Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 19:22 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Det verkar som om de flesta här på forumet tänker bugga ut med hjälp av bilen. Lätt att förstå med alla fördelar det innebär. Men de flesta verkar dessutom överens om att vägarna tämligen omgående kommer att bli oframkomliga (åtminstone i tätort). De lösningar som föreslås är antingen att bugga ut i tid eller avvakta och bugga ut senare. Jag fattar inte riktigt hur det ska gå till.

Hur ska vi lyckas bugga ut i tid? Varför kommer vi att veta bättre än alla andra?

Och vad vinner vi på att avvakta och bugga ut senare? Kommer vägarna blir mer framkomliga över tid, varför då?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 19:36 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
En fördel är att inte bo i en tätort till att börja med.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 19:57 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Den som är väl förberedd kan komma iväg fort vid en plötslig händelse och på så vis komma ifrån tätortens trafik innan den korkar igen fullständigt.

Har man en plan så är man förmodligen inte fullt så obenägen att bugga ut som den som måste improvisera det hela. Detta innebär att man vid en något långsammare händelseutveckling är långt ifrån stan när den stora paniken bryter ut.

Ungefär så tänker jag.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 20:23 
du kanske tar varningarna på allvar någon timma innan andra , och kommer ut i tid

du kan ha planerat flertalet allternativa vägar ut, inklusive i normalfall olagliga , typ cykeltunnlar och gångvägar

senare kan vara icke alls med bil, ett par olyckor och det är kört, tänk på att det kan vara tunga fordon som står utbrända så dom inte kan ruckas med en bil



beror helt klart vilken stad och vilket håll du vill ut på


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 20:33 
För egen del lever jag i förvillelsen att kriser är övergående så jag kan bugga in en månad eller mer och att det sen börjar rensas på vägarna så att jag kan ta mig till BOL. Den stora kollapsen tror jag kommer stötvis så om det blir läge att flytta på sig pga att världen som vi känner den verkligen är över tror jag inte (eller vill inte tro) att jag måste agera snabbt.

Jag har, givet mitt vardagsboende, lite svårt att tänka mig speciellt många situationer där jag behöver dra från hemmet samtidigt som vägarna blivit ofarbara.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?t.
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 20:34 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
Många alternativa vägar är nog bästa tipset. Undvik vägar där du inte kan vända när det korkar igen (läs motorväg).
Ex. Eftersom du räknar med BO i bil så kan du förbereda BOV med "flyktkarta". Sen får du skapa alternativa vägar beroende påvilket håll du ska åt.
Säg storstad, evac syd, kolla på kartan och bestäm två eller tre vägar söderut. Följ dessa en km och bestäm vart du kan ta av och byta väg om du måste. Fortsätt 1km till på samma grundväg och kolla ny avtagsväg. På det sättet är du också med på vart du ska närmast bakåt när det tar stopp för att byta rutt. Repetera tills du är ute ur rushen - ju större stad desto längre avstånd bör du mappa upp grenvägar på


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?t.
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 20:54 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
RAW skrev:
Många alternativa vägar är nog bästa tipset. Undvik vägar där du inte kan vända när det korkar igen (läs motorväg).
Ex. Eftersom du räknar med BO i bil så kan du förbereda BOV med "flyktkarta". Sen får du skapa alternativa vägar beroende påvilket håll du ska åt.
Säg storstad, evac syd, kolla på kartan och bestäm två eller tre vägar söderut. Följ dessa en km och bestäm vart du kan ta av och byta väg om du måste. Fortsätt 1km till på samma grundväg och kolla ny avtagsväg. På det sättet är du också med på vart du ska närmast bakåt när det tar stopp för att byta rutt. Repetera tills du är ute ur rushen - ju större stad desto längre avstånd bör du mappa upp grenvägar på


Japp, och verkligen reka var man överhuvudtaget kan ta sig fram, om man måste.
En ordentlig "huvudnyckel" för att forcera låsta grindar eller viltstängsel är inte fel.
Motorsåg för att snabbt röja så att man kan komma igenom något bräske etc.
Inte vara rädd för att hitta alternativ där andra inte ser dem :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 21:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
...

_________________
Meet MOST 2F.


Senast redigerad av lupl tis 21 feb 2017, 11:06, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 21:48 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
MulenDag skrev:
För egen del lever jag i förvillelsen att kriser är övergående så jag kan bugga in en månad eller mer och att det sen börjar rensas på vägarna så att jag kan ta mig till BOL. Den stora kollapsen tror jag kommer stötvis så om det blir läge att flytta på sig pga att världen som vi känner den verkligen är över tror jag inte (eller vill inte tro) att jag måste agera snabbt.

Jag har, givet mitt vardagsboende, lite svårt att tänka mig speciellt många situationer där jag behöver dra från hemmet samtidigt som vägarna blivit ofarbara.

/MD


Jag gissar att du inte bor i tätort?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 21:56 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Lurker, grym, RAW och Tank. Ni verkar överens om att om man är väl förberedd så har man en rimlig chans att ta sig ur tätort med bil. Skulle ni säga att man har goda chanser eller är det 50/50?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 22:02 
CPT Fantastic skrev:
Jag gissar att du inte bor i tätort?


Korrekt. Dock har jag anhöriga att hämta upp i tätort och hur det ska lösas har jag ingen aning om. :shock: :cry: Jag hoppas, som någon sagt, att man genom att vara lite på tå och förberedd att packa snabbt (har mina grejer färdigpackade i lådor) ska hinna iväg innan det blir stopp. Men om jag ska vara realistisk, med tanke på hur det ibland ser ut på större vägar även i Sverige, så är det nog en fåfäng förhoppning. Det räcker med att ett par personer blir stressade och stöter ihop så är det ju fullt kaos. Extra kul på 2+1-vägar...

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 22:18 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
lupl skrev:
I samhället har vi ett fåtal som inte kan skilja på mitt och ditt...
Till er som har BOL ... har ni kalkylerat att någon kanske "tagit över" ert ställe..?
Bara en fundering jag haft en tid...


Den risken finns absolut även och min BOL inte kommer vara den första man ger sig på och back-uplager i BOL är inte lätt att hitta. Vandalisering är svårt att skydda sig mot, men vi har GOTT om virke att spika igen vandaliserade fönster m.m. Är dem kvar när jag kommer även om det så handlar om en mobb så tycker jag synd om dem :sneaky:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 22:24 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 21 jul 2016, 08:09
Inlägg: 146
CPT Fantastic skrev:
Lurker, grym, RAW och Tank. Ni verkar överens om att om man är väl förberedd så har man en rimlig chans att ta sig ur tätort med bil. Skulle ni säga att man har goda chanser eller är det 50/50?


God planering är A och O. Alla som har erfarenhet vet dock att "all" planering ändå flyger ut genom fönstret när SHTF på riktigt, däremot är den goda planeringen något du har med dig i bakhuvudet och övningen du tagit till dig kommer hjälpa dig reda ut situationen. Se bara till att du inte bara gör en karta och sen glömmer bort den. Tills du kan alla vägarna i sömnen så ska du kolla på den en gång i månaden om inte till och med en gång i veckan. När du lärt dig den så ska du fortf. kontinuerligt kolla igenom det, kanske testa några av dem lite då och då så du känner dig säker. Håller koll på om verkligheten ändrat sig mot kartan osv.
Vad du än gör, förlita dig inte på en GPS för vägledning vid SHTF. GPSen är ett jättebra komplement för att hålla koll på vart du är men inte vart du är på väg.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 22:26 
chanserna beror på vilken stad, och från var till var

en del är råtthål med jobbiga begränsningar, städer i sverige är ofta vid vatten och är väldigt jobbigt för bil
broar är saker som är lätt proppar igen, kan även förstöras på andra sätt

du måste själv göra dina värderingar och granskning av vad du har för möjligheter och absolut saker som kan ställa till det


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evakuera från tätort med bil?
InläggPostat: mån 20 feb 2017, 22:37 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
MulenDag skrev:
CPT Fantastic skrev:
Jag gissar att du inte bor i tätort?


Korrekt. Dock har jag anhöriga att hämta upp i tätort och hur det ska lösas har jag ingen aning om. :shock: :cry: Jag hoppas, som någon sagt, att man genom att vara lite på tå och förberedd att packa snabbt (har mina grejer färdigpackade i lådor) ska hinna iväg innan det blir stopp. Men om jag ska vara realistisk, med tanke på hur det ibland ser ut på större vägar även i Sverige, så är det nog en fåfäng förhoppning. Det räcker med att ett par personer blir stressade och stöter ihop så är det ju fullt kaos. Extra kul på 2+1-vägar...

/MD


Tank skrev:
RAW skrev:
Många alternativa vägar är nog bästa tipset. Undvik vägar där du inte kan vända när det korkar igen (läs motorväg).
Ex. Eftersom du räknar med BO i bil så kan du förbereda BOV med "flyktkarta". Sen får du skapa alternativa vägar beroende påvilket håll du ska åt.
Säg storstad, evac syd, kolla på kartan och bestäm två eller tre vägar söderut. Följ dessa en km och bestäm vart du kan ta av och byta väg om du måste. Fortsätt 1km till på samma grundväg och kolla ny avtagsväg. På det sättet är du också med på vart du ska närmast bakåt när det tar stopp för att byta rutt. Repetera tills du är ute ur rushen - ju större stad desto längre avstånd bör du mappa upp grenvägar på


Japp, och verkligen reka var man överhuvudtaget kan ta sig fram, om man måste.
En ordentlig "huvudnyckel" för att forcera låsta grindar eller viltstängsel är inte fel.
Motorsåg för att snabbt röja så att man kan komma igenom något bräske etc.
Inte vara rädd för att hitta alternativ där andra inte ser dem :hm:

//Tank


Detta med igenkorkade vägar olyckor o 2 -1 vägar osv har bekymrat mina tankar ett flertal ggr. Om vi tar en 2plus1 väg som exempel o det blir stopp där det ej finns någon öppning så sitter man verkligen fast. Någon vajersax som rår på dessa vajrar äger iaf inte jag. Alt kapa ståndarna längs med backen med tex en batteridriven vinkelkap eller montera loss vajern med handverktyg. Men ett stort stressmoment blir det ju IOM att det finns massor med andra ev desperata människor runt omkring en.

Förutom allt annat som man bör ha med sig så kanske kofot slägga rörkniv min 60 mm öppning ( bommar) spett bultsax motorsåg ev batteridriven tigersåg osv....vara bra o ha?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet