Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Översvämningar i Bangladesh/Indien/Nepal
InläggPostat: fre 01 sep 2017, 13:42 
Det är monsunregnen som blivit mycket mer omfattande än normalt.

Intressant att jämföra bevakningen av detta med bevakningen av de jämförelsevis begränsade och lokala problemen med orkanen Harvey i Texas. Det demonstrerar på ett bra sätt hur media och vi mediakonsumenter har färgade glasögon och värderar liv och öden väldigt olika i olika delar av världen, beroende på avstånd och likheter. Ju lättare det är att identifiera sig med offren desto mer nyhet blir det.

I storleksordningen 1/3 av Bangladesh är under vatten. Minst 1200 döda och över 40 miljoner direkt berörda.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/1 ... -1.4582749

http://www.dn.se/nyheter/varlden/oversv ... tals-doda/

https://www.theguardian.com/world/2017/ ... s-in-years

http://edition.cnn.com/2017/09/01/asia/ ... index.html

En svältkatastrof hotar eftersom många av de nyligen planterade risfälten har blivit förstörda. Myndigheter uppmanar bönder att återvända och plantera om så fort som möjligt, utsäde delas ut gratis. Ett par veckors marginal att plantera om, sedan är det troligen för sent. Men svårt att distribuera utsäde. Hela byar och samhällen är helt bortspolade, vägar, hus, redskap och djur borta.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översvämningar i Bangladesh/Indien/Nepal
InläggPostat: fre 01 sep 2017, 19:13 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Jo, medierna i väst fokuserar ju mest på det som händer i väst. Medierna i Bangladesh, Pakistan gör nog likadant, dvs fokuserar mest på det som sker i närområdet. Har inte kollat upp men det finns säkert engelskspråkiga tidningar om jag googlar.

I korthet - vi behöver inte skämmas så dant jämt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översvämningar i Bangladesh/Indien/Nepal
InläggPostat: fre 01 sep 2017, 22:48 
Omnivore skrev:
Jo, medierna i väst fokuserar ju mest på det som händer i väst. Medierna i Bangladesh, Pakistan gör nog likadant, dvs fokuserar mest på det som sker i närområdet. Har inte kollat upp men det finns säkert engelskspråkiga tidningar om jag googlar.

I korthet - vi behöver inte skämmas så dant jämt.


Avstånd Sverige - Bangladesh: 6765 km
Avstånd Sverige - Texas : 8215 km

Jag tycker att Skogsbonde poängterar något som är väldigt viktigt och som vi måste tänka på oftare än vi gör idag. Media i Sverige är ctrl-c och ctrl-v av media i väst altså USA, som vi inte har så mycket geografiskt att göra med egentligen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översvämningar i Bangladesh/Indien/Nepal
InläggPostat: fre 01 sep 2017, 23:12 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
öTzi skrev:
Omnivore skrev:
Jo, medierna i väst fokuserar ju mest på det som händer i väst. Medierna i Bangladesh, Pakistan gör nog likadant, dvs fokuserar mest på det som sker i närområdet. Har inte kollat upp men det finns säkert engelskspråkiga tidningar om jag googlar.

I korthet - vi behöver inte skämmas så dant jämt.


Avstånd Sverige - Bangladesh: 6765 km
Avstånd Sverige - Texas : 8215 km

Jag tycker att Skogsbonde poängterar något som är väldigt viktigt och som vi måste tänka på oftare än vi gör idag. Media i Sverige är ctrl-c och ctrl-v av media i väst alltså USA, som vi inte har så mycket geografiskt att göra med egentligen.

Dock handlar det inte bara om geografiskt avstånd, utan kulturellt, ekonomiskt etc. Vi bryr oss om svenska som förolyckas i Thailand, men inte vidare mycket av någon random som förolyckas i Norge.

Vi bryr oss mycket mer om problem i Australien än typ Kina. Geografiskt avstånd är bara en liten faktor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översvämningar i Bangladesh/Indien/Nepal
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 06:18 
Exakt så; bryr, känner, tycker, osv är ord baserade på känslor. Vi bryr oss om när något händer i Australien ( pga media och kultur som vi delar) känner samhörighet men när något alarmerande kommer hända i tex Moldavien och kan sprida sig till oss inom några dagar så kommer ingen bryr sig eftersom realitet såsom avstånd och faktiska omständigheter har inget med känslor att göra.
Snabbtest: vad klarar du först "Moldaviens huvudstad?" eller "nämn tre valfria städer i Australien?".


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översvämningar i Bangladesh/Indien/Nepal
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 16:10 
Människor är av naturen xenofobiska, tribalistiska och exceptionalistiska. Det är lika naturligt som att äta, dricka och sova att vi de facto bryr oss mer om andra människor som liknar oss själva i fråga om språk, beteende, värderingar, kultur, och (jepp) hudfärg. Det är djupt rotat i oss från en tid när vi levde i små täta grupper och där andra stammar mycket väl kunde betyda konkurrens om en mager matkälla, levnadsutrymme och fruktsamma honor.

Om ingen på något sätt lyckas gå in och peta i människans genetiska uppsättning och röra bort dessa karaktärsdrag från Homo Sapiens Sapiens så får vi nog leva med att det som händer i Amerika berör oss mer än vad som händer i Bangladesh. Är det rätt? Är det så det ska vara? Nej, det tycker jag inte, men det går nog inte att avhjälpa.

Samma sak med krig. Vi har slagits med varandra sedan tidernas begynnelse och trots all utveckling, utbildning, välstånd och kommunikation som har tillkommit från stenåldern till idag så slåss vi fortfarande med varandra över trivialiteter. Även om dödstalen i konflikt för tillfället sjunker och är lägre än på länge är det bara en parentes i den mänskliga historien. Såsom det verkar nu så lär det nog inte dröja länge till förrän kurvan börjar peka brant uppåt igen. Finns det ingen orsak att kriga så lär något komma på en.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översvämningar i Bangladesh/Indien/Nepal
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 18:03 
Skogsbonde skrev:
Det är monsunregnen som blivit mycket mer omfattande än normalt.

Intressant att jämföra bevakningen av detta med bevakningen av de jämförelsevis begränsade och lokala problemen med orkanen Harvey i Texas. Det demonstrerar på ett bra sätt hur media och vi mediakonsumenter har färgade glasögon och värderar liv och öden väldigt olika i olika delar av världen, beroende på avstånd och likheter. Ju lättare det är att identifiera sig med offren desto mer nyhet blir det.


Det jag främst reagerar på är att svensk media också apar efter den amerikanska till 100% när det gäller själva innehållet i nyhetsrapporterandet: där borta har orkanens omfattning och verkningar så gott som inte alls kopplats ihop med klimatförändringarna. Shit happens- basta. Samma sak på SR och SVT. Jag har inte följt allt men har knappt sett något på det temat.

https://theintercept.com/2017/08/28/har ... te-change/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översvämningar i Bangladesh/Indien/Nepal
InläggPostat: lör 02 sep 2017, 18:29 
Det finns undersökningar i USA där svarta fick göra tester där dem själva (påverkade av dominerande kulturen) visades sig vara diskriminerande mot andra människor av samma färg. Problematiken finns så klart och tror inte TS syfte var det utan handlade mest om att påpeka på ett praktexemplar av hur media i Sverige (inte)fungerar idag. Om vi är medvetna om vilka "glasögon" vi har så ökar våra chanser att vidga synfältet, söka efter information utanför mainstream media och självklar besöka forumet, lite oftare, på jakt efter information.

Ett bra exempel är att besöka ledande "tidningars" webbsidor lördag-söndag och läsa vilka typer av nyheter dominerar när ordinarie personalen är hemma över helgen. Skribenterna är oftast väldigt unga (så klart någonstans måste man börja) skribenter/praktikanter som fyller tidningen med texter lånade från USA och ibland komiska Google translate Swenglish.

Det finns mer information att Googla, för den som är intresserad av ämnet, under The Implicit Association Test.
Tex: http://www.understandingprejudice.org/iat/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översvämningar i Bangladesh/Indien/Nepal
InläggPostat: mån 04 sep 2017, 19:48 
James Bonde skrev:
Det jag främst reagerar på är att svensk media också apar efter den amerikanska till 100% när det gäller själva innehållet i nyhetsrapporterandet: där borta har orkanens omfattning och verkningar så gott som inte alls kopplats ihop med klimatförändringarna. Shit happens- basta. Samma sak på SR och SVT. Jag har inte följt allt men har knappt sett något på det temat.

https://theintercept.com/2017/08/28/har ... te-change/


Det är omöjligt att koppla en enskild händelse till en större pågående trend. Det är ungefär som tärningskast med en fusktärning. Stigande temperatur innebär att klimat-tärningen fått en annan balans. Så sannolikheten för 6:or ökar lite. Men det går inte att säga att varenda 6:a beror på att tärningen blivit snedbalanserad, bara att det ökade antalet 6:or beror på det.

Jag tror att skillnaden i rapportering beror på kulturella avståndet. Och lättja. Det finns så mycket info från USA och den är så lätt tillgänglig. Knepigare från Bangladesh.

Detta är ingen kritik eller med nödvändighet en anledning att skämmas. Bara ett konstaterande. Och en anledning till att höja blicken något.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Översvämningar i Bangladesh/Indien/Nepal
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 22:14 
Skogsbonde skrev:
James Bonde skrev:
Det jag främst reagerar på är att svensk media också apar efter den amerikanska till 100% när det gäller själva innehållet i nyhetsrapporterandet: där borta har orkanens omfattning och verkningar så gott som inte alls kopplats ihop med klimatförändringarna. Shit happens- basta. Samma sak på SR och SVT. Jag har inte följt allt men har knappt sett något på det temat.

https://theintercept.com/2017/08/28/har ... te-change/


Det är omöjligt att koppla en enskild händelse till en större pågående trend. Det är ungefär som tärningskast med en fusktärning. Stigande temperatur innebär att klimat-tärningen fått en annan balans. Så sannolikheten för 6:or ökar lite. Men det går inte att säga att varenda 6:a beror på att tärningen blivit snedbalanserad, bara att det ökade antalet 6:or beror på det.

Jag tror att skillnaden i rapportering beror på kulturella avståndet. Och lättja. Det finns så mycket info från USA och den är så lätt tillgänglig. Knepigare från Bangladesh.

Detta är ingen kritik eller med nödvändighet en anledning att skämmas. Bara ett konstaterande. Och en anledning till att höja blicken något.


Jag håller med dig.

Översvämningarna i Asien har förstört 18.000 skolor och 1,8 miljoner elever står nu utan skola:

http://theirworld.org/news/south-asia-f ... l-for-ever


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet