sheldor skrev:
Hur skall man prioritera tillbehören för att maximera sin framkomlighet, vad ger mest pang per krona?
Det absolut viktigaste är
KUNSKAP och erfarenhet.. viss tuffar omkring i skogen på blankslitna däck helt utan problem, och vissa fastnar i första kröken med monstermudddäck och spärrar o hela kittet..
sheldor skrev:
stora terrängdäck och medföljande höjning
Större däck ger orolig bil på motorvägen men även på småvägar.. Höjning, och då såklart fjäderhöjning med längre dämpare, Helt OK men kostar en slant..
Dock så röstar jag på riktigt bra dämpare, framför allt om du nu höjer.. Jag kan ligga och mala i 130kmh på motorväg fullastad från skåne upp till norrland med 34"are och köra rätt ut i spenaten utan att bry mig, men då har jag lagt rätt mycket energi på att få den extremt ALLroad
sheldor skrev:
winsch
klassar jag som ett krav om man ger sig av vägen.. inte sjysst att behöva ropa in andra bilar för att dra loss dig för att du var klantig att fastna.. Jag kör Hydraulisk men det är lite överkurs

sheldor skrev:
portabel ramp
nää.. skaru till sahara? annars är det bara ett wannabe tillbehör! Stockar pinnar och stenar finns det ofta i skogen, det bygger man upp med om det behövs.
sheldor skrev:
motorsåg
Den ligger i bilen få fort det finns en risk att det ska blåsa.. och självklart även om man ska in i skogen.. nu är det ju "sällan" du får lov att använda den.. ofta åker man ju på en bana eller någon annans skog, och då kanske det är lättare/smartare att flytta bilen i stället för trädet.. men visst ska man från a till b i obanad terräng, så kan det ju vara så att den är overderlig.. (det har hänt..)
sheldor skrev:
diffspärrar
Du bör ju skaffa en bil med spärrbar mittdiff, då driver du garanterat på ett framhjul och ett bakhjul, och det kommer du fram med helt utan problem.. eller om man säger så att de som har fulldiffade bilar kan fastna på de ställena som du kör rätt över, det handlar om att ha en bra Codriver som går utanför och läser terrängen och egen erfarenhet så att du behåller moment traktion hela tiden.. men spärrar är inget du behöver från början! (jag har TrueTrack på min och en extra vässad elektronisk Traktioncontroll)
sheldor skrev:
Det är inga problem att köra med en bar i däcken någon mil till närmaste mack.. det känns som att kryssa med en vikingline, men det är ju halva nöjet
Jag har en dubbelkompressor med rätt bra flås, bra om man vill köra mutterknackaren

Något annat? HiLift ska du ha, och om det är några skydd som du bör ha på din bilmodell. Jag har en Defender och då är ju styrstagsskydd ett första köp.
och igen..använd bilen och skaffa dig erfarenhet och lär dig vad du kan och inte kan göra med bilen, då kommer du inte fastna när det gäller!!