Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Verklighetens BOV?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 21:54 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Ursäkta för ett långt inlägg. Ämnet är komplicerat och engagerar mig:) Hoppas ni orkar läsa och ge återkoppling.

Det är lätt att förstå varför vi så gärna vill använda bilen som evakueringsfordon. Bilen är ett mycket effektiv transportmedel. Vi stuvar in nära och kära plus några hundra kilo utrustning och susar iväg i åtskilliga kilometer i timmen. Och bilen är dessutom trygg. Även om hela himlen faller ned fortsätter den att förse oss med skydd och värme.

Men jag tror att chansen är liten att vi tätortssurvivalister kan använda bilen som evakueringsfordon. Vi kommer inte komma iväg i tid vid en kris med snabbt förlopp. Och vägarna (inklusive zoner med begränsad framkomlighet) kommer inte vara eller kunna göras framkomliga.

Jag tror dessutom att vi har mycket små chanser att förskansa oss i våra tätortsbostäder mer än någon eller några veckor. Därefter kommer vi vara tvungna att evakuera, vare sig vi vill det eller inte. Och det utan bil.

Som survivalist i tätort är det därför klokt att vänja sig att gå långt och bära tungt.

REALISTISKT EVAKUERINGSSYSTEM
För att en evakuering övertaget ska vara görlig, i synnerhet vintertid och i sällskap med barn och oerfarna vuxna, behöver vi ett realistiskt evakueringssystem.

Evakueringssystemet måste innefatta utrustning som gör det möjligt att säkerställa gruppens behov av värme, vila, mat och vatten. Och det måste också inbegripa fordon som underlättar transporten av barn och utrustning på vägar med mycket begränsad framkomlighet.

KRAV PÅ UTRUSTNING OCH FORDON
1) Utrustningen får inte väga mer än att gruppens vuxna kan bära/dra den.
2) Fordonen får inte väga mer än att en vuxen kan bära ett fordon över eventuella hinder.
3) Fordonen måste vara möjliga att driva manuellt.
4) Fordonen måste vara möjliga att framföra av en oerfaren vuxen även vid påfrestande förhållanden.
5) Både utrustning och fordon måste tåla tuffa tag samt vara relativt enkla att reparera/underhålla.

SÄKERSTÄLLA VÄRME, VILA, MAT OCH VATTEN
Det bästa jag kan komma upp med när det gäller säkerställa skydd och värme är en kombination av tältkåta, etanolkamin samt sovsystem inklusive förstärkningsplagg. Det borde fungera även vintertid med barn och oerfarna vuxna i gruppen.

När det gäller mat är det enklare. Smartast är en kombination av mjukkonserver och energirik handmat. Att maten är lätt att värma eller möjlig att äta kall underlättar vid förflyttning.

Vatten väger och kan bara tas med i begränsad mängd. Ytterligare vatten insamlas och renas på vägen. Det kommer att vara svårare vintertid. Men jag tror ändå att det kommer att funka.

UNDERLÄTTA TRANSPORT AV BARN OCH UTRUSTNING
Fordon är det knepigaste. Just nu tänker jag mig en kombination av enhjulig vandringsvagn med sele och avbärarbälte, elförstärkt trehjulig lastcykel plus elförstärkt aluminiumkanot med vagn.

Idén är att varje vuxen har en vagn och en cykel. Vagn, utrustning och ett barn ryms i cykeln. Cykeln tar sig fram i halka och åtminstone 10-15 cm snö. Därefter blir det drygt. Vagnen är möjlig att dra i nära nog vilken terräng som helst och rymmer utrustning och ett barn. Upp till 50 kg.

Behovet av kanot förutsätter oframkomliga broar. Kanoten är stor och rymmer två vuxna, två barn, två vagnar plus utrustning. Kanoten är möjlig att bära kortare sträckor av en eller två vuxna. Vidare kan den dras på vagn efter cykel. Men det blir inte särskilt smidigt längre sträckor.

RÄCKVIDD
Hur långt det är möjligt att evakuera är avhängt gruppens tillgång till mat. I gynnsamma fall kan gruppen förflytta sig med hjälp av cykel och/eller kanot. Men i värsta fall är det inte möjligt. Då återstår för de vuxna att gå, med barn och utrustning på vandringsvagnarna.

När jag räknat lite på marsch med vagn har jag kommit fram till att en grupp bestående av två vuxna och två barn i åldrarna fem och sju år skulle få med sig mat för tre dygn. Tre dagsmarscher innebär ungefär 4-6 mil. Efter 4-6 mil måste gruppen således nått ett gömsle/förråd för återhämta sig eller åtminstone fylla på förrådet med mat och bränsle för fortsatt evakuering.

FÖRBEREDELSE OCH ÅTMINSTONE EN TRÄNAD VUXEN
Ovannämnda är inget värt om inte ett antal evakueringsvägar är planerade, gömslen/förråd är placerade och att åtminstone en vuxen i gruppen är ordentligt tränad i användandet av utrustning och fordon.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 22:48 
Spontant kommer jag att tänka på aluminiumkanadensare med hjulställ. Nånstans har jag sett att man kan lägga en kanadensare på en liten vagn och koppla alltihop efter en cykel. Kunde det vara något? Al-kanadensare är lätta, jag lyfter själv en sån utan större åthävor och de rymmer rätt mycket last, kanske även barn? Så något sånt efter en cykel skulle jag nog fundera över om jag trodde jag skulle behöva ta mig igenom igenkorkade vägar.

Typ nåt i den här stilen http://www.kajaksidan.se/utrustning/tra ... lvagn.html

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 22:54 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Bra funderingar och sammanställning. :up:
Har du hunnit prova något av det med tilltänkt grupp?

Jag gillar tanken med vagnen.

Har själv valt cykel med cykelkärra som primär efter BOVen och sen slutligen fötterna.
Räknar dock inte med några längre sträckor med barn och oerfaren vuxen till fots. Kanske 20km per dag :hm:

OT: En bekant som måste genom europeisk storstad innan han ka ta sig hem kommer att ha en liten lätt kickbike för att hyfsat snabbt ta sig 13km plus 12km hem...lätt att kicka fram och ta under armen om man måste fram. Inte skrymmande som cykel. Asfalt överallt.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 22:59 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
MulenDag skrev:
Spontant kommer jag att tänka på aluminiumkanadensare med hjulställ. Nånstans har jag sett att man kan lägga en kanadensare på en liten vagn och koppla alltihop efter en cykel. Kunde det vara något? Al-kanadensare är lätta, jag lyfter själv en sån utan större åthävor och de rymmer rätt mycket last, kanske även barn? Så något sånt efter en cykel skulle jag nog fundera över om jag trodde jag skulle behöva ta mig igenom igenkorkade vägar.

Typ nåt i den här stilen http://www.kajaksidan.se/utrustning/tra ... lvagn.html

/MD


Absolut. Det var det jag avsåg med "elförstärkt aluminiumkanot med vagn." En kanadensare. Inte kajak. Ca 5 meter. 40 kg. Lastkapacitet 400 kg. 6-7 km/tim med en liten elsnurra. Tål att släpas över isen. Funkar även med lite is i sjön. Typ.

Men det blir inte helt smidigt att släpa en så stor kanot efter cykeln. Men bättre än att bära den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 23:07 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
Eller kanske en sån här...? Går säkert göra om så att den funkar som båt oxo..

https://youtu.be/IhSAV03BnvE

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 23:10 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Tank skrev:
Bra funderingar och sammanställning. :up:
Har du hunnit prova något av det med tilltänkt grupp?

Jag gillar tanken med vagnen.

Har själv valt cykel med cykelkärra som primär efter BOVen och sen slutligen fötterna.
Räknar dock inte med några längre sträckor med barn och oerfaren vuxen till fots. Kanske 20km per dag :hm:

OT: En bekant som måste genom europeisk storstad innan han ka ta sig hem kommer att ha en liten lätt kickbike för att hyfsat snabbt ta sig 13km plus 12km hem...lätt att kicka fram och ta under armen om man måste fram. Inte skrymmande som cykel. Asfalt överallt.

//Tank


Tack!

Jag har en trehjulig lastcykel. Provat att packa den med barn och utrustning. Smidigt vid barmark. Ordentligt segt vintertid med lite snö. Räknar dock med att elförstärkningen kommer att göra susen. Har provat kompis elförstärkta och framgångsrikt sladdat runt i snön.

Jag tänker att tvåhjulig cykel blir svårt vintertid med dåligt väglag.

Jag tror att det går att ta sig fram rätt bra med barn och oerfaren vuxen om man parkerar barnet på vandringsvagnen. Men det har jag inte haft möjlighet att pröva.

Kickbike är en kul idé. Förutsatt asfalt:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 23:15 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
lupl skrev:
Eller kanske en sån här...? Går säkert göra om så att den funkar som båt oxo..

https://youtu.be/IhSAV03BnvE


Den ser ju kul ut:)

Men jag tror inte att jag klarar av att lyfta den över något hinder om så skulle krävas.

Sedan gillar jag inte idén att barnet hamnar bakom, utom synhåll, för den vuxne. Jag antar att barn och utrustning skulle transporteras i husvagnen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 23:24 
Lite OT men går det kanske att lösa problemet genom att flytta till tätortens utkant eller mindre samhälle i närheten av tätorten men goda kommunikationer.

Så klart kanoten på takräcket och cykelhållare på bilens dragkrok.

Nu ställer jag några "irriterande" frågor bara för att få testa dina funderingar:

*varför göra det så komplicerat? Krävs det verkligen kanot eller tycker du det låter som häftig ide? Kan du inte välja annan sträcka där man inte har behovet av den?
* etanolkamin? Blir det inte mycket enklare med varma sovsäckar? Köp en Kelly Ketle modell större. Bränsle finns överallt; koka varm sopa och te till barnen för att värma upp. Thermos eller två för att ha varm dryck med sig vid raster?
* småbarn? Barnstol! Lite äldre barn? Påhängcykel från Biltema? Äldre barn? Egna cyklar?
*elsnurra? Lycka till med batterikapaciteten, särskilt när det är kalt. Hur löser du det? Vad vägger batterierna?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: tor 02 mar 2017, 23:53 
CPT Fantastic skrev:
Absolut. Det var det jag avsåg med "elförstärkt aluminiumkanot med vagn." En kanadensare.


:oops: Sorry, missade det.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: fre 03 mar 2017, 01:21 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
T-72 skrev:
Lite OT men går det kanske att lösa problemet genom att flytta till tätortens utkant eller mindre samhälle i närheten av tätorten men goda kommunikationer.

Så klart kanoten på takräcket och cykelhållare på bilens dragkrok.

Nu ställer jag några "irriterande" frågor bara för att få testa dina funderingar:

*varför göra det så komplicerat? Krävs det verkligen kanot eller tycker du det låter som häftig ide? Kan du inte välja annan sträcka där man inte har behovet av den?
* etanolkamin? Blir det inte mycket enklare med varma sovsäckar? Köp en Kelly Ketle modell större. Bränsle finns överallt; koka varm sopa och te till barnen för att värma upp. Thermos eller två för att ha varm dryck med sig vid raster?
* småbarn? Barnstol! Lite äldre barn? Påhängcykel från Biltema? Äldre barn? Egna cyklar?
*elsnurra? Lycka till med batterikapaciteten, särskilt när det är kalt. Hur löser du det? Vad vägger batterierna?


På sikt vill jag flytta. Just nu skulle det vara svårt.

”Irriterande frågor” är exakt vad jag vill ha:)

Jag håller med om att mitt system är lite för komplicerat. Jag ser gärna att det går att förenkla.

Kanoten kan komma att behövas i det fall vissa broar blir oframkomliga. Utan den riskerar vi bli instängda i området.

Jag törs inte lita på att jag kan hålla barn och oerfarna vuxna i min grupp tillräckligt varma utan kamin. Etanol väljer jag för att slippa samla ved under evakueringen. Sparar tid och energi.

Jag tror inte tvåhjuliga fordon kommer att funka vintertid med dåligt väglag. Dessutom vill jag kunna lasta vandringsvagnen på cykeln. Vagnen är enhjulig och funkar inte att hänga efter cykeln.

När det gäller elmotorn till kanoten så väger ett batteri ca 20 kg och räcker 20-30 km beroende på last och väderlek.

Elmotorn till cykeln väger ca 4 kg och räcker 60-130 km beroende på last, terräng och väglag.

Jag gissar att runt nollan riskeras batteriernas drifttid halveras. Runt minus 10-15 grader kanske de bara har en fjärdedels kapacitet. Jag tänker mig ett antal extra batterier som lösning på det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: fre 03 mar 2017, 01:25 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
MulenDag skrev:
CPT Fantastic skrev:
Absolut. Det var det jag avsåg med "elförstärkt aluminiumkanot med vagn." En kanadensare.


:oops: Sorry, missade det.

/MD


Mitt inlägg var inte precis kort och koncist. Lätt att missa:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: fre 03 mar 2017, 02:20 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Vore det inte enklare med en liten utombordare för bensin i stället för el + tunga batterier?
En typ sån här "Suzuki DF 2,5 hk" 4-taktare väger bara 13 kilo och har inbyggd tank!
Med en extradunk på några liter kommer du lååångt.

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: fre 03 mar 2017, 03:04 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Att bära en så stor kanot blir besvärligt. Visserligen har jag inte provat aluminium men även om det skulle väga mycket mindre än glasfiber så blir det bökigt och besvärligt. Kanoter är långa, och jag antar att du helst färdas på minsta möjliga stigar. Är det bara korta vattensträckor är det väl enklare att ha en mindre kanot och paddla två gånger i stället. Och glöm inte paddlar. Ett alternativ är kanske att paddla mest hela vägen, om det är öppet vatten och finns bra vattenvägar skyddade från blåst.

Jag tycker det verkar bli litet med mat för tre dagar. Torkad mat (kött, frukt, nötter, skorpor) väger litet och tar inte mycket plats och det är inget problem att äta under gång. Visserligen behövs det mer vatten då, men hittar man en liter vatten värt att rena kan det gott finnas tio liter där. Sverige är ju som bekant vattenrikt.

Jag är osäker på om en dagsmarsch på två mil håller. Är det bra förhållanden går det nog bra, men om det är en otränad vuxen, skoskav, tung vagn som ska lyftas ofta, kinkande barn, punkteringar på cyklar och/eller vagn och långa omvägar pga oväntade hinder eller hotfulla folkskaror kan det bli besvärligt. I synnerhet om man ska släpa på en kanot hela vägen. (Fast barnen är väl stora nog att gå själva när det är hinder som ska överbryggas.)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: fre 03 mar 2017, 09:21 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Nu vet jag ju inte i vilken del av landet du bor, så din lösning med kanot och cykel kanske är optimal.

Men här tror jag nog en sådan lösning är rätt dödfödd vintertid. Om cykel och kärra klarar max en 10 cm snö. Du kan ju inte räkna med att snöröjning funkar om inget annat gör det, och om vägarna är igenkorkade av bilar som försökt ta sig ut ur stan, lär du bli tvungen att ta dig fram i terräng. När det blir en lång bilkö kommer folk att försöka köra om den på cykelbanor och dikesrenar, så det kan vara svårt även med cykel.

Vad sägs om pulka med dragsele och skidor/snöskor som kompletterande alternativ för vintern?
https://www.tindeberg.se/fjellpulken-transporter-155-brett-komplett-m-drag-og-sele.html

Funkade rätt bra i skog och elände när man lumpade och for omkring på "vita blixten". Blir lite mer lek för barnen också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Verklighetens BOV?
InläggPostat: fre 03 mar 2017, 09:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Det låter som att du satsar rätt hårt på att vägar och liknande inte är framkomliga. Du har en räckvidd på 4-6 mil innan du måste återhämta, och sen blir det en 4-6 milasväng igen. Dessutom kräver det hela en rätt stor organisation och materialanskaffning, med matgömmor och liknande. Hela idén vilar på att det blir ett totalt kollapsscenario.
I den händelse vi ser en totalkollaps med igenkorkade vägar och ruiner, där man måste ta sig till en säker plats ett tjugotal mil bort, så ser jag inte att det är så sannolikt att den förflyttningen kan göras med cykelkärra och kanot.

Framkomligheten med det ekipage du beskriver är inte nämnvärt bättre än en normal bil, och då torde det ju vara bättre att satsa på en fyrhjulsdriven bil med bra markfrigång, så kan du nyttja vägrenen och liknande när du kommer till en propp i trafiken. Då har du dessutom en aktionsradie på hundra mil eller så...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet