Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Condor Hudson bay knife.
InläggPostat: tor 03 mar 2016, 12:55 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tis 01 mar 2016, 10:58
Inlägg: 13
Tungur knifur!
Jag har nu haft nöjet att i snart 2 år ha sällskap av Condors hudson bay knife
i skogen. Har hört flera som sagt att det är dåligt grepp och man tappar den lätt när man hugger, detta är inget jag upplevt ens med handskar. Skärpan håller bra och är lätt att få "rakbladsvass" (raka armen, skära papper mm). Jag har även testat att kasta kniven å där finns det potential om man är villig att sabba den.
Jag skulle inte tveka att råda någon till ett köp, tillsammans med en liten kniv som tex Brusletto Rypa, och en Bahco Laplander klarar man sig väl.

Om det är någon som äger eller har ägt samma knivmodell och kanske har andra
erfarenheter eller liknande så vore det skoj att höra. Även ni som tycker att en "att en stor kniv=en liten... eller att knivar under 2kg är för kvinnor och barn, även ni som tycker att en kniv ska klara allt från att såga träd, klippa taggtråd, bekämpa utomjordingar med laser, till att flå en bäver är välkomna att ha åsikter och frågor.
Anledningen till att jag valde kniven var att den var snygg :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Condor Hudson bay knife.
InläggPostat: tor 03 mar 2016, 19:49 
Condor verkar rent allmänt ha ett gott rykte måste man ju medge, men kan inte komma över faktumet att de tillverkas i El Salvador.

Föredrar västerländska prylar alla dagar i veckan, och det är bara så. Har haft alldeles för mycket dåliga erfarenheter med saker som tillverkas i Ryssland, Turkiet, Sydamerika och särskilt Kina. Ids helt enkelt inte chansa längre, utan betalar ett premiumpris för grejer som håller och tillverkas väst om Polen och norr om Mexico.

För övrigt blir jag knäsvag av stora knivar :bandit:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Condor Hudson bay knife.
InläggPostat: fre 04 mar 2016, 17:24 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tis 01 mar 2016, 10:58
Inlägg: 13
Jag förstår dig Björngrillarn. Billigt skit är ofta billigt skit och att vara snål kan stå en dyrt. Jag är ingen mästare i knivologi men jag tror att det ofta är härdningen som skiter sig på ett eller annat sätt när tillverkare misslyckas med knivarna.
Jag köpte Bear Grylls fällkniv för en massa år sedan, tänkte att den måste va en perfekt extra jobbkniv som man kan mörda helt utan att behöva bry sig, ful å jävlig som den är. Den har visat sig vara odödlig och superpraktisk. Lagom storlek och skärpan håller väl. Tillslut modda jag den genom att slipa bort det mesta av sågtandningen så nu är den bättre, men fortfarande ful som fan. :D
Även jag är förtjust i stora knivar...små knivar, fula knivar, snygga knivar, alla knivar utom slöa knivar. Man är nog lite rubbad :lol:


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet