åhhnaaaj skrev:
Ett par inlägg som gränsar till rent dårskap. Skriver ni bara för skrivandets skull eller?
Nej det är inte särskilt avancerat att manövrera en segelbåt. Du kan lära dig mycket på en eftermiddag, efter ett par dagar med en kompis bör du kunna det hela bra. Jag själv har en Maxi 68 som funkar för mina ändamål.
Det är inte det dagliga semesterhanterandet som är problemet. Det är när det blir kuling, storm, orkan. Och pratar du BOV så är det kanske inte härlig sommar heller.
Det krävs definitivt kunskaper och erfarenhet för att ge sig ut på någon längre seglats över öppet hav om vi inte bara pratar om en överfart från Sverige till Danmark över Kattegatt en trevlig sommardag.
Det finns ingen som kan hjälpa dig när du är mitt ute på havet i din Maxi 68 när masten knäcks, båten kapsejsar, du seglar på en val eller trillar överbord etc etc, iaf inte om vi pratar TSHTF-läge. Då är det betydligt tryggare att dra till skogs med en INCH. Du kan släpa dig ut ur skogen till civilisation och böna och be om hjälp, men du kan inte simma några längre sträckor....
Däremot kanske båt kan fungera som kustnära BOL, där man flyttar sig mellan olika naturhamnar i den svensk skärgården, eller för den delen i någon större svensk sjö. Men det fungerar knappast vintertid, och kräver en obebodd skärgård. Det finns i princip bara i Sverige, Kroatien och Grekland. Och när det väl blir (snö)storm, drivis etc så är det inte så himla trevligt ombord på en liten båt, speciellt om man inte är erfaren.
Men till en början bör man nog bosätta sig på båten i åtminstone ett helt kalenderår, för att testa på hur det är när det inte är sommar och sol...