Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Knivslipningstips
InläggPostat: mån 22 jan 2018, 01:07 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: lör 09 sep 2017, 14:39
Inlägg: 10
Som liten var jag alltid med när det vankades slakt. Både vilt som pappa och farfar fällt men även de tamboskap som fanns på gården slaktades hemma. Det var en naturlig del, lika naturlig som själva djurhållningen och jakten. Jakten har jag sedan fått lära mig från grunden av pappa och farfar och nu ägnar jag så mycket tid jag kan åt detta. En sak fick jag dock aldrig lära mig av farfar innan han vandrade vidare på Dianas stigar. Att slipa knivar..

Farfar var expert. Var kniven riktigt slö ägnade han någon/några minuter på våt-slipstenen och sen drog han med van hand några drag med skärpstålet. Knivarna var sylvassa. Nu står jag där.. Med farfars fullt fungerande gotländska slipsten.. Men jag kan inte få till det..


Jag skulle verkligen vilja lära mig att slipa knivar. Det känns som en kunskap man har nytta av både före, under och efter ett eventuellt otrevligt scenario... Så därför frågar jag här. Jag har letat efter trådar men mest hittat tips på vad för brynen man skall köpa. Jag är inte främmande för att köpa saker om det behövs men jag vet att farfar löste vassa knivar med slipsten och skärpstål så det kan inte vara omöjligt.

Är det någon här som har bra tips eller bara tips på bra filmer som beskriver hantverket tas detta tacksamt emot!

:)



Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: mån 22 jan 2018, 23:54 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det kan kanske vara idé att samla på sig några riktigt dåliga knivar att öva på i alla fall. Borde finnas på blandade loppmarknader...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: tis 23 jan 2018, 00:16 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Tror inte att man ska öva på dåliga knivar då det är svårt att få bra resultat? Men grunderna är att på slipstenen bryner du mot eggen och sen kan du putsa med skärpstålet. Jag skulle avsluta med att dra eggen mot baksidan av en läderrem som att bre smör på en macka...lyssna på eggen när du slipar, ljudet kan hjälpa dig med vinkel och anliggningstryck..
Tänk på att behålla vinkeln på eggen och bryna lika på båda sidor. Lycka till!!
Moraknivar är billiga och hyfsat lätt att få vassa..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: tis 23 jan 2018, 19:06 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: lör 09 sep 2017, 14:39
Inlägg: 10
nkvm skrev:
Tror inte att man ska öva på dåliga knivar då det är svårt att få bra resultat? Men grunderna är att på slipstenen bryner du mot eggen och sen kan du putsa med skärpstålet. Jag skulle avsluta med att dra eggen mot baksidan av en läderrem som att bre smör på en macka...lyssna på eggen när du slipar, ljudet kan hjälpa dig med vinkel och anliggningstryck..
Tänk på att behålla vinkeln på eggen och bryna lika på båda sidor. Lycka till!!
Moraknivar är billiga och hyfsat lätt att få vassa..


Ja det är ju just vinkeln och trycket som är svårt.. Hade varit bra om det fanns något stativ eller distans eller så som hjälper till i början innan man fått in rätt känsla. Men skall helt klart börja öva med gamla moraknivar. Det finns ett antal sådana liggande hemma på gården som aldrig slipats.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: tis 23 jan 2018, 20:42 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 24 jul 2017, 23:47
Inlägg: 14
Jag har slipat en del med japanska vattenbrynen, men tycker att där svårt få till rätt vinkel. Större roterande slipstenar tycker jag är än värre då de avverkar så snabbt.

Köpte en liten bandslip avsedd för just knivslipning för ett tag sedan och den är mer lättanvänd för en som inte slipar dagligen.
Har ställbar mall osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: tis 23 jan 2018, 21:07 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Kolla lite på hur slipjiggarna ser ut på tormek och kirunasliparna,
Det borde gå att klura till något att använda även på äldre slipstenar. (Eller använd tiden till att öva :):) )


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: tis 23 jan 2018, 23:51 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Övning och åter övning.
Lyssna på ljudet som ändras när skärpan kommer när du kör på slipstenen.
Börja träna på kolstålsknivar, mjukare och lättare att få vassa.
Köp en lupp, förstoringsglas, ev ett USB mikroskop så ser du eggets karaktär.
Bra tips men jag har inte blivit bra på att slipa trots att även min morfar visade mig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: tor 25 jan 2018, 17:50 
Hägern skrev:
Jag har slipat en del med japanska vattenbrynen, men tycker att där svårt få till rätt vinkel. Större roterande slipstenar tycker jag är än värre då de avverkar så snabbt.

Köpte en liten bandslip avsedd för just knivslipning för ett tag sedan och den är mer lättanvänd för en som inte slipar dagligen.
Har ställbar mall osv.


Fråga: På vilket sätt är det svårt att slipa med flata brynen, likt vattenstenar? Det är ju bara att lägga slipfasen platt på stenen och trycka?

Förutsatt att du har en platt slipfas typ scandi eller flat grind såklart. Är kniven konvex eller om du (gud förbjude) har en extra slipfas vid eggen; en så kallad compound bevel, så är det kanske svårare.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: tor 25 jan 2018, 21:52 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Svar på din fråga GMan.
Det är ju just det som är det svåra! Att hålla rätt vinkel hela tiden när du slipar på vattenstenar. Även när du kör andra sidan och skall vända och hitta rätt.
Visst med ett grövre bryne ser du på slipavtrycken om du är rätt. Men sen skall du ju hitta denna vinkel när du fortsätter.
Det är denna känsla som kräver övning och åter övning för att bli bra.
En del har detta som en medfödd talang andra inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: tor 25 jan 2018, 23:51 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 24 jul 2017, 23:47
Inlägg: 14
Ja det är svårare än det låter tycker jag.
Nån millimeter upp eller ner på knivryggen gör stor skillnad på vinkeln.

Jag har rätt höga krav innan jag tycker det är riktigt vasst med.
Säger hjärnan ifrån om man rör med fingertopparna längs med eggen. Då är det vasst.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: fre 26 jan 2018, 17:34 
Jag tror inte att jag hänger med här... Om du har en platt slipfas, som på en helt vanlig morakniv, dvs eggen ser ut så här (nr 2 från vänster):

Bild

... alternativt har en full flat grind, som den längst till vänster, så är det ju bara att lägga denna slipfas helt platt mot ett platt bryne och köra? Jag kan köpa att exempelvis den mittersta profilen är ett helvete att få till rätt vinkel på, men å andra sidan så är vanliga moror eller andra skandinaviska knivar inte sådana, annat än en mikroegg som kommer av striglingen.

Jag köpte en gång en ganska dyr "bushcraftkniv" som nog förbannat var tvungen att ha en dubbel slipfas. Denna skulle bort. Ett par värkande armar och ett urgröpt bryne senare var det åtgärdat och slipfasen var enkel och rak. Därefter är all framtida slipning rena Hawaii.

Det enda dubbel slipfas åstadkommer är att förvisso stärka eggen något mot eggrullning, men till bekostnad av skärpa.

PS! Sorry om jag lät tvär, det är inte alltid så lätt att kommunicera i skrift.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: fre 26 jan 2018, 21:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
En knivslip... kostar några kronor men.. förmodligen bra.

https://youtu.be/k3SbEWFSA8s

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: fre 26 jan 2018, 23:01 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Här kan man köpa äkta svensktillverkad knivslip. Klarar även konvexa egg m.m.
Jag har provat div Kina kopior på lansky m.m och dom är rangliga och dåliga slipbrynen som tar slut fort.
http://www.edgepal.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: lör 27 jan 2018, 00:32 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 24 jul 2017, 23:47
Inlägg: 14
De är sant som du säger!


När jag slipar mina moraknivar brukar jag jag slipa en andra slipfas eftersom de utför grovarbete. Att slipa hela fasen tycker jag därför känns onödigt varje gång de ska slipas.
Men de gör man ju såklart som man vill.

När man slipar köksknivar och slaktknivar har man inte heller något att "lägga an" mot.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Knivslipningstips
InläggPostat: lör 27 jan 2018, 18:57 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Kopierar in ett inlägg som edgepal.com ägare Thomas har skrivit om knivslipning. Mycket läsvärt.


Hej!

Jag heter Thomas och det är jag som är konstruktör och tillverkare av EdgePal Slipverktyg. Min hemsida är: www.edgepal.com

Det finns ett antal slipverktyg som kan vara intressanta för dig att studera.

De amerikanska är: Lansky (Aluminium) , Gaco (Aluminium och plast) och DMT (plast), Lansky har 4 fasta slipvinklar, Gatco har 6 och DMT har 8.

De ligger i pris från ca 400 kronor och uppåt beroende på vilka brynen man väljer.

De slipar enbart parallella blad och med det antal fasta slipvinklar jag nämnt ovan.

EdgePro (USA) är en bänkmodell som har fritt inställbar slipvinkel.

Tormek är ett svenskt slipsystem, drivs med motor, vattenkylt.

Alla ovan nämnda system fungerar mycket bra och det blir naturligtvis så vasst som du vill ha det eftersom slipningen utförs med stöd. Därmed blir slipvinkeln korrekt och ytan blir perfekt jämn. När två raka, plana ytor möter varandra = vasst. Svårare är det inte.

EdgePal är, trots namnet, ett svenskt slipsystem. Vi har en massa olika slipverktyg. Vår huvudprodukt är EdgePal Sharpening System som kan slipa allt som har en egg från ett rakblad upp till en machete med total fritt inställbar slipvinkel.

EdgePal Basic är ett enklare slipverktyg konstruerat för parallella knivblad. Basic slipar både rak och konvex egg.

Basic Hunter slipar även inåtsvängda eggar, alltså, EKA:s buköppnare kan slipas med Basic Hunter.

IcePal slipar isborrar, även de kupade skären som anses vara omöjliga.

Alla EdgePal:s slipverktyg tillverkas i rostfritt stål här i Sverige (Jämtland) och de slipar både raka och konvexa eggar samt Hunter, även inåtsvängda eggar (recurved edges). Alla våra slipverktyg har också fritt inställbar slipvinkel.

De flesta slipsystemen som finns är, enligt min uppfattning, konstruerade av bryntillverkare. Det är alltså i grunden ett system av brynen med ett tillhörande enkelt slipverktyg.

EdgePal är alltså det motsatta, det är slipverktyg där det följer med ett bryne. Brynet är Fällknivens DC3, alltså, ett dubbelsidigt bryne, diamant/keramik som är ett av världens bästa brynen.

Frågan är om EdgePal är någonting att ha. Svaret beror på vad du skall ha slipverktyget till, alltså, vad vill du utföra med det?

Vill du slipa din kniv så att den blir vass - utan avseende på vilken slipvinkel som den slipas med? Ja, då kan du köpa vilket system som helst.

Vill du själv kunna ställa in slipvinkeln? Ja, då är EdgePal kanske något för dig.

Fundera också på materialvalet i slipverktyget. Skall du använda det utomhus både sommar och vinter? Vill du ta det med dig till dom platser där din kniv brukar bli slö? (Storleken HAR betydelse). O.s.v.

Är det viktigt med en fritt inställbar slipvinkel?

Jag tycker det. Om du nu köper en dyr jaktkniv så har den en slipvinkel som tillverkaren räknat fram är den ultimata för just den kniven. Köper du då ett system som har fasta slipvinklar så måste du alltså slipa om eggen till någon av de fasta slipvinklar som slipverktyget har = du har inte längre den perfekta slipvinkeln på din kniv, du har en sämre slipvinkel. Dessutom, du har fått slipa bort en massa material från din kniv redan första slipningen.

Har du en EdgePal ställer du in korrekt slipvinkel och underhåller eggen med en lätt slipning och bibehåller den ultimata slipvinkeln – oberoende av vilken kniv du än slipar. Det är en fördel anser jag.

Har du en Tormek bänkslipmaskin hemma så slipar du fram en slipvinkel med denna. Då måste du ha ett fritt inställbart slipverktyg ute i skogen för att bibehålla samma slipvinkel. Har du inte detta så måste du alltså återigen slipa om eggen till ny slipvinkel = du slipar sönder din kniv på ganska kort tid.

Sedan är det som så att alla har vi olika åsikter om vilka slipvinklar vi vill ha. Använder man alltid samma slipvinkel så lär man känna sin kniv och kniven gör som jag vill, inte som den vill. Jag vet vilken kraft jag skall använda för just det jag vill utföra, vilken del av eggen jag skall använda och kniven gör det jag vill.

Har man olika slipvinklar varje gång man slipar sin kniv så lär man aldrig känna kniven, den gör som den vill, min kraft måste variera efter eggens kondition just då och det finns en stor risk att jag skadar mig eftersom jag måste använda större kraft när jag använder kniven.

Först när jag lärt känna min kniv vet jag om jag gillar slipvinkeln den har – eller inte. Då kan jag, med EdgePal, ändra slipvinkeln till tunnare, eller, tjockare egg. Detta kan jag göra i steg med 16/100 grader. Det låter inte mycket – men när det gäller knivar så är det så att en grad är ett stort steg när det gäller vad kniven skall prestera – och för hur länge eggen skall hålla.

När du slipar en kniv för hand med ett bryne så kan du aldrig komma under 3 graders variation när du slipar eller bryner. Den mänskliga handen klarar inte bättre än så. Eggen du får blir alltså konvex – och det är en bra egg för jägare. Konvexa eggar skär bättre i alla material, dock skär den sämre i trä. (Detta har betydelse om du är träsnidare – annars inte).

Problemet med handslipning är att ju mer du slipar kniven, ju brantare blir den konvexa kurvan och förr eller senare måste du slipa om hela eggen igen. Det tar bort en massa material från bladet – och under tiden förändras ju eggen så att kniven blir slöare och slöare eftersom den konvexa kurvan hela tiden förändras = du lär aldrig känna din knivs fördelar och nackdelar.

EdgePal slipverktyg är de enda i världen som kan slipa konvexa eggar. Dessutom, du ställer in slipvinkeln även för konvexa eggar och håller sedan den slipvinkeln hela tiden, alltså, samma slipvinkel = samma egg, samma slipvinkel = du lär känna din kniv och därmed kan du sedan förändra slipvinkeln till den ultimata för just dig.

Hur slipar man då en kniv för att få bästa eggen?

En rak egg slipar du tills den blir vass = du slipar först ena bladsidan till dess att du får slipskägg på den sidan du inte slipar. Slipskägg är en tunn metallhinna som böjs nedåt av brynet. När du fått slipskägg vänder du och slipar den andra sidan av bladet, återigen tills du fått slipskägg. Därefter tar du en bit trä, plast eller annat material och drar det längs eggen och växlar sida för varje drag. Därmed viker du slipskägget fram och tillbaka över eggen och materialutmattningen gör att slipskägget faller av.

Därefter ökar du slipvinkeln 2-3 grader (6 eller 9 varv på EdgePal:s slipvinkelskruv) och använder det keramiska brynet och slipar fram en ny egg, en brynegg. (den första eggen du slipade är en slipegg). Bryneggen skall vara 2-3 tiondels millimeter bred. Alltså, när du ser eggen är den klar. Bryneggen görs naturligtvis på båda sidorna av eggen.

Hur mycket du skall öka slipvinkeln beror på vad du vill kniven skall prestera + din personliga stil att använda kniven. Öka slipvinkeln 2 grader (6 varv) första gången. Tycker du att kniven blev slö fort, öka till 2,5 grader eller 3 grader – då håller eggen längre.

När du använder kniven slits den. Du har då två metoder du kan välja emellan, antingen slipa ofta och snabbt eller slipa sällan och mycket. Några genvägar finns inte om du vill ha en vass kniv.

Väljer du att slipa ofta och snabbt så lever din kniv längre än om du slipar sällan och mycket…

Du bryner alltså din kniv genom att slipa bryneggen. Efter att antal gånger så ökar bryneggen i storlek. När bryneggen är ca 5-6 tiondels millimeter bred, då känns kniven slö hur du än slipar den. Då måste du slipa slipeggen igen, till dess att bryneggen åter är 2-3 tiondels millimeter – då är kniven vass igen. Några genvägar finns inte. Det är ditt val som avgör hur bra din kniv skall bli.

Principen som jag rekommenderar är alltså att slipa ofta och snabbt. Man slipar kniven innan den är slö – då tar man bort minimalt med material och man kan bryna sin kniv kanske upp till 50 gånger innan den behöver slipas. Väjer man att slipa sällan men mycket så går det kanske 10-15 slipningar av bryneggen innan jag måste slipa om slipeggen. Naturligtvis blir det även så att om jag väntar med att slipa min kniv tills den är rejält slö – så hinner jag aldrig heller lära känna min kniv…

Som jag sagt, några genvägar finns inte. Det är det här man måste göra för att få en kniv som är en kompis och som gör vad jag vill att den skall göra.

För att åstadkomma detta måste jag också ha ett bra slipverktyg som passar just mig, det är det enda som underlättar det hela. Mina egna krav på min kniv, och vad den skall utföra, är alltså de krav jag har på det slipverktyg jag bör skaffa mig.

Du har ytterligare ett val som du kan göra. Köp dig lågprisknivar. Släng dom när dom blir slö och köp en ny. Jag skämtar inte, det ÄR faktiskt många som gör så och det är inte dumt alls. Det blir ganska billigt i längden och du har alltid en vass kniv i beredskap när den gamla blivit slö – och allt för en låg investeringskostnad.

Har du valt att köpa en dyr jaktkniv så bör du kosta på dig ett slipsystem så att du kan dra fördel av den högre kvalitén den kniven har.

Vill du veta vad andra tycker om EdgePal så sök på namnet på Google, där finns flera tester att läsa, bland annat av världens kanske främste slipare Steve Bottorff.

Thomas


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet