Swedish Survivalist
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/

Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV.
https://swedishsurvivalist.egetforum.se/forslag-pa-vardagsbil-som-aven-kan-funka-som-skaplig-bov-t3925-135.html
Sida 10 av 12

Författare:  Ongrid [ lör 16 jan 2016, 22:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

mrlowrisk skrev:
Kan man "lyfta" sin vanliga bil med andra däck med lite högre profil? Eller är det olagligt?

Tänkte om man kunde tjäna några centimeter vid nästa däckbyte.


Det som begränsar är ju hjulhusen... några mått på profilen brukar i alla fall gå. Jag har original 225/16-55 på min bil, men det gick att få på 225/17-60 men då är det tråååångt.

Författare:  takiman [ lör 16 jan 2016, 23:28 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

För att det inte ska vara olagligt får inte diametern skilja med mer än 5% mot uppgifterna i registreringsbeviset.

Man får ut mer genom "off-road stuk" genom att laborera med dimensionerna snarare än fälgstorleken. Har sysslat en del med detta, på diverse olika bilar... Det som oftast händer vid mer än 5% är att däcken slår i hjulhusen vid fullt rattutslag eller när du kör över ngt gupp i vägen. Oftast är det ingen fara, det går oftast att slipa bort det området i hjulhuset. Har man dock oflax sliter det sönder gummit i däcket.. Med större diameter så ska man vara medveten om att fordonet rör snabbare än vad mätaren visar, samt att bränsleförbrukningen kan öka rätt drastiskt.

Men JA, du kan öka markfrigången med annan profil på däcken.

http://www.spaccer.com är annars ett företag jag har bra erfarenhet av.
Förhållandevis enkelt lyft av personbilar. Dessa spacers tillsammans med en lätt ökning av däckprofilen ändrar en vanlig bils utseende och markfrigång rätt hårt.

Författare:  Vargavinter [ sön 17 jan 2016, 14:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

mrlowrisk skrev:
Kan man "lyfta" sin vanliga bil med andra däck med lite högre profil? Eller är det olagligt?

Tänkte om man kunde tjäna några centimeter vid nästa däckbyte.


Ett alternativ är att montera höjfjädrar om det finns till bilen. Skaffar du högre profil så är det max 5% i ökning på rullomkretsen som gäller.


http://www.rullomkrets.se/

Författare:  takiman [ sön 17 jan 2016, 14:23 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

Vargavinter skrev:
mrlowrisk skrev:
Kan man "lyfta" sin vanliga bil med andra däck med lite högre profil? Eller är det olagligt?

Tänkte om man kunde tjäna några centimeter vid nästa däckbyte.


Ett alternativ är att montera höjfjädrar om det finns till bilen. Skaffar du högre profil så är det max 5% i ökning på rullomkretsen som gäller.


http://www.rullomkrets.se/


Det är ganska besvärligt att hitta höjningsfjädrar och -dämpare för merparten av "vanliga" personbilar. Men har man tur finns det sk "husvagns-/ tung last" satser till bakvagnen sim passar utan ingrepp. Dock finns det oftast ej till framvagnen. Med spacers från länken ovan så är besväret mindre ;-) och ingreppet förhållandevis enkelt. Dock ska man vara medveten om att det inte ökar fjädergången med spacers, utan det bara lyfter. Puckhöjning är ju annars ett annat sätt att gå tillväga....

Rullomkrets var ordet jag letade efter igår kväll :lol: Helt korrekt, and I stand corrected. Tack!

Författare:  Ongrid [ sön 17 jan 2016, 16:12 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

Nackdelen med enklare höjning är ju dock att bilen blir "hjulbent" liksom.... och problemet med att hjulen tar i innerskärmarna när man svänger hänger ju kvar.

Författare:  takiman [ sön 17 jan 2016, 16:51 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

En 25mm spacerhöjning med produkterna från spaccer.com gör ingen skillnad i hur bilen beter sig, eller att kärran blir hjulbent. Så skippar man mudzillas på Focusen och istället satsar på en modest spacerhöjning så blir det ofta fin fint. Går man ner i fälgstorlek kan man ofta få på däck med ett grövre mönster samt högre profil utan att gå över de 5% som nämns ovan. Detta tillsammans gör faktiskt en rätt stor skillnad utan att förändra nämnvärt hur bilen beter sig på vägen. Ofta är det markfrigången som behövs, före 4wd. Sen är det ju även ett plus att höga bilar är fränare än låga. :lol:

Hjulhusens naggande i däcken vid gupp och fulla utslag kan man ofta korrigera med sandpapper/ dremel / varmluftpistol el likn på de områden som stöter i. Och ofta är det i plast och små små områden i hjulhusen som behöver slipas. (Något "veck", nån kant, skarv som skaver)

Dock, detta gäller vid små ökningar av däckdimensionen. Ökar man mycket är det så klart större ingrepp som behövs.

Kuriosa: Fixade en "vanlig" bil härom året från 205/55R16 till 226/65R16, och samtidigt bytte bakre fjädrarna till förstärkta husvagnsfjädrar och spacers fram. Det blev jäkligt fränt, men däcken var i det största laget. Rubbade vid fulla rattutslag och vid ojämna vägar med gupp naggade det rätt bra. SKRAAAAP! i 240 dB på landsvägen. :D :D Well, det ordnas med dremel. När man ökar bredden och inte monterar bredare stänkskydd så har sidobackspeglarna en tendens att bli väldigt, ehum, blöta.. Vilket inte alltid är att föredra vid slaskväglag och runt nollan - (fryser till is - ser ingenting) Inte världens problem, men irriterande. Detta sker även när man inte överdrivet breddar däcken, utan det räcker att några mm sticker ut för långt. Har man stänkskydd så är problemet löst redan innan ( vilket tyvärr inte många moderna bilar har idag)

Så, 205/55R17 till 225/65R16 är lite i det övre lagret av vad man kan göra på just den modellen innan det skrapar för mycket.

Författare:  Exodus [ lör 18 nov 2017, 19:03 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

Så sitter man här igen och bläddrar bland internetsidorna för att försöka hitta en vardags/BOV combo som kan funka..
I behov av att handla bil inom någon/några veckor så känner lite press men vill verkligen hitta något som kan funka.

Jag väljer att bortse från EMP osv men vill ha något som både kan ta sig fram och även vid behov kunna dra skapligt.
Tittar bla på Subaru Forester, Mazda CX-5, VW Tiguan och några andra. Budget runt 200'
Dacia går bort för mig.

Blir tokig över att hitta något som bara "nästan passar" in på vad jag tror mig söka.

Strama order om vartåt jag bör inrikta mitt sökande emottages gärna... :up:

Författare:  Scarecrow [ lör 18 nov 2017, 21:57 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

Vargavinter skrev:
Jag är i läget och byta bil. Bor på landet och pendlar till jobbet.
Att skaffa en fullsmetad BOV är visserligen lockande men helt opraktiskt
364 dagar om året.

Så jag funderar på en kompromiss :| ...4*4 är ett krav. Hamnar det fekalier i fläkten
så är det vintertid. Det är jag övertygad om. Sommartid handlar nog en bug out om
andra faktorer än om BOV. Men man vet ju aldrig...
Dessvärre är jag lite motståndare till SUVar. Dom är bara stora, har inga diffspärrar
och markfrigången är som en vanlig bil. Vilka SUVar är snäppet vassare men
fortfarande inte räknas som terrängbilar?

Ett annat alternativ är att införskaffa en veteran 4*4 för att komma undan kostnader.
Och bara köra den när det behövs.


Skaffa dig en BMW X5 4.4i. Hög markfrigång, en motor och styrka som gör att du trycker undan allt som kan tänkas vilja stå i vägen. Bra utrymme och fin komfort för ditt dagliga körande (innan shtf). http://www.imcdb.org/vehicle_415110-BMW ... -2001.html Fixa en med taklucka så kan du han en kompis som nedkämpar allt som utgöt ett hot. Annars köper du dig en Land Rover av lite äldre modell:
https://www.pinterest.se/pin/316237205075832515/

Författare:  Tank [ lör 18 nov 2017, 22:02 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

Exodus, max år samt mil och kostnad i drift? :hm:

Du får en sådan som jag har för den pengen. :notme: lite dyra fasta och rörliga kostnader dock :roll:

Annars har jag förstått att privatleasing kan funka för tex en Subaru.

//Tank

Författare:  Gargamek [ lör 18 nov 2017, 22:22 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

Vill återigen slå ett slag för en pickup. Lika stor hytt idag som en vanlig personbil. 4x4 är i princip standard och hög lastförmåga. Stora hjul är inga problem och lift kits finns till de flesta. Kan dessutom ursäktas som någon slags 40-årskris.

Författare:  Exodus [ sön 19 nov 2017, 01:45 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

Gargamek skrev:
Vill återigen slå ett slag för en pickup. Lika stor hytt idag som en vanlig personbil. 4x4 är i princip standard och hög lastförmåga. Stora hjul är inga problem och lift kits finns till de flesta. Kan dessutom ursäktas som någon slags 40-årskris.


Pickis skall man väl inte bortse från iofs.
Har precis kuskat runt i en Amarok en tid och det är en bil jag tycker klarar både skogs- och motorvägen bra.
En faktor jag nämnde är att jag vill ha möjlighet dra lite.
Med bara utökat B kort i dagsläget går dom tyngsta bilarna bort

Författare:  Exodus [ sön 19 nov 2017, 01:56 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

Tank skrev:
Exodus, max år samt mil och kostnad i drift? :hm:

Du får en sådan som jag har för den pengen. :notme: lite dyra fasta och rörliga kostnader dock :roll:

Annars har jag förstått att privatleasing kan funka för tex en Subaru.

//Tank


Letar typ 12or eller nyare. Helst max 6' mil. Flexibel beroende på vad det är. Bra deal är ju också grejen...
Driftkost är inte riktigt så kritiskt. Suger bara med riktigt hög skatt

Privatleasing.... Ptvi Ptvi. Kolla hur många blocket annonser det finns på folk som försöker överlåta sina leasingavtal.

Författare:  Gargamek [ sön 19 nov 2017, 20:59 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

Exodus skrev:
Tank skrev:
Exodus, max år samt mil och kostnad i drift? :hm:

Du får en sådan som jag har för den pengen. :notme: lite dyra fasta och rörliga kostnader dock :roll:

Annars har jag förstått att privatleasing kan funka för tex en Subaru.

//Tank


Letar typ 12or eller nyare. Helst max 6' mil. Flexibel beroende på vad det är. Bra deal är ju också grejen...
Driftkost är inte riktigt så kritiskt. Suger bara med riktigt hög skatt

Privatleasing.... Ptvi Ptvi. Kolla hur många blocket annonser det finns på folk som försöker överlåta sina leasingavtal.

Privatleasing är riktigt dyrt. Du ha 0 kvar när leasingen går ut men många tar smällen då det är bekvämt.

Författare:  nyafel [ mån 17 dec 2018, 19:09 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

Är också en av dem som kikar på ny bil. Ska kunna användas som vardagsbil, 4x4, hyfsat bränslesnål...
Budget max 60k.

Har kikat på Honda Cr-v, Hyundai, Toyota RAV, Subaru mm.

Några fina tips och erfarenheter?

Författare:  FCR2 [ tis 01 jan 2019, 11:31 ]
Inläggsrubrik:  Re: Förslag på vardagsbil som även kan funka som skaplig BOV

nyafel skrev:
Är också en av dem som kikar på ny bil. Ska kunna användas som vardagsbil, 4x4, hyfsat bränslesnål...
Budget max 60k.

Har kikat på Honda Cr-v, Hyundai, Toyota RAV, Subaru mm.

Några fina tips och erfarenheter?
Man ska undvika gamla land rover freelander 1.8 för allt i världen. Garanterat motorras

Sida 10 av 12 Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme [ Sommartid ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/