Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: lör 28 feb 2015, 23:22 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tis 20 nov 2012, 22:18
Inlägg: 124
Mina skärpningsredskap präglas av minimal budget, men med lite tålamod går det nå ganska imponerande resultat. De brynen jag använder mest:

Biltema verktygsbryne, 150x50mm, tvåsidigt. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... ne-192151/
Det första brynet jag skaffade, kostade 19,50 då och även om jag sedan länge insett att det inte är något högklassigt bryne är det ett stort steg framåt från att inte ha något alls. Prestanda per krona går inte klaga på.

250x50mm okänt vitt-ljusgrått material, gissar sandsten/kalksten eller något åt det hållet - det närmaste jag kan likna materialet vid är en klassisk slipsten. Väldigt mjuk sten, men slipar snabbt för att vara ett bryne. Är omöjligt att få någon skärpa med, men mitt bästa bryne för att snabbt grundslipa eggen till rätt form inför fortsatt arbete med finare bryne. (Har fått brynet av någon som fick det med i en auktionslåda, så ursprunget är omöjligt att spåra.)

102x32mm soft Arkansas oilstone från Smiths, limmat på ena änden av en längre träbit för att vara mer hanterbar. Gav mig en riktig aha-upplevelse när jag använde det på en kniv jag då tyckte var vass (brynad på ovanstående biltemabryne). Ett par minuter med detta brynet gör stor skillnad, från "nätt och jämnt raka armen" till "enkelt raka armen" för att ge en målande beskrvning.


Önskelistan på grejer jag vill ha (eller åtminstone testa) är lång, men den innehåller bland annat:
*En riktig vattenkyld roterande slipsten. Det GÅR ju grundslipa en egg med grovt bryne och stadig hand, men det är f*n så tidskrävande.
*Soft & hard Arkansas oilstone i mer arbetsvänlig "hemmastorlek", säg 200mm längd minimum.
*Ett urval av japanska vattenstenar, också i väl tilltagen "hemmastorlek". (Ja, vad sjutton, man måste ju testa både vatten- och oljestenar så man vet vad man trivs bäst med! Hittills ser jag fördelar och nackdelar med bägge.)
*Småbryne lämpliga att ha med i ryggsäcken eller liknande för att kunna underhålla kniven när man inte är hemma. Alltså en ren kompromiss för de gånger man inte vill släpa omkring nått kilo stora stenar och brynolja, men ändå vill ha något slags möjlighet att ordna en acceptabel egg när man klantat sig med kniven.

Vad använder ni för att hålla era knivar och andra eggverktyg vassa? Hur ser era önskelistor ut?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: lör 28 feb 2015, 23:43 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Har ett Lansky-kit. Betalade knappt nåt alls för det, vet inte vad det kostar egentligen heller.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: lör 28 feb 2015, 23:45 
tja

jag gillar att slipa för hand

har ett femtital brynen, från något skit som skulle vara till fiskekrogar till olikformade verkstadsbrynen

det jag gillar bäst är verkstadsbrynenen
storleken runt 10x3x0.5 cm är handstorlek för bryning

detta är medelbrynen i storlek
sedan har jag ett superfin som jag annvänder när man ska ha än bättre skärpa


div olika diamantbrynen, gillar när dom börjar bli slöa, då kan man ha dom som finbrynen med

men, för att få den sista skärpan måste man stringla knivarna

jag har dom sista 25 åren annvänt ett fulknep, på träpinnar 25x2x0.5 cm limmar jag på grovt tyg på ena sidan, sedan polerar jag eggen med den och autosol, naturigtvis enbart från eggen och ut, har provat grövre putsmedel men autosolen är allround, man kan då få grymt skarpa eggar, på laminatmororna så man kan raka sig utan större problem

kräver lite känsla innan man får det perfekt med vinklarna , men efter några tusen skärpningar så sitter det där

för några jobb sedan så skärde jag i pu och det ända som funkade var rakbladsvassa knivar, så jag hadde min stringlade laminatmora som är spegelblank och vass som en mardröm
under den tiden kunde man skärpa kniver flera gånger per dag, men om man inte gjorde den slö så räckte ett par drag med stringlen för att få till det igen

om jag hadde börjat om så hadde jag velat ha fyra brynen
större grövre
mindre medelfin
mindre superfin
halvstor diamant
+ stringel


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: lör 28 feb 2015, 23:55 
glömde en sak

våtslippapper på en glasskiva, bland det rakaste man kan slipa emot i budgetutförande

och det finns en ska jag fan ska prova nu när diamantslippasta är billigt
att göra en stringelpinne med bra läsder och ha på diamantslippasta, det där är en sådan sak man borde ha provat men aldrig blivit av


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: sön 01 mar 2015, 00:01 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
grym skrev:
glömde en sak

våtslippapper på en glasskiva, bland det rakaste man kan slipa emot i budgetutförande

och det finns en ska jag fan ska prova nu när diamantslippasta är billigt
att göra en stringelpinne med bra läsder och ha på diamantslippasta, det där är en sådan sak man borde ha provat men aldrig blivit av


Gör gärna en guide sen för oss vanliga dödliga! :mrgreen:

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: sön 01 mar 2015, 00:37 
Jag har ett antal "plankor" med sandpapper i flera olika grovlek på musmatta. Perfekt för att underhålla mina konvexa Fällkniven. Långsamt vinterpyssel om man har en kniv med extra slitstarkt 3G-stål, men vasst blir det... Men å andra sidan behöver man göra det mycket sällan. Även läder med Autosol för sista hetsen.

Utan musmatta fungerar sandpapper på planka hyfsat för hyvelstål och stämjärn också, men jag borde skaffa något bättre. Papper på glasskiva låter intressant...

En gammal EdgePal Basic med en DC3 för justering av eggvinkel och underhåll av fällknivar. Det är en liten finurlig fixtur för att slipa fritt valda eggvinklar. Perfekt för extrem skärpa på en SAK och för att reparera gammal Morakniv med skadad egg. Även bra för underhåll av konvexa eggar i fält.

Ett par lösa DC3 och DC4. Bra för lite av varje. Även smidigt portabelt.

Ett par billiga slipstenar grov+fin. Använder mest till yxor, tillsammans med fil vid större korrigering. Även till lien.

Oscillerande slipmaskin med sandpapper fungerar bra på yxor och rostiga knivar. Liksom bandslipen upp-och-ner.

Ekkäppar för att underhålla lien mellan slipningar.

Vinkelslip eller fil för gräsklipparen.

Slipmaskin för motorsågskedjor. Slipar åt mig och ett par grannar. Mycket bra och praktiskt. Slipar ofta men lite, byter normalt kedja var eller varannan tank. En riktigt vass kedja betyder mycket!

Enkel "sliprobot" med slipmaskin för att automatiskt slipa band till bandsågen.

Liten Handy-Sharp tungstens-slip på nyckelknippan. Räcker fint för att hetsa upp köksknivar när man är i ett främmande kök. Förvånansvärt bra på lie också, men pilligt...

En släkting har en eldriven rejält stor roterande Gotlands-slipsten med vatten. Han fick den en gång, för sisådär 20 år sedan, i present av mig. Skall jag slipa mycket gör jag det där. Skulle behöva en själv... :smack:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: sön 01 mar 2015, 10:33 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 aug 2014, 20:04
Inlägg: 238
Kör med en sån rackare http://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-och-maskiner/bearbetningsmaskiner/vatslipar/vatslipmaskin-251045/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: sön 01 mar 2015, 11:48 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
Tormek. Jag insåg att allt annat är klåpande. Då blir det rätt första gången varje gång. Det finns folk som har eggar liksom medfött och kan slipa en egg på vad som helst och det blir rakbladsvasst. Vi som inte har denna gåva får snällt köpa en Tormek. :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: sön 01 mar 2015, 12:03 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Beroende på vilken kniv det är och tillfället har jag många olika alternativ.
Keramiskt bryne till vissa köksknivar, vanligt bryne till andra. Ibland baksidan av en tallrik.
Olika brynstenar av olika hårdhet och priser till andra knivar och ibland även en nagelbuff för att stringla eller låret på jeans.
Men oftast, ute, använder jag en liten 30kronors brynsten och en nagelbuff. Tar inte upp någon plats i packningen.

Sen är det väldig skillnad på att slipa en egg och att bryna en egg.
Slipa upp en egg gör man när eggen är förstörd, bryna gör man ofta, dagligen, för att behålla skärpan beroende på hur mycket du använder kniven och vad det är för typ av kniv.
Köksknivarna brukar jag bryna innan och efter användningen, dagligen. Tar 5-10 sek.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: sön 01 mar 2015, 12:31 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Om man vill sattsa lite xtra, är en Tormek en bra investering?
http://www.tormek.com/sv/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: sön 01 mar 2015, 14:38 
det är fortfarande budget men helt ok

jag vill så smånigom ha en våtbandputs och en stor våtslip


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: sön 01 mar 2015, 15:11 
Kör med Pro edge och Lansky samt några småbrynen, typ diamant.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: sön 01 mar 2015, 17:14 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
En bra dubbelhuggen fil till yxorna, och givetvis känsla.
Till knivarna ett gäng brynen som jag ärvt av farsgubben, men jag sneglar lite åt Lansky som verkar prisvärt och smidigt, knivar skall stringlas..

Edit: ja våtslippapper är underskattat.

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: sön 01 mar 2015, 17:21 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tis 20 nov 2012, 22:18
Inlägg: 124
Fnyshacket skrev:
Tormek. Jag insåg att allt annat är klåpande.

Är sugen på en sån... men eftersom jag vill undvika allt för allvarlig skålslipning av vissa eggar vill jag ha den stora Tormek-sjuan med 250mm sten (istället för 200mm), och då handlar det om 5000 spänn för maskinen. Utöver det rätt saftiga pengar för varje slipjigg man vill köpa till, om man vill ha såna. Snåljåpen & gör-det-självaren i mig vill skaffa en lös 250mm Tormeksten och bygga resten av maskinen själv.

Någon som har använt Tormekmaskin och vet hur det funkar med striglingshjulet? Av det jag läst på nätet har folk tyckt att det fungerar bättre att bara slipa på stenen och därefter jobba vidare med konventionella brynen, istället för att gå direkt från slipstenen till strigling och sedan vara färdig. Såg något youtubeklipp där eggen visades upp efter demoslipning & strigling, och den verkade ha ganska mycket grova sliprepor kvar - något jag inte vill se på en färdig egg. :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur håller du dina knivar (och andra eggverktyg) vassa?
InläggPostat: mån 02 mar 2015, 00:11 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 04 nov 2012, 20:16
Inlägg: 100
Ort: Östra Götaland
Visst, 5 papp är en del. Men underskatta inte körglädjen! Pengar man spenderat är inte som en gammal vän man aldrig får träffa igen - de nya som kommer är precis likadana! :)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet