Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 18:35 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Om du varit aktiv beredskapspolis som jag och önskar hjälpa vårat land i en svår tid så följ länken.
http://www.beredskapspolisen.nu/
Vi kommer förmodligen att behövas inom det snaraste för att rädda våra poliser ur en ohållbar situation.
Dessa går redan på sina knän med följden att de säger upp sig. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21737822.ab
Väl mött Broder, ute i verkligheten!

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 23:06 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Detta är en röra de får klara av själva. Systemet måste krascha och ju förr desto bättre, att som SBP gå in nu - efter att man lagt ner verksamheten, är kontraproduktivt.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 23:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag tycker det är bra att dom återinför beredskapspolisen. Jag sa det redan när man la ner verksamheten, -den resurs som beredskapspolisen utgör behövs! Hoppas det blir ett permanent återinförande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 23:32 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Det är inte lätt för en del att förstå man kan älska sitt land, och med det är förpliktigad till att hjälpa henne så gott man kan.
Jag har gett löften att älska och förvara mitt fädernas land och detta är en del för att förverkliga detta.
Att hålla hårt i sina principer och löften är både ett lätt och tungt ok att bära men det skall bäras i mål.
Man kunde bara hoppas att fler levde efter detta och tänkte så, men tyvärr funkar inte en modern Svensk på detta sättet längre.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 23:41 
Offline
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 dec 2014, 01:19
Inlägg: 720
Parabellum skrev:
Det är inte lätt för en del att förstå man kan älska sitt land, och med det är förpliktigad till att hjälpa henne så gott man kan.
Jag har gett löften att älska och förvara mitt fädernas land och detta är en del för att förverkliga detta.
Att hålla hårt i sina principer och löften är både ett lätt och tungt ok att bära men det skall bäras i mål.
Man kunde bara hoppas att fler levde efter detta och tänkte så, men tyvärr funkar inte en modern Svensk på detta sättet längre.


:up: fint sagt. jag älskar Sverige, och jag tänker inte lämna det för att de blir lite trassligt. :)

_________________
Semper in primis


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: tor 12 nov 2015, 23:56 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Parabellum skrev:
Det är inte lätt för en del att förstå man kan älska sitt land, och med det är förpliktigad till att hjälpa henne så gott man kan.
Jag har gett löften att älska och förvara mitt fädernas land och detta är en del för att förverkliga detta.
Att hålla hårt i sina principer och löften är både ett lätt och tungt ok att bära men det skall bäras i mål.
Man kunde bara hoppas att fler levde efter detta och tänkte så, men tyvärr funkar inte en modern Svensk på detta sättet längre.


För gammal för att komma ifråga! Men ett sunt tänk trots att klockan är 1 minut i 12.
Känns som det är så kört! Rädda sig den som kan...... À la Reinfelt :-g
Tror det saknas något fundamentalt i Sverige antingen ett jävla anamma eller ett avgrundsvrål av ilska över att behövt bli påklistrat ett genustänk i snart 30 år.... :notme:
Alla Svenska män kan väl inte vara gjorda av bomull..... :hm: Gäller även kvinnor!!

Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: fre 13 nov 2015, 01:05 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Beredskapspolisorganisation var något som kunde ha blivit riktigt bra, men den hann knappt sätta sig innan den lades ned.

Om den skulle återskapas tar det flera år innan den kan fungera vettigt, men bättre starta nu än aldrig...

Dock ser jag inlägget på sidan som länkades mer som en partsinlaga från de som drömmer/önskar återskapa beredskapspolisen.

Vad jag sett finns det inga tecken på att politikerna eller polisen tänker i de banorna, även om de borde.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: fre 13 nov 2015, 02:07 
Offline
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 jun 2014, 23:51
Inlägg: 659
Exakt, Beredskapspolisföreningen är som jag förstått saken en intresseorganisation som vill återupprätta SBP. Att återupprätta denna kommer kräva resurser som jag förutsätter redan används till rådande kris.
Oaktat detta så är problemet och lösningen av politisk karaktär, att operativt återupprätta SBP kommer knappast lösa problemet. Det är politikerna som skapat situationen som nu måste lära sin läxa, oavsett vad man känner för landet Sverige. Jag känner massvis för landet och folket, men för båda vore det bättre med en omstart än att fortsätta på den bana politikerna tar oss idag.

_________________
Tröskeleffekten syftar till att skapa en så hög tröskel att en angripare ska anse att det vore för dyrbart att påbörja ett angrepp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: fre 13 nov 2015, 08:06 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
:( Jag som trodde dom hade gjort nåt vettigt för en gångs skull :(


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: fre 13 nov 2015, 11:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Ongrid skrev:
:( Jag som trodde dom hade gjort nåt vettigt för en gångs skull :(


Våra politiker behöver tid på sig för något sådant. Frågan är om resurserna som användes för detta har förbrukats (tänker på utrustningen framför allt)... Att dra igång Beredskapspolisen igen, vilken om jag inte minns fel, var uppdelad i två delar (vanliga beredskapspolisen och den särskilda beredskapspolisen) skulle förmodligen kosta i storleksordningen en halv miljard initialt och sedan uppemot 100 miljoner årligen. Det är småpengar, tycker jag, för en organisation som skulle kunna uträtta mycket i krislägen.

Det köptes in en hel del utrustning en gång i tiden, men frågan är om den finns i lager fortfarande...

Med ett snabbt politiskt beslut skulle en sådan här organisation kunna vara på fötter på ett halvår och fullt operativ om ett par år. Det tar tid att utbilda/träna så mycket folk och avsätta resurser från vanliga polisen för det.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: fre 13 nov 2015, 11:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Utrustningen har delvis överförts på länsinsatsstyrkorna... en del har även förrådsställts hos myndigheten. Om allt har gått den vägen kan jag inte svara på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: fre 13 nov 2015, 12:02 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Om det är något som dagens politiker hanterar sämre än våra skattepengar, så är det tid som resurs.

De förstår inte begreppet tid.
Tid, smaka på det ordet. Vad innebär det?

Rent konkret, så finns några exempel:

Man kan ta beslut att införa gränskontroller, men det innebär inte att man kan kontrollera gränserna dagen efter beslutet per automatik.
Man kan ta beslut att vi behöver 30.000 extra poliser, men de kommer inte att dyka upp på stationerna dagen efter, även om pengarna finns.
Man kan besluta sig för att bygga ny kärnkraft, men man har inte löst energiproblemen en vecka senare för det.

Tid. En hel del beslut måste fattas långt på förhand. Man behöver då tolerera knapphändig information och ta vissa chanser, annars hinner man inte genomföra förändringar innan det är för sent.

I bland är den bäste politikern den som sätter ett finger i vädret och känner efter vartåt vinden blåser. Somliga kallar det populism, jag kallar det att lyssna till folket. De vanliga medborgarna är oftast bäst på att snappa upp tendenserna i samhället.

Det har funnits åsikter om att poliskåren och polisens resurser bör stärkas. Dessa har funnits länge. Det är lätt att vara efterklok, men ja, man skulle ha lyssnat.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: fre 13 nov 2015, 12:52 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Att återinföra beredskapspolisen borde kunna genomföras relativt snabbt tycker jag.
Ett par tre veckor, om viljan finns. Den förråd ställda utrustningen kan ju "bara" hämtas för att användas.
Det finns säkert ett antal hundra villiga, som kan lämna sin arbetsplats med ett par minuters varsel. Jag kan/kommer göra det om det önskas av mig. Används den gamla förordningen (2008:1097) så finns där inga hinder.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: fre 13 nov 2015, 13:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Parabellum skrev:
Att återinföra beredskapspolisen borde kunna genomföras relativt snabbt tycker jag.
Ett par tre veckor, om viljan finns. Den förråd ställda utrustningen kan ju "bara" hämtas för att användas.
Det finns säkert ett antal hundra villiga, som kan lämna sin arbetsplats med ett par minuters varsel. Jag kan/kommer göra det om det önskas av mig. Används den gamla förordningen (2008:1097) så finns där inga hinder.


Du missar det som Woodsmoke nämner - tiden...

Först och främst skall besluten fattas och det kan ta tid, sedan skall den gamla organisation byggas upp och då det är yrkespoliser som är chefer för varje beredskapspolis så måste dessa yrkespoliser frigöras från sina ordinarie arbetsuppgifter och då polisen genomgått den största omorganisationen sedan förstatligandet 1965. Detta betyder att det förmodligen inte finns chefer i polisorganisationen även om några hundra f.d. beredskapspoliser är villiga att rycka in.

Dessutom måste organisationen förses med material, modern sambandsutrustning, övas igen då det var ett tag sedan och alla vakanser täckas. Två år är i sammanhanget en rimlig tid för att få det på fötter och fungerande och berett för större insatser. Med större resurser kan det givetvis gå fortare, men glöm inte att det numera inte finns värnpliktiga att ösa ur för personalförsörjningen och att vi har ett samhälle där pliktkänslan sakta men säkert urholkas av bland annat det skälet och dessutom måste alla som blir beredskapspoliser ta sig ett samtal med sina arbetsgivare och så vidare.

Inget av detta går snabbt och därför bör man starta det idag.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: BEREDSKAPSPOLISER!
InläggPostat: lör 14 nov 2015, 12:29 
Offline
Nykomling
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 06 okt 2014, 09:05
Inlägg: 4
Parabellum skrev:
Att återinföra beredskapspolisen borde kunna genomföras relativt snabbt tycker jag.
Ett par tre veckor, om viljan finns. Den förråd ställda utrustningen kan ju "bara" hämtas för att användas.
Det finns säkert ett antal hundra villiga, som kan lämna sin arbetsplats med ett par minuters varsel. Jag kan/kommer göra det om det önskas av mig. Används den gamla förordningen (2008:1097) så finns där inga hinder.


Önskar att det var så enkelt...

Först alla politiska och juridiska beslut, vilket tar tid.
Glöm inte att det var Polisförbundet som starkt uppvaktade RPS för att få bort SBP!

Där efter kalla, samla och utrusta. Inkl säkerhetsprövning.
Ingen mtrl finns kvar!
Undantaget CGA5P som omfördelats.(Lär inte vara behövligt ändå)
Övrig mtrl eldades till stor del upp!
Vissa delar skänktes till RKP/PHS...

Slutligen, övning. Det är minst 3 år sedan senaste repetitionsövningen genomfördes.

Det ät synd och skamm att något så bra, billigt och användbart skrotades.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet