Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: lör 12 aug 2017, 18:00 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Tänkte bara höra ett inlägg i Nyhetshändelser för att... Men sedan såg jag lite videos och tänkte att detta kanske behöver en egen tråd.

Just nu i Charlotteville pågår demonstrationer mellan HBTQ rörelsen och kristen höger antar jag. Det som jag reflekterar över är hur många de är och sedan är där en video på en slags milis med automatvapen som verkar patrullera gatan.

https://twitter.com/PhillyD/status/8963 ... 80000?s=01

https://twitter.com/MaoDuarT/status/896 ... 00544?s=01

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: lör 12 aug 2017, 19:00 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Tydligen tillåts s.k. "open carry" där så automatkarbinerna är helt ok att bära.

Sympatiserar inte med någon av de närvarande sammanslutningarna, men trist att bägge verkar anse att de andra saknar existensberättigande,,,


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: lör 12 aug 2017, 20:25 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Det eskalerar, en bil har kört in i motdemonstranter.

OBS video på när det händer, obehaglig.

https://twitter.com/severin_jahn/status ... 06720?s=01

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Senast redigerad av Aftersearch lör 12 aug 2017, 20:32, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: lör 12 aug 2017, 21:02 
Jag tycker att dessa typer av demonstrationer har dykt upp i mängder i USA det senaste åren eller så, och det tog särskilt fart under förra årets presidentval.

Såväl vänstern som högern "vapeniserar" sig själva, tycker att det börjar vara lite inbördeskrigsstämning i hela landet... Har kulturkriget börjat eskalera?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: lör 12 aug 2017, 23:28 
Personligen fattar jag inte grejen. Så länge vuxna människor gör grejer de är överens om ser jag inga problem. :roll: Det är inte svårare för mig som man att säga "nej tack" till en man som visar intresse än för vilken tjej som helst på krogen som uppvaktas av en man.

Ser inte preppingvilkeln på detta? Hmmm... Eller är det att vi ska förbereda oss för liknande i Sverige? Att olika grupper med MORALISK RÄTT kommer att ta plats? I så fall håller jag mig undan och om det inte går så står jag definitivt på den sida som inte följer en cementerad etik. Live and let die liksom... Eller: Whatever makes you happy.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: sön 13 aug 2017, 06:38 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Kulturer uppstår, blomstrar och går under. De senaste 10 åren har jag undrat om den västerländska kulturen har nått sin topp och börjat halka utför. Religiösa fundamentalister och andra fraktioner skapar oroligheter. Alla sidor beväpnar sig. Det är inget som säger att just vår kultur kommer att vara i evighet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: sön 13 aug 2017, 07:22 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Det är väl just det som händer när tiderna blir sämre. Konflikterna ökar när folk får det sämre eller bara ett hot om att det blir sämre. Sen hoppar man på det man inbillar sig utgör ett hot mot en egen trygghet.

Jag läste om häxprocesserna i Sverige i slutet av 1600-talet där det eskalerade till en ren häxjakt över hela landet. kulmen nåddes när 70 personer halshöggs och brändes på bål i Ångermanland. Sveriges största massavrättning i fredstid påhejad av kyrkan. Vid denna tid var Sverige svagt på grund av krig ute i Europa och missväxt här hemma. Folk behövde något att skylla de dåliga tiderna på och häxor blev en del av orsaken. Alltså beskyllde man varandra för att vara häxor, om inte annat bara för att jävlas med de man var ovänner med.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: sön 13 aug 2017, 08:49 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
MulenDag skrev:
Ser inte preppingvilkeln på detta? Hmmm... Eller är det att vi ska förbereda oss för liknande i Sverige? Att olika grupper med MORALISK RÄTT kommer att ta plats? I så fall håller jag mig undan och om det inte går så står jag definitivt på den sida som inte följer en cementerad etik. Live and let die liksom... Eller: Whatever makes you happy.

/MD


Preppingvinkeln var framförallt att jag tycker mig se en upptrappning i maktdemonstrationen mellan grupperna i USA. Detta skulle kunna påverka USA inrikes och därigenom resten av världen via ekonomi och maktbalans.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: sön 13 aug 2017, 08:57 
Jag tror att det största hotet, rent preppingmässigt, är att alla vinklar av det politiska spektrumet idag tycks bli mer och mer radikaliserat. Såväl vänster som höger, religiös som ateist, feminister, liberaler, ja, alla verkar vilja ta sina åsikter till det extrema.

Jag vet inte om det bara är jag som upplever det, men jag tycker att folk nuförtiden verkar ha mindre och mindre tålamod för politisk debatt. Säg emot någon med en annan inställning än din egen, särskilt unga som är mer dogmatiskt troende, och du kan vänta dig en rejäl utskällning eller ännu värre. Om alla sidor sedan börjar beväpna sig för att skydda sin politiska eller religiösa uppfattning har vi stora problem som kokar...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: sön 13 aug 2017, 09:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jodå. När krubban är tom bits hästarna. Har jag det inte bra så måste det vara någons fel. Inte mitt fel. Vems fel kan det vara?

Ogudaktig sexualitetsutövare, mördare av ofödda barn, religiösa fanatiska galningar, kommunister, facister, annan politisk riktning, valfri etnisk grupp, terrorister, pacifister, de som bor i fel område, anhängare av fel basebolag. Välj dina motståndare, tag ett basebollträ om du inte vill ta till skjutvapen, och ge dig ut på gatorna och slåss. Så börjar ett inbördeskrig. Såvida man inte börjar ett nationellt krig i stället.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: sön 13 aug 2017, 11:01 
Får intrycket att det blir svårare och svårare att ta ställning och fredligt demonstrera i usa. En demonstrant blir lika med brottsling då polis, militär och undantagstillstånd sätts in, även vid fredliga demonstrationer. Alla "radikala", på både höger och vänster, hamnar i en databas hos homeland security och kan inte jobba som politiker utan har inget val än att "olagligt" demonstrera för att visa sina åsikter, och lika bra då ta med sig ett automatvapen, ifall det händer något. =/
Det är inte en politisk miljö jag skulle vilja vistas i.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: mån 14 aug 2017, 08:17 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Vad Björngrillaren och Zombie skrev ovan. Det är så här det börjar. Kan hända hos oss också. Civila oroligheter som i värsta fall eskalerar till väpnade konflikter och inbördeskrig är vad jag oroar mig för mest just nu.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oroligt i Charlottesville
InläggPostat: tis 15 aug 2017, 13:04 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
En intressant detalj jag noterat på tal om detta, jag har länge följt Sikhernas officiella representanter, såväl på hemmaplan som delfraktioner i staterna (jag är på deras sida om någon undrar... det jag sett har således varit direkt från dem, det mesta av samtalen rör naturligtvis deras kultur och historia, träning och dagligt liv, mm eftersom det är vad som intresserar mig) är att delar av de amerikanska förgreningarna verkar idag vara mycket mer sammanslutna, exkluderande och mer aggressivt hävda rätten att bära tunga vapen officiellt, mm, vilket i min värld går emot grundtankarna om en fredlig samexistens med andra grupper, såsom inställningen är i Indien generellt. (Ursprungstanken är ju guidelinjer för ett renare liv, inte "försvar mot så kallade hot från oliktänkande" ).


Jag tror detta i betydligt högre grad gäller kristna grupperingar på senare år och att det sedan avspeglas även i andra grupper.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet