Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Segelbåt
InläggPostat: fre 31 dec 2010, 14:34 
Konservprovsmakare

Jag tillhör den minoritet här som tror att man även måste vara förberedd på att lämna den skandinaviska kontinenten, tex i händelse av kärnkraftsolycka eller storkrig eller liknande.

Eftersom jag vill kunna röra mig fritt och få med mig mest möjligt och även kunna röra mig på nya platsen så har jag fastnat för att skaffa en rejäl segelbåt med stort lastutrymme. Någon som vet om nån bra segelbåt? Den får inte vara mer svårseglad än att 1 person kan styra den och den måste klara att ta sig över de 7 haven oavsett väder. Men jag tror inte på att man mår bra psykiskt på att segla ensam i månader så jag planerar att ha plats för 4 vuxna på båten. Även om 2 är det idylliska givetvis...

I händelse av storkrig så är havet nog en ganska så säker plats.
Vart skulle jag segla undrar ni kanske? I första hand till ett varmare klimat där någorlunda fred råder. Men blir det kärnvapenkrig tror jag södra halvklotet är dit man ska bege sig då i stort sett alla kärnvapen finns på norra halvklotet.

Inläggsrubrik: Re: Segelbåt
InläggPostat: fre 31 dec 2010, 15:26 
Konservöppnaren är min käraste ägodel

Det är ingen dum ide, en jag själv haft flera gånger, även runt mitt dagliga liv. Det hade varit skönt att kunna byta bostadsort med realtivt lite bök utan att behöva byta bostad.

Jag har en nära släkting som har en gammal bogserbåt som i första hand byggdes för att gå på ånga (med tyvärr finns ju inte ångmaskinen kvar, den byttes ut redan efter ett par årtionden i bruk och en diesel lades in).
Med ett maskinrum som är byggt för en ångmaskin rum och nu fått en liten (men kraftigare) diesel så blir det en ganska rymlig sak. Att den tål en hel del stryk (allt från finkalibrig eld till att bryta is) är ju givetvis skönt men det gör ju att detta är en ganska tung sak.

Att sätta segelrigg på den skulle vara väldigt fint men kräva en hel del (!) jobb, bäst vore att få dit en aktermonterad mast (som tur är är det ett mycket stadigt skrov som nog tål de krafterna) med ett huvudsegel i form av ett stagsegel och sen ett mindre stagsegel framför detta och ett mindre bermuda bakom masten för att ge möjlighet att balansera huvudseglet.
En sådan riggning har många fördelar framför den klassiska bermuda-riggen som jag dock inte hinner gå in på nu...

I "fredstid" är det inte omöjligt att man skulle ha två flytetyg som ligger förtöjda vid sidan av varandra och där den ena är mer av en pråm men som kan bogseras med huvudfarkosten vid byte av ort.

En annan möjlig husbåtslösning som erbjuder stora möjligheter men kanske inte är lämplig för att seglas ute på öppna havet (men väl som "kuststrykare" kan jag tänka) är de kanalsaglare som kommer nerifrån kontinenten. Ofta har de stora sidomonterade svärd som kan fällas upp istället för en segelköl. Det grundgåendet kan man nog ha stor hjälp av i många lägen då man kan gå in där många andra inte kan gå in. Jag tror även dessa med lätthet kan fälla masterna för att gå under broar osv.

Längre fram efter teotwawki skulle förmågan att kunna bedriva fraktverksamhet tvärs över tex östesjön med en ångdriven skuta på runt 20 meter kunna vara fördelaktigt.

InläggPostat: fre 31 dec 2010, 18:18 
Eggvinkelfunderare
Användarvisningsbild

Liksom häst är inte (segel)båt/fartyg något man bara kan ta till så där, utan är något som måste vara en del av din livsstil redan före TEOTWAWKI. Annars kommer det hela ta slut i förskräckelse. Eller i fallet båt vid första storm.

InläggPostat: fre 31 dec 2010, 18:31 
Omega man
Användarvisningsbild

Jag skulle inte vilja ut på havet .
U-båtar , minsvepare , flygplan , minbälten mm , en altför osäker plats där det är svårt att bli osynlig .

Och om bomben ska explodera i min närhet och jag klarar mig från att dö knall och fall , så vill jag ha fast mark under fötterna och inte bottenlöst hav .

Landkrabba ? Förmodligen .

InläggPostat: lör 01 jan 2011, 15:10 
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Finns många modeller av mindre oceangående långfärsbåtar till överkomliga priser.

Kolla efter Allgero 27, Laurin 28, Storfidra. Eller om man vill komma ner ännu mer i pris, Havsfidra (som kanske är väl liten) och Albin Vega. Vegan kan man säkert hitta för 50 000:-.

Men somsagt, kunskap och erfarenhet av segling och oceanöverfarter är viktigare (och svårare) än att fixa fram själva båten.

InläggPostat: lör 01 jan 2011, 17:57 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Du behöver en hel del sjövana för att kunna lämna Skandinavien i en segelbåt. Samt navigering utan GPS(vid storkrig kan USA kryptera GPS signalen) med sjökort och kompass.

Personligen tror jag du ska hitta en fast destination där du har en BOL, och göra en sådan seglats några gånger under ordnade förhållanden.

Mina $0.02 från ytterligare en landkrabba...

InläggPostat: mån 03 jan 2011, 10:34 
Redneck survivalist

Ett par inlägg som gränsar till rent dårskap. Skriver ni bara för skrivandets skull eller?

Nej det är inte särskilt avancerat att manövrera en segelbåt. Du kan lära dig mycket på en eftermiddag, efter ett par dagar med en kompis bör du kunna det hela bra. Jag själv har en Maxi 68 som funkar för mina ändamål.

Rent logiskt är segelbåt en usel idé, beroende av väder och vind, man ser den från långt håll, mycket kan gå sönder. Köp en kanot istället, jag har kikat på en som går att montera ihop efter användning. Tar lite plats, kan slänga in den i bilen om det behövs. Montera den om du är vid en sjö och ska fiska. Perfekt.

InläggPostat: mån 03 jan 2011, 13:10 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

http://www.pdracer.com/
Jag tänkte att jag skulle bygga mej en sån här till att börja med...
Hur svårt kan det vara?
Om inte annat för att utöka den egna kunskapsbanken under kategorin "bra-att-kunna".

InläggPostat: mån 03 jan 2011, 14:13 
Eggvinkelfunderare
Användarvisningsbild

åhhnaaaj skrev:
Ett par inlägg som gränsar till rent dårskap. Skriver ni bara för skrivandets skull eller?

Nej det är inte särskilt avancerat att manövrera en segelbåt. Du kan lära dig mycket på en eftermiddag, efter ett par dagar med en kompis bör du kunna det hela bra. Jag själv har en Maxi 68 som funkar för mina ändamål.

Det är inte det dagliga semesterhanterandet som är problemet. Det är när det blir kuling, storm, orkan. Och pratar du BOV så är det kanske inte härlig sommar heller.

Det krävs definitivt kunskaper och erfarenhet för att ge sig ut på någon längre seglats över öppet hav om vi inte bara pratar om en överfart från Sverige till Danmark över Kattegatt en trevlig sommardag.

Det finns ingen som kan hjälpa dig när du är mitt ute på havet i din Maxi 68 när masten knäcks, båten kapsejsar, du seglar på en val eller trillar överbord etc etc, iaf inte om vi pratar TSHTF-läge. Då är det betydligt tryggare att dra till skogs med en INCH. Du kan släpa dig ut ur skogen till civilisation och böna och be om hjälp, men du kan inte simma några längre sträckor....

Däremot kanske båt kan fungera som kustnära BOL, där man flyttar sig mellan olika naturhamnar i den svensk skärgården, eller för den delen i någon större svensk sjö. Men det fungerar knappast vintertid, och kräver en obebodd skärgård. Det finns i princip bara i Sverige, Kroatien och Grekland. Och när det väl blir (snö)storm, drivis etc så är det inte så himla trevligt ombord på en liten båt, speciellt om man inte är erfaren.

Men till en början bör man nog bosätta sig på båten i åtminstone ett helt kalenderår, för att testa på hur det är när det inte är sommar och sol...

InläggPostat: mån 03 jan 2011, 14:38 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

åhhnaaaj skrev:

Du får gärna specificera om mitt inlägg var av "dårskap", (det är inte första gången jag kallas för dåre, och jag har någorlunda sjövana/segelerfarenhet under bältet. Så no offence taken)

Den en erfarenhet jag har av inomskärs segling är att det är svårt! Man ska hantera båten, seglen, rodret,navigation, andra båtar, väder, vind... Där jag bor i är det grynnor, stora stenar och annat bråte på botten som gör färden till en rysare. Då har vi haft moderna navigationssystem(GPS) och en segelbåt med dieselmotor, samt seglat under klart och fint sommarväder.

Att segla utomskärs, som t.ex till England. Är ingenting för en nybörjare. Man behöver ha kännedom om hur båt, segel, navigation och man själv fungerar under extrema förhållanden(som råder då och då på öppet hav).

Jag vill avsluta med; Man ska ha respekt för havet, Ain't No Walk in the Park.

InläggPostat: mån 03 jan 2011, 18:29 
Borgmästare i Jericho

Vi har några medlemmar i gruppen som lämnade USA för ett år sedan i en hemmabyggd segelbåt modell större. Fyra familjer. De har varit seglandes sen dess och har inga planer på att nånsin mer återvända för boende på landbacken så visst går det om man vill. Just nu befinner de sig utanför sydamerikas atlantkust på väg mot australien.

InläggPostat: mån 03 jan 2011, 18:41 
Fredag

Conrad skrev:
Vi har några medlemmar i gruppen som lämnade USA för ett år sedan i en hemmabyggd segelbåt modell större. Fyra familjer. De har varit seglandes sen dess och har inga planer på att nånsin mer återvända för boende på landbacken så visst går det om man vill. Just nu befinner de sig utanför sydamerikas atlantkust på väg mot australien.

Otroligt intressant. Handlar det om pensionärer eller är de ekonomisk oberoende på annat sätt?

InläggPostat: mån 03 jan 2011, 18:53 
Borgmästare i Jericho

De sparade undan pengar och sålde sina hus vilket gav ett bra kapital. sen driver de båtcharter och dykuppdrag när de behöver för att få in pengar. De är tusenkonstnärer kan man säga. Tre av männen är före detta militärer. en var tekniker på en flottbas. Av fruarna är en skollärare och en akutsjuksköterska. de andra vet jag inte. Sen har de en drös barn ombord också.

Fartyget heter John Dee och en av de ombord finns på facebook för de som vill veta mer. Heter Kane Hansen
http://www.facebook.com/#!/profile.php? ... 0870161031

InläggPostat: mån 03 jan 2011, 19:49 
Är varmvattnet slut?

Är det verkligen en så dålig idé?

Jag har själv tänkt tanken.

Om man har lite sjövana (vilket känns troligt om man äger en segelbåt) så är det ju en tämligen säker "location" att vistas på, man ser vilka som kommer i närheten och man kan gå ut till havs och inte synas från land.

Självklart kan man bli overrun av bovar och banditer om de verkligen sätter sig det i sinn, men det kan man råka ut för om man har en fast plats att bo på också.

Tar man dessutom i beaktande global uppvärmning ala. superninjakaratevärme-polarisarna-smälter-på-några-år-kuslinjerna-blir-helt-omritade-style. så undviker man helt massflykten inåt land om man är på en båt.

Har man dessutom utrustning för att scanna bottnen och rita nya sjökort så har man ju kanske en del av försörjningen fixad.

Den vise söker sanningen men dumhuvudet har funnit den.

InläggPostat: tis 04 jan 2011, 08:16 
Redneck survivalist

Friedrich_Von skrev:
åhhnaaaj skrev:

Du får gärna specificera om mitt inlägg var av "dårskap", (det är inte första gången jag kallas för dåre, och jag har någorlunda sjövana/segelerfarenhet under bältet. Så no offence taken)

Den en erfarenhet jag har av inomskärs segling är att det är svårt! Man ska hantera båten, seglen, rodret,navigation, andra båtar, väder, vind... Där jag bor i är det grynnor, stora stenar och annat bråte på botten som gör färden till en rysare. Då har vi haft moderna navigationssystem(GPS) och en segelbåt med dieselmotor, samt seglat under klart och fint sommarväder.

Att segla utomskärs, som t.ex till England. Är ingenting för en nybörjare. Man behöver ha kännedom om hur båt, segel, navigation och man själv fungerar under extrema förhållanden(som råder då och då på öppet hav).

Jag vill avsluta med; Man ska ha respekt för havet, Ain't No Walk in the Park.

Man ska definitivt ha respekt för havet, ingen tvekan. Men för mig är det så naturligt att vara på sjön, jag är uppväxt med det och vet vad man ska göra. Skogen är inte mitt område, men för dig kanske skogen är som ett andra hem. Verkligheten ser annorlunda ut för alla.

Sunt förnuft kommer man långt med.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 21 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa