Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 22:07 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Det här med takbox är ju väldigt spännande och känns självklart i prepp sammanhang när allt skall med.
Vad har man då i den ifall man äger en. Listan och kombinationerna kan göras lång.
Tyvärr äger jag ingen själv men har kommit på en del saker jag skulle vilja ha i. Vissa saker får man nog vara försiktig med trots lås på Box. Fullpackad med 4 Bob och 40l vatten vill man inte bli av med om man åker ständigt fullpackad.
Så snälla gå loss i tråden och dela med er av utrustningen och inspirera oss andra.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 23:29 
Brukar vara maxlast på ca. 50kg på takboxarna och köregenskaperna påverkas märkbart med hög vikt högst upp.

Alltså att tänka på att försöka ha vattnet lågt och gärna så nära mitten på bilen och lägga skrymmande lätta saker uppe i takboxen som t.ex sovsäckar, jackor, tält etc.

En fullastad takbox på en bakhjulsdriven bil med dubbfria vinterdäck full med packning i bagaget. Låter som ännu ett dödsoffer i påsktrafiken. :(


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 23:32 
Hade också samma tanke...takboxBOB. Alltid förpackad och alltid med. Köpte, testade och nu ska jag sälja den.
Första var högre förbrukningen.
Andra var framkomligheten och svårigheter med parkeringen i p-hus.
Tredje var pålitligheten att lämna mina BOB i en plastlåda som kam öppnas med nagelfil.

Tyvärr så funkade inte så bra för mig! Det blev inte bättre att min höga suv blev ännu högre.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: tor 24 mar 2016, 23:36 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Har alltid takboxen på men den är oftast tom.

Just nu ligger det en halv vedsäck, en weber firestarter och en ihopvikbar pirra i den... :)
Har inget med prepping att göra, bara friluftsnörd som gillar att grilla och pirran har fått ligga där och skrota ett tag.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: fre 25 mar 2016, 01:33 
Takboxar, pickisar och lador är farliga grejer - det blir alltid fullt av junk i dem.

Nä, jag har ingen takbox men hade jag en skulle jag slänga tältet, sovsäckarna, köket och lite annat smått och gott "komforthöjande" i den för de tillfällen när man blir stående i skogen ett dygn eller några.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: fre 25 mar 2016, 22:02 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Hur får man i ett större tält i takboxen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: fre 25 mar 2016, 23:48 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
skogsstjärnan skrev:
Hur får man i ett större tält i takboxen?


Ta ut det ur packpåsen, använd sopsäckar, packa plattare.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: lör 26 mar 2016, 21:55 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Jag har en bred och lång takbox - det största de hade i takboxaffären. Har den bara på när det behövs för det känns onödigt att bränna extra el/bensin när man kör med den tom. Jag kan montera den själv på 10 minuter.
Även med takbox är lastutrymmet dock ganska litet för vår familj. Börjar fundera på släpvagn/husvagn också om man måste dra.

100 kg inklusive boxens vikt är vad jag hört men det är smart att ha tält och liggunderlag i takboxen och tyngre saker i bagaget. Vår bil har en massa batteriet i botten så den är relativt stabil på vägen även med lite på taket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: fre 24 jun 2016, 15:21 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Lägger en BUMP här för att se om det finns fler där ute.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: mån 20 aug 2018, 15:13 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
bump @tank

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: mån 20 aug 2018, 15:52 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Hahaha :lol: Tack DR!

Just nu har jag inget i den (förrådsställd inför skidsemestern).
Men, jag skulle ha haft lättare saker av typen kläder, sovsäckar, liggunderlag och andra lätta skrymmande saker etc i den för att frigöra utrymme inne i bilen för de åkande samt värdeföremål eller det som man kan behöva omedelbart.

En intressant sak som slog mig när jag höll på att sätta dit den var att man så klart skulle haft två takboxar. Ja, ni som jobbar med dessa ser det som självklart, men som lekman ser man kanske inte det direkt, eller kanske ha den på ena sidan av räcket och sen ha plats för lite annat på den andra sidan? :hm: Slanor, en cykel, ett eller flera par skidor etc...

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: mån 20 aug 2018, 16:46 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Intressant tanke det här med takboxar. Jag sitter i sitsen av att äga en gammal Saab takbox. Det står iaf SaaB på den..... Men har ännu inte lyckats med att hitta bågar som passar till bilen. Det är inte en Saab jag har.

Men absolut bör den vara av värde då som många skriver att kunna packa lättare ting uppå bilen. Varför inte kommunikationsutrustning typ antenner.... Den jag har är ganska bred så tror mig kunna stuva mkt. Den dagen jag löser det med bågarna..... Saknar verkligen de gamla dropplisterna :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: fre 24 aug 2018, 22:32 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag har gått i takboxtankar och släpkärretankar en längre tid nu. Under en praktikperiod i Odense i Danmark, så lade jag märke till att mer eller mindre var och en hade små släpkärror till sina bilar (oftast mindre bilmodeller med sämre lastutrymme) Dessa kärror stod parkerade och fastkedjade lite här och var, längs gatorna. Det var de minsta obromsade modellerna av EU-trailers, typ de man kan köpa hos Jula och Bauhaus.
https://www.jula.se/catalog/bil-och-gar ... ra-640035/
https://www.bauhaus.se/slapvagn-easylin ... 500kg.html

Jag har egentligen ingen direkt nytta av en sådan vagn just nu (inte en takbox heller för den delen) men "villhöverkänslan" kryper under skinne på mig, så jag vill ha en anledning att köpa en.

Jag inbillar mig att det är bra för preppingen, att äga en liten släpkärra?

Vad har takboxen för fördelar och möjlighet som inte en släpvagn har, eller tvärt om?

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: lör 25 aug 2018, 08:20 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
hur mycket kan du ta med dig?
en släpkärra ökar mängden saker betydligt, men en standardkärra är usel i terräng
en takbox tål inte så många kilo och ändrar köregenskaperna om den är tyngre lastad

hur man kan klara sig utan släpkärra fattar jag inte (:)

finns ju släpkärror för lite mer terrängköring, kanske inte lastar så mycket, men man får ändå med sig en hel del saker, och har man med kåpa så har man sovutrymme med i värsta fall

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Den stora vad har du i takboxen tråden!
InläggPostat: lör 25 aug 2018, 09:06 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Även jag har ett ökat villhöver behov av släpkärra, men då med häck och/eller kåpa :hm:
Dock, i och med inköpet av box och vettig cykelhållare så droppade den till plats 168... :hm:

Får se om man springer på en bra till rätt pris senare.
Annars gillar jag absolut ett släp. Då får man med sig crossen, ordentligt med bränsle, elverket och det stora tältet med kamin etc..

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet