Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BankID nere
InläggPostat: mån 18 dec 2017, 23:02 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Först uppmärksammat på Flashback: https://www.flashback.org/t2900086p3
Och en timme senare på Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jP ... yndigheter

Samtidigt visar BankID's driftsstatus att alla system fungerar normalt.

Något vi bör vänja oss vid? Personligen är jag förvånad över att BankID klarat sig så pass bra som det har så pass länge...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BankID nere
InläggPostat: mån 18 dec 2017, 23:13 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Alex Supertramp skrev:
Först uppmärksammat på Flashback: https://www.flashback.org/t2900086p3
Och en timme senare på Aftonbladet: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jP ... yndigheter

Samtidigt visar BankID's driftsstatus att alla system fungerar normalt.

Något vi bör vänja oss vid? Personligen är jag förvånad över att BankID klarat sig så pass bra som det har så pass länge...


Trots dess sårbarhet så finns det krafter som vill avskaffa kontanter.... Känns väldigt märkligt att det är sådant tryck på oss Svenskar att helt avskaffa cash? Har för mig att ha läst någonstans om att Vi Svenskar är de som nyttjar kontanter minst i hela världen! Vet inte om det är propaganda? Ifrån högre ort?.... :notme:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BankID nere
InläggPostat: tis 19 dec 2017, 08:06 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Kalla mig foliehatt men staten vill ha järnkoll på dina pengar. I pappersform så vet staten inte hur mycket du har, vilket även kan straffa sig:

https://www.expressen.se/dinapengar/spa ... parpengar/

https://www.expressen.se/dinapengar/rol ... kriminell/


Har du bara betalkort så är du plötsligt luspank om strömmen går eller något annat IT-relaterat bankproblem dyker upp.

Cash is king.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BankID nere
InläggPostat: tis 19 dec 2017, 08:33 
både staten och bank/kort företagen är riktigt kåta på att avskaffa penningar, och svenska folket i medel tar snabbt upp nya sätt för betalning

jag tror det kommer gå åt helvete och kontanter avskaffas, men kommer fortsätta och annvända det så länge det går

avskaffas och avskaffas, i medel kommer folk annvända annat och det kommer till en brytpunkt där det försvinner

tja, guldmynt lär funka efteråt ändå :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: BankID nere
InläggPostat: tis 19 dec 2017, 09:26 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Vad staten (avser vi politikerna där?) vill när det handlar om kontanthantering vet jag inte. Handeln, bankerna och andra näringsidkare är hursomhelst väldigt sugna på att slippa kontanter helt och hållet. Detta är inget konstigt då detta minskar arbetsinsatsen och därmed ökar vinsterna. "Kontantfria" restauranger, bussar, biografer, parkeringar och så vidare blir vanligare och vanligare. Detta är en djäkla oskick! Inte bara ur ett sårbarhetsperspektiv, det är ju vansinne att neka någon en vara eller tjänst för att man är för fin att ta emot riksbankens betalningsmedel.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BankID nere
InläggPostat: tis 19 dec 2017, 09:41 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Det drivs ju till stor del av vanligt folks bekvämlighet.
Det är grymt smidigt att verifiera sin identitet med BankID, man kan göra transaktioner och ärenden via nätet nu som tidigare krävde personliga besök hos vald myndighet, papper ifyllda och inskickade via snigelpost mm.
Det är för gemene man skönt att slippa dra runt på kontanter, hantera växel osv. Nu räcker det med att nudda kortet mot läsaren så är det betalt och klart.

Eller att deklarera, jag minns när jag var barn, och mor och far en gång per år släpade fram högar med papper, alla lönespecifikationer och verifikationer, sedan satt de tillsammans hukade över miniräknaren och fyllde i rad på rad i deklarationspappret. Många stöd svordomar och timmar senare kunde de lägga deklarationen på lådan, men det var mer eller mindre ett heldagsprojekt.
Idag deklarerar jag på skatteverkets hemsida, inloggad med bankid, jag jämför de förtryckta siffrorna med lönespecarna jag har digitalt hos banken, kollar mot mitt slutskattebesked och signerar elekroniskt, klart på kanske 10 min.
Många som inte ens kontrollerar det förtryckta godkänner bara med ett SMS och hela inkomstdeklarationen tar 10 sekunder eller så.

För att inte tala om internetbank, vem nyttjar inte det idag? Min far höll fast vid gireringslappar ifyllda för hand och inskickade till sin bank i nära 10 år efter att internetbanken kom. Men även han har sedan snart 2 år tillbaka gett upp och börjat betala sina räkningar via internetbanken.

Själv administrerar jag mitt sparande, betalar mina räkningar, håller koll på lån mm via internetbank, som jag loggar in på med bankid, och har gjort nästan ända sedan det kom.

Sedan har vi Swish, något som jag tror börjar slå mer och mer i landet, tidigare var det nog mer en urban ungdomlig grej, men det ersätter ju kontanter mellan vänner, perfekt när man ska skramla till någon present, dela en nota, överföra lite bensinpengar som tack för skjutsen osv. Smidigare än en vanlig banköverföring då man inte måste blanda in kortnummer eller kontonummer utan det är knutet till telefonnumret.

För många klubbar, ideella föreningar, torgförsäljare mm så är ju swich och izettle numera oumbärligt. Du slipper hantera större mängder kontanter och minskar därmed risken att bli rånad. Och du kan ta betalt av fler som annars kanske skulle gått förbi.

Rfid kort för kollektivtrafiken. Hur skönt är det inte att bara kunna gå genom spärren med ett *blip* i stället för att köpa en remsa på pressbyrån, köa till spärrvakten som skall stämpla din remsa, som du sedan skall spara till nästa gång du vill åka? Nu kan jag koppla mitt kontokort så att det automatiskt drar för enkelresa när jag blippar, smidigt.

osv osv osv. Jag tror att vi inte kommer undan. Det finns enstaka idag som avstår allt vad internethandel, internetbanker, betalkort osv heter. Men de är ytterst få.
en granne till mig, som tyvärr inte längre lever, tog alltid ut sin lön kontant, sedan även sin pension. Köpte allt loklat, skulle aldrig för sitt liv handla över internet. Ägde inte ens ett bankkort utan ev bankärenden gjordes på banken, på kontorstid, i egen hög person. Men han är ett unikum och jag känner igen idag som är så stoisk att de avstår teknikens underlättnad.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BankID nere
InläggPostat: tis 19 dec 2017, 09:45 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Lurker skrev:
Vad staten (avser vi politikerna där?) vill när det handlar om kontanthantering vet jag inte. Handeln, bankerna och andra näringsidkare är hursomhelst väldigt sugna på att slippa kontanter helt och hållet. Detta är inget konstigt då detta minskar arbetsinsatsen och därmed ökar vinsterna. "Kontantfria" restauranger, bussar, biografer, parkeringar och så vidare blir vanligare och vanligare. Detta är en djäkla oskick! Inte bara ur ett sårbarhetsperspektiv, det är ju vansinne att neka någon en vara eller tjänst för att man är för fin att ta emot riksbankens betalningsmedel.


Billigare blir det inte nödvändigtvis, som näringsidkare betalar du ganska mycket för att genomföra transaktionerna, i slutändan är det såklart dina kunder som betalar, men jag tror inte kontanthantering nödvändigtvis är dyrare än avtalen med betalningslösningsägarna. Dock är det tryggare för personalen, för vem vill råna en kontantfri restaurang? En dagskassa på 20-30 000 i cirkulerade kontanter i mindre valörer är ju rena julafton för vissa. Att stjäla en kortläsare är det inte.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BankID nere
InläggPostat: tis 19 dec 2017, 10:10 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Visst är det bekvämt med kort och blip och allt vad det heter men är en risk för oss som preppar.
Bara på två år har nog kontanthanteringen halverats. Om ytterligare två år kommer det nog vara mycket svårt betala med sedlar.
För ca två år sen förutspåddes att kontanter i handeln skulle upphöra om 15år.
Numera har man reviderat det till att det kommer upphöra i handeln 2023-2025 och eftersom
färre och färre använder dom kommer det troligen bli ännu tidigare.
Inte så att dom upphör gälla men kommer inte gå handla för dom i affärer längre.

https://www.dagenshandel.se/article/view/559290/kontanterna_borta_senast_2025#

Handlare är ju inte tvingade ta emot kontanter. Det är en rent ekonomisk fråga när andelen som vill betala med dom
är så låg att intäkterna från den omsättningen överstiger kostnaden för hanteringen.
Krävs troligen en tvingande lagändring om vi allmänt skall kunna betala med kontanter i Sverige om bara några år.

Idag är det vi själva som driver utvecklingen.
Man köper ökad bekvämlighet med elektroniska betalningar men betalar med ökad sårbarhet.

Blir idag tillfälliga störningar när Bank-ID eller någon banks kortsystem kraschar men dom flesta har ändå lite kontanter i reserv i plånboken
och använder dom om systemet är nere. Om det alternativet försvinner kommer störningarna bli stora vid varje systemkrasch

http://www.kontantupproret.se/

Betalade i en affär med en tusenlapp förra veckan (detaljhandel, icke mat) och personen i kassan tittade på mig som jag var ett UFO.
Han hade aldrig sett en sådan sedel tidigare. Ok dom är ovanliga, speciellt eftersom en bankomat aldrig ger större valör än 500kr

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BankID nere
InläggPostat: tis 19 dec 2017, 10:17 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Bild

10 000kr sedeln blev ogiltig 1991, jag har endast en gång i mitt liv haft en i min hand. Min gode far köpte sig en husbil i slutet på 80talet, betalade kontant och hade då strax över 10 av denna i sin plånbok. Det var en mäktig känsla, när man hade en veckopeng om motsvarande 10-20kr :D

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BankID nere
InläggPostat: tis 19 dec 2017, 17:28 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Sedan finns det ju en aspekt till om man får vara lite (:) ! O det är jag!

Det här med spårbarheten. Ni pratar om blippar Rfid kort inom lokaltrafiken uttag i automater betalning med kort osv.... Lägg till trängselskattskameror mobiler som hela tiden positionerardig osv.... Jag har inget att dölja men fördenskull vill jag inte utan ersättning berätta för tredje part vars jag befinner mig eller vad jag köpt. Nu är jag otroooligt oteknisk men har förstått att av vad jag söker på nätet förföljer mig med mer reklam....
Inte porr utan kastruller o annat jag kikat in på. Är det cookies det heter?

Tror som sagt att det finns mkt som Staten kan gräva fram om de vill....

För övrigt var det bara ca 1.5 år sedan jag började med internetbank :mrgreen:

Urd


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet