Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: tor 29 jun 2017, 21:56 
Haft lite bekymmer med en maskin som går på bensin. Tog den till en bekanting som är svår på att meka. Han servade den och vid avhämtning fick jag med en liten påse med grått pulver i. Jag undrade förstås vad det var, hans svar: Det är lite av din aluminiumförgasare. :shock:

Enligt bekantingen innehåller både alkylatbensin och 95-oktan sprit. Spriten tar upp vatten ut luften. När man sedan lämnar sin maskin med bensin med sprit med vatten i aluminiumförgasaren så korroderar förgasaren, och pulver ansamlas. Visserligen en långsam process men kan vara värt att tänka på för den som t.ex. har ett elverk stående med alkylatbensin i. Med tillräckligt lång tid att korrodera lär det gå hål någonstans eller i alla fall medföra försämrad funktion, som i mitt fall.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: tor 29 jun 2017, 22:04 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Det stämmer att 95 oktan innehåller låginblandning av sprit, ca 5% etanol. Alkylat är jag mer tveksam till att det stämmer dock.

Antar att det är någon form av motorredskap. Ibland finns en dräneringsskruv på undersidan av förgasaren som man kan öppna och tappa ur när det ska långtidsförvaras. En annan sak som åldras i förtid av sprit är bränsleslangarna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: tor 29 jun 2017, 22:08 
MartinM skrev:
Alkylat är jag mer tveksam till att det stämmer dock.


Själv tveksam men oavsett vad det är, vatten eller annat, så är hans tips att inte ha maskiner med aluminiumförgasare stående med alkylat eller 95 oktan i förgasaren. Jag tar till mig tipset och kör tomt och i med en skvätt 98 oktan inför undanställning.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: tor 29 jun 2017, 22:15 
¨har samma problem , men alkylat ska inte inehålla sprit, skulle säkert gå att fråga aspen om detta och sedan endast köpa det, men det gäller att hålla hela kedjan vattenfri, kan vara så att kondens är boven och då kanske det hjälper med lite e85 i tanken med

eländigt är det , men det verkar som allt har sina nackdelar, även vanligt 98 och 95 oktan


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: tor 29 jun 2017, 22:53 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Även jag med 95 oktan, har börjat med Alkylat för att slippa spriten.
Köpte detta undermedel men har inte haft det så länge att jag vet om det fungerar? Men det är väl i klass med STP tillsatserna :-(
Bild


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: tor 29 jun 2017, 23:43 
MulenDag skrev:
MartinM skrev:
Alkylat är jag mer tveksam till att det stämmer dock.


Själv tveksam men oavsett vad det är, vatten eller annat, så är hans tips att inte ha maskiner med aluminiumförgasare stående med alkylat eller 95 oktan i förgasaren. Jag tar till mig tipset och kör tomt och i med en skvätt 98 oktan inför undanställning.

/MD


Det är ett misstag att byta ut alkylaten mot 98 oktan...
Alkylaten är fri från etanol
98 oktan kan typiskt innehålla 5% etanol
https://www.circlek.se/sv_SE/pg1410173147406/foretag/Drivmedel/Miles/miles98.html


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 00:04 
Tack!

Vad gör man då? Problemet är korrosion p.g.a. något i alkylatbensinen. Jag fick förklaringen vatten i spriten i alkylaten. Nu verkar det av kommentarerna i tråden som att det inte är sprit i alkylat, då är det något annat.

Kan det vara så att spritad bensin är bättre än alkylat? Eller är det tömma förgasaren som gäller? Lite jobbigt eftersom maskinen används då och då och att tömma är lite bökigt.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 00:40 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Kan ju vara så enkelt att du får kondens i tanken/förgasaren. Men att vatten skulle lösa upp aluminium tror jag inte på. Jag drabbas av oxidering och att mässingsmunstycken ärgar i förgasarna på mina maskiner, men hittar inget vatten i bensinen.
Edit
Förr hällde man ju i sprit (K-sprit) i tanken på vintern för att blanda ev kondensvatten så det inte sammlades i tenken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 18:12 
Sprit har hygroskopiska egenskaper och binder vatten. Sprit är blandbart med bensin. K-sprit hade man i tanken för att vattnet skulle följa med ut i förbränningen. Att förrådställa med alkylat görs mest för att motverka att bensinen blir dålig över en kortare period. Skall den stå länge är det bästa att helt tömma och smörja in allt.
Försvarsmakten fyllde motorer och annat med konserveringsvätska och tömda tankar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 18:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
MulenDag skrev:
Haft lite bekymmer med en maskin som går på bensin. Tog den till en bekanting som är svår på att meka. Han servade den och vid avhämtning fick jag med en liten påse med grått pulver i. Jag undrade förstås vad det var, hans svar: Det är lite av din aluminiumförgasare. :shock:

Enligt bekantingen innehåller både alkylatbensin och 95-oktan sprit. Spriten tar upp vatten ut luften. När man sedan lämnar sin maskin med bensin med sprit med vatten i aluminiumförgasaren så korroderar förgasaren, och pulver ansamlas. Visserligen en långsam process men kan vara värt att tänka på för den som t.ex. har ett elverk stående med alkylatbensin i. Med tillräckligt lång tid att korrodera lär det gå hål någonstans eller i alla fall medföra försämrad funktion, som i mitt fall.

/MD


Du har kört på vanlig bensin innan du bytte till aspen ?
Vanliga bensinen innehåller ju viss andel etanol idag enligt EU-beslut . Etanol är svårt att få rent från vatten helt och hållet . Och nu kan jag bara spekulera om det är pga vattnet som det finns en liten andel metanol , eller om det beror på destilleringen i sig .
Och det är inte etanolen som är skadlig utan den lilla delen metanol som fräter sönder aluminiumen i förgasaren .
Detta är något jag hört från entusiasterna som flyger modellplan .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: fre 30 jun 2017, 18:58 
Lämnar bensin i billiga ramelverket. Tanken helt fylld med alkylatbensin
Inte upplevt några problem vid tester

Honda inverterelverket förvarar jag däremot med tom tank och dränerad förgasare / slangar då den används ytterst sällan.
Konserverad med lite motorolja genom tändstifthålet och i position med stängda ventiler, allt enligt instruktionsboken.
Gav även förgasaren liten dutt 5-56 invändigt efter att lossat luftfiltret
Har stått så ett år nu. Står övertäckt och tort inomhus men inte i uppvärmt utrymme

Finns annars CRC Motorkonservering men är egentligen bara CO2 med lite mineralolja om man kollar säkerhetsdatabladet
http://rekondgiganten.se/index.php?route=product/product&product_id=148


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: mån 03 jul 2017, 22:31 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag brukar köra Hondainvertern till den går tom. Jag inbillar mig då att förgasaren är tom och att eventuella rester bensin dunstar av restvärmen från motorn.
Eller är det fortfarande kvar bensin? Jag brukar få dra rätt många gånger för att få in bensin i motorn igen nästa gång jag skall använda den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: tis 04 jul 2017, 00:46 
mrlowrisk skrev:
Jag brukar köra Hondainvertern till den går tom. Jag inbillar mig då att förgasaren är tom och att eventuella rester bensin dunstar av restvärmen från motorn.
Eller är det fortfarande kvar bensin? Jag brukar få dra rätt många gånger för att få in bensin i motorn igen nästa gång jag skall använda den.


Tror nog inte det har någon större betydelse men en EU20i är ganska besvärlig tömma helt om man inte suger ur tanken eller häller ur den.
Den stannar annars så fort den suger det minsta luft. Efter den stannat kan man starta den igen och den går säker 10-15 minuter mer.
Enkelt annars tömma förgasare och slangar när tanken är tömd. Sitter en dräneringsskruv man lossar och sen drar i startsnöret för att tömma förgasare/pump.
Kommer inte så mycket men ett par cm3 är det nog
Honda anger max 10% etanolinblandning och max 5% metanol (metanol enbart om det är bränsle med korrosionsskyddsmedel för metanol)
För övrigt friskriver sig Honda alla skador som kan komma från alkoholinblandat bränsle och undantar det från garantin

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: ons 05 jul 2017, 22:28 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Tackar för tipset.

Jag kommer dock inte orka tömma efter varje gång jag kört. Jag kör vanligt 95 oktan då det är det jag har hemma och roterar. Man kan ställa elverket en bit bort med förlängningskabel så slipper man avgaserna.

Det finns lite mer tips här.
http://powerequipment.honda.com/generators/fuel-recommendations


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
InläggPostat: fre 07 jul 2017, 22:49 
man skulle nog göra ett test med någon lättoxiderande aluminium, ex ta aluminium spån (stor kontaktyta), sätta i några provrör med lite olika sorters bränsle i och prova, ex e85, 95 98 alkylat diesel och sedan samma saker men med 10% vatten i med, sedan låta stå tills man ser eller inte ser något

kanske en med metanol i med


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet