Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: EKA Nordic W12 - Recension
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 14:49 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: fre 10 nov 2017, 16:45
Inlägg: 14
Det var hög tid för en ny kniv, inte för att min gamla morakniv var utsliten utan egentligen mer för att tillfredsställa begäret av att skaffa nya och tuffa prylar!

EKA W12 Nordic

Handtaget är tillverkat i G10(glasfiber) och känns faktiskt ganska bra i handen. Hela handtaget kan monteras av med hjälp av en vanlig skruvmejsel, om man nu vill göra det. Det finns även en variant av kniven med "trähandtag", som kostar ett par hundralappar till. G10 handtagen finns i orange och svart, jag valde själv orange eftersom det syns bättre i skogen och det är mindre risk för att man inte hittar den om oturen är framme och man tappar kniven.

Knivbladet är 120mm långt, 4mm brett och rakbladsvasst. Stålet är Sandvik 12C27 och har en hårdhet på 58 HRC. Varken Sandvik eller EKA anger att stålet är rostfritt, däremot skriver man att stålet har "högt korrosionsmotstånd". Bladet är fulltang, och går rakt igenom hela handtaget och sticker ut någon mm i bakkant. Knivbladet har en svag drop-point profil och ser ut att ha en knivspets som är tillräckligt grov för att klara av en hel del innan den bryts.

Slidan är gjord i Kydex och har även plats för ett eldstål/bryne som kan tas bort om man inte vill ha det där. Hålen i slidan gör även att man kan vara lite flexibel med hur man bär kniven. Själva remhållaren kan även monteras bort. Det finns även ett hål i botten på slidan där vatten kan rinna ut.

Sammantaget så skulle jag vilja påstå att kniven är ett kap, med en prislapp på 695kr är den helt klart prisvärd. Den ligger väl i handen och fingerstoppet känns pålitligt även vid blötväder. Kniven är kanske något tung med sina 238 gram men det är nog priset man får betala för ett 4 mm tjockt knivblad som tål lite bushcrafting. En snabb Meta-analys av recensioner på nätet pekar tydligt på att nästan alla som testat och recenserat kniven är entydigt positiva till den och rekommenderar den. Eka själva tror också på kniven och lämnar 10 års garanti.

Bild

Bild

Bild

Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EKA Nordic W12 - Recension
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 17:17 
Har hört goda ord om denna från många, det enda negativa som jag har hört är någon som tyckte att bladet var för tjockt vis a vis bredden på slipfasen (dvs. svårt att få riktigt vass egg). Scandi-Grind med normalbredd har en smärtgräns; ett tjockt blad kommer oundvikligen att ge en trubbigare eggvinkel.

Detta är dock en avvägning. Vill man ha en stark kniv som tål lite extra så måste man också offra den yttersta skärpan som finns i riktiga slöjdknivar. Alternativet är att exempelvis ha Partial Flat Grind som på KA-BAR:s Becker-modeller, men då blir också risken för flisning högre.

Enda orsaken till varför jag inte kör med en EKA är för att jag vill vara lite eljest... Alltså rockar jag en customkniv ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: EKA Nordic W12 - Recension
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 22:43 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Trevlig recension :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EKA Nordic W12 - Recension
InläggPostat: lör 02 dec 2017, 07:52 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Ser ut som en verkligt gedigen kniv, dock vill jag helst kunna hölstra mina knivar för vänsterhänta så den funkar sämre för mig..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EKA Nordic W12 - Recension
InläggPostat: lör 02 dec 2017, 09:42 
Offline
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 20:49
Inlägg: 284
Ort: Göteborg
Herr Gråman skrev:
Ser ut som en verkligt gedigen kniv, dock vill jag helst kunna hölstra mina knivar för vänsterhänta så den funkar sämre för mig..

Då sitter vi i samma båt, tyvärr är det inte många tillverkare som tänker på detta tyvärr!

_________________
Enda handboken du behöver i krissituationer "Rädda Livet" skriven av Anthony Greenbank.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EKA Nordic W12 - Recension
InläggPostat: lör 02 dec 2017, 13:08 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
cartaq skrev:
Herr Gråman skrev:
Ser ut som en verkligt gedigen kniv, dock vill jag helst kunna hölstra mina knivar för vänsterhänta så den funkar sämre för mig..

Då sitter vi i samma båt, tyvärr är det inte många tillverkare som tänker på detta tyvärr!


Fällkniven och Kassberg bl.a. har sådana hölster som tillägg, men på många Morakniv får man det på köpet..!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EKA Nordic W12 - Recension
InläggPostat: lör 02 dec 2017, 22:50 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Trevlig recension.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: EKA Nordic W12 - Recension
InläggPostat: lör 15 sep 2018, 23:28 
Offline
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blev medlem: lör 15 sep 2018, 22:42
Inlägg: 8
Jag har denna Kniv också fast med rosenträd skaftet.
Är en helt underbar kniv och ligger riktigt bra i handen.


Köpte även en EKA Swede 8 Wood är en riktigt gedigen fällkniv

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet