Tanken med diesel är att jag på mina bilar och maskiner haft motorhaveri som hindrat start och målgång vid ETT enda tillfälle. Motsvarande för bensinare är mycket sämre och jag har haft ett antal av båda.
Visst, en trasig diesel är TRASIG men det är den väldigt sällan. Dessutom, en bensinbil utan elektronisk tändning, nä tack, då blir man stående ännu oftare - även om man kan laga den själv. För mig är en äldre diesel idealet mellan driftsäkerhet och meckmöjlighet. Att byta en högtryckspump är lite meckigt men mycket lättare än att hålla på och djävlas med trasiga kondingar, snedslitna brytare och annat elände (jag AVSKYR brytarspetsar). Dieseln går om den får soppa och har kompression, bara två saker att undersöka. (Jo, jag vet att det är något förenklat men det är min subjektiva känsla.)
Dessutom brinner dieselbilar mer sällan och brinner lugnare om de brinner t.ex. vid en kollision.
Tack för tips om Toyota, bort en nolla så är vi mer i min prisklass, den är tänkt som reservbil.
/MD