Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mitt kniv-system
InläggPostat: tor 13 dec 2012, 21:39 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
För min BOB har jag byggt systemet på tre knivar, dessa är Fällkniven A1 som jag har för vedbearbetning klyva och spänta, den kommer aldrig svika mig genom att gå av i kallt väder då stålet är som känsligast. Lätt är den också för att vara en kniv som skall batonga ved. För kapandet står Fiskars stora grensåg. Det är energi-effektivare att såga än hugga med yxa, även tystare och säkrare. Men allt har för och nackdelar en yxa kan aldrig pajja annat än att skaftet går av men då kan man fixa ett nytt även ute i skogen, men går sågen av så är den borta. Dock har jag ändå valt system med stor kniv och såg för det är mycket bättre att ha sönder en såg än att sätta en yxa i benet i en SHTF situation. Det är även mycket mer energieffektivt med batoning än att svinga en yxa plus att underlaget inte måste vara plant och stumt. Jag har tjatat om detta förut jag vet, men när jag ska beskriva mitt system så är det viktigt att ta upp. Dessa två (Kniven och sågen) tillsammans är dessutom lättare än en liten yxa.

Den andra kniven utgörs av Mora 2000 som får göra det lite lättare jobben. Jag har efter moget övervägande och med stor sorg i hjärtat konstaterat att den kniven är den bästa i detta system ÄVEN om man räknar in dyrare knivar tex Fällkniven F1 eller Esee 3. Anledningen till sorgen är att jag inte kan motivera dom mycket coolare knivar som finns på marknaden tex min F1:a eller Esee 3. Jag får helt enkelt lära mig älska Mora 2000.
Mora VS dyrare knivar är väl omdebatterat och antingen verkar man vara av den åsikten att Mora är bäst eller att Moran är en budgetkniv som förvisso är prisvärd men att den inte kan mäta sig med de dyrare knivarna. Jag har gjort en riktigt djuplodad analys över vad jag kan tänkas behöva den till och kommit fram till att det tunna och rost-tröga bladet tillsammans med blad-längden på 11 cm är mycket bra för allround-göromål som tex rensa fisk, skära grönsaker, frukt, bröd eller tälja med. Den är även mycket lätt endast 137 gram med slidan och om kniven skall hänga i bältet nästan jämt vill jag inte märka av den föräns jag behöver använda den. Många jägare vittnar om att den är kompetent för att ta ur och flå vilt med något jag helt enkelt får ta deras ord på. Att det sen faktisk är ett bra stål trots att den endast kostar 200:- gör inte saken sämre se länken för recention om stålet http://www.tactical-life.com/online/tactical-knives/super-clean-sandvik-12c27/. Det är en fin kniv men priset gör att man tänker att den inte är bäst, sen brukar lätta knivar inte kännas lika kvalitativa men det är så klart inget som stämmer. Har ni en slid kniv som passar de beskrivna göromålen och är bättre så ge gärna förslag. Jag ska även tillägga att jag fått den rakbladsvass men Spyderco Sharpmaker och då menar jag att jag kan raka av håret på armarna med den ett bra test om man vill skilja agnarna från vetet.

Där hade det egentligen räckt men som grädde på moset så har jag även med mig underbara spyderco Endura (fällkniv) som en backupp. Den har suverän form för att göra samma göromål som Moran med skillnaden att den har bättre spets för att sprätta upp fiskens buk men sämre form för att breda smörgåsen. Det är en mycket lätt EDC kniv och trots att den bara väger 94 gram så är bladet 10 cm. Att ha en fällkniv är även bra om du måste vara lite mer diskret någon gång eller att ha i fickan när du har ryggsäcken på dig då avbärarbältet hindrar dig från att ha en slidkniv i bältet. Ska ni köpa en fällkniv för att bereda mat eller rensa fisk så är den här helt outstanding den får fem av fem stjärnor.


detta var mina tre knivar i mitt BOB system jag kanske även slänger med dom superlätta små fällisarna Spyderco Dragonfly 2 och fällkniven U2 för att dom är så coola. Då dom tillsammans väger endast 77 gram så är det inte direkt någon uppoffring.

Om jag däremot skall packa en INCH-väska så kommer jag byta ut min A1:a mot en ESEE Junglas det är en värsting som kan fungera som allt från yxa, svärd, machete eller kniv den är rätt tung (807 gram med slidan). Men det motiverar jag med att i en INCH så kommer jag inte ha spritkök med tillhörande bränsle då det ändå endast skulle räcka ett par veckor högst. Den vikten som jag vinner där där är bra mycket mer än de 414 gram extra kniven väger jämfört med A:1 an. Det hade förvisso vart bra att ha kvar min mindre huggare och minska på vikten, men jag vill ha en större huggare som kan fungera till att hugga träd utifall att sågen går sönder. Det är även motiverat då den är effektivare när man skall bearbeta ved eller bygga läger med det skogen har att erbjuda. Och i en INCH avsett för flykt från staden så vill jag ha effektiva skogs-verktyg. Byter också ut min Fiskars såg mot en Sawivor 18" 100 gram tyngre med två medföljande sågblad men mycket effektivare. I detta läge skulle en yxa kunna vara mer motiverat då den skulle väga ungefär detsamma men sämre personsäkerhet, sämre energieffektivitet och krav på plant stumt underlag gör att jag säger nej tack till yxan även denna gång.

Fördelar och nackdelar med Fällkniven A1 (personliga referenser):
Fördelar: Lätt, Mycket Rosttrög, håller skärpan mycket väl, mycket robust, klyver ved mycket bra för sin storlek.
Nackdelar: convex egg (personligt smaksak), svår att skärpa kräver bra teknik och diamantbryne, för liten för att fungera som en effektiv ersättare om sågen går förlorad.

Fördelar och nackdelar med Esee Junglas:
Fördelar: Full flat grind, lätt att skärpa, mycket bra huggare, mycket robust.
Nackdelar: Rostar lätt och är tung. Dock så har den en skyddande coating mot rost men den skyddar inte där den nötts av eller på själva eggen.

Vidare så har jag även med mig ett kombinerat diamantbryne och keramikbryne av modell Fällkniven DC3 och en Leatherman Skeletool

Bild
BOB-knivarna

Bild
Samma knivar ihopfällda och i slidan.

Bild
INCH-knivarna

Bild
Här ser ni Fällkniven F1 mot en Mora 2000 och en Spyderco Endura. F1:an har kortare men tjockare blad och är convex något som tyvärr gör att den förlorar denna strid synd då den har mitt hjärta i övrigt.

Bild
Här är hela gänget minus Mora of Sweden

Bild
Här är Moras finest. Funderar även på att införskaffa en Swedish fire Knife en behändig liten sak med inbyggt eldstål googla på den om ni inte kände till den.

Slut på knivporren för denna gång :). Kom gärna med reflektioner och åsikter.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 00:24 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: lör 29 aug 2009, 01:27
Inlägg: 484
Bodis skrev:
Slut på knivporren för denna gång :). Kom gärna med reflektioner och åsikter.

Jag har inga andra åsikter än att jag tycker du har en trevlig uppsättning användbara knivar!

Jag har själv inte i närheten av lika många knivar, men jag kör också Mora 2000 som baskniv eller vad man ska kalla det, sen har jag en Fällkniven S1 som ju är aningen mindre än din A1:a men som ändå funkar bra att spänta ved med. För klyvning har jag istället en Gränsfors Bruks lilla yxa, som bara väger 300 gram och är otroligt vass. Jag gillar yxor eftersom de kan vara användbara till mer än bara att kapa och klyva. Men en bra såg i lämpligt format som din Fiskars skulle inte heller skada att ha, det är ju som du säger energieffektivare för kapning av ved (men du slår ju inte ned spik, slår av ett hänglås eller spetsar pålar med en såg som man kan med en yxa :)).

_________________
Now I am Become Death, the Destroyer of Worlds


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 06:56 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Bodis skrev:
För min BOB har jag byggt systemet på tre knivar, dessa är Fällkniven A1 som jag har för vedbearbetning klyva och spänta, den kommer aldrig svika mig genom att gå av i kallt väder då stålet är som känsligast. Lätt är den också för att vara en kniv som skall batonga ved. För kapandet står Fiskars stora grensåg. Det är energi-effektivare att såga än hugga med yxa, även tystare och säkrare. Men allt har för och nackdelar en yxa kan aldrig pajja annat än att skaftet går av men då kan man fixa ett nytt även ute i skogen, men går sågen av så är den borta. Dock har jag ändå valt system med stor kniv och såg för det är mycket bättre att ha sönder en såg än att sätta en yxa i benet i en SHTF situation. Det är även mycket mer energieffektivt med batoning än att svinga en yxa plus att underlaget inte måste vara plant och stumt. Jag har tjatat om detta förut jag vet, men när jag ska beskriva mitt system så är det viktigt att ta upp. Dessa två (Kniven och sågen) tillsammans är dessutom lättare än en liten yxa.

Den andra kniven utgörs av Mora 2000 som får göra det lite lättare jobben. Jag har efter moget övervägande och med stor sorg i hjärtat konstaterat att den kniven är den bästa i detta system ÄVEN om man räknar in dyrare knivar tex Fällkniven F1 eller Esee 3. Anledningen till sorgen är att jag inte kan motivera dom mycket coolare knivar som finns på marknaden tex min F1:a eller Esee 3. Jag får helt enkelt lära mig älska Mora 2000.
Mora VS dyrare knivar är väl omdebatterat och antingen verkar man vara av den åsikten att Mora är bäst eller att Moran är en budgetkniv som förvisso är prisvärd men att den inte kan mäta sig med de dyrare knivarna. Jag har gjort en riktigt djuplodad analys över vad jag kan tänkas behöva den till och kommit fram till att det tunna och rost-tröga bladet tillsammans med blad-längden på 11 cm är mycket bra för allround-göromål som tex rensa fisk, skära grönsaker, frukt, bröd eller tälja med. Den är även mycket lätt endast 137 gram med slidan och om kniven skall hänga i bältet nästan jämt vill jag inte märka av den föräns jag behöver använda den. Många jägare vittnar om att den är kompetent för att ta ur och flå vilt med något jag helt enkelt får ta deras ord på. Att det sen faktisk är ett bra stål trots att den endast kostar 200:- gör inte saken sämre se länken för recention om stålet http://www.tactical-life.com/online/tactical-knives/super-clean-sandvik-12c27/. Det är en fin kniv men priset gör att man tänker att den inte är bäst, sen brukar lätta knivar inte kännas lika kvalitativa men det är så klart inget som stämmer. Har ni en slid kniv som passar de beskrivna göromålen och är bättre så ge gärna förslag. Jag ska även tillägga att jag fått den rakbladsvass men Spyderco Sharpmaker och då menar jag att jag kan raka av håret på armarna med den ett bra test om man vill skilja agnarna från vetet.

Där hade det egentligen räckt men som grädde på moset så har jag även med mig underbara spyderco Endura (fällkniv) som en backupp. Den har suverän form för att göra samma göromål som Moran med skillnaden att den har bättre spets för att sprätta upp fiskens buk men sämre form för att breda smörgåsen. Det är en mycket lätt EDC kniv och trots att den bara väger 94 gram så är bladet 10 cm. Att ha en fällkniv är även bra om du måste vara lite mer diskret någon gång eller att ha i fickan när du har ryggsäcken på dig då avbärarbältet hindrar dig från att ha en slidkniv i bältet. Ska ni köpa en fällkniv för att bereda mat eller rensa fisk så är den här helt outstanding den får fem av fem stjärnor.


detta var mina tre knivar i mitt BOB system jag kanske även slänger med dom superlätta små fällisarna Spyderco Dragonfly 2 och fällkniven U2 för att dom är så coola. Då dom tillsammans väger endast 77 gram så är det inte direkt någon uppoffring.

Om jag däremot skall packa en INCH-väska så kommer jag byta ut min A1:a mot en ESEE Junglas det är en värsting som kan fungera som allt från yxa, svärd, machete eller kniv den är rätt tung (807 gram med slidan). Men det motiverar jag med att i en INCH så kommer jag inte ha spritkök med tillhörande bränsle då det ändå endast skulle räcka ett par veckor högst. Den vikten som jag vinner där där är bra mycket mer än de 414 gram extra kniven väger jämfört med A:1 an. Det hade förvisso vart bra att ha kvar min mindre huggare och minska på vikten, men jag vill ha en större huggare som kan fungera till att hugga träd utifall att sågen går sönder. Det är även motiverat då den är effektivare när man skall bearbeta ved eller bygga läger med det skogen har att erbjuda. Och i en INCH avsett för flykt från staden så vill jag ha effektiva skogs-verktyg. Byter också ut min Fiskars såg mot en Sawivor 18" 100 gram tyngre med två medföljande sågblad men mycket effektivare. I detta läge skulle en yxa kunna vara mer motiverat då den skulle väga ungefär detsamma men sämre personsäkerhet, sämre energieffektivitet och krav på plant stumt underlag gör att jag säger nej tack till yxan även denna gång.

Fördelar och nackdelar med Fällkniven A1 (personliga referenser):
Fördelar: Lätt, Mycket Rosttrög, håller skärpan mycket väl, mycket robust, klyver ved mycket bra för sin storlek.
Nackdelar: convex egg (personligt smaksak), svår att skärpa kräver bra teknik och diamantbryne, för liten för att fungera som en effektiv ersättare om sågen går förlorad.

Fördelar och nackdelar med Esee Junglas:
Fördelar: Full flat grind, lätt att skärpa, mycket bra huggare, mycket robust.
Nackdelar: Rostar lätt och är tung. Dock så har den en skyddande coating mot rost men den skyddar inte där den nötts av eller på själva eggen.

Vidare så har jag även med mig ett kombinerat diamantbryne och keramikbryne av modell Fällkniven DC3 och en Leatherman Skeletool

Bild
BOB-knivarna

Bild
Samma knivar ihopfällda och i slidan.

Bild
INCH-knivarna

Bild
Här ser ni Fällkniven F1 mot en Mora 2000 och en Spyderco Endura. F1:an har kortare men tjockare blad och är convex något som tyvärr gör att den förlorar denna strid synd då den har mitt hjärta i övrigt.

Bild
Här är hela gänget minus Mora of Sweden

Bild
Här är Moras finest. Funderar även på att införskaffa en Swedish fire Knife en behändig liten sak med inbyggt eldstål googla på den om ni inte kände till den.

Slut på knivporren för denna gång :). Kom gärna med reflektioner och åsikter.


Fin samling du har!
Kula att du lägger upp lite bilder, tråkigt att inte fler gör det.

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 07:10 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
havamal skrev:
Bodis skrev:
Slut på knivporren för denna gång :). Kom gärna med reflektioner och åsikter.

Jag har inga andra åsikter än att jag tycker du har en trevlig uppsättning användbara knivar!

Jag har själv inte i närheten av lika många knivar, men jag kör också Mora 2000 som baskniv eller vad man ska kalla det, sen har jag en Fällkniven S1 som ju är aningen mindre än din A1:a men som ändå funkar bra att spänta ved med. För klyvning har jag istället en Gränsfors Bruks lilla yxa, som bara väger 300 gram och är otroligt vass. Jag gillar yxor eftersom de kan vara användbara till mer än bara att kapa och klyva. Men en bra såg i lämpligt format som din Fiskars skulle inte heller skada att ha, det är ju som du säger energieffektivare för kapning av ved (men du slår ju inte ned spik, slår av ett hänglås eller spetsar pålar med en såg som man kan med en yxa :)).


Jag funderar på att skaffa en Gränsfors för att riktigt utmana mina teser med en riktigt bra yxa för just nu är dom endast utmanade med en Fiskars yxa. Men det är framförallt skaderisken som hindrar mig, jag slinter allt för ofta med yxan och är nära att sätta den i smalbenet.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 08:17 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Just i ett riktigt kritiskt läge tyckar jag att fördelarna med att ha en i det närmaste oförstörbar yxa överväger. Jag har både Gränsfors och Fiskars yxor i alla storlekar, och jag måste säga att hur mycket jag än älskar dom handsmidda och deras rakknivsvassa egg så skulle jag välja Fiskars yxor varenda gång det blir ett skarpt läge. Om man slår skaftet i vedklabben eller bryter lite oförsiktigt så knäcker man lätt ett hickoryskaft, men Fiskars plastdito får man knappast av så lätt.
I övrigt undrar jag varför du har valt den hopfällbara sågen som du valt? Jag har både den där och den som fälls ut till att vara en bågsåg. Dom är lika kompakta men den lilla bågsågen evakuerar spån bra mycket bättre om du sågar i rått virke. Plus att du har extrablad i den sågen ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 09:41 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: lör 23 okt 2010, 00:16
Inlägg: 440
Jodå, tänket är inte helt fel och farmförallt så är det första viktigaste stegete att börja tänka i just system och inte försöka tro att allt kan lösas med ett verktyg. Ickedeståmindre hart jag ett par synpunkter som kanske kan visa sig användbara för dig eller nån annan som läser.

1. A1an är en bra kniv på att just vara oförstörbar men det är inte så mycket annat den är bra på tyvärr, det är en knivform som är för kort för att egentligen bli bra som huggare. Den är helt enkelt för kort i förhållande till sin vikt och har fel viktfördelning, skulle all vikten sitta långt fram skulle det vara en anna sak men nu är den ju tämligen jämntung (speciellt med sin extrema tånge). En samehuggare skulle nog sitta bättre i detta systemet.

2. Mora 2000 är en tämligen bra kniv men tyvärr har den inte det bästa stålet för en alroundkniv, i köket är den guld och finfin att som du påpekar bre smörgåsen med men den är lite för bräcklig och har lite för dåligt eggstål för att vara riktigt optimal. Rostfritt är helt enkelt inte lika bra som riktiga knivstål. Jag vill slå ett slag för moras laminatstålsblad (inte triflex som är en billigare laminat-ersättning) som ofta kan köra över mästan alla andra knivar i fråga om stålkvalitet, visst, de kostar lite mer men allroundkniven används mycket så lägg ner den extra hundringen, där är ändå billigt jämfört med mycket annat.
Det går för den riktigt hugade att köpa bladen lösa för att skafta själv och därigenom slipa fram den perfekta formen för just den egna handen, någonting som minskar både energiåtgången och säkerheten i bruket av kniven och dessutom är billigare och roligare än att köpa en färdig kniv.
http://www.slojd-detaljer.se/product.as ... deptid=172

Att köpa den skaftad och med slida gör att man får lägga ut en bra del mer:
http://www.knivhuset.com/morakniv-class ... nal-1.html

Dessutom går det ofta att hitta lina laminatstålsmoror för några tior på loppisar och liknande om man bara är beredd att lägga ner en stund med slipstenen.

3. Att välja såg istället för yxa tror jag är vanskligt, ingen av dem ersätter den andra och båda bör vara med, att du har en A1a är också det en klen tröst när man ev saknar en yxa tror jag. Visst kan jag köpa argunentet med säkerheten men rätt brukad så är yxa säkrare än en stor kniv. Nu när vi ännu inte nått botten så är det ett strålande tillfälle att lära sig bruka yxa.
Valet av yxa är lika mycket en fråga av största vikt som valet av kniv och ingen yxa är bäst för alla, tyvärr är det många idag som bara kikar på gränsfors och fiskars när de kikar efter yxa idag och det är synd då man får en mycket begränsad bild på det viset, man bör åtminstånde klämma och känna på olika yxor från våra tre svenska kvalitetstilverkare (Hultafors, Gränsfors och Wetterlings) innan man bestämmer sig tror jag, själv hade jag inte mindre än 4 olika handsmidda yxor här hemma innan jag retunerade vissa och behöll andra när jag sälv testade ut min favorit (och för de som vill vet vad det var så blev det en Wetterlings äventyrsyxa och en Wetterlings liten jaktyxa).

Sen skulle jag vilja fråga hur du finner den skjutbara sågen du valt i förhållande till sandviks laplander?
Själv ser jag en potentiellt större riska att den skjutbara konstruktionen skulle kunna frysa ihop och vara svår att få en eller ut jämfört med den vikbara som laplandern har.
Hur är stålkvaliten i de båda och tandningen?

_________________
Civiliseringsgrad = Samverkansgrad


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 10:22 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Tack för reflektionerna jag kommer skriva ett längre svar sen men just nu vill jag veta hur den rätta tekniken för att hugga en vedklabb ser ut hur gör man det utan att riskera att hugga sig i benet när man slinter? Min pappa lärde mig att stå brett men jag har ändå varit allt för nära när jag träffat fel på klabben.

En annan snabb sak, jag är mest ute efter att klyva ved (batoning metoden) och då är A1 ans breda blad bra. Men att kapa kvistar är den sämre på fast det går, hur är en samehuggare på att klyva veden? Den känns lite bräcklig för det har jag fel?

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 12:55 
Det säkraste är att stå på knä när man hugger. Då är det omöjligt att hugga sig i foten, eftersom förlängningen på svingen går ner i backen. Fungerar utmärkt ute i fält med en liten yxa.

En annan möjlighet är att ha en lång yxa och lägga en stock mellan dig och huggkubben. Då går en eventuell missad sving in i stocken, och inte in i din fot. :nono:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 13:27 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Skogsbonde skrev:
Det säkraste är att stå på knä när man hugger. Då är det omöjligt att hugga sig i foten, eftersom förlängningen på svingen går ner i backen. Fungerar utmärkt ute i fält med en liten yxa.

En annan möjlighet är att ha en lång yxa och lägga en stock mellan dig och huggkubben. Då går en eventuell missad sving in i stocken, och inte in i din fot. :nono:


Tack :). Exempel på yxa med bra skaftlängd för knästående?

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 14:27 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: lör 23 okt 2010, 00:16
Inlägg: 440
Bodis skrev:
Skogsbonde skrev:
Det säkraste är att stå på knä när man hugger. Då är det omöjligt att hugga sig i foten, eftersom förlängningen på svingen går ner i backen. Fungerar utmärkt ute i fält med en liten yxa.

En annan möjlighet är att ha en lång yxa och lägga en stock mellan dig och huggkubben. Då går en eventuell missad sving in i stocken, och inte in i din fot. :nono:


Tack :). Exempel på yxa med bra skaftlängd för knästående?


Går inte att råda så enkelt utan att bet blir lite för oansvarigt gjort. Det beror helt på din längd och hur din kropp är proprotionerad, en person av samma längd som en anna kan vilja ha en annan yxa med kortare skaft pga att denna har längre armar tex.
Att testa och känna på en god variation av yxor är det enda säkra.

Generellt brukar man dela in yxorna i två huvudkategorier, dels de som bekvämt kan bäras i bältet och dels de som bör bäras i/på ryggsäcken.
För en vanlig skogsyxa att bära i ryggan så är en bra "grundstorlek" att börja testa med unjefär samma längd på skaftet (mät fritt skaft dvs under huvudet och inte hela längden) som du själv har mellan fingertopparna och armbågen.
För en bältesyxa så kan man gärna börja testa en där skaftet inte inte längre än att man når slutet av det när man lägger huvudet i armvecket och låter skaftet fälja armen men inte kortare än att man har slutet på skaftet i handflatan.

Sen kommer ju hela det där med skaftform osv men det är lite mer finlir (dock inte oviktigt). Själv tycker jag tex att gränsfors gör aldeles för markerat slut på skaften, visst det gör att du kan hålla yxan med mindre kraft men samtidigt gör det yxan lite farligare för om du inte kan hålla den även utan detta markerade avslut borde du lägga den ifrån dig menar jag.

Om du är någorlunda normalt utformad och inte våldsamt stor jag skulle rekommendera att testa dessa tre till att börja med:
http://www.hultafors.com/products/cutti ... e-classic/
http://www.wetterlings.se/the/index.php ... &Itemid=57
http://www.gransfors.com/htm_sve/produk ... gsyxa.html
Alla dessa tre är bra exempel på aningen mindre kvalitetsyxor för allmännt friluftsbruk och ingetdera märket är egentligen bättre än det andra.

_________________
Civiliseringsgrad = Samverkansgrad


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 15:13 
Bodis skrev:
Skogsbonde skrev:
Det säkraste är att stå på knä när man hugger. Då är det omöjligt att hugga sig i foten, eftersom förlängningen på svingen går ner i backen. Fungerar utmärkt ute i fält med en liten yxa.

En annan möjlighet är att ha en lång yxa och lägga en stock mellan dig och huggkubben. Då går en eventuell missad sving in i stocken, och inte in i din fot. :nono:


Tack :). Exempel på yxa med bra skaftlängd för knästående?


Står du på knä och har en normal kroppsbyggnad så kommer nog varje yxa att gå i backen innan den träffar ditt ben, om du gör en sving med rak arm. Prova gärna med en pinne.

Normalt klyver man (jag) klen ved i fält genom att hålla i ena änden och hugga i den andra änden. Knästående lätt framåtlutad. Helst vinkelrätt lågt mot en liggande stock, vedklamp, stubbe eller nedfallet träd. Funkar fint i knästående med exempelvis Gränsfors Kubben, Lilla Yxan eller Vildmarksyxan. Funkar inte så bra med en längre yxa. En lång yxa är därför inte så bra för att klyva småved i fält. Bättre på vedbacken.

Gränsfors Liten Skogsyxa är i längsta laget för att hugga ved säkert i fält, tycker jag. Men den är utmärkt för att kvista med. Man står då på ena sidan stammen, och kvistar på den andra...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 15:24 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: ons 14 nov 2012, 13:01
Inlägg: 43
För vedklyvning att lite större virke: kil och slägga. Inga vassa eggar som far. I och för sig inget man packar i ryggsäcken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 16:12 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
Skogsbonde skrev:
Bodis skrev:
Skogsbonde skrev:
Det säkraste är att stå på knä när man hugger. Då är det omöjligt att hugga sig i foten, eftersom förlängningen på svingen går ner i backen. Fungerar utmärkt ute i fält med en liten yxa.

En annan möjlighet är att ha en lång yxa och lägga en stock mellan dig och huggkubben. Då går en eventuell missad sving in i stocken, och inte in i din fot. :nono:


Tack :). Exempel på yxa med bra skaftlängd för knästående?


Står du på knä och har en normal kroppsbyggnad så kommer nog varje yxa att gå i backen innan den träffar ditt ben, om du gör en sving med rak arm. Prova gärna med en pinne.

Normalt klyver man (jag) klen ved i fält genom att hålla i ena änden och hugga i den andra änden. Knästående lätt framåtlutad. Helst vinkelrätt lågt mot en liggande stock, vedklamp, stubbe eller nedfallet träd. Funkar fint i knästående med exempelvis Gränsfors Kubben, Lilla Yxan eller Vildmarksyxan. Funkar inte så bra med en längre yxa. En lång yxa är därför inte så bra för att klyva småved i fält. Bättre på vedbacken.

Gränsfors Liten Skogsyxa är i längsta laget för att hugga ved säkert i fält, tycker jag. Men den är utmärkt för att kvista med. Man står då på ena sidan stammen, och kvistar på den andra...

Dum fråga men skall vedträet ligga eller stå med den tekniken?

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 16:24 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Fin samling !
Jag är sällan ute i skogen och bushcraftar tyvärr.
Men de verktyg som jag har i BoB syfte är:

Bahco Laplander + Mora + Campingyxa
Sågen och Moran köpte jag på Tradera i ett sådant fiffigt kombipacke.
Yxan köpte jag på Biltema, nån billig modell.
Bild
Bild
Detta går i frugans BoB, lite tyngre än vad jag bär men mindre exotiskt.
Hon har inte vågat prova mitt favoritverktyg ännu, törs knappt ens ta i det.

Jag själv bär en kukri från Tora blades.
Just denna modellen kallas "Mk1 Great War Kukri"
Bild
Förutom själva bärsystemet som verkar mer traditionellt än praktiskt så tycker jag att det är ett riktigt imponerande verktyg, mycket multifunktionellt.

Appropå multi så har jag alltid min Leatherman Charge AL i fickan.
Bild

Och jag har även en KA-BAR Large Heavy Bowie, som förvisso är helt funktionsduglig.
Men jag gillar den inte riktigt lika mycket som kukrin helt enkelt. Så den ligger mest hemma och skrotar just nu. Som det mesta i mitt system som är under semi-permanent och kaotisk omorganisation :lol:
Bild

Har tyvärr ingen bra kamera, så jag fick googla ihop bilder utifrån andra källor.
Hoppas jag inte gjorde en tråd hi-jack nu ? :oops:

Citera:
Dum fråga men skall vedträet ligga eller stå med den tekniken?

Stående låter enklast tycker jag.
Jag brukar inte hålla i klabben med näven utan ta en pinne och pet-stödja upp den så att jag inte hugger fingrarna av mej när jag inte batongar.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 17:16 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
En viktig sak med huggklyvning är underlaget, det går sämre och är större risk för olyckor om det är svampigt underlag eller om det inte är plant osv.

Börja med att träna med huggkubbe modell XS och knästående. Har man en bra yxa så behöver man inte ta i för kung och fosterland utan det ska räcka (på vanliga vedträn naturligtvis utan för många knotor i sig) att bara slå ner den i toppen lite, den ska nästan kunna klara det på "självfall" med bara armen som en pendel-

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet