T-72 skrev:
Lite OT men går det kanske att lösa problemet genom att flytta till tätortens utkant eller mindre samhälle i närheten av tätorten men goda kommunikationer.
Så klart kanoten på takräcket och cykelhållare på bilens dragkrok.
Nu ställer jag några "irriterande" frågor bara för att få testa dina funderingar:
*varför göra det så komplicerat? Krävs det verkligen kanot eller tycker du det låter som häftig ide? Kan du inte välja annan sträcka där man inte har behovet av den?
* etanolkamin? Blir det inte mycket enklare med varma sovsäckar? Köp en Kelly Ketle modell större. Bränsle finns överallt; koka varm sopa och te till barnen för att värma upp. Thermos eller två för att ha varm dryck med sig vid raster?
* småbarn? Barnstol! Lite äldre barn? Påhängcykel från Biltema? Äldre barn? Egna cyklar?
*elsnurra? Lycka till med batterikapaciteten, särskilt när det är kalt. Hur löser du det? Vad vägger batterierna?
På sikt vill jag flytta. Just nu skulle det vara svårt.
”Irriterande frågor” är exakt vad jag vill ha:)
Jag håller med om att mitt system är lite för komplicerat. Jag ser gärna att det går att förenkla.
Kanoten kan komma att behövas i det fall vissa broar blir oframkomliga. Utan den riskerar vi bli instängda i området.
Jag törs inte lita på att jag kan hålla barn och oerfarna vuxna i min grupp tillräckligt varma utan kamin. Etanol väljer jag för att slippa samla ved under evakueringen. Sparar tid och energi.
Jag tror inte tvåhjuliga fordon kommer att funka vintertid med dåligt väglag. Dessutom vill jag kunna lasta vandringsvagnen på cykeln. Vagnen är enhjulig och funkar inte att hänga efter cykeln.
När det gäller elmotorn till kanoten så väger ett batteri ca 20 kg och räcker 20-30 km beroende på last och väderlek.
Elmotorn till cykeln väger ca 4 kg och räcker 60-130 km beroende på last, terräng och väglag.
Jag gissar att runt nollan riskeras batteriernas drifttid halveras. Runt minus 10-15 grader kanske de bara har en fjärdedels kapacitet. Jag tänker mig ett antal extra batterier som lösning på det.