Swedish Survivalist
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/

Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/alkylatbensin-kvar-i-motor-daligt-t12230-15.html
Sida 2 av 2

Författare:  Blondie [ mån 16 okt 2017, 02:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!

grym skrev:
man skulle nog göra ett test med någon lättoxiderande aluminium, ex ta aluminium spån (stor kontaktyta), sätta i några provrör med lite olika sorters bränsle i och prova, ex e85, 95 98 alkylat diesel och sedan samma saker men med 10% vatten i med, sedan låta stå tills man ser eller inte ser något

kanske en med metanol i med


Jag kan nämna min personliga erfarenhet utav E85 och aluminium.
Min sommarbil går på E85 sedan flera år och när jag lämnade in toppen för omportning, så såg förbränningsutrymmet och kolvarna ut att vara som nya.. Så E85 tror jag inte förstör aluminium.
Bara min erfarenhet så at säga. :)

Författare:  Jaakko [ mån 16 okt 2017, 14:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!

Blondie skrev:
Jag kan nämna min personliga erfarenhet utav E85 och aluminium.
Min sommarbil går på E85 sedan flera år och när jag lämnade in toppen för omportning, så såg förbränningsutrymmet och kolvarna ut att vara som nya.. Så E85 tror jag inte förstör aluminium.
Bara min erfarenhet så at säga. :)

Nu är det äpplen och päron :)
In en förgasare drar spriten åt sej kondensvatten. Då bensinen och spriten avdunstar kvarstår vattnet och det är vattnet som orsakar oxidering av aluminiumet i förgasaren. Efter lång avställning alltså.
En del äldre motorer har material i bränslesystemet som inte tål sprit - främst då bränsleslangar och packningar.
I en bilmotor med insprutning finns det ingen förgasare. Problem kan uppstå vid kallstarter då spriten från insprutningen kondenserar på kalla metallytor, då främst på cylinderväggarna, och tunnar ut eller tränger undan oljan som ska smörja kolvarna mot cylinderväggarna. Jag kan tänka mej att en bil som från början är tänkt att köras på sprit har förvärmning av bränslet medan en bil som konverterats till E85 inte nödvändigtvis har förvärmning.

Författare:  Camo [ mån 16 okt 2017, 22:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!

De småmotorer som jag endast kör på alkylatbensin har aldrig uppvisat några tendenser på att vara svårstartade eller några som helst problem överhuvudtaget.Även om det är säsongsmaskiner som står ganska länge utan drift har det aldrig varit några som helst problem att starta enkelt år efter år.Med vanlig bensin speciellt 95 så är erfarenheterna totalt annorlunda...
Mycket problem med ärja och igensatta mynstycken och nämnda vitt pulver och alla andra problem man kan tänka sig...
Ofta så är ju bensinen som är kvar i tanken inte ens brännbar längre,har varit med om bensin som inte ens brinner efter tre månader i tanken.
Så min slutsats är att jag satsar hellre på akrylatbensin i de små förbrukarna än att börja med 95 eller 98 som kanske är lite bättre men inte alls i samma klass som akrylatbensin.

Författare:  Blondie [ tis 17 okt 2017, 00:19 ]
Inläggsrubrik:  Re: Alkylatbensin kvar i motor = dåligt!

Jaakko skrev:
Nu är det äpplen och päron :)
In en förgasare drar spriten åt sej kondensvatten. Då bensinen och spriten avdunstar kvarstår vattnet och det är vattnet som orsakar oxidering av aluminiumet i förgasaren. Efter lång avställning alltså.
En del äldre motorer har material i bränslesystemet som inte tål sprit - främst då bränsleslangar och packningar.
I en bilmotor med insprutning finns det ingen förgasare. Problem kan uppstå vid kallstarter då spriten från insprutningen kondenserar på kalla metallytor, då främst på cylinderväggarna, och tunnar ut eller tränger undan oljan som ska smörja kolvarna mot cylinderväggarna. Jag kan tänka mej att en bil som från början är tänkt att köras på sprit har förvärmning av bränslet medan en bil som konverterats till E85 inte nödvändigtvis har förvärmning.


Njae... det är nog inte äpplen o päron denna gången.. :hm:
Jag menade ju matrialet i sig, då han pratade om att testa olika bränslen på aluminiumspån.
Min sommarbil tillverkades för 95oktans bränsle och är från 1998.. så den är långt ifrån avsedd att köras på det bränslet, så ingen modern aluminiumlegering som kan vara trolig skillnad.
Så sant så sant.. slangar, packningar och även ventilstyrningar o bränslepump är utbytt för att klara E85.
Kall-kallstarter vid minusgrader vet jag inget om, den är avställd vintertid och står i varmgarage hela vintern. Så det kan jag ingen erfarenhet utav. Men ner till 5+grader är inga problem med kallstarter iallafall. :D
Men jag vill tipsa om färgämnet de har blandat in i E85... en mardröm vid långvarig förvaring utan jämna uppstarter.. Det blir som en röd kladdig historia när bränslet avdunstar som mer än gärna sätter igen spridare och troligtvis även munstycken i förgasare..

Sida 2 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/