Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 18:35 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
I daxläget är förutsättningarna 4*4 pickis dubbdäck hög o låg växel framdäcken är lite sämre vad det gäller dubbar o mönsterdjup . Utrustning vad det gäller framkomliget o forsering hinder. Är av följande typ spännband 4 tons, spaklyftblock 750 kg Div sling rörkniv större klarar dia upp till 100 mm vinkelkap batteridriven 125 mm yxa såg kniv osv... Får inte glömma o slänga in bultsaxen oxå. Borde nog komplettera med skyfflar o fler reservdunkar.

Fyll gärna på vad det gäller saker som gör att man kommer framåt :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 18:58 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Jag skulle komplettera med en elektriskvinsch, behöver inte vara fast monterad utan tex en sån man hänger på dragkroken.
Det underlättar drastiskt med elektrisk vinsch när man vill komma loss. Kan sitta inne i bilen och köra samtidigt som man drar med vinschen (bör ju ha fjärrstyrning).
Slirmattor kan ju sitta permanent på flaket. Med en spännrem.
Grävspade förutom snöskyfflar. En säck med stenmjöl så du kan sanda när det är lerigt och halt.
Pannlampa, man kan ju åka av vägen andra tider än på midsommarnatten.
När man skall dra loss bilar m.m så föredrar jag kedja den fjädrar inte lika mycket så då kan man rycka loss objekten. Men jag har bara dragit med traktor och kedja, blir kanske annorlunda med bil, fast med lågväxel borde det bli som en traktor, typ grålle.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 19:34 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Tack för input Palle :up:

Håller med om mkt! Glömde o nämna pannlampa o ficklampa som alltid finns i kärran.
Likaså handverktyg o förstaförband toapapper o filtar osv... O inte o glömma kartor kan vara riktigt bra o ha om den stora Guden stängt av Gps'en.... :D

Är lite kluven till kättingar. Var med om en sak i somras där en hjullastare skulle dra loss en grusbil som satt sig fast. Kättingarna brast till följd att kylaren på lastbilen krossades. Därpå användes en kraftig sling o lastbilen kom loss o for vidare till verkstaden pga av den trasiga kylaren.... :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 19:57 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Om den ska gå sommartid oxå, så är ettbar grovmönstrade sommardäck en bra investering... ska du ha den lite som vardagsbil och kör mycket på asfaltsvägar så är Cooper's A/T däck en bra kompromiss.. Jag har dem på min jeep och jag har kört utanför vägen när det varit ösregn i dagar så det var rena lervällingen ner till en sjö där en båt skulle dras upp för vinterförvaring.. jag blev imponerad över greppet då det inte är fullblods offroad däck.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 20:15 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Blondie skrev:
Om den ska gå sommartid oxå, så är ettbar grovmönstrade sommardäck en bra investering... ska du ha den lite som vardagsbil och kör mycket på asfaltsvägar så är Cooper's A/T däck en bra kompromiss.. Jag har dem på min jeep och jag har kört utanför vägen när det varit ösregn i dagar så det var rena lervällingen ner till en sjö där en båt skulle dras upp för vinterförvaring.. jag blev imponerad över greppet då det inte är fullblods offroad däck.


Bra däck :up: ! Hade likadana på förra pickisen.

Pinsamt nog kommer jag inte ihåg vilka däck jag har som sommardäck :smack:
Till min nuvarande men det är inga autobahndäck utan mer allround IOM min verksamhet oftast grusvägar.... :D Undrar om jag inte snålade in vid sista bytet o köpte några Kinadäck..
Kan dom hetat Nexus.... :smack: Helt ok på asfalt o grusvägar o säkerligen på leriga skogsvägar likaså men ut i myrmark.....Njaeää


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 21:45 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
motorsåg?
ryckstropp
hilift
brytblock
skärbrännare
mutterknackare för vägräcken
liten bultsax för stängsel
ramper
kompressor
dyneema linor i mängd
jordankare
schaklar inklusive mjuka
snökedjor, fallande prio, skogskedjor med pigg, valpkedjor, fjolliga normla bilkedjor

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 22:18 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
slasken skrev:
motorsåg?
ryckstropp
hilift
brytblock
skärbrännare
mutterknackare för vägräcken
liten bultsax för stängsel
ramper
kompressor
dyneema linor i mängd
jordankare
schaklar inklusive mjuka
snökedjor, fallande prio, skogskedjor med pigg, valpkedjor, fjolliga normla bilkedjor


Tar in motorsåg o några block i helhetsbilden :up: kompressor har jag redan med hjälp av fotpump "glömde nämna" Skärbrännare finns på hemmaplan 5 liters. Men inget som är med på bilen likaså ramper osv.... Men samtididigt önskar man ju naturligtvis ta med sig mer andra livsuppehållande ting som kexchoklad osv.... :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 22:28 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
glömde spett ;)

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: tis 22 jan 2019, 22:48 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Blir nog till o köpa den däringa fyrhjulsdrivna lastbilen iaf :D
Om man skall få med allt.....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: ons 23 jan 2019, 08:02 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Man kan öka dragkraften rejält i däcken i terräng, genom att sänka trycket ner mot ett kg.

Men risk finns att vid för lågt tryck att de kränger av.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: ons 23 jan 2019, 12:55 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Och där har vi en grej till.
Reservhjul ar du det med dig?
Vet inte var man original monterar reservhjulet på pickisar, om mn nu har något reservhjul?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: ons 23 jan 2019, 13:13 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Finns under flaket hängandes mellan rambenen. Då rosten hälsar på, så får man hålla i ordning på hållaren så den inte rostat fast. Och därmed svårt att få loss däcket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Urd's ultimata Bov Vad det gäller framkomlighet!
InläggPostat: ons 23 jan 2019, 18:45 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Palle500 skrev:
Och där har vi en grej till.
Reservhjul ar du det med dig?
Vet inte var man original monterar reservhjulet på pickisar, om mn nu har något reservhjul?


Guld skrev:
Finns under flaket hängandes mellan rambenen. Då rosten hälsar på, så får man hålla i ordning på hållaren så den inte rostat fast. Och därmed svårt att få loss däcket.


Japp! Stämmer bra Guld :up:

Precis det jag råkade ut förförra vintern. Skulle köra om en bil i snömodden o plötsligt small det till! Pinsamt nog trodde jag att jag blivit beskjuten IOM den höga smällen (:) . Men icke lyckats pricka en tappad del ifrån någon plogutrustning traktor/lastbil. Var inte o tänka på att fortsätta resan eller fylladäcket med punkteringsspray. Då hålet var som de gamla 5 kronorna.

Detta satte mig på prov IOM taskigt moddigt väder provade att hissa ned reservhjulet som mkt riktigt finns mellan balkarna. Ett riktigt hjul o inget nödhjul. Men det var lärorikt hur som haver. Kontaktade däckfirmor längs vägen var 30 mil hemifrån. Men IOM udda dimension så fick jag ta mig hem o avvakta 2 dagar innan jag kunde byta.

Har eg aldrig upplevt detta förut. Visst har man fåttpunka förut men aldrig att luften försvunnit så snabbt.....

Har efter detta äventyr införskaffat en assistansförsäkring. Inte för att det hjälper när allting annat skiter sig..... :D


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet