Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mercedes W123
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 00:38 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Har bestämt mig för att skaffa mig en W123a. Vilken karosstyp vill jag ha? En tvådörrars vill jag iaf inte ha.
Turbodiesel, finns de ens i Sverige? Har inte sett på Blocket iaf.
Många klagar på att den är riktigt seg på att accelerera, men är det så extremt att man undviker typ motvägskörning?
Underhållet: ventilspel, kamkedja, växellåda, spridare. Är dessa (och saker jag inte tänkt på...) svåra att fixa själv som lite händig person, eller hitta en verkstad som faktiskt klarar av gamla bilar?
Jag tror att jag vill ha en 300D, men är en 240D så mycket sämre?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes W123
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 01:48 
pre skrev:
Har bestämt mig för att skaffa mig en W123a. Vilken karosstyp vill jag ha? En tvådörrars vill jag iaf inte ha.
Turbodiesel, finns de ens i Sverige? Har inte sett på Blocket iaf.
Många klagar på att den är riktigt seg på att accelerera, men är det så extremt att man undviker typ motvägskörning?
Underhållet: ventilspel, kamkedja, växellåda, spridare. Är dessa (och saker jag inte tänkt på...) svåra att fixa själv som lite händig person, eller hitta en verkstad som faktiskt klarar av gamla bilar?
Jag tror att jag vill ha en 300D, men är en 240D så mycket sämre?


Jag hade en sån med 240D-motorn. Antalet hästkrafter var på min förvandlade till motsvarande antal vilande ponnys. Det går att köra upp på en motorväg, man måste bara planera lite, det värsta man kan råka ut för är nån som har en vassare bil som håller 50-60 ända tills det heldragna tar slut och då accar ut. Då är man chanslös så det gäller att ha tomt framför och börja ta fart långt innan det heldragna slutar. Det går att köra om på en 90-sträcka men då måste man planera mycket. Däremot är det inga problem att ligga och snurra i 120 på motorvägen. Vi drog husvagn med vår, en gammal stor Polarvagn. Det gick sakta i uppförsbackarna men var kul ändå. :mrgreen:

Jag gjorde inget annat än bytte oljor och filter och bränslefilter på min, ja lite bromsbelägg, glödlampor, ett laddrelä och ett hjullager bak men inget mekande behövdes, kanske hade den gått bättre med en ventiljustering :hm: . Hade den i flera år. Hittar du ingen bilverkstad som fixar det så fixar din lokala traktormek det. :-)

Jag bytte senare upp mig till en MB190D i snikvariant och dieselknota. Den var jag lite kär i. :oops: Sålde den för 5000 kr och ett par år senare blev jag omkörd av den på motorvägen. :D

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes W123
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 09:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Finns ett antal w123or här och den som körs nu är pigg . Axar bra och inga problem att komma upp i 130-140 om man vill det eller att köra om på motorväg . Det är en diesel .
Det beror på vilken bil man köper hur pigg eller slö den är så att provköra bilen är en bra ide .
Trött motor beror oftast på eftersatt underhåll , som att inte byta oljan i tid . Eller på att bränslefiltren sitter igen .

Kolla alltid glödstiften , om inte de funkar så kan bilen bli väldigt hårdstartad .
Växellådor har krånglat men då automatlådor och inte rena växlar . Vacumsystemet kan göra så att motorn inte går att stanna med nyckeln , kan räcka med en läcka i en dörr .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes W123
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 14:29 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Dweomer skrev:
Finns ett antal w123or här och den som körs nu är pigg . Axar bra och inga problem att komma upp i 130-140 om man vill det eller att köra om på motorväg . Det är en diesel .
Det beror på vilken bil man köper hur pigg eller slö den är så att provköra bilen är en bra ide .
Trött motor beror oftast på eftersatt underhåll , som att inte byta oljan i tid . Eller på att bränslefiltren sitter igen .

Kolla alltid glödstiften , om inte de funkar så kan bilen bli väldigt hårdstartad .
Växellådor har krånglat men då automatlådor och inte rena växlar . Vacumsystemet kan göra så att motorn inte går att stanna med nyckeln , kan räcka med en läcka i en dörr .

Ja, att de gamla modellerna har vakuumstyrda dörrlås bland annat såg jag. Finns det det något reglage för mekanisk avstängning eller vad är det man får göra i en sådan situation?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes W123
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 18:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Man öppnar på huven och stänger vid pumpen vid gasreglaget .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mercedes W123
InläggPostat: tis 21 nov 2017, 01:50 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Dweomer skrev:
Man öppnar på huven och stänger vid pumpen vid gasreglaget .

Ytterst simpelt alltså. dåså.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet