Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 11:36 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 03 dec 2017, 16:09
Inlägg: 16
Jag går i tankarna på att inte sälja min gamla skruttbil, utan ställa av den och låta den stå i ett kallgarage jag har på landet.

Kommer kanske gå några mil per år, kortare sträckor om man behöver alla lagliga bilar till något annat.

Min fråga är vad man bör tänka på vid sådan långtidsförvaring:
- Jag antar att man bör tömma tanken så att soppan inte blir dålig (bensin kan man ha i dunkar som man roterar)
# Är det ett stort projekt att tömma tanken? (Jag mekar inget själv med bilar, det verkar hyfsat enkelt när man googlar)
# Om man inte har så mycket bensin i tanken, påverkar det då mindre om den blir dålig? (Jag tänker att man kan hålla nivån ganska lågt i sådant fall och inte behöva rotera i tanken)
- Spelar det någon märkbar roll om man lämnar batteriet ikopplat? Larmet kräver ju rimligen batteri. Säg att man kan ladda det åtminstone en gång per år.

Något annat man ska tänka på?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 11:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Finns nog två skolor vad det gäller bränsle i tanken . Jag hör till de som vill lämna bilen med tanken pinfull . En tom tank är mer utsatt för förändringar som ger kondens . Kondensen kan sen påverka insidan på tanken så att den rostar och dessa rostflagor sedan följer med och proppar till och stoppar upp i filter och pumpar mm .
Ska det tömmas så är det ju mer som följer med där det ligger bränsle kvar fram till motorn .

Ta bort batteriet och plocka bort säkringen till larmet . Tex klockan och ev standby på radio osv drar batteri de med och batteriet drar ur fortare än man tror . Annars ska man nog ha en batteriladdare med underhålls funktion kopplad på heltid .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 12:31 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Även jag anser att tanken ska vara full och plocka bort batteri.
För att känna sig lite säkrare angående bränslets hållbarhet kan du tillsätta STA-BIL ( https://sta-bil.se/ ) Bränslestabilisator.
Om den ska stå länge länge kan det även vara bra att lyfta upp bilen på pallbockar så inte däcken riskerar att skadas. Men ofta behövs inte det om den bara ska stå en säsong åt gången.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 13:05 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: sön 03 dec 2017, 16:09
Inlägg: 16
Hmm, pallbockar säger du?

Det är ju landstället, så av den anledning är jag ju där lite då och då under sommaren i vart fall. Är ju inte så jobbigt att bara starta och köra den lite om det skyddar däcken?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 14:47 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 jan 2018, 15:37
Inlägg: 25
Dom gånger jag försökt få igång gamla bilar ur lador har det alltid varit fastrostade bromsskivor och punktering. Pallbockar och olja på bromsskivorna kanske är en idee?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 15:31 
modernare bil klarar kanske 2-4 veckor innan man behöver ladda batteriet, så batteri bortkopplat och anslutet tillunderhållsladdare eller solpanel
modern, något med elektronikboxar..

välj modell med soppan, antingen töm eller fullt

kan du köra den några hundra meter en gång i kvartalet så går det ok att inte palla upp den, ha lite högre lufttryck

sew upp för möss

håll torrt, lättare sagt än gjort


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 15:45 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 18 mar 2013, 17:08
Inlägg: 186
Skulle var intressant med en avrapportering efter ett tag!

Det låter som om det är en "ny" bil och inte en äldre elektroniklös. Hade det varit en gammal Volvo Amazon eller liknande borde det inte vara några problem...

En "ny" bil tror jag du får massor med problem med efter längre stillestånd, minsta problemet borde vara soppan. Jag har precis bytt min gamla skruttbil (-00) mot en nyare skruttbil (-07) och har magkänslan att en halvkass gammal bil som körs varje dag fortsätter att funka. Ställer man samma skruttbil på kalllager i 6 månader ber man nog om problem! Skruttbilen man använder fixar man problemen som uppstår kontinuerligt på. Nätet borde vara nedlusat av information om gamla bilar och vad som krävs för att få dem att funka efter lagring.......

Jag har en Japansk diseltraktor från 80-talet som står i en lada. Det enda som behöver göras är att ladda batteriet och starta.

/Lars


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 17:39 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: sön 03 jan 2010, 09:42
Inlägg: 47
Ort: Nånstans
Jag lät husvagnen stå still i ett halvår och då blev det plattor på däcken trots högt lufttryck, 4bar. Det låg väl c:a 700kg last på respektive däck. Men det rättade till sig efter några mils körning så nu är dom runda igen. Dessa däck är C-förstärkta, vet inte om det spelade in.
Har dock inte någon aning om jag bara hade tur eller om jag numera har däck som separerat i corden, huvva hemska tanke, och den latenta däcksexplosionen är runt hörnet men jag har varit ute på tur i några hundra mil efter stilleståndet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 18:03 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hejsan :D

Jag har en sommarbil som står i garage 7månader/år..
Så mina rekommendationer är.
1 Ha elen inkopplad, men ha bilen ansluten till underhållsladdning. En bil utan el under väldigt långa perioder kan ge lite skojiga fenomen.
2 Ha speciella avställningsdäck om du ska ha den ståendes på däcken.. på så vis gör det inget om de blir ovala eller om luften råkar smyga ur ett däck, så den stått med platt däck.
3 om du kan, så starta gärna upp bilen en gång i månaden eller var annan månad.. en motor mår inte bra av att stå ostartad länge utan att ha konserverats.
4 ha aldrig handbromsen åtdragen.. utan låt 1:an/backens växel bromsa bilen.. (det går även att ha två avfasade träklossar som broms en bakom o en framför däcket)
5 ta reda på om du har en plåttank eller plasttank.. är det plåt, så är tidigare rekommendation bäst.. full tank ger minst kondens.. har du plasttank.. ha bara så pass att pumpen/tankfiltret är dränkt. (I mitt fall ca.20liter på en 75liters tank) om du bara ar lite i som i mitt fall.. när du börjar använda den, så kan du hälla i lite K-sprit eller ettpar liter E85 när du ska ta bilen i bruk..på så vis får du bort eventuellt vatten som bildats i tanken.
6 undvik att tvätta bilen innan avställning, på så vis är bromsarna torra och lite mindre angelägna att rosta.. alternativet är att pressa in bromsoks-kolvarna, så beläggen inte vidrör skivan. Jag har dock aldrig gjort så, men då står min bil enbart i 7månader.

Jag har gjort så här i 9års tid och jag har aldrig haft några problem.. mer än att mina avställningsdäck är rena studsmattan i 30km/h :lol: :lol: Där av min rekommendation att inte låta den stå på de däcken du har tänkt att använda..
Pallbockar fungerar oxå.. Men avställningsdäck är smidigare.. på så vis går det att köra den ettpar meter fram o tillbax vid varje start av motorn. :D

Ha det bästis :mrgreen:
Så här

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Senast redigerad av Blondie fre 19 jan 2018, 18:11, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 18:10 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Blondie skrev:
Hejsan :D

Jag har en sommarbil som står i garage 7månader/år..
Så mina rekommendationer är.
1 Ha elen inkopplad, men ha bilen ansluten till underhållsladdning. En bil utan el under väldigt långa perioder kan ge lite skojiga fenomen.
2 Ha speciella avställningsdäck om du ska ha den ståendes på däcken.. på så vis gör det inget om de blir ovala eller om luften råkar smyga ur ett däck, så den stått med platt däck.
3 om du kan, så starta gärna upp bilen en gång i månaden eller var annan månad.. en motor mår inte bra av att stå ostartad länge utan att ha konserverats.
4 ha aldrig handbromsen åtdragen.. utan låt 1:an/backens växel bromsa bilen.. (det går även att ha två avfasade träklossar som broms et bakom o ett framför ett däck)
5 ta reda på om du har en plåttank eller plasttank.. är det plåt, så är tidigare rekommendation bäst.. full tank ger minst kondens.. har du plasttank.. ha bara så pass att pumpen/tankfiltret är dränkt. (I mitt fall ca.20liter på en 75liters tank) om du bara ar lite i som i mitt fall.. när du börjar använda den, så kan du hälla i lite K-sprit eller ettpar liter E85 när du ska ta bilen i bruk..på så vis får du bort eventuellt vatten som bildats i tanken.
6 undvik att tvätta bilen innan avställning, på så vis är bromsarna torra och lite mindre angelägna att rosta.. alternativet är att pressa in bromsoks-kolvarna, så beläggen inte vidrör skivan. Jag har dock aldrig gjort så, men då står min bil enbart i 7månader.

Jag har gjort så här i 9års tid och jag har aldrig haft några problem.. mer än att mina avställningsdäck är rena studsmattan i 30km/h :lol: :lol: Där av min rekommendation att inte låta den stå på de däcken du har tänkt att använda..
Pallbockar fungerar oxå.. Men avställningsdäck är smidigare.. på så vis går det att köra den ettpar meter fram o tillbax vid varje start av motorn. :D

Ha det bästis :mrgreen:
Så här


Kan ju bara ge 5 lägereldar av 5 på detta!
Alla 6 punkterna är :up:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 18:16 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 jan 2018, 15:37
Inlägg: 25
Jag har aldrig riktigt förstått det där med vattenproblematiken i tanken. Eftersom det numera finns 1/10 etanol i bensinen, så borde ju allt eventuellt vatten lösa sig i denna och sedan i bensinen? Kondens i tanken kan ju enbart komma av den luft som tränger in i tanken när nivån sjunker, dvs typ 50liter luft per tank. Vid 15grader och 50% relativ luftfuktighet innehåller 50l luft 0,25gram vatten. På vintern är det ännu mindre vatten. När man inte tankar bilen längre(när den är avställd) så kommer ju inte någon mer fukt in i tanken, och som mest finns det då redan 0,25gram vatten i tanken(om den är tom).

Jag har själv haft bilar med plåttankar som rostat upp, och läckt ut all soppan. Men dessa rostade upp utifrån, där dom var utsatta för vatten och slitage från väggrus och sådant.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 18:22 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Parabellum skrev:
Kan ju bara ge 5 lägereldar av 5 på detta!
Alla 6 punkterna är :up:

Tackar o niger fint :mrgreen:
Dock är det min pappa som ska ha all credit, för det är han som har lärt mig allt om bilar och framförallt trimmade bilar under min uppväxt (R.I.P pappa)

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 23:37 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Casini skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått det där med vattenproblematiken i tanken. Eftersom det numera finns 1/10 etanol i bensinen, så borde ju allt eventuellt vatten lösa sig i denna och sedan i bensinen? Kondens i tanken kan ju enbart komma av den luft som tränger in i tanken när nivån sjunker, dvs typ 50liter luft per tank. Vid 15grader och 50% relativ luftfuktighet innehåller 50l luft 0,25gram vatten. På vintern är det ännu mindre vatten. När man inte tankar bilen längre(när den är avställd) så kommer ju inte någon mer fukt in i tanken, och som mest finns det då redan 0,25gram vatten i tanken(om den är tom).

Jag har själv haft bilar med plåttankar som rostat upp, och läckt ut all soppan. Men dessa rostade upp utifrån, där dom var utsatta för vatten och slitage från väggrus och sådant.

Vatten i diesel ger algtillväxt.

och du kan få klart mer vatten än du säger i tanken, antagligen är det inte lufttätt ut som du antar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: fre 19 jan 2018, 23:55 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 12 jan 2018, 15:37
Inlägg: 25
pre skrev:
Casini skrev:
Jag har aldrig riktigt förstått det där med vattenproblematiken i tanken. Eftersom det numera finns 1/10 etanol i bensinen, så borde ju allt eventuellt vatten lösa sig i denna och sedan i bensinen? Kondens i tanken kan ju enbart komma av den luft som tränger in i tanken när nivån sjunker, dvs typ 50liter luft per tank. Vid 15grader och 50% relativ luftfuktighet innehåller 50l luft 0,25gram vatten. På vintern är det ännu mindre vatten. När man inte tankar bilen längre(när den är avställd) så kommer ju inte någon mer fukt in i tanken, och som mest finns det då redan 0,25gram vatten i tanken(om den är tom).

Jag har själv haft bilar med plåttankar som rostat upp, och läckt ut all soppan. Men dessa rostade upp utifrån, där dom var utsatta för vatten och slitage från väggrus och sådant.

Vatten i diesel ger algtillväxt.

och du kan få klart mer vatten än du säger i tanken, antagligen är det inte lufttätt ut som du antar.


Men även om tanken inte är lufttät finns det under avställning inte någon kraft som driver in luft i tanken, särskilt inte i de mängderna som behövs för att få mer än 0,25g. Även ett litet hål i tanken skulle enbart leda till att bensinen ångar av, på grund av dess låga ångbildningstemperatur. Tanken är inte heller kallare än omgivningen och bör då inte heller få kondensvatten i sig.

Hur skulle förekomsten av bensin, eller inte bensin i tanken påverka kondenseringen?

Jag menar inte att vara dryg, utan är genuint intresserad av detta. Jag arbetar på olika sätt med vätskor och gaser i olika applikationer och har spenderat ett antal år med att studera hur dessa beter sig tillsammans.

En modern Audi drar ca 30mA i standby, och ett modernt bilbatteri har en självurladning på runt 5% varje månad. Om batteriet är på 75Ah borde man kunna förvänta sig att 2-3månader, lite beroende på temperatur när motorn sedan ska startas. Audis egna instruktioner är att lagerbilar ska kontrolleras var 45.e dag.

http://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-hur-lange-haller-laddningen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: lör 20 jan 2018, 00:08 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Ren matematik stämmer inte alltid i verkligheten.
95oktan har 5% etanol.. äkta 98oktan har ingen etanol.
Vad det gäller luften i tanken, så har du ju varierande temperaturer, då den ska stå i ett kallgarage.. När det blir kallt blir det undertryck i tanken och den suger in ny luft i tanken via avluftningen.. när det blir varmt så expanderar luften och övertrycket smiter ut... ta den processen under 150dygn, så får du in en hel del luftfuktighet.. där av blir det mer kondens än vad som blir i ett garage med konstant uppvärmd temperatur.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet