Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Terrängkörning med fyrhjulsdriven BOV.
InläggPostat: sön 04 dec 2011, 15:39 
Simo Häyhä
Användarvisningsbild

Jag hittade en massa trådar om olika mer eller mindre exotiska fordon, men ingen tråd om praktiskt användande.
Cykel och häst har sina användningsområden, men skall man få med sig utrustning och snabbt ta sig till sin BOL förbi eventuella köer så är en fyrhjulsdriven bil med bra markfrigång ett bra val. För att kunna köra förbi köbildningar måste man ofta ut i terrängen och för att framgångsrikt ta sig fram i terräng krävs det övning för att veta sina begränsningar och utrustning för att förbättra oddsen.

Denna tråd är tänkt att diskutera erfarenheter om offroad körning ur ett bug-out perspektiv.

Jag har inget större erfarenhet av civil terrängkörning men har testat lite och mina slutsatser från helgens äventyr är följande:
Snökedjor gör STOR skillnad i terrängen.
Flera bilar som kan hjälpas åt att dra upp varandra ur lerhål är bra.
Radiosamband underlättar, speciellt handburet med lättåtkomlig ptt.
Jag vill ha en winsch.
Stanna ofta och kontrollera fordonets status (lyckades tappa en snökedja i något djupt lerhål som jag inte återfann).
Itabs t&p fjeld byxa med snölåset åtdraget runt meindl-kängor håller tätt i flera minuter fast vattnet går över knäna, jag vadade i flera lerhål och vart aldrig blöt om fötterna.
Bra belysning både på bil och handburet är guld värt.
Fler bogserfästen hade varit trevligt.
Förbestämda tecken och signaler underlättar kommunikation.
Skogsmaskiner gör djupare spår än man tror.

Inläggsrubrik: Re: Terrängkörning med fyrhjulsdriven BOV.
InläggPostat: sön 04 dec 2011, 17:29 
Omega man
Användarvisningsbild

en mycket tråkig sak, det är oftast bättre att ha en person som GÅR och rekar innan i djävlig terräng

att välja spår efter vettig framkomlighet är viktigt

motorsåg är ett måste om man är på fel ställe :notme:

massor av extra wire , spännblock, 4 tons lastband med spakåtdragning, block och stroppar är inte fel det heller

och bra kompressor så man verkligen pyser däcken till terrängtryck

InläggPostat: sön 04 dec 2011, 19:53 
Finns staden kvar?

Weekend Warrior finns det ju en och en annan dekal på en och annan bil...

En bra kittad bil är väl den som används i filmen Troll hunter tycker jag, http://www.youtube.com/watch?v=TLEo7H9tqSM

Ljusen runt om samt en bra bil i övrigt utan automatisk eltandborste och ställa in upp och ner som går sönder..

Bodde man så till och hade de ekonomiska medlen och kunde motivera behovet så varför inte. Sen måste man ju öva det räcker ju inte att ha grejerna och köpa förhöjd fjädring mm och sen aldrig använda grejerna. Köra på allmän väg med en monstertruck klarar nog de flesta.

Hittade för övrigt en bra grej när jag var och kollade i en "skog affär" för ett par dagar sen. Ni vet de där alu profilerna som man har när man kör fast i sand i öknen som sitter fast med rep i bilen så man kan köra loss? De fanns sådana i plast som man kunde fälla ihop för svenska förhållanden. Hade de varit billigare hade jag köpt dem.

InläggPostat: sön 04 dec 2011, 20:46 
Omega man
Användarvisningsbild

Har i jobbet tränat mycket terrängkörning , men med större fordon , men känslan finns och kunskapen hur man tar sig genom olika hinder . Från släta berghällar med halkig mossa till riktiga blötmyrar .

Ovärdeligt .

Men annars så tror jag man får bäst utbildning genom värnplikten vid trängen eller via bilkåristerna .

Finns ju även klubbar för just 4x4 körning i skogen .

Men jag rekomenderar stark att jobba med maskiner .

InläggPostat: sön 04 dec 2011, 21:13 
Simo Häyhä
Användarvisningsbild

skogsstjärnan skrev:
Weekend Warrior finns det ju en och en annan dekal på en och annan bil...

En bra kittad bil är väl den som används i filmen Troll hunter tycker jag, http://www.youtube.com/watch?v=TLEo7H9tqSM

Ljusen runt om samt en bra bil i övrigt utan automatisk eltandborste och ställa in upp och ner som går sönder..

Bodde man så till och hade de ekonomiska medlen och kunde motivera behovet så varför inte. Sen måste man ju öva det räcker ju inte att ha grejerna och köpa förhöjd fjädring mm och sen aldrig använda grejerna. Köra på allmän väg med en monstertruck klarar nog de flesta.

Hittade för övrigt en bra grej när jag var och kollade i en "skog affär" för ett par dagar sen. Ni vet de där alu profilerna som man har när man kör fast i sand i öknen som sitter fast med rep i bilen så man kan köra loss? De fanns sådana i plast som man kunde fälla ihop för svenska förhållanden. Hade de varit billigare hade jag köpt dem.

Jag hängde inte riktigt med på weekend warrior?
Automatisk eltandborste, menar du en bil med mycket elektronik och automatik?
Jag har sett aluminium varianten, borde inte antislirmattor funka som budgetvariant? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Vinterbil/Snokedja/Antislirmattor-2-st-37140/

InläggPostat: sön 04 dec 2011, 23:34 
Finns staden kvar?

Weekend Warrior. De som har vanliga jobb men på helgen så händer det grejer. Har sett dekalen på flera 4x4 lite kittade så jag trodde att det var vedertaget att det var det som var det... :?

Biltemas grejer, hur kan jag ha missat det? Det var typ likadana fast i orange plast som var ihopfällbara... Då menar jag inte som kanoten i Göta kanal utan på riktigt. :D

Det skulle säkert vara kanon att ha en ny "Toya land Krossare" till vardags och sen om det sket sig så... men idealet vore väl att ha en billigare i inköp som man kan mecka med i skogen med lite kultstatus.

Luftintag som ser ut som en snabel, takräcke, pushbar fram och bak, winsh, extra batteri. Gärna förberedd så man enkelt kan fästa på extra detaljer. Därav Troll hunter videon.

InläggPostat: sön 04 dec 2011, 23:39 
Omega man
Användarvisningsbild

ska man ha kan man likväl ha aluminiumramper av kraftigare typ
har ett par som är 1.2m eller så, dom tålde att köra valp på, med sådanna kan man komma över vissa saker man annars hadde fastnat i , speciellt skotarspår på tvären

men med motorsåg och en del rep kan man ju komma lite längre, det gäller bara att våga :notme: :nono:

InläggPostat: sön 04 dec 2011, 23:51 
Simo Häyhä
Användarvisningsbild

Hur skall man prioritera tillbehören för att maximera sin framkomlighet, vad ger mest pang per krona?
stora terrängdäck och medföljande höjning
winsch
portabel ramp
motorsåg
diffspärrar
Kompressor (duger denna fast dte inte är en ARB? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Interior-tillbehor/Minikompressor-240L-17064/)
Något annat?

InläggPostat: mån 05 dec 2011, 00:00 
Omega man
Användarvisningsbild

Med den här satt man inte fast . Kom man inte framåt så kopplade man in vinschen eller så la man in backen och backade ut ur planteringen .
Min var gul med svarta stripes på sidorna och med viltgrind i fronten .
Motorn bytt från original bensinaren till en diesel .
Nu har jag en modell större i stället en volvo viking

http://www.worldtrucker.com/EPiServerCo ... _12652.jpg

Ps. glöm inte kedjor även sk. styrkedjor gör nytta . DS.

InläggPostat: mån 05 dec 2011, 00:31 
Omega man
Användarvisningsbild

svårt att säga vilket som funkar bästa

jag hart ju ex motorsåg till ved, då hänger den med ändå på många ställen, ingen extrakostnad

ramper är dyrt och annvänds sällan, men ska man ändåa ha dom kan man skaffa sig vettiga

biltema kompressorn ser ett snäpp bättre ut än dom helt odugliga för mindre penningar, hadde varit värd att prova

personligen har jag 300 bars dyktuber och regulator, även en mindre 230v komprseeor med växelrikare
och en liten underbar 12v kompressor till skogsrullatorn

diffspärrar, hell yea , det hjälper fan så mycket

winsch, lika självklart som att ha terrängfordon, köp en vettig och montera den bra

höglyftande domkraft?

InläggPostat: mån 05 dec 2011, 03:52 
Omega man
Användarvisningsbild

En kompressor måste klara att gå kontinuerlig drift, bäst är att ta en ARB om du har råd, sen kan du ju skaffa diff lås med trycklufts aktivering längre fram.

Bogserpunkter måste du kolla så de blivit utbytta till riktiga "rated" så det inte bara är "Factory Tie down points" för de kommer att ge med sig ganska fort!

Som "ramp" eller ta sig ur sand/snö/lera så tycker jag Maxxtraxx är bäst, helt oslagbara!

En high lift/farmers jack domkraft är nog viktigast, tillsammans med hjullagare som man fyller hålen med, finns bra på jula att köpa.

Sen en "snatch strap"/ryckstropp är fantastiskt för att dra dig ur dåliga situationer.

Snorkel till bilen om du planerar vattenkorsningar eller liknande.

En vanlig spade med längre skaft är ovärderlig!

Vill du titta på mer avancerade saker så är en exhaust jack något bra att ha med :D

无法无天 Tankar om samhällets misslyckande har alltid funnits.

InläggPostat: mån 05 dec 2011, 10:11 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Så här skulle jag prioritera, allting beror ju på vad det är för bil och vad man tänker köra i...

Bra terrängdäck (nu snackar vi stora däck)
Höjning av fjädringen
Vinsch
Snatch block pulley (inte att glömma)

Bild

InläggPostat: mån 19 dec 2011, 14:35 
Simo Häyhä
Användarvisningsbild

Dagens erfarenhet:
Idag var jag ute för att testa framkomligheten i snö med min BOV. Jag åkte ut i skogen och på fält som var oplogade och där ingen hade kört och jag behövde inte ens lägga i lågväxeln för att ta mig över diken och plogvallar, bilen bara matade på utan att ens slira. Nu är det blötsnö (ca 0 grader) som når till strax under knäna där jag körde.
När jag var påväg hem åker jag i en nedförsbacke mot en rondell där det är kö, jag bromsar och det händer ingenting, packad snö/is helt utan grepp! Jag styr ner i diket för att undvika krock, bilen bakom mig gör samma sak med den skillnaden att det är en framhjulsdriven volvo v70. Jag kör med enkelhet upp ur diket men ser att kvinnan i bilen bakom mig inte kommer upp. Givetvis kliver jag ur bilen och frågar om hon behöver hjälp, hon säger att hon kan ringa sin make som har traktor och befinner sig ett par mil bort men jag tycker att det är onödigt att han ska behöva åka traktor så många mil. Hon har givetvis ingen varningstriangel eller bogserlina, men som tur är har ju jag det! Varningstriangel placeras ut och jag kör runt så jag står mot färdriktningen när jag kopplar i bogserlinan i respektive bils dragkrok. Jag försöker dra men det är så halt så den tunga volvon kommer ingenstans. Hon tar fram en trasmatta och frågar om den kan hjälpa på något sätt, men jag monterar snökedjor på bakhjulen och försöker igen, volvon kommer upp ur diket på två ryck.

Snökedjor, varningstriangel, bogserlina och lågväxel var riktigt användbart idag.
Ett utmärkt exempel på när en fyrhjulsdriven bil och lite utrustning hjälpte till i vardagen.

InläggPostat: ons 29 feb 2012, 17:52 
Chefen

Jag har inte så mycket erfarenhet av terrängkörning ens med kronans elva och trettonbilar vilka jag i och för sig körde på platser och sätt där blazern skulle fastna stenhårt.
Blazern har jag mest busat med genom att gena över snälla slänter och refuger.
Min lilla åsikt kring terrängkörning är dock denna, lasta bilen med billig winsch från exempelvis Jula (mindre än 1000 kronor, jag har inte köpt ännu, men "Jag ska..." . Kör med tvåhjulsdrift tills du kör fast, koppla in fyrhjusldrift och eventuella diffspärrar och se hur du tar dig loss, analysera vad du gjorde fel, ta dig förbi med tvåhjulsdriften.
Med de flesta Suvar torde dåliga skogsvägar och bra traktorspår erbjuda tillräckligt nöje för de första veckornas träning.

I Blazern bör jag lasta Winsch, snökedjor och motorsåg och inte minst ersätta allvädersdäcken med mer terängmässiga däck.
Mina första inköp kommer att bli Winsch och motorsåg och kraftig bultsax eller rentav en kraftavbitare. Många alternativa vägar är stängda med bommar eller med låsta älgstaketsgrindar, om man är först att forcera dessa kan man ha miltals med enkel körning på bra eller dåliga skogsvägar. Ett par bra spadar så att man kan fylla igen avgrävningar på gamla vägsträckningar och virke att lägga över såna avgrävningar där grävmassorna är borttagna kan också ge möjligheter som en Atos saknar.

Den förberedde överlever.

InläggPostat: ons 29 feb 2012, 19:04 
Konservöppnaren är min käraste ägodel
Användarvisningsbild

sheldor skrev:
Hur skall man prioritera tillbehören för att maximera sin framkomlighet, vad ger mest pang per krona?

Det absolut viktigaste är KUNSKAP och erfarenhet.. viss tuffar omkring i skogen på blankslitna däck helt utan problem, och vissa fastnar i första kröken med monstermudddäck och spärrar o hela kittet..

sheldor skrev:
stora terrängdäck och medföljande höjning
Större däck ger orolig bil på motorvägen men även på småvägar.. Höjning, och då såklart fjäderhöjning med längre dämpare, Helt OK men kostar en slant..
Dock så röstar jag på riktigt bra dämpare, framför allt om du nu höjer.. Jag kan ligga och mala i 130kmh på motorväg fullastad från skåne upp till norrland med 34"are och köra rätt ut i spenaten utan att bry mig, men då har jag lagt rätt mycket energi på att få den extremt ALLroad

sheldor skrev:
winsch
klassar jag som ett krav om man ger sig av vägen.. inte sjysst att behöva ropa in andra bilar för att dra loss dig för att du var klantig att fastna.. Jag kör Hydraulisk men det är lite överkurs ;)

sheldor skrev:
portabel ramp
nää.. skaru till sahara? annars är det bara ett wannabe tillbehör! Stockar pinnar och stenar finns det ofta i skogen, det bygger man upp med om det behövs.

sheldor skrev:
motorsåg
Den ligger i bilen få fort det finns en risk att det ska blåsa.. och självklart även om man ska in i skogen.. nu är det ju "sällan" du får lov att använda den.. ofta åker man ju på en bana eller någon annans skog, och då kanske det är lättare/smartare att flytta bilen i stället för trädet.. men visst ska man från a till b i obanad terräng, så kan det ju vara så att den är overderlig.. (det har hänt..)

sheldor skrev:
diffspärrar

Du bör ju skaffa en bil med spärrbar mittdiff, då driver du garanterat på ett framhjul och ett bakhjul, och det kommer du fram med helt utan problem.. eller om man säger så att de som har fulldiffade bilar kan fastna på de ställena som du kör rätt över, det handlar om att ha en bra Codriver som går utanför och läser terrängen och egen erfarenhet så att du behåller moment traktion hela tiden.. men spärrar är inget du behöver från början! (jag har TrueTrack på min och en extra vässad elektronisk Traktioncontroll)

sheldor skrev:
Det är inga problem att köra med en bar i däcken någon mil till närmaste mack.. det känns som att kryssa med en vikingline, men det är ju halva nöjet ;)
Jag har en dubbelkompressor med rätt bra flås, bra om man vill köra mutterknackaren ;)

Något annat? HiLift ska du ha, och om det är några skydd som du bör ha på din bilmodell. Jag har en Defender och då är ju styrstagsskydd ett första köp.
och igen..använd bilen och skaffa dig erfarenhet och lär dig vad du kan och inte kan göra med bilen, då kommer du inte fastna när det gäller!!

'only those who will risk going too far can possibly find out how far one can go'

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]