Inledningen är att jag gjort upp affär om en 27 fot segelbåt med dieselinombordare nyligen.
Denna skall jag fortsätta att långfärdsrusta.
(Not. Eftersom den andra tråden verkar ha dött just nu så delar jag upp det i en egen tråd om mina tankar just nu.
Var inte rädda att påpeka om jag gör verbala klavertramp eller andra märkliga utsvävningar i det jag skriver då jag går på medikamenter just nu så jag är inte helt klar i skallen med vad jag skriver i trådarna här alla gånger. Det är ok om moderator vill rensa i något.
Men, har försökt plita ner detta nu på inrådan så jag hoppas att det blir relativt sammanhållet och inte alltför underligt denna gång.)
Nå, till saken,
Den rymmer alltså i original fem kojer, varav alla utom två är i praktiken ganska oanvändbara av olika orsaker i mitt tycke, de i förpiken är extremt korta så detta utrymme skall jag använda till förvaring, mer om detta strax, instickskojen skall troligen bli segelförråd att förvara segelsäckar och annat riggmaterial (kommer ej att innebära ombyggnader av skrovet, endast mindre ändringar så den kommer fortfarande att förbli ganska intakt).
De två riktiga kojerna i mitten skall bevaras intakta, en behöver jag själv (den med förlängd fotplats...), en till crew members och gäster.
Under dessa kommer det att bli förvaringskistor för mat och färskvatten, mm.
Toan vill jag behålla för bruk i hamn, annars är det vanligt att även göra om det utrymmet för förrådsändamål, tex med hyllsystem för riktiga långfärder, detta hade jag tänkt kompensera på annat vis. Detta skall jag i stället försöka kompensera med hjälp av packlårar, förpiken och instickskojen så att volymen ändå förblir densamma för förbrukningsvaror, jag tro att detta kommer att ge minst lika mycket volym i och med att förpiken kan frigöras från en del av seglen och fyllas med mat och annat istället.
Pentryt vill jag också ha kvar för att underlätta användande av matråvaror så att man inte är låst till enbart konserver och annan mat som ej kräver uppvärmning.
För närvarande gasolkök men det är lätt att ändra och sätta dit en spritplatta i framtiden om man vill, tänkte dock behålla gasköket tills vidare då det innehåller vattenhoar och annat som underlättar vardagen ombord under längre tids vistelse till sjöss och det går ju att använda campingkök samt att jag inte vill ha fyllda spritbehållare som kan tippa (finns marina spritkök, men måtten är desamma som för gasköket) + att jag tycker att det är enklare att använda just ombord och jag ändå kommer att ha med trangiat vid landhugg och köra med rödsprit där det inte kan orsaka eldsvåda så lätt om det tippar.
Många bygger även ett sk "kollisions vägg" i fören, men på just denna båt typ är den skyddad av kraftigt gjutgods som sträcker sig en bit upp från kölkroppen så att jag tror inte att det är helt nödvändigt, men om så blir det troligen någon mer funktion i detta utrymme. Men, kolliderar man med gamla lastcontainers eller liknande under vattnet så slår det i mer än ett ton solitt utanpåliggande gjutjärn (ja, långkölarna är redigt tunga jämfört med centerbordare... Antagligen därför de inte är så populära idag utom bland entusiaster antar jag men jag valde denna typ därför att den är något av en "havets stridsvagn" som någon uttryckte saken, har mycket tjockare laminat än moderna båtar, är oerhört starkt byggd i skrovkonstruktionen, tål stormar extremt bra och är lättmanövrerad samt lätt att göra helt vattentät om man råkar slå runt kommer båten att vända sig rätt av egen kraft. Nackdel är att den väger därefter och är oerhört seg om det inte blåser ganska duktigt, men det går att sätta i en ganska kraftig motor (vilket jag kommer att göra när jag får råd, blir även då en lågvarvig diesel med mycket metall i block och axlar, i am sure she can hanle the size You know...)...) innan det når plasten i glasfiberlaminatet så jag hoppas att det håller ändå... Edit, motorn är sötvattenkyld.
Kylförvaring kan till viss del ske i utrymmen vid kölsvinet men får nog bli en liten campingkyl eller något om man behöver ha färskvaror ombord som kräver detta, har helt enkelt varken plats eller pengar för en riktigt marinkyl och den kommer även om den är strömsnål att dra för mycket el utanför hamn för att det skall vara rimligt för långfärder, så det får huvudsakligen bli naturen som huvudleverantör av havskyla.
To do, bygga fler "fruktnät" och kanske en extra box för konserver, mm.
-..- -..- ändring av några elpaneler, installera VHF, troligen AIS, fäste för backup GPS, kartplotter för sjökort, mm.
Skall nog även införskaffa iridiumtelecom och en del andra säkerhetsanordningar för segling utomlands, men det ligger just nu en bit frammåt i tiden tills jag sparat ihop mer pengar.
Troligen även ett nyare ekolod, även för att jag önskar ett bra ekolod av andra orsaker (aktiv SCUBA dykare så jag vill kunna få en uppfattning om botten generellt).
Inte klar med exakt ännu vad det blir här då jag behöver läsa på om vilka som är vettigast, men kommer avgjort att spara till bättre grejer än ta billigast möjliga om det innebär att byggkvaliteten och hållbarheten på dyrbara instrument är bättre, även om kostnaden blir avsevärt högre så vill jag ha bra kvalitet i dyrbara instrument så att man kan lita på att de fungerar även när det gått några år, däremot klarar jag mig utan en massa bling funktioner.
Förbättring av batteribanken med AGM celler och troligen ombyggnad av mätarsystemet med några förbättringar.
Grövre matarkablage till huvudbankar (här skall jag använda dubbelmantlad svetskabel och öka arean en del, overkill, jag vet men nu har jag sagt det så och merkostnaden blir inte högre än att det är värt det, på sin höjd några hundralappar så det är inte så mycket att snacka om tycker jag, blir ändå billigare än dedär tjusiga färdigkopplade från marinbutikerna och kvaliteten blir bättre + att det blir exakt som jag vill ha det.) och en översyn och renovering av lanternor mm. (har inte bestämmt ännu om jag skall byta eller renovera de som sitter på, troligen blir det en overhaul av de som följer med, mest för att jag vill ha dem, lätt att LED konvertera om man skulle vilja.).
Installation av marinsolceller för batteriladdning när motorn ej är igång.
Nuvarande motor medger inte så stor generator och viktig elförbrukning kommer enbart att vara för navigationsintrumenten.
Dessutom är det bra att slippa ha motorn igång så ofta enkom för att ladda batterier då soppan, även om den är bränslesnål, inte växer på träd direkt ute på atlanten och liknande.
(räknar med att få ha det ändå men något borde de väl bidra med tycker man...)
Installation och färdigställande av vindroder av litet starkare utförande. (delvis förberett)
Förberedelser för installation av AP, några modifieringar av rorkulten och några fästen mest som behöver göras för att förbättra funktionen och göra APn får mer kraft och klarar sig med lägre utmatning.
Förstärka mastfotens infästning och dess underbyggnad, snart klart, skall bli en förstärkt bultad mittbalk med ben som är plastade mot underlag på durken, under däck här, bör förhoppningsvis klara en orkan efter det masten lär vika sig innan däcket rämnar om detta fungerar som tänkt...
Förbättra och förstärka riggen (eller letas en ny begagnad rigg eller mast med rigg för större båt som går att ändra så att det passar) kommer att göra riggen kraftigare än normalt för att klara extremt hård blåst, kommer att bli syrafast wire om jag får tag på någonting begagnat som fungerar väl för detta.
På sikt nya segel men det måste anstå en tid eftersom nya sådana är hiskeligt dyra (alternativt låta sy om begagnade från större båt som är frecha).
De gamla fungerar väl länge ännu för tränings segling i östersjön (har kontrollerat dem så de är ok för detta och det är de).
Ny motor som sagt, inte för att den gamla är gisten, den är mycket frech, men den är väldigt liten som sagt.
Utbyggnad av bränsletanksystemet för större kapacitet (troligen begagnade tankar av syrafast).
Måste bryta här nu, men mer om detta senare, bara en bråkdel av allt som behöver göras innan slutgiltig avfärd.
Men, mer på listan står inköp av uppblåsbar dinge av riktig kvalla, och två milioner andra grejer... Men men... skall inte säga att jag inte blivit varnad om vad man gett sig in på...
Kommentera gärna.
.