In order to login you must be registered. Please be aware that to use most of the functions of this site you will need to register your details. The board administrator may also grant additional permissions to registered users. Please ensure you read any forum rules as you navigate around the board.
För att logga in så måste du vara registrerad. Registreringen tar bara någon minut men ger dig nya och utökade funktioner och möjligheter. Forumadministratören kan också ge extra behörigheter till registrerade användare. Försäkra dig om att du har läst och accepterat våra användarvillkor och vår integritetspolicy innan du registrerar dig. Försäkra dig om att du läst eventuella forumregler innan du skriver något.
Det är möjligt att det har varit uppe tidigare men nu har jag haft möjlighet att testa ett däckreparationskit ett tag på mina bilar. Jag har hittils lagat ett helt gäng med hål till mig själv, och kompisar, med bra resultat. Dessa kit går att köpa billigt på Ebay(typ 30kr) eller dyrare på Biltema(fast då ingår även en "pump"). Mina kit är från Kina och är av den billigare modellen. Mina lagningar har varit 100% täta direkt och gått många mil, hålen verkar ha vulkats ihop med däcket.
Tillvägagångssättet är enkelt, jag har inte ens tagit av hjulet från bilen. Små hål av modellen "pyspunka" kan behöva borras upp med 4mm borr först dock.
Har själv testat ett sådant kit från Biltema på ett däck. Lagningen fungerade bra i cr 1 vecka innan det började läcka luft igen. Väldigt bra om man är på tysklandsresor eller liknande och behöver bara ta sig hem
_________________ Livbåten sjunker om alla hoppar i den.
Jag har aldrig råkat ut för att en lagning inte hållt, en äldre kollega påstod att man lagade alla däck på detta sätt förr i tiden(nu tar man oftast loss hjulet och sätter en tätning innifrån).
Kallas lakritssnören i branschen och funkar bra. Används inte längre eftersom trafikverket (kräver) att branschen inspekterar däcket från insidan. Men det funkar bra.
Jag har själv hört från skeptiska personer, att dessa lagningar inte längre var "lagliga". Men ingen har kunnat hänvisa till någon lagtext eller krav från någon myndighet, och jag har inte lyckats hitta något själv. Förmodligen finns det något råd från "däckbranchen" men det kan ju finnas en viss koppling där till att man vill använda dyra/komplicerade lagningsmetoder för att tjäna pengar.
Fungerar ypperligt. Har använt det många gånger. Och vet att det fortfarande används i däckbranschen på vissa stationer. Lakritssnören har räddat mig mer än en gång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster
Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori Du kan inte svara på trådar i denna kategori Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori