Tomahawk skrev:
Inte riktigt vad du frågat efter men...
Min bilfilosofi är att ha billigare och till synes skruttigare än andra.
Men det är kanske inget alternativ om man vill ha en bra BOV...
När det gäller prylar i bakluckan - wow har du BOBen där också? - så om det är så att
det täcks av försäkringen är det väl en god idé att fotografera allt.
Om man installerar något inuti bilen som ger tjuven en... obehaglig upplevelse, är det straffbart
på samma sätt som om man inte har sandat trappen så boven halkar?
Har fått en billig skruttbil stulen i tonåren. Vart inte mindre irriterande för det. Massa försäkringspapper, ta sig till verkstaden 2 mil utanför byn där de fraktat den stulna, nu kvaddade, bilen, bli av med solglasögon, innebandyklubba, nya vinterjackan, leta ny bil, behöva gå/åka buss en månad innan försäkringspengarna kommit in etcetera etcetera.
Alltså, bättre/smidigare om det kan hjälpas att inte få bilen stulen från första början.
Har min BOB/friluftsväska i bilen med tält, ombyte, förband, kök och mat osv. För "små nödsituationer" och spontana naturupplevelser. Har inga pengar, elektronik eller dyra campingsaker i den. Har de bra prylarna i lägenheten. Men lägger man ihop värdet på extratältet, trangiaköket, förbandslådan, jeansen etc. blir det några kronor ändå.
Tror du har rätt där att det nog blir straffbart om du lyckas göra någon dumdristig 14åring blind med ditt hemmasnickrade larmsystem eller liknande. Enda jag kan tänka är om man skulle ha ett riktigt jävla högljutt larm så tjuven inte kan vara i bilen. Har för mig jag läste någon amerikansk deckare där någon hade ett sådant larmsystem i ett bankvalv så det enda tjuven kunde göra om larmet gick var att ligga på golvet, skrika och hålla sig för öronen. Men finns säkert några lagar mot sådant här i sverige.

Och ett sådant larm vill man ju inte sätta igång oavsiktligt.