Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: sön 30 dec 2018, 14:29 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Är det fördelaktigt att ha en elastisk ryckstropp (https://www.biltema.se/bil---mc/lasta-o ... 2000032522) som bogserlina i en vanlig bil?

Och möjligen även försöka använda den för att dra undan ett träd eller betongsugga från vägen, eller dra upp en annan bil ur ett dike eller snödriva?

Klarar en vanlig bils bogserögla eller (löstagbar) dragkrog mest kraft? Eller går det att fästa i hjulupphängningen? Hur mycket tål dessa i en genomsnittlig kombibil?

Borde en klenare ryckstropp än ovanstående (brottstyrka 5000 kg) användas, för att försäkra sig om att den går av innan infästningen i bilen skadas?

Är risken stor att något brister och den spända elastiska ryckstroppen förvandlar infästningen eller schackeln (som behövs i minst en av ändarna?) till en missil?

Biltema anger längden till 9 meter, är det obelastad eller helt utspänd? Är den för lång som bogserlina?

Flera här nämner rejäla spännband liggande i sin (större?) bil. Vilka behov finns av spännband/lastspännare (i en kombibil) om man även har en ryckstropp?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: sön 30 dec 2018, 14:40 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
det finns mjuka schaklar som inte blir projektiler
ska man rycka upp något som sitter i ett surhål ska man ha fästpunkter som tål det, ordentliga saker, svårt på en icke rambygd bil

ska man rycka upp någon som är i diket för att det är snorhalt så funkar en bra dragkrok till bra dragkrok som infästing

den är den längden som står, du kommer inte se den töja sig utan att du sätter i den under stor kraft, det är ungeför som ett spännband, men aningens fjädrande

¨spännbanden behövs ändå och bogserlinan med, helt olika saker

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: sön 30 dec 2018, 15:55 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Jag har ett 4 tons spännband i bilen ca 8 meter långt plus spännare. Detta tillsammans med ett litet spaklyftblock 750 kg o sling så kommer man långt! Kan ju vara annat än bilen som behöver flyttas på..... :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: mån 31 dec 2018, 07:51 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Är nog ingen fara att ett schackel skall komma farande om det används ihop med visad ryckstropp, det är ju inget bungyrep vi pratar om.
Men är man orolig så tillverkar man enkelt ett schackel av flätat tågvirke, sk soft schackel
https://youtu.be/jH66tGsWv_Y
alt köpa några.
https://www.biltema.se/bat/dacksutrustn ... 2000033963


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: tis 01 jan 2019, 22:23 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Tack för bra klargöranden och tips!

Jag behåller min nuvarande kortare och mycket mer elastiska bogserlina.

Eventuellt kompletterar jag den med ryckstropp och mjuk schackel.

Men jag kan inte komma på scenarion där jag behöver spännband/spännare eller spaklyftblock.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 12:08 
Ska köpa en sån men inte den från biltema.
Har läst om en del haverier av dessa på diverse 4x4 forum, så jag ska satsa på nått me bättre stamtavla, men vad?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: ons 02 jan 2019, 16:13 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Då ska du köpa Bubba Rope

https://www.bubbarope.com/gator-jaws-sy ... ic-shackle

Det är det nya surret som lovprisas i 4x4 världen

Elastisk bogserlina tillsammans med mjuk schackel fungerar toppen.
Biltemalinorna vet jag ingenting om men Bubba fungerar ypperligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 10:19 
Det där verkar ju vara "the shit", frågan är nu bara var sjutton köper jag dem på ett enkelt sätt?

De verkar mest finnas på andra sidan pölen?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 18:55 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 15 mar 2017, 00:16
Inlägg: 32
lalle skrev:
Tack för bra klargöranden och tips!

Jag behåller min nuvarande kortare och mycket mer elastiska bogserlina.

Eventuellt kompletterar jag den med ryckstropp och mjuk schackel.

Men jag kan inte komma på scenarion där jag behöver spännband/spännare eller spaklyftblock.



Kör du själv ner i ett dike så är ett spaklyftblock,spännband väldigt praktiska att ha.

_________________
Livbåten sjunker om alla hoppar i den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 22:39 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 02 okt 2016, 00:15
Inlägg: 78
Slumpainte skrev:
Kör du själv ner i ett dike så är ett spaklyftblock,spännband väldigt praktiska att ha.


I det här inlägget: post119173.html#p119173 beskrivs svårigheten att finna en förankringspunkt för en vinsch/spännband. Hela den tråden är intressant i sammanhanget.

Gissar att ett annat fordon skulle kunna användas som förankringspunkt, men med tillgång till ytterligare ett fordon gissar jag att en ryckstropp vore mer användbar.

Utan tillgång till ytterligare ett fordon, gissar jag att snökedjor vore till mer hjälp för att ta sig upp ur ett litet dike med snö eller halt gräs. Möjligen också en spade för att jämna till diket.

Jag gissar dock och har ingen alls praktiskt erfarenhet av ovanstående.

Har ni erfarenhet och kan kommentera?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: tor 03 jan 2019, 22:59 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
beror på var man är och vad man har

men ju mer saker man har ju längre klarar man sig, att ha 50 eller 100m spännmaterial är helt ok
en del offroadare har vanligt plogbåtankare med sig, finns även en hel del olika modeller av specade jordankare
att sedan ha winsch för att dra loss sig är inte fel

men man kommer ofta ganska långt med små prylar, med en spade med sig kan man gräva ner en stock för att få fäste, inget kul, tar lång tid och eländigt, men man brukar komma loss :notme:

finns god anledning till att vara flera om man är ute och åker, är man ensam får man jobba för det om man sätter sig :smack: :notme:

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Elastisk ryckstropp
InläggPostat: lör 05 jan 2019, 10:46 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: fre 04 jan 2019, 14:59
Inlägg: 39
Som fd skogsåkare har jag flitigt använt mig av ryckstropp. De var då importerade från USA, då det på den tiden ej fanns att köpa för rimliga pengar här. Drog faktiskt av en också.

Nu när skogaåkandet upphört, så äger jag en Biltema ryckstropp. Köpte direkt när de kom.

Ej avvänd i skogen, men har draget upp ett antal fastkörda vardagsbilar med min 4x4 pickup. Senast förra vintern då den användes flitigt.

Får påstå att den gör sitt jobb.

Man kan använda momentum med en ryckstropp, vilket inte går med stum lina. Så skillnaden är enorm.

Jag har ett antal rundsling och andra stroppar i bilen också. Samt shackel av olika storlek, för att passa infästningspunkter.

Har man bogserutrustning i bilen, så ska ni se till att ni kan och vet hur sådan ska användas.

Lämpligt är att lägga något på linan om man misstänker att man har dålig infästningspunkt på nått fordon. Typ nån jacka eller filt som förhindrar att det flyger saker omkring.

Se till att hålla folk på avstånd, så saker som lossnar kan flyga iväg.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet