Swedish Survivalist https://swedishsurvivalist.egetforum.se/ |
|
moped https://swedishsurvivalist.egetforum.se/moped-t12984.html |
Sida 1 av 3 |
Författare: | slasken [ lör 07 apr 2018, 08:23 ] |
Inläggsrubrik: | moped |
lite lågvatten härinne så vi spinner vidare funderar på vilken moped man ska ha i framtiden tanken är att ha en halvgammal, enkel enkel moped för att ha som några olika saker dels som lekfordon, återfalls mopedlegist dels som skatte återbäring, läs när dom börjar höja fordonsskatten så kommer jag ta någon månad på året med moped som huvudfordon, ställa av den moderna bilen för att få tillbaka på fordonsskatten, och ha en veteranare påställd om man behäver åka lite längre eller flytta lite tyngre saker dels för en framtid där man har den till två olika saker en som sista utväg, en liten moped kan man ha på cykelställ på bilen eller släpkärran, som resevfordon eller som något som man kan åka med för att ha så låg bränsleförbrukning som möjligt i en dystropisk framtid en sådan dystropisk framtid innehåller även elcykel med solpaneler, men vintertid är det begränsat så vad är en vettig moped för detta? vilka motorer var bäst och som det finns gott om delar på hyllan idag ? |
Författare: | Jaakko [ lör 07 apr 2018, 08:45 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
Du kommer inte att gilla mitt svar. Lite bakgrund. Jag har växt upp med gamla luftkylda 2-taktsmopeder. De krånglade ofta. Vajrar som brast, tändstift som satte igen, brytarspetsar som krånglade, kickstarten som lossnade, hjullager som glappade, trumbroms som inte bromsade, kolvar som gick sönder, kolvringar som åkte ut i ljuddämparen, förgasare som strulade. Tiden förgyller minnena, men jag minns mina första mopeder. Reservdelar till de här klenoderna börjar vara svåra att få tag i, och begagnade delar är ofta färdigt utslitna. Nu har jag åkt kinesiskt/taiwanesiskt några år. Fördomarna jag hade var att kvaliteten är kass, reservdelar finns inte att fås osv. Min erfarenhet är att de är enkla att skruva, håller hyffsat bra och är billiga i drift. Reservdelar finns i överflöd. Motorerna är ofta byggda på honda-lincens av ett par-tre fabriker i Kina eller av Kymco i Taiwan. Själv föredrar jag 4-taktare för då slipper man stinka motorsåg och bränsleförbrukningen är lägre än för 2-taktare. |
Författare: | slasken [ lör 07 apr 2018, 09:36 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
jag körde en hel del när jag var under 20, (fråga inte om vilken sida av 15 som jag körde mest ) och hadde sällan bekymmer, i och för sig så körde jag med en bara aningen trimmad motor och det blev många mil totalt, men motorproblem hadde jag inte, tändstift, wire och lite smått kom ju jag accepterar normalt krångel, bara det är lättmekat och enkelt, och att man kan hitta reservdelar idag däremot har jag en som jag känner med eumoppe, han har desto mera bekymmer, motor automaväxel och el, , och det skall vara en av dom bättre märkena skit samma, jag tar till mig funderingarna , man kanske ska ha ett par mopeer ändå |
Författare: | Urd [ lör 07 apr 2018, 09:43 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
Har en eldriven flaka. Problemet är räckvidden ca 1 mil.... |
Författare: | slasken [ lör 07 apr 2018, 09:50 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
om jag kommer ihåg rätt tog min moppe ca 0.2 liter per mil fördelen var att man kunde ha en 1liters flaska i ryggan och veta att man kom 5 mil till på den det är den stora fördelen med bensin och dieselmotorer, lätt och billigt att plocka med sig några mils reserv hm, någon som sett dieselmoppar?, en liiiten dieselmotor vore småkul till en moppe |
Författare: | Parabellum [ lör 07 apr 2018, 09:57 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
Jag har haft många mopeder och den bästa av dessa var en caio. En "lätt" kompakt rackare med möjlighet att koppla in trampor. Denna funktion är inte fulländad då man fick trampa på rätt fort. Mycket drift säker moped iallafall, som aldrig fallerade för mig. |
Författare: | Urd [ lör 07 apr 2018, 10:00 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
Hade oxå en ciao! Trevlig o rätt snål har jag för mig... Brukar ligga runt 4-5000 på blocket. |
Författare: | Dweomer [ lör 07 apr 2018, 10:12 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
För ca halvt till helt år sedan fanns det en påhängsmotor veteranmodell i dieselutförande på blocket . Så det borde finnas fler om man letar . Jag gillar gamla victoria och fram , där går det att hitta mycket reservdelar hyfsat billigt . |
Författare: | EssBe [ lör 07 apr 2018, 14:20 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
Kanske en ny 4-takt flakmoppe? https://bit.ly/2H5hicH Omfattande reservdelssortiment. Bra! Men kanske också oroande? |
Författare: | pre [ lör 07 apr 2018, 14:32 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
EssBe skrev: Kanske en ny 4-takt flakmoppe? https://bit.ly/2H5hicH Omfattande reservdelssortiment. Bra! Men kanske också oroande? Bra grej. Dock lite dyrt. Hur är begagnatmarknaden? |
Författare: | ordonnansen [ lör 07 apr 2018, 16:33 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
Jag har 2 st kymco fever i drift. Finns överallt till inga pengar alls och väldigt lättskruvade. Så otroligt fula mopeder att ingen vill sno dem ens Fördelen som jag ser det med eu-moppar är variatordriften. det enda som egentligen slits i hela "växellådan" är remmen. På dakotan jag hade som ung så var det mer komplicerat.... Det enda som brukar fela är plasten men det är ofta självförvållat. |
Författare: | Blondie [ lör 07 apr 2018, 18:25 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
Min erfarenhet från mina tonår var att Zyndapp var de slitstarkaste motorerna och tålde trim utan att gå sönder i förtid i jämförelse med Puch, Sachs motorerna. |
Författare: | slasken [ lör 07 apr 2018, 19:07 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
flakmoppen går bort, än så länge i varjefall, kanske för den grå framtiden och kunna flytta på saker, men jag har förhoppningsvis andra fordon som är i den tyngre skalan en norsjö shopper kan jag tänka mig, kanske elkonventerad eller med en dieselmotor dom har utrymme att mackla motor i om man vill dom där dieselpåhängsmotorerna är om jag uppfattat det rätt en modell som är modell 2 taks diesel som drivs på oljeblandad fotogen, ska luska lite mer i det |
Författare: | slasken [ lör 07 apr 2018, 20:12 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
en sak är ju försäkring https://www.bilsportmc.se/forsakringar/veteranmopedforsakring/?gclid=EAIaIQobChMIqtv0w-Co2gIVRaMYCh0VhQGVEAAYASAAEgKls_D_BwE är vettig, att kunna ha fler på samma trafikförsäkring, visserligen 1984 eller äldre, men det är helt ok för min del |
Författare: | Parabellum [ lör 07 apr 2018, 21:10 ] |
Inläggsrubrik: | Re: moped |
Blondie skrev: Min erfarenhet från mina tonår var att Zyndapp var de slitstarkaste motorerna och tålde trim utan att gå sönder i förtid i jämförelse med Puch, Sachs motorerna. Zundapp och Casal har mycket trim vänliga motorer och är slitstarka och hade en mängd valmöjligheter vid trimning. Hade själv en Casal ram som det bytades motorer på vid olika trim försök. Tror jag hade 5 st motorer för denna ram och ks100 motorn var kronan på verket. Flakmopeden var nog den roligaste mopeden jag hade i mina ägor och ytterst lämplig vid strandbesök med drycker på flaket. Men när jag skulle längre sträckor så valdes alltid Ciao'n. Och med en lätt uppgradering av ljuddämpare samt bakre remhjul, så körde man jämsides med polarnas trimade och dyra som satan mopeder. |
Sida 1 av 3 | Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |