Swedish Survivalist
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/

BOV som brukis eller ej?
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/bov-som-brukis-eller-ej-t13178.html
Sida 1 av 2

Författare:  Jaakko [ tor 02 aug 2018, 19:15 ]
Inläggsrubrik:  BOV som brukis eller ej?

Ska man köra med BOV som bruksbil i saltlaken hela vintern för att transportera en lat röv till jobbet, eller köpa en annan, mindre, nyare och bränslesnålare bil att åka till jobbet med?
Hur gör ni?

Författare:  Tank [ tor 02 aug 2018, 19:21 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Jag kör BOVen som bruks.

Hade dock gärna haft en fetare Bov som var mer för syftet stand by.
Men man kan sällan få allt...

//Tank

Författare:  jr_36 [ tor 02 aug 2018, 21:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Hade man haft två fordon hade jag nog använt BoVen två gånger i månaden cirka. Och varit noga med att bromsa hårt några gånger vid varje körning för att hålla de friska. För att det är lättare att hålla fordonet 100% friskt (speciellt vid kort daglig pendling till jobbet med svenska saltade vägar) än vid dagling användning.

Är man däremot lite bilnörd och ger sin bil kontinuerlig service, koll på underredet osv så spelar det nog mindre roll, fördelen blir att man känner sitt fordon bättre tex.

mina första tankar iaf

Författare:  Urd [ tor 02 aug 2018, 23:11 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Har min BOV i arbetet o privat. Detta innebär tyvärr att den alltid är fylld med sånt som inte är av största vikt vid en ev flykt..... :smack: Hoppet står till att koppla på ett tomt släp o fylla det :D !

Författare:  Blondie [ fre 03 aug 2018, 01:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Min bov använder jag som bruksbil vinterhalvåret.. typ 20år gammal och jag bättrar på rostskyddet under inför varje påställning.. då har den stått hela sommaren så alla balkar o underrede garanterat är uttorkade från fukt. (tvättar naturligtvis av den med högtryck även under inför varje avställning)
Tröskellådor och andra utsatta områden som man gärna inte vill ha kladdigt rostskydd på, det sprayar man med boddyspray som torkar o sedan på med bilens färg ovanpå.
Än så länge finns det ingen rost under på min.. och så här har jag använt den i typ 8år.

Man behöver inte vara bilnörd för att skydda sin bil.. det finns mängder av företag som gör rostskyddsjobben åt er. ;)
Det absolut viktigaste är att börja med rostskyddet innan rosten har fått fäste. ;)

Vilket är billigast... rostskydd varje/var annat år,(översyn o bättring vid minsta tecken på behov) eller köpa en ny bil med jämna mellanrum för att den blir underkänd på grund av rost. :hm:

Författare:  Dweomer [ fre 03 aug 2018, 07:26 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Bov som bruksbil . Sköts med rostskydd och service fast den är skattefri och längre mellanrum för besiktning .

Ingen bil mår bra av att stå längre perioder speciellt inte de med dator .

Författare:  pre [ mån 27 aug 2018, 02:38 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Jag har två "BOV"-bilar. Den ena är rätt liten och drar inte jättemycket, den agerar brukis. Den stora agerar backup och tål mer misshandel, men så drar den mycket mer också.

Författare:  Gröningen [ mån 27 aug 2018, 18:17 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Min BOV är en Honda CRV från 2018, pendlar till jobbet med buss men använder bilen när jag ska andra ärenden. Det är nog den perfekta BOV:en, 4WD, säker, bränslesnål, lastkapacitet, markfrigång och "grå" som få bilar! Något som man inte väger in på en BOV är ofta bränsleförbrukningen, i ett samhälle i kris är det svårt att få tag i bränsle. CRV dricker nästan inget, en stor Jeep med V8 dricker mängder.

Har man en äldre BOV kanske det är en ide att inte använda den i "onödan", med tanke på lägre säkerhet, miljön, högre bränsleförbrukning och att man kanske inte ska slita på något som redan börjar bli gammalt.

Författare:  Jaakko [ mån 27 aug 2018, 20:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Gröningen skrev:
Min BOV är en Honda CRV från 2018, pendlar till jobbet med buss men använder bilen när jag ska andra ärenden. Det är nog den perfekta BOV:en, 4WD, säker, bränslesnål, lastkapacitet, markfrigång och "grå" som få bilar! Något som man inte väger in på en BOV är ofta bränsleförbrukningen, i ett samhälle i kris är det svårt att få tag i bränsle. CRV dricker nästan inget, en stor Jeep med V8 dricker mängder.

Jag föredrar en bil som är min egen utan banklån och som jag kan reparera själv. Läs gärna tråden BOV och förfogandelagen också. Välkommen till forumet förresten.

Författare:  Gröningen [ fre 31 aug 2018, 15:20 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Självklart är bilen köpt kontant, jag föredrar också att äga mina prylar själv utan en massa tråkiga månadsbetalningar till banken. Tanken slog mig att en äldre bil skulle vara enklare att meka med, men efter att ha hjälpt en kompis att byta topplockspackning på en 20år Toyota RAV4 konstaterade jag att man nog måste köpa något väldigt gammalt för att få något lättmekat.

Författare:  Blondie [ fre 31 aug 2018, 15:27 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Gröningen skrev:
Självklart är bilen köpt kontant, jag föredrar också att äga mina prylar själv utan en massa tråkiga månadsbetalningar till banken. Tanken slog mig att en äldre bil skulle vara enklare att meka med, men efter att ha hjälpt en kompis att byta topplockspackning på en 20år Toyota RAV4 konstaterade jag att man nog måste köpa något väldigt gammalt för att få något lättmekat.


Vad är det för stor skillnad att byta topplockspackning på en 15år gammal bil än på en 30år gammal bil menar du?

Författare:  Gröningen [ fre 31 aug 2018, 15:35 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Det var bland annat dubbla kamaxlar i topplocket, båda måste få rätt läge. Ventilerna i hade inte "frigång" vid övre dödläge i motorn, så om kamaxlarna inte kom rätt så mosade man ventilerna. Topplocket var också ganska ömtåligt eftersom det var gjort i aluminium, en del sprickor syns inte när metallen är kall. Vi konsulterade en del mekaniker som menade att ett aluminiumtopplock måste planas efter att man monterat av det(vilket kostade en slant tyvärr och förmodligen krävde någon slags fräs). I sin helhet krävde jobbet tillgång till en del utrustning som kan vara svår att få tag i, när det är en kris. Det var även väldigt begränsat på utrymme att jobba i.

Sist jag gjorde ett liknande jobb var för många år sedan, då på en gammal B20 motor, det var något helt annat :)

Författare:  Blondie [ fre 31 aug 2018, 15:46 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

Gröningen skrev:
Det var bland annat dubbla kamaxlar i topplocket, båda måste få rätt läge. Ventilerna i hade inte "frigång" vid övre dödläge i motorn, så om kamaxlarna inte kom rätt så mosade man ventilerna. Topplocket var också ganska ömtåligt eftersom det var gjort i aluminium, en del sprickor syns inte när metallen är kall. Vi konsulterade en del mekaniker som menade att ett aluminiumtopplock måste planas efter att man monterat av det(vilket kostade en slant tyvärr och förmodligen krävde någon slags fräs). I sin helhet krävde jobbet tillgång till en del utrustning som kan vara svår att få tag i, när det är en kris. Det var även väldigt begränsat på utrymme att jobba i.

Sist jag gjorde ett liknande jobb var för många år sedan, då på en gammal B20 motor, det var något helt annat :)


ahaaa, så du menade att det är mer lathet som var problemet med alutoppar än gjutjärnstoppar. :D
Jag har en B230FT motor i sommarbilen som är så pass modifierad att det blir ventilsallad i den oxå om kammen står fel.. Men det är ju inte svårt att ställa in det rätt oavsett om det är enkel eller dubbla kammar.. det finns ju 0punkter för monteringen. :)
Angående sprickor i topparna så kan gjutjärn vara lömska oxå..ofta är det mer en modellsjukdom som är orsaken, eller felaktigt brukande. :notme:

Författare:  Palle500 [ fre 31 aug 2018, 18:59 ]
Inläggsrubrik:  BOV som brukis eller ej?

@Blondie att byta topplockspackning på en B20 är självklart lättare. Är ju inte ens överliggande kamaxel.
Kamdrevet kan ju även rasa och det blir ingen ventilsallad. Bara att byta. Men sen kan ju reservdelar vara lite svårare till en B20.

Författare:  slasken [ fre 31 aug 2018, 19:39 ]
Inläggsrubrik:  Re: BOV som brukis eller ej?

sista alutoppen jag planfräste var en rak sexa ca 70 år gammal, den var gaanska udda och kostade många 10kkr :)

ska man ha en bruksbil man kan meka med så gäller det att dels lära sig rubbet , ha handböckerna och ordentligt med reservdelar
letar efter extramotorer till mina gamlingar, det kommer bli att man har minst en reservdelsmotor på hyllan, och en totalrenoverad , provkörd och klar på hyllan
det är trivsamt vintermek att göra i ordning en motor, en del lägger pussel, men en motor är roligare pussel :D

Sida 1 av 2 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/