven Robust motiverar ett 4 gånger högre pris. Som någon tidigare skrev, köp inte en kniv om inte tillverkaren vågar ange vilket stål knivbladet är gjort av! På olika ställen på nätet säger man att det är "HIGH CARBON", men hur vet man det? och hur mycket kol innehåller bladet? Dom flesta knivstål innehåller typ 1%, är det 3% i moraknivens blad? Då är det per definition gjutjärn.


Tjaa, med det resonemanget kan man ju aldrig köpa någon kniv någonsin, eller något annat för den delen. Hur vet man egentligen att någon över huvud taget är ärlig med någonting? Är rostfritt stål verkligen rostfritt eller bara blötjärn? Är Morakniv verkligen tillverkat i Dalarna?

Förefaller mig märkligt att du har full tillit till en trehundrakronors Julakniv som är tillverkad i mörkaste Kina och ser ut som en leksak med värdelös halvsågegg men pissar på Mora för petitesser. Ett märke som uppskattats av några av världens främsta inom bushcraft och överlevnad, typ Mors Kochanski, Cody Lundin, Dave Canterbury, Ray Mears, med flera.


Slut åsikt.


Senast redigerad av Björngrillarn fre 08 sep 2017, 06:19, redigerad totalt 4 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: tor 07 sep 2017, 23:03 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: mån 29 aug 2016, 11:11
Inlägg: 44
Ort: Någonstans i Sverige
Att köpa en kniv kan vara lite knepigt på samma sätt som att köpa annat materiel. När man väl börjar komma till läget att slå till och handla något kan det vara en god idé att innan besöka tillverkarens hemsida. Ta produkten Morakniv (Pro) Robust som exempel https://morakniv.se/produkt/robust/. Flera av de synpunkter som rör produktens "brister" finns tydligt beskrivna.

Jag äger och använder flera av Moraknivs produkter och förstår, tror samt hoppas jag, både deras fördelar och nackdelar. Knivar i kolstål kommer till exempel att oxidera om de inte torkas av och oljas in efter användning. Är jag ute en längre tur och det regnar är jag lite mer noggrann och använder en tygbit indränkt med livsmedelssäker olja på kvällen vid brasan. Annars räcker det med att vårda kniven när man kommer hem. För att ytterliggare skydda knivbladet har jag valt att använda äppelcider vinäger för att "för oxidera" bladet. Denna behandlingen, tillsammans med lättare oljning, minskar risken för ytterliggare oxidering.

Att kniven saknar en vass 90 graders rygg och inte direkt går att använda med eldstål tar ca 5min med en fintandad metallfil avsedd för skärpning att fixa.

Har för övrigt sett Morakniv Robust Pro på, tror jag till exempel Hornbach, något billigare än 100 SEK. Finns antagligen fler butiker.

Min enda kritik är mot den typen av fodral som denna kniven, och liknande modeller, levereras med. Efter en tid börjar kniven glappa och sitter inte kvar lika säkert. Man kan temporärt fixa detta genom att att klämma ihop ovandelen av fodralet men det är än dock lite irriterande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 06:13 
Offline
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 11 jan 2014, 17:28
Inlägg: 63
Ort: Finland
Här är olika färger på Mora robust för den som önskar det.
Har även en bra lösning på upphängare och knäppe till slidan.
För övrigt så tycker jag att om Klingon ska fortsätta recensera knivar, så hade det vart jättebra om han skaffar sig egen erfarenhet om hur man använder kniv i skogen, och vad som verkligen är viktigt.

Till mitt eldstål följer det tex med en metallbit att göra gnistor med, jag brukar inte använda min kniv till det.[img]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170908/f8d765c4166184e343806356b75ecece.jpg[/img]

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 14:52 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Klingon skrev:
Det var inte meningen att göra er arga, förlåt...

Lägg gärna tillbaka. Det är inte meningen att alla ska hålla med dig. Stå för det du tycker!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 14:56 
Offline
Kan man äta myror?

Blev medlem: tor 17 apr 2014, 08:58
Inlägg: 289
Ort: Finland
pre skrev:
Lägg gärna tillbaka. Det är inte meningen att alla ska hålla med dig. Stå för det du tycker!

Precis! Man behöver inte vara av samma åsikt (även om det tycks vara kutym i Sverige). Det betyder inte heller att man är ovänner även om man har olika åsikter.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 15:30 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
hehe, och glöm inte att det är som med alla märken att man "försvarar" sitt som man gillar :notme:

Kör på! Det får om inte annat folk att reagera och tycka till. :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 15:54 
Klingon skrev:
Det var inte meningen att göra er arga, förlåt...


Du, jag tror du missförstår... Stilen här kan vara lite "sträv" ibland, tänk klingoner i lightversion. :) Jag tror inte någon är arg, men en och annan tycker nog att du ställer märkliga krav på knivar. Det betyder ju inte att dina krav är fel, bara annorlunda och kanske inte lämpliga för en survivalsituation - men det beror ju på hur man agerar i en sån situation.

Jag har skrivit mycket här, mycket av det är nog dravel i mångas ögon, eller fel, men jag har lärt mig massor. Hade jag inte skrivit allt så hade jag inte lärt mig lika mycket.

Jag tycker också du kan lägga tillbaka ditt test, även om det inte passar så många så passar det förhoppningsvis någon. Tycker folk det är ointressant så slutar de läsa och kommentera och tråden sjunker ned från listan över senaste inläggen och mer eller mindre försvinner. Inga problem, kör på du och om jag inte sagt det tidigare så välkommen hit! :D

/MulenDag

PS: Personligen kan jag tycka att det är lite udda att kalla sin test/recension för "EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)" och hade nog valt en lite mer lågmäld rubrik.


Senast redigerad av MulenDag fre 08 sep 2017, 16:33, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 16:05 
Klingon skrev:
Det var inte meningen att göra er arga, förlåt...


Vi är ofta bestämda i tonen här men också konkreta. Testa att lägg upp din recension på youtube (eller ännu värre, Twitter) och du blir kallad nazist, idiot och hora oavsett vad du gör, för du har försökt göra din röst hörd.
Det är ett hårt klimat. Bättre ta din favoritkniv och gå ut i skogen, ta med något att grilla också, det är helg. :rambo:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 18:37 
Du får göra hur många personer som helst arga och upprörda och föra fram kritik och åsikter om vad du vill, hur du vill och när du vill (så länge det inte är uppenbar rasism, trollning eller annat). Detta är ett forum, inte en blogg, och diskussion är dess själva syfte.

Men då får du också vara beredd på att folk kommer att svara på dina åsikter och din kritik, särskilt om man lägger fram sina åsikter på ett till synes dogmatiskt sätt.

Exempel, citat Klingon: "Spetsen är så smal och klen att den garanterat kommer brytas av om man "hugg-bänder" med den i trä."

Ett sådant påstående väcker omgående två reaktioner hos mig:

1: Det är ett ganska häftigt påstående, men har du ens provat? Det framgår inte utifrån din text, utan verkar som att du bara antar. Om du inte faktiskt har testat huggbänding med kniven i fråga, men ändå är övertygad om att den bryts av, så är argumentet fullständigt ogrundat i praktiskt användande.

2: Av vilken anledning måste en överlevnadskniv klara av specifikt huggbändning? Vad för funktion skulle detta fylla i sammanhanget, och vem har ställt upp den standarden? Detta är relevanta frågor. En bra kniv är en bra kniv, enligt mig, om den gör det en kniv skall kunna göra, dvs. tälja, och skära och spänta och dylikt, allt annat är en bonus. Visst finns det knivar som klarar vissa saker bättre än andra, men någon ultimat kniv får man nog leta efter.
Vill man ha verktyg som är bra på att klyva ved, eller skåla trä, eller annat, så kanske det är bättre att ha med så pass specifika verktyg i ryggsäcken från första början. Samma sak med 90-graders-ryggen. Oerhört praktiskt, men står och faller en knivs användbarhet på denna funktion? Det tycker inte jag. Går att fila till om man vill ha det, men att ge kniven ett automatiskt minus för att det saknas känns märkligt.

Jag skiter personligen i om någon gillar Mora eller inte. Jag använder en customkniv av Seved Hjelm som huvudkniv, Hultaforsare av alla de slag till mindre amibitiösa projekt, och en Ka-Bar BK-7 som "överlevnadskniv" när jag övar på det MÖP-iga sättet. Moror har jag många av, men just nu prioriteras andra verktyg. Däremot tänker jag inte låta min röst vara ohörd om någon har tänkt misskreditera någonting baserat på vad jag upplever är oskäliga argument.

Det är som om jag skulle säga att ett LMF-tändstål (världskända och omfattande använda) är skit, efter att jag har provat den två gånger, inte gillar färgen, och inte tycker att det fuktiga björknävret tänds snabbt nog givet godtyckliga standarder (exvis att *random youtubare* alltid gör upp eld på första gnistan i hans videor, men jag lyckades först på den femte).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 18:43 
Björngrillarn skrev:
Du får göra hur många personer som helst arga och upprörda och föra fram kritik och åsikter om vad du vill, hur du vill och när du vill (så länge det inte är uppenbar rasism, trollning eller annat). Detta är ett forum, inte en blogg, och diskussion är dess själva syfte.

Men då får du också vara beredd på att folk kommer att svara på dina åsikter och din kritik, särskilt om man lägger fram sina åsikter på ett till synes dogmatiskt sätt.


Precis!

Sedan är det lämpligast om det man vill snacka om har anknytning till prepping/survival. Och det har ju Moraknivar definitivt. Så bara tyck till!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 19:24 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Det är väl med knivar som med hundar.
Du får säga att min fru är ful, min bil är en rishög, mina ungar är skitungar. Men säger du nåt illa om min hund då jävlar.

Om man undantar vissa kinaknivar (jag har köpt några olika och de flesta var skit och en var super) så skulle jag säga att det inte finns några dåliga knivar idag. Det är bara anpassade till olika syften.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Morakniven Robust - EXPOSED!!(*NOT CLICKBAIT!!)
InläggPostat: lör 09 sep 2017, 09:02 
Offline
Nykomling

Blev medlem: fre 19 aug 2016, 14:13
Inlägg: 3
Jag uppfattade testet som ironi, för det var väl det, eller?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet