Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: ons 02 maj 2018, 21:37 
Den dagen du ska fly och GPS inte funkar; är du förbered med kartor och minst två kompasser? Att man skall ha kartor i bilen är självklarhet men inte många tänker på att det gäller att ha minst två kompasser med sig. Det handlar om minst två olika "problem" som man kan bli ställd inför:
1. Ena kompassen går sönder
2. Man är stressad och läser kartan fel, börjar misstänka att kompassen inte visar rätt. Då tar man fram nummer två och antingen bekräftar den första kompassen eller så upptäcker man att magkänslan stämde.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: ons 02 maj 2018, 21:42 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
japp, kartbok i varje bil
en sverige och sedan en europa, dom köps nya med några års mellanrum

har en silva båtkompass som är i backen för bov bugg out och i det roliga plåtskåpet hänger ett par normala orienteringskompasser och en syftkompass , alla silva

edit silva har en enklare båtkomass som funkar vettigt till bilkompas, och i båt, kajak och man kan ha den handhållen
fick med den i en båt och jag gillar den

http://silva.se/product/compasses/marine/compass-70un-2/

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: ons 02 maj 2018, 22:02 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
sedan är problemet med bil magnetism och missvisning

alla järn/stål farkoster som kan bli magnetiserade blir det efterhand, och det ställer till det för kompass
man får dels prova hur bilen ställer till det
extra mycket besvär med bilar som har batteriet bak, då startströmmen är stark nog för att magnetisera saker och den går från skuffen till motorn

elbilar ska vi bara inte tala om, ,men ingen har väl en sådan som bov :lol:

under andra världskriget med magnetiska minor så avmagnetiserades krigsfartygen i stora avmagnetiseringsanläggningar
inte direkt avancerade, men fysiskt jobbiga
en stor spole som man matar med växelström som man låter klinga av

man kan göra detsamma med bilar, avmagnetisera dom, men rekomenderas att göra det rätt med sådanna som har elektronik i, men det är väl ingen som är dum nog att ha en bov som innehåller halvledarteknik :sneaky: :mrgreen:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: ons 02 maj 2018, 22:09 
slasken skrev:
sedan är problemet med bil magnetism och missvisning

alla järn/stål farkoster som kan bli magnetiserade blir det efterhand, och det ställer till det för kompass
man får dels prova hur bilen ställer till det
extra mycket besvär med bilar som har batteriet bak, då startströmmen är stark nog för att magnetisera saker och den går från skuffen till motorn

elbilar ska vi bara inte tala om, ,men ingen har väl en sådan som bov :lol:

under andra världskriget med magnetiska minor så avmagnetiserades krigsfartygen i stora avmagnetiseringsanläggningar
inte direkt avancerade, men fysiskt jobbiga
en stor spole som man matar med växelström som man låter klinga av

man kan göra detsamma med bilar, avmagnetisera dom, men rekomenderas att göra det rätt med sådanna som har elektronik i, men det är väl ingen som är dum nog att ha en bov som innehåller halvledarteknik :sneaky: :mrgreen:


hahahaha; elbil som BOV? Vist, varför inte :lol: Pratade med en äldre dam idag som var väldigt stolt över att deras hus var täckt med solceller och hon körde elbil. Men hennes dilemma var att i händelse av elavbrott så var man tvungen ladda bilen på dagen och köra på kvällarna :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: ons 02 maj 2018, 23:23 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Min bil har inbyggd kompass original och jag äger två orienteringskompasser. Elektroniska kartor har jag aldrig haft mer än när jag sökt på eniros karttjänst här hemma för att hitta någon företagsadress.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: tor 03 maj 2018, 00:49 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Specifikt vilka kartor bör man ha med? Terrängkartan? Endast vägkartor?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: tor 03 maj 2018, 02:27 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Kartbok/vägatlas är bra. Går att köpa på bokrean. För intressanta områden där du bor/har BOL/känner någon kan terrängkarta vara bra, i vissa fall även fastighetskartan.

Ytterligare en kompass är solen kombinerat med klocka:
Rikta timvisaren mot solen. Söder är mitt emellan timvisaren och kl 12.00. Kl 6.00 är solen i öster. Kl 18.00 i väster. Går fint att göra i huvudet med hyfsat bra precision med lite vana. Korrigera för sommartid. (Söder är mellan timvisaren och kl 13.00 på sommaren. Öster kl 7.00. Väster kl 19.00)

Ytterligare en kompass är stjärnhimlen:
Lär dig hitta Polaris. Där har du norr.

Ytterligare en kompass är kartan:
Vet du var du är på kartan kan du enkelt ta ut väderstrecken. Vrid kartan så den stämmer med terrängen/vägen. Upp är norr. Extremt exakt metod! Om din kompass inte håller med så visste du trots allt inte var du var på kartan...

Ytterligare en kompass är vinden: (Fungerar dock inte så bra i BOV...)
Oftast blåser det ihållande i ungefär samma riktning timmar i streck. Håll reda på hur vinden känns på ansiktet. Vid förändring, ta ut väderstrecken med annan metod. Vid väderomslag brukar vinden vrida sig. Börjar regna eller klarna upp. Blåsa upp eller mojna. Varmare eller kallare. Solnedgång, soluppgång. Jämför med molnen, fungerar bäst/längst tid om molnen rör sig åt samma håll som vinden vid marken. Annars inte så bra...

Ytterligare en kompass är kyrkor:
Ingången är oftast åt väster, altaret åt öster. Det finns undantag vid speciella geografiska omständigheter. Kolla alla kyrkor du ser med någon annan metod...

När man förflyttar sig är det bra att ta ut väderstrecken så fort man ser var solen är. Räcker att hålla reda på tiden +/- en timme för hyfsat bra resultat. Har man karta kan man dubbelkolla och finkorrigera med den.

Kombinera allt ovan och bli van att göra det med automatik hela tiden så behöver du sällan en vanlig kompass... Men det är bra att ha ändå. Man blir osäker och förvirrad ibland.

Knep för att lära barn: Alla bra (dåliga?) Western-filmer slutar med att hjälten rider mot solnedgången till vemodig gitarrmusik medan kvinnan/staden tittar efter honom. Slutet på filmen/dagen. Solnedgång. Western. Västerut. Vänd dig så VÄnster arm är mot VÄst. Näsan är då mot Norr. HÖger arm är mot Öst.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: tor 03 maj 2018, 14:48 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
tack för påminnelse
jag har slarvat med kompass och karta i BOV har enbart i BOB, skall åtgärdas

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: tor 03 maj 2018, 17:37 
Kartor finns alltid (har för övrigt slutat med gps) och en kompass. Som du tipsar om ska jag lägga dit en kompass till.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: tor 03 maj 2018, 18:27 
1 i BOV, 1 i BOB, 1 i GHB.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: tor 03 maj 2018, 18:46 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
En Silva och en enklare i INCH plus enklare sverigekarta
En enklare i GHB
Ingen lös kompass i bilen men GHB ligger i bilen permanent. Vägkarta Europa bak i bilen

Får väl hamna på göralistan men inte i topp :roll:
Ligger ett par kompasser någonstans hemma. Hmm var har jag nu lagt dom sist :wall:

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: fre 04 maj 2018, 10:21 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Hmm... :hm: Har nog litat för mycket på tech (mobil och klocka med GPS och karta samt stand alone Garmin)och lokal kunskap om området runt mig.
Skall snarast uppdatera med lite old school material. :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: fre 04 maj 2018, 10:41 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Ja, vägatlas över Sverige har jag och en kompass. Kompass kommer sannolikt inte behövas i ett fordon (jag är ju såpass gammal att jag kört enligt kartbok förr) men väl när man är till fots. Det där med två stycken är en to-do för många artiklar som jag bara har en/ett av.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: fre 04 maj 2018, 18:41 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 21:56
Inlägg: 93
Har beställt kartor och kompass. Tack för påminnelsen!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har du kartor och två kompasser i din BOV?
InläggPostat: lör 05 maj 2018, 14:57 
Hittar ingen källa från Sverige som skriver om det här, fast det var en vecka sedan.

https://thebarentsobserver.com/en/secur ... borderland


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet