Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: ons 25 jun 2014, 20:05 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Inledningen är att jag gjort upp affär om en 27 fot segelbåt med dieselinombordare nyligen.
Denna skall jag fortsätta att långfärdsrusta.

(Not. Eftersom den andra tråden verkar ha dött just nu så delar jag upp det i en egen tråd om mina tankar just nu.
Var inte rädda att påpeka om jag gör verbala klavertramp eller andra märkliga utsvävningar i det jag skriver då jag går på medikamenter just nu så jag är inte helt klar i skallen med vad jag skriver i trådarna här alla gånger. Det är ok om moderator vill rensa i något.

Men, har försökt plita ner detta nu på inrådan så jag hoppas att det blir relativt sammanhållet och inte alltför underligt denna gång.)

Nå, till saken,

Den rymmer alltså i original fem kojer, varav alla utom två är i praktiken ganska oanvändbara av olika orsaker i mitt tycke, de i förpiken är extremt korta så detta utrymme skall jag använda till förvaring, mer om detta strax, instickskojen skall troligen bli segelförråd att förvara segelsäckar och annat riggmaterial (kommer ej att innebära ombyggnader av skrovet, endast mindre ändringar så den kommer fortfarande att förbli ganska intakt).

De två riktiga kojerna i mitten skall bevaras intakta, en behöver jag själv (den med förlängd fotplats...), en till crew members och gäster.

Under dessa kommer det att bli förvaringskistor för mat och färskvatten, mm.

Toan vill jag behålla för bruk i hamn, annars är det vanligt att även göra om det utrymmet för förrådsändamål, tex med hyllsystem för riktiga långfärder, detta hade jag tänkt kompensera på annat vis. Detta skall jag i stället försöka kompensera med hjälp av packlårar, förpiken och instickskojen så att volymen ändå förblir densamma för förbrukningsvaror, jag tro att detta kommer att ge minst lika mycket volym i och med att förpiken kan frigöras från en del av seglen och fyllas med mat och annat istället.
Pentryt vill jag också ha kvar för att underlätta användande av matråvaror så att man inte är låst till enbart konserver och annan mat som ej kräver uppvärmning.
För närvarande gasolkök men det är lätt att ändra och sätta dit en spritplatta i framtiden om man vill, tänkte dock behålla gasköket tills vidare då det innehåller vattenhoar och annat som underlättar vardagen ombord under längre tids vistelse till sjöss och det går ju att använda campingkök samt att jag inte vill ha fyllda spritbehållare som kan tippa (finns marina spritkök, men måtten är desamma som för gasköket) + att jag tycker att det är enklare att använda just ombord och jag ändå kommer att ha med trangiat vid landhugg och köra med rödsprit där det inte kan orsaka eldsvåda så lätt om det tippar.

Många bygger även ett sk "kollisions vägg" i fören, men på just denna båt typ är den skyddad av kraftigt gjutgods som sträcker sig en bit upp från kölkroppen så att jag tror inte att det är helt nödvändigt, men om så blir det troligen någon mer funktion i detta utrymme. Men, kolliderar man med gamla lastcontainers eller liknande under vattnet så slår det i mer än ett ton solitt utanpåliggande gjutjärn (ja, långkölarna är redigt tunga jämfört med centerbordare... Antagligen därför de inte är så populära idag utom bland entusiaster antar jag men jag valde denna typ därför att den är något av en "havets stridsvagn" som någon uttryckte saken, har mycket tjockare laminat än moderna båtar, är oerhört starkt byggd i skrovkonstruktionen, tål stormar extremt bra och är lättmanövrerad samt lätt att göra helt vattentät om man råkar slå runt kommer båten att vända sig rätt av egen kraft. Nackdel är att den väger därefter och är oerhört seg om det inte blåser ganska duktigt, men det går att sätta i en ganska kraftig motor (vilket jag kommer att göra när jag får råd, blir även då en lågvarvig diesel med mycket metall i block och axlar, i am sure she can hanle the size You know...)...) innan det når plasten i glasfiberlaminatet så jag hoppas att det håller ändå... Edit, motorn är sötvattenkyld.

Kylförvaring kan till viss del ske i utrymmen vid kölsvinet men får nog bli en liten campingkyl eller något om man behöver ha färskvaror ombord som kräver detta, har helt enkelt varken plats eller pengar för en riktigt marinkyl och den kommer även om den är strömsnål att dra för mycket el utanför hamn för att det skall vara rimligt för långfärder, så det får huvudsakligen bli naturen som huvudleverantör av havskyla.

To do, bygga fler "fruktnät" och kanske en extra box för konserver, mm.

-..- -..- ändring av några elpaneler, installera VHF, troligen AIS, fäste för backup GPS, kartplotter för sjökort, mm.
Skall nog även införskaffa iridiumtelecom och en del andra säkerhetsanordningar för segling utomlands, men det ligger just nu en bit frammåt i tiden tills jag sparat ihop mer pengar.

Troligen även ett nyare ekolod, även för att jag önskar ett bra ekolod av andra orsaker (aktiv SCUBA dykare så jag vill kunna få en uppfattning om botten generellt).
Inte klar med exakt ännu vad det blir här då jag behöver läsa på om vilka som är vettigast, men kommer avgjort att spara till bättre grejer än ta billigast möjliga om det innebär att byggkvaliteten och hållbarheten på dyrbara instrument är bättre, även om kostnaden blir avsevärt högre så vill jag ha bra kvalitet i dyrbara instrument så att man kan lita på att de fungerar även när det gått några år, däremot klarar jag mig utan en massa bling funktioner.

Förbättring av batteribanken med AGM celler och troligen ombyggnad av mätarsystemet med några förbättringar.
Grövre matarkablage till huvudbankar (här skall jag använda dubbelmantlad svetskabel och öka arean en del, overkill, jag vet men nu har jag sagt det så och merkostnaden blir inte högre än att det är värt det, på sin höjd några hundralappar så det är inte så mycket att snacka om tycker jag, blir ändå billigare än dedär tjusiga färdigkopplade från marinbutikerna och kvaliteten blir bättre + att det blir exakt som jag vill ha det.) och en översyn och renovering av lanternor mm. (har inte bestämmt ännu om jag skall byta eller renovera de som sitter på, troligen blir det en overhaul av de som följer med, mest för att jag vill ha dem, lätt att LED konvertera om man skulle vilja.).

Installation av marinsolceller för batteriladdning när motorn ej är igång.
Nuvarande motor medger inte så stor generator och viktig elförbrukning kommer enbart att vara för navigationsintrumenten.
Dessutom är det bra att slippa ha motorn igång så ofta enkom för att ladda batterier då soppan, även om den är bränslesnål, inte växer på träd direkt ute på atlanten och liknande.
(räknar med att få ha det ändå men något borde de väl bidra med tycker man...)

Installation och färdigställande av vindroder av litet starkare utförande. (delvis förberett)

Förberedelser för installation av AP, några modifieringar av rorkulten och några fästen mest som behöver göras för att förbättra funktionen och göra APn får mer kraft och klarar sig med lägre utmatning.

Förstärka mastfotens infästning och dess underbyggnad, snart klart, skall bli en förstärkt bultad mittbalk med ben som är plastade mot underlag på durken, under däck här, bör förhoppningsvis klara en orkan efter det masten lär vika sig innan däcket rämnar om detta fungerar som tänkt...

Förbättra och förstärka riggen (eller letas en ny begagnad rigg eller mast med rigg för större båt som går att ändra så att det passar) kommer att göra riggen kraftigare än normalt för att klara extremt hård blåst, kommer att bli syrafast wire om jag får tag på någonting begagnat som fungerar väl för detta.

På sikt nya segel men det måste anstå en tid eftersom nya sådana är hiskeligt dyra (alternativt låta sy om begagnade från större båt som är frecha).
De gamla fungerar väl länge ännu för tränings segling i östersjön (har kontrollerat dem så de är ok för detta och det är de).

Ny motor som sagt, inte för att den gamla är gisten, den är mycket frech, men den är väldigt liten som sagt.

Utbyggnad av bränsletanksystemet för större kapacitet (troligen begagnade tankar av syrafast).

Måste bryta här nu, men mer om detta senare, bara en bråkdel av allt som behöver göras innan slutgiltig avfärd.
Men, mer på listan står inköp av uppblåsbar dinge av riktig kvalla, och två milioner andra grejer... Men men... skall inte säga att jag inte blivit varnad om vad man gett sig in på... :smack: 8)

Kommentera gärna.
.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: ons 25 jun 2014, 20:36 
säger bara

GRATTIS :-D

du kommer nog att ha att göra ett tag framöver och det lär bli en båt som kan ta dig vart du vill

ska bli kul att se alla lösningar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: ons 25 jun 2014, 20:39 
Tänk på att det inte blir så att du stuvar mycket tungt i fören. Gör du det går båten "på näsan", tar sjön dåligt och uppför sig allmänt märkligt.

Segel vill du kanske kunna ta upp och ned genom förliga ruffluckan för att slippa dra dem genom ruffen, speciellt om de är blöta och det är hårt väder. Man byter ju oftast förseglen vid hårt väder och då vill man inte behöva släpa dem från fören, förbi ruffen, ned i sittbrunnen och genom ruffingången. Jag skulle ha normalt använda försegel i förpiken och reserver i stickkojen eller förpiken.

De marina spritköken har nån slags massa inne i burkarna som gör att det inte rinner ut sprit om du tippar dem. Gasol i båten är ett skit, du måste vara rädd för läckage eftersom det till skillnad från en husvagn inte kan rinna ut utan lägger sig i kölsvinet. Dessutom är gasolflaskornas anslutningar inte standardiserade så när du hamnar i annat land kan du inte fylla. Tunga som fasen är de också. Ut med dem.

Ska du primärt använda motorn för att ta dig igenom stiltje behöver du inte mycket kraft. Nu kommer en och annan att hacka på mig men jag menar att du klarar dig väldigt bra på 10 hk så länge du inte tänker manövrera i trånga utrymmen under hård vind.

Kölsvinet funkar rätt länge för rätt mycket. Är man lite vågad och inte har bråttom kan man släpa efter sig i en sjunkande behållare också.

Du tänker dig en hel del elektronik... Saltvattenmiljö, EMP, solstorm.... Sen ska du driva allt också. Jag skulle hålla igen på sånt, speciellt på en BO-båt, men det är förstås en smaksak.

Du ska ha både AP och vindroder? Vindrodret drar ingen ström, innehåller ingen elektronik och skulle det gå sönder kan du antagligen laga det med tejp, slangklämmor, ett kvastskaft, nål & tråd samt en bit segelduk. :-P

Byt inte en gammal liten fungerande motor! Återigen smaksak men... Att börja riva med sånt blir lätt en sjuk humörsänkare.

En liten gummibåt med en 2 hp motor på släp är inte fel. Har massor av användningsområden. Du kan lägga dig på svaj och ta gummibåten in, du kan varpa ankaret, du kan bogsera när inombordaren pajjat och den gör det lättare för dig att ta dig upp om du faller överbord.

Tänk på den biten, att du har bra livlinor och fästpunkter. Man är inte så kaxig när man går överbord. När man gjort det är det mycket svårare än man tror att ta sig upp igen. Ta på dig hela dåligtväderstället och hoppa i bredvid båten i hamn någon gång. Ligg sen och sprattla i femgradigt vatten en stund och försök därefter ta dig ombord... En badsteges första uppgift är inte att hantera bad. ;-)

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: ons 25 jun 2014, 20:45 
Just det!

Nödbloss, raketer, livboj och lina. Låt det kosta några kronor mer än du vill. Sjukt bra grejer när man behöver dem. Överlevnadsdräkt är dyrt men väldigt väldigt mysigt i vissa lägen. :mrgreen:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: ons 25 jun 2014, 21:22 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Tackar, måste i säng snart så fattar mig kort nu, men jo, livbojar ("hästskor" följde med en hästsko som verkade frech så tänkte skaffa en till om ni inte anser annat, tänkte även införskaffa en proffsväst till mig och eventuell medpassagerare), nödraketer lägger jag till listan så att man inte glömmer det då jag håller med om att det är viktigt och de är ju dessutom lätta att förvara.

Tänkte göra någon form av säkerhets system på däck sedan när jag läst på mer om de olika alternativen. Men en bra sele tänker jag nog införskaffa om man skall utanför skärgården.

Det finns en lucka nära förpiken så jag tror att det borde gå enkelt att göra som ni föreslog vad gäller fördelning av seglen i så fall, det kan ju ligga någonting i det, har mest kört motorbåt (en pytteliten yrkesbåt med hytt som jag och bror använder, men hon är litet för liten att bo bekvämt ombord på under längre perioder även om hon är extremt sjövärdig och vi kände för att ha kvar den för en dyk och fiske expedition i Norge sedan (som dock ligger en bit fram i tiden pga jobb och annat just nu)) och dagskryssare förut, har inte ägt någon seglare som klarat längre tider övernattning än något dygn komfortabelt förut, detta är första gången jag skaffat en båt med riktigt pentry och toa mm.

Jo, Tänkte försöka göra mig oberoende av el i den bemärkelsen att det fortfarande går att navigera för hand även om allt fallerar, men lanternor och annat är ju lagkrav så det måste man ju ha oavsett och de kommer ändå att kräva batteri även om motorn inte gör det (vilket den inte gör, tror den bör gå att handstarta även till sjöss i nödfall om det krisar, men uppstår nödläge tänkte jag använda stormsegel om masten är kvar, skrovet tänkte jag som sagt täta vid luckan så att det tål att sittbrunnen blir helt vattenfylld om man voltar i en tornado eller någonting sådant. Hon har redan förstärkta riktiga bultade rutor i plexi så de skall inte kunna tryckas in i en nödsituation, det är åtskilliga mm tjock plexi i en del av dem tror jag så det borde tåla en heldel stryk vid överslag även om det är åldrat tycker man...).

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: ons 25 jun 2014, 21:41 
Tänkte väl att jag missat minst en viktig grej: Drivankare! När du voltat ett par varv, motorn är dränkt, riggen rasad och det går hög sjö kommer du att uppskatta ett drivankare.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: ons 25 jun 2014, 23:05 
Inga bilder? Skulle gärna se e BOL båt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: ons 25 jun 2014, 23:08 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Grattis Mizza.

Kommer bli riktigt kul att följa framstegen här.

:up:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: ons 25 jun 2014, 23:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Mycket intressant diskussion och ämnet ligger mig varmt om hjärtat, även om jag personligen prioriterat ned BOL-båt, dels av ekonomiska skäl och dels på grund av min långa framkörningssträcka till tillräckligt hög kompetensnivå för att våga mig på det (d.v.s. jag är amatör på området).

Tänkte på att även om elektronik av olika slag är känsligt så är det ju en ovärderlig hjälp med en del instrument i många lägen och inte särskilt kostsamt att dubblera dessa och förvara det skyddat...

Kommer följa denna tråd med stort intresse! :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: ons 25 jun 2014, 23:35 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: ons 19 sep 2012, 06:59
Inlägg: 129
Grattis!
Du verkar ha tänkt och planerat mycket på det här :). Blir verkligen spännande att höra hur det går!

Nu har jag inte gjort såna seglingar själv men pratat med andra som gjort det så ta det för var det är:

Jag vill hålla med MulenDag, det kommer alltid kunna bli vindar som är för starka för motorn att hantera så planera därefter istället. Lägg pengarna på en bra väder fax eller satellit telefon eller pactor radio och fixa ordentligt med reservdelar (glöm inte backslaget) istället. Om det är en vanlig motor kanske du t.o.m kan köpa en begagnad billigt och slakta de viktigaste delarna? Resten kan du ordna så en vän postar reservdelen dit du tagit dig med nöd motorn om det nu går i dit SHTF scenario. Men det lät som om du ska iväg oavsett?

Skrev någon om driv ankare? Bra att hiva i och gömma sig nere i ruffen om det blir allt för
Djävligt sägs det.

Och kolla upp om om det går att segla med motorn igång/när det lutar. Kan skära om det lutar så oljan rinner ur sumpen om du bara ska generera ström annars...
Sen skulle jag haka på tipset om en ordentlig dinghy + motorfäste så det snabbt går att koppla in den som nödmotor.

Finns ju tusen saker att tänka på men något sätt att fiska och rensa fångsten utan att grisa ned.

Hur tänkte du sköta sömn och roder vakt om du ska ensam segla?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: tor 26 jun 2014, 07:45 
vad är det för motor och drivlina?

funderingar,
något som vore intressant vore en lagom tändkulemotor , nyrenoverad och med modern startmöjlighet
då kan man köra det med nästan alla bränslen, bara det är flytande
med rätt drivlina , mekanisk ställbar propeller med hygglig diameter så kan man få bra kraft frammåt även i storm, kunna lunka fram på minvarvtal och om man kopplar en modern generator på axlen även få lite ström när man seglar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: tor 26 jun 2014, 11:15 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Grattis.
Mina råd:
Se till att det du har är i gott skick först, skaffa mer utrustning sen.
Skrovet: Första regeln vid all sjöfart är "Håll vattnet utanför båten!"
Segel: Gamla urblåsta segel tar glädjen ur seglingen. Det är inte alltid medvind, och med urblåsta segel tar båten inte höjd och det blir jobbigt att komma dit du vill vid kryss. Vinden är gratis, men seglen kostar.
Motor: Ibland kan seglen inte ta dej från A till B. Väjning för fraktfartyg vid stiltje, att lägga till och lägga ut då vinden ligger på. Motorn får aldrig säga "Inte ikväll älskling, jag har huvudvärk." Den ska alltid kunna leverera. Bränsleåtgången brukar vara minimal. Jag brukar klara mej med mindre än 10 liter på en sommar. Se upp för bakterier i dieseltanken. Kemikalie, reservfilter och alltid full tank är måsten.

Båtbesiktningsmannens handbok:
http://www.njk.fi/wp-content/uploads/20 ... k-2014.pdf
I Slutet av handboken finns utrustningslistor enligt:
Klass 1 Öppet hav
Klass 2 Kusten
Klass 3 Skärgård
Klass 4 Skyddade vatten

Börja med att utrusta till Klass 3, sen uppgraderar du till Klass 2.

Under vinterhalvåret vill du (om du inte redan gjort det) gå kurser i navigation, VHF (SRC) och första hjälp. Om du har möjlighet så ställ upp som gast på en båt som deltar i segeltävlingar, bättre seglarskola hittas ingenstans.

Utrustning som jag föredrar är..
I pentryt Wallas safeflame. Går på paraffin eller diesel beroende på modell har ingen öppen låga. Drar väldigt lite ström. Fungerar också som värmare med fläktlocket som är extra tillbehör.
I sittbrunnen en kartplotter. Sjökort av papper ska finnas i ruffen. Sjökort blir våta, slits och hålls inte på plats i sittbrunnen.
Kläder.. Ett ordentligt seglarställ är värt sin vikt i guld. De som kör motorbåt har ruffen med vindrutor och rufftak. Seglaren har sina kläder.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: tis 01 jul 2014, 17:23 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Tackar för många bra svar!

Grym, Det är en MD-5 med vattenkylning och liten trebladare men den orkar inte riktigt kanalsegling och sådant för motor då båten väger för mycket därav funderingarna.

Jaakko, många bra tips där, joo, har kommit fram till liknande slutsatser att en del tunga poster nog inte går att komma ifrån, som frecha segel och pålitlig motor , etc.
Tack för uppslagen! Jo, hade tänkt gå några fler kurser innan man ger sig ut på Atlanten...

Fiskrensning kan nog ske i sittbrunnen vid relingen tror jag utan större problem, den är ganska rymlig även om man bygger dooghouse.

Drivankare har jag absolut tänkt ha med, det är en högprioriterad detalj även annars.

Sömn och rodervakt har jag för mig att Sven Yrvind skötte med en vanlig äggklocka och intervall när han gick nära leder och liknande, delvis härav funderingar kring AIS...
Drivankaret och annat kommer också in i bilden här tror jag när man lärt mer. Till dess blir det att ligga för vanligt ankare medan man lär sig att hantera detta i ett fungerande system för nätterna utanför trafikerade rutter. Men följer man rådande internationellt fastslagna säkerhetsavstånd och använder någon form av signal reflektorer och andra erforderliga säkerhets utrustning/regler så verkar det vara nemas problemas enligt folk jag hört med som har erfarenhet. Hon är trots allt inte så stor.

Jo, någon form av backup på sjökort och sådant är nog nödvändigt, tänkte försöka få tag på begagnade samt bygga båtdatorer och annat.

Bilder kommer så snart hon står här... :)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: tis 01 jul 2014, 21:13 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Låter väldigt intressant och äventyrligt på ett bra sätt :). Jag diggar Yrvind synd bara jag hittar relativt lite om honom på nätet. Själv har jag bara rott små roddbåtar och paddlat kanot. Hur har du tänkt fiska och tillaga fisken? Vad tror du om vedeldad kamin ombord? Mysigt, pyssligt, off grid, oljeoberoende, jobbigt att ordna med veden...

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: fre 04 jul 2014, 19:55 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Skall se om jag hittar igen länkarna till Yrvinds texter sedan när jag kommer åt rätta datorn igen, de är inte helt lätta att hitta det är sant (fast åas så tycker jag att han gör rätt i att prioritera sjölivet framför internet...) men han har gjort ett slags sammanfattning på några sidor som han lagt ut på nätet, rätt intressant underhålls läsning.

Fisk tänkte jag försöka ta med kastspö ombord, tänkte iaf ta med fiskegrejer och testa.
Men man skall nog inte kallt räkna på det i vattnen närmast Östersjön tror jag då det är väldigt ojämnt fördelat här enligt mina personliga erfarenheter.

Det går att använda fiskespö ombord med litet träning även om det kan vara bökigt i början på en överbyggd båt...
(jag vet för jag har provat (på en annan båt)... :) )

Tillagning får jag nog på er inrådan försöka få tag på en spritbrännare för sjöbruk som komplement.
Urtagning tänkte jag som sagt försöka sköta ute i sittbrunnen på en skärbräda vid relingen så att man slipper få in rått köksavfall i pentryt, resten fixar nog havsfåglar och andra djur. :)

Men det går ju annars att kallgrava fisk med tex citrus saft eller gravningsinläggningar etc
Det tror jag att man kommer långt med som komplement om man har fina och friska råvaror.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 42 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet