Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur hantera värmeböljor
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 10:16 
Quoth the Raven:

Aftersearch skrev:
Länder varnar medborgare för värmebölja.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VV7 ... dra-europa


Oroväckade prognoser, helt klart. Över 40 C är inte att leka med på något sätt, i synnerhet inte med fukt inblandat.

Men något som jag funderar på är hur många fall av skada och död vid kraftiga värmeböljor som hade kunnat undvikas om vanligt folk hade förnuft nog att vidta korrekta åtgärder. Nu talar jag inte om moderna applikationer såsom AC, utan snarare sådant som kan användas i en "överlevnadssituation", utanför städer (som bekant gör extrem hetta ännu extremare, "Urban Heat Islands"). Det känns som att väldigt många moderna människor har en naiv inställning till detta med hetta, och ser det som "härligt" och "skönt" med lite värme,, varpå de beger sig till stranden med öl i shorts och solglasögon, och kommer tillbaka med solsting.

Några grejer som jag brukar göra om jag är utomhus i extrem hetta är följande, som jag har försökt anamma av ökenfolk:

Hatt och ljusa bomullskläder är ett absolut måste! Hatten är självskriven, men bomullskläder är fördelaktiga eftersom de kan blötas ned och därmed leda bort värmen upp till 25 gånger snabbare än bar hud. Likaså kan du slänga en blöt bandanna eller övrigt bomullsstycke runt huvudet, eller varför inte runt halsen för att kyla ned blodet som går via halspulsådrorna. Detta löser delvis det problem som extrem fuktighet orsakar, nämligen att svetten inte kan evaporera från huden. Eftersom bomull leder bort värme snabbare kan det vara bättre än bara svettig hud. Extrem fukt i kombination med extremt hetta är dock förmodligen det jävligaste som finns, och få andra saker än inaktivitet kommer att hjälpa i längden.

Om du absolut inte har ljusa bomullskläder, så gör som beduinerna: Klä dig så löst som möjligt. Hellre en lös jacka och lösa byxor och inget annat än att låta en bar kropp vara exponerad mot sol.

Stanna i skuggan under dagens varmaste timmar, när solen är som högst på sin meridian (mellan 11 och 15 sommartid, 10 och 12 om sommartid inte appliceras). Rör dig så lite som möjligt under denna tid och se till att förbättra ditt skydd mot solen. Ligg på norrsidan av berg, i så djupa lokaliteter som möjligt. Skippa liggunderlaget, låt jorden suga ut överskottsvärme från din kropp.

Isolering fungerar åt båda hållen, både att hålla inne värme och hålla ute värme. Space-blankets kan användas med fördel för att reflektera bort sol från ett skydd.

Drick i mängder! Om ditt urin inte är ytterst ljusgult så är det bara att dricka mer. Tobak, kaffe och alkohol får vänta.

Fyll på med edra tips!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hantera värmeböljor
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 10:34 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Säng fönstren på solsidan av huset och mörklägg för solljuset samt öppna upp fönster och dörrar på skuggsidan.
Häng upp fuktiga lakan där det drar för att tillverka en ghetto A/C.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hantera värmeböljor
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 10:58 
Stäng och täck för fönster på dagen, öppna tvärdrag på natten tills det är dags att sova (eller hela natten om du går upp tidigt).
Sprayflaska med vatten är skönt att ha i sängen om det är outhärdligt varmt. Spreja i luften och på sängkläderna., ispåse i handduk under kudden.

Att duscha och inte torka av sig efteråt kyler skönt en stund.

Själv håller jag på att renovera en gammal liten stuga. Ska bli isolerat tegelgolv, en invändig tegelvägg, jordtak och eventuellt en gabionvägg och ett gabionbord (två stålnätspelare med en träskiva över).
Bild
Räknar med att all termisk massa kommer hålla mig sval på sommaren och hålla kvar värmen på vintern ifrån kaminen.

Att slänga in en äldre släkting i jordkällaren kan vara en bra idé också. ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hantera värmeböljor
InläggPostat: lör 05 aug 2017, 14:24 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Personligen går jag bara ner i källaren och problemet är ganska löst. En sommar för några år sedan var det outhärdligt varmt här (utan att hålla på med att spraya vatten och annat krångel, då hade det givetvis gått bra), så jag flyttade ner till källaren över några månader bara.


Senast redigerad av pre sön 06 aug 2017, 17:00, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hantera värmeböljor
InläggPostat: sön 06 aug 2017, 15:19 
Mycket intressanta tips! :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hantera värmeböljor
InläggPostat: sön 06 aug 2017, 16:38 
finsk modell, man badar sauna och sedan går man ut och svaklar sig :mrgreen:

bada, bada och bada, här uppe skulle det krävas ett halvårs värmebölja för att värma upp sjöarna helt, så det finns kallare vatten lite längre ner

källare, och under jorden är ok, spruta kallvatten över huset funkar ok, gäller att ha kall sjö nära


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hantera värmeböljor
InläggPostat: sön 06 aug 2017, 22:32 
Jag befinner mig i ett omrade med 35-40 grader. Det konstiga ar att jag inte lider sarskilt mycket. Jag undviker varsta solgasset, bar keps i brist pa bra solhatt, dricker standigt vatten. Byter den svettiga trojan, skoljer mig i det kalla brunnsvattnet. Men annars gor jag som vanligt fast i makligare takt dvs gar runt pa tomten och pysslar. For mig funkar det battre an att bara sitta inne vid flakten eller i skuggan som ovriga familjen. Ibland tar jag mig en siesta, men inte varje dag. Gor 20 000-30 000 steg per dag.

Kanske vanjer man sig lite? For nagra ar sedan tyckte jag det var en plaga, nu bekommer det mig knappast. I midsommarveckan var jag pa brolop i Frankrike med runt 35 grader. Svettades och led mycket mer da. Att befina sig pa landet ar en klar fordel.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hantera värmeböljor
InläggPostat: sön 06 aug 2017, 22:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Linne är svalare än bomull. Jag har inte testat själv, men man kan nog klä ut värme med ylle också.

Det är alltid kallare på vattnet så om man har möjlighet att ge sig ut en bit på vattnet så hjälper det. Jag har också haft någon centimeter kallt vatten i badkaret och lagt mig på rygg där. Emaljen svalkar bra.

Vid tidigare vämeböljor har jag funnit att det gör stor skillnad att hålla stängt på dagen och öppna balkongdörren på natten. När det är riktigt besvärligt kan man lägga sig på golvet och sova där. Eller utomhus.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hantera värmeböljor
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 16:29 
Har rört mig ganska mycket i varmare klimat under min ungdom. Precis som James Bonde skriver så är det inte så svårt som människorna får det att framstå. Många gnäller och många äldre dör men beror främst på dålig hälsa och brister i profylaktisk sjukvård. Är man frisk och använder sig av bondförnuft så upp till 45 grader är det OK. Därefter händer det något som gör det svårare för varje liten ökning av värmen, hur liten än den är.

Tidningarna varnar för att många kommer att dö där, runtom Medelhavet i Europa. Det är redan minskande natalitet i flera Sydeuropeiska länder, ekonomi som inte funkar, värmebölja, ökande dödlighet och vattenbrist. Rena rama MadMax framtid känns det som?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur hantera värmeböljor
InläggPostat: mån 07 aug 2017, 23:15 
Zombie skrev:
Det är alltid kallare på vattnet så om man har möjlighet att ge sig ut en bit på vattnet så hjälper det.


Nackdelen med det är att solglittret gör att man blir närmast dubbelbestrålad så all oskyddad hud blir snabbare bränd. Jag kör blött hår, blöt hatt, solbrillor, och wet T-shirt när det är riktigt varmt. Det räcker ganska långt.

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet