Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Swish går ej att betala med.
InläggPostat: tis 11 dec 2018, 12:53 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Sedan 7-tiden så funkar inte Swish som betalningsmedel överhuvudtaget, oklart när det är tillbaka igen, enligt Swish själva.

Har inte och kommer ALDRIG skaffa Swish men har däremot en massa sedlar både hemma och i börsen så mig drabbar det inte det minsta.
:mrgreen:
Men jag småskrockar väl lite och hoppas det väcker några ur det sovande folket om hur extremt sårbart det här samhället är...

På mitt jobb finns en välfrekventerad kyl med färdiga maträtter som bara kan betalas med Swish så det är nog allmän svält där idag.
:D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swish går ej att betala med.
InläggPostat: tis 11 dec 2018, 15:57 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 aug 2018, 05:15
Inlägg: 67
Ort: Skåne
Det tråkiga är att fler och fler butiker/caféer/restauranger helt slutar med kontanta medel med påståendet att det är det säkraste för personalen. Det gör att fler och fler slutar ha kontanter med sig helt och hållet. När då väl Swish ligger nere eller kortterminalerna är nere så är det kört.. Personligen tycker jag det hade varit bäst att kunna ta tillbaka det gamla kritsystemet vid sådana tillfällen.

_________________
"Ta med en kniv, rädda ett liv."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swish går ej att betala med.
InläggPostat: ons 12 dec 2018, 11:24 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Mad Max skrev:
Det tråkiga är att fler och fler butiker/caféer/restauranger helt slutar med kontanta medel med påståendet att det är det säkraste för personalen. Det gör att fler och fler slutar ha kontanter med sig helt och hållet. När då väl Swish ligger nere eller kortterminalerna är nere så är det kört.. Personligen tycker jag det hade varit bäst att kunna ta tillbaka det gamla kritsystemet vid sådana tillfällen.


Kritsystemet fungerade på den tiden heder var lika med att göra rätt för sig. Det är annorlunda idag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swish går ej att betala med.
InläggPostat: ons 12 dec 2018, 12:29 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Haha, vi hade ett längre strömmavbrott, och en god vän till mig var lite skadeglad som hade kontanter på sig (Jag har kontanter hemma, men inga i plånboken vid tillfället.)

Vi gick på ica tillsammans, han skulle köpa lunch. (jag hade kall matlåda, tonfisksallad.) Han blev ändå nekad, då varken kassan, eller mottagningsmaskinen för kontanter fungerade. De sålde inget under strömavbrottet oavsett kontant eller kort. Vi gick vidare till coop som gav samma besked.

Det slutade med att han köpte frukt och choklad på en "invandrarbutik" på hörnet. De tog fortfarande kontanter, utan kvitto som vanligt :) Till saken hör att de även tog kort under strömavbrottet, med I-zettle via USB på surfplatta. Mobilnätet fungerade ju fortfarande :D

En sak att ha i åtanke, är att alla betalsystem idag är känsliga, även kontanta system. Bättre att ha råvaror än kontanter på lager i mitt tycke.

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swish går ej att betala med.
InläggPostat: fre 14 dec 2018, 05:45 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 26 aug 2018, 05:15
Inlägg: 67
Ort: Skåne
Omnivore skrev:
Kritsystemet fungerade på den tiden heder var lika med att göra rätt för sig. Det är annorlunda idag.


Det har du så rätt i, tyvärr...

_________________
"Ta med en kniv, rädda ett liv."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Swish går ej att betala med.
InläggPostat: fre 14 dec 2018, 20:55 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Kritsystemet tror jag är borta men problemet kommer bli den 25åriga vikarien eller timanställda personen på kalla det närlivs, heter det så numera? som inte fattar att cash is king och är rädd om sitt jobb vid ett större avbrott i elen eller betalningsmedlen.

Då är det bra med den lokale turken (säljarens egna ord inte mina och jag är inte sverjevän) som förstår att pengar och varor kan byta ägare även utan att en papperslapp måste utväxlas som innehåller farliga ämnen och kontrolleras av statsmyndigheten.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 6 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet