Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Government Shutdown i USA - följder
InläggPostat: ons 09 jan 2019, 22:07 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Government Shutdown and Possible Food Stamp Crisis
Prepper Princess
https://www.youtube.com/watch?v=QyyQRDKblZY

Normalt är hon pålitlig men jag skulle inte ha trott att de har så enorma subventioner i USA. Å andra sidan har de mycket lobbying, så det kan ju tänkas att det stämmer. Fast 50 dollar för en (färdiglagad?) kyckling verkar otroligt mycket. I så fall är industrin inte effektiv.

Men även om det inte stämmer så är inlägget mycket intressant. Jag förstod inte riktigt det där om att FEMA gått upp från 2-3 dagar till sex månader, vilket är en klar varning, men jag antar att någon av er är mer insatt.

Svensk mjölk är subventionerad, i övrigt vet jag inte hur det är ställt i Sverige. Men jag antar det finns diverse jordbruksbidrag, även från EU.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Government Shutdown i USA - följder
InläggPostat: ons 09 jan 2019, 23:04 
Offline
The Walrus
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 dec 2012, 11:28
Inlägg: 237
Ort: With the Polar dudes
Väldigt intressant att lyssna på. Just hur hon har kommit fram till priset på en grillad kyckling vet jag inte, men det var nog lite väl saltat pris.

När det gäller subventioner till jordbruket och livsmedelsindustrin i Sverige, så är det ju väldigt mycket pengar det handlar om. Sen vi gick med i EU så går ju skattepengarna en omväg via Bryssel, men till syvende och sist så är det ju vi som betalar via skattsedeln för att få billigare mat.


Nu tror jag inte det blir så illa som hon befarar, men om det stämmer att 80% av all amerikaner har bränt lönen dagen innan nästa löneutbetalning, så kan det ju bli lite svettigt.

_________________
"Jag seglat över haven snart nog i 20år, lärt att dystra dagar kommer och går"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Government Shutdown i USA - följder
InläggPostat: tor 10 jan 2019, 08:30 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Inte särskilt trovärdigt. Låter som 87% fria påhitt och våldsamma överdrifter och minst 97% av siffrorna hon anger är helt utan anknytning till verkliga förhållanden, bara tagna ur luften. De flesta systemen för matkuponger adminstreras av delstater, och bara finansieras federalt. Och pengar planeras betalas ut i förskott.

https://abcnews.go.com/Politics/shutdow ... d=60241034

Grillad kyckling är kraftigt subventionerad genom subventionerat jordbruk, men inte på långa vägar med över 90% som påstås. ($5 med subventioner till $50 utan subventioner.)

Hos oss fungerar subventioner främst som ett sätt att hindra att inhemskt producerad mat inte slås ut av billig import. En del av dessa subventioner utgörs av exportstöd med påföljd att Svensk mat kan exporteras billigt och slå ut jordbruk i mindre utvecklade länder. Särskilt mjölk...

Men generellt stämmer det att mat inte är hållbart prissatt. För att kunna miljö- och klimatkompensera fullt ut borde nog mat vara minst 10 ggr dyrare. Särskilt storskaligt producerad mat. Särskilt kött. Men det är en helt annan fråga.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Government Shutdown i USA - följder
InläggPostat: tor 10 jan 2019, 10:11 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
EssBe skrev:
Inte särskilt trovärdigt. Låter som 87% fria påhitt och våldsamma överdrifter och minst 97% av siffrorna hon anger är helt utan anknytning till verkliga förhållanden, bara tagna ur luften. De flesta systemen för matkuponger adminstreras av delstater, och bara finansieras federalt. Och pengar planeras betalas ut i förskott.

https://abcnews.go.com/Politics/shutdow ... d=60241034

Grillad kyckling är kraftigt subventionerad genom subventionerat jordbruk, men inte på långa vägar med över 90% som påstås. ($5 med subventioner till $50 utan subventioner.)

Hos oss fungerar subventioner främst som ett sätt att hindra att inhemskt producerad mat inte slås ut av billig import. En del av dessa subventioner utgörs av exportstöd med påföljd att Svensk mat kan exporteras billigt och slå ut jordbruk i mindre utvecklade länder. Särskilt mjölk...

Men generellt stämmer det att mat inte är hållbart prissatt. För att kunna miljö- och klimatkompensera fullt ut borde nog mat vara minst 10 ggr dyrare. Särskilt storskaligt producerad mat. Särskilt kött. Men det är en helt annan fråga.


Hmm. Vill egentligen inte vara sån men dina siffror med procentsatser verkar också tagna ur luften. Eller har du räknat fram
87 och 97% :roll:

Eller jo, jag vill nog vara sån


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Government Shutdown i USA - följder
InläggPostat: tor 10 jan 2019, 12:33 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
I genomsnitt är 37% av de sifferuppgifter jag anger i inlägg på detta forum tagna ur luften. I inlägg där jag anklagar någon annan för att hitta på siffror och jag använder exakta sifferangivelser utan källangivelse eller specifierade variabler så ökar andelen till 97%. Orsaken är att jag tycker det är lite humoristiskt och ironiskt. Tyvärr missar jag i mer än 81% av inläggen att infoga en smilie så att ironin blir lite tydligare. ;)

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Government Shutdown i USA - följder
InläggPostat: mån 14 jan 2019, 22:49 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Statligt anställda säljer möbler för att betala hyran
När lönen uteblir efter tre veckors budgetstillestånd tvingas hundratusentals statligt anställda i USA att se sig om efter alternativa sätt att få pengar till hyra och mat.
...
många har mycket små marginaler. I en undersökning från 2017 av centralbanken Federal Reserve uppgav fyra av tio amerikaner att de inte klarar av en oförutsedd utgift på 400 dollar utan att försätta sig i skuld eller sälja av ägodelar. Det motsvarar cirka 3 500 kronor.
https://www.svd.se/statligt-anstallda-saljer-mobler-for-att-betala-hyran/om/usas-budgetkaos


Och amerikanska källan (rimligt lättläst):
Federal Reserve Board issues Report on the Economic Well-Being of U.S. Households
https://www.federalreserve.gov/newsevents/pressreleases/other20180522a.htm

"Even with the improvement in financial outlook, however, 40 percent still say they cannot cover a $400 emergency expense, or would do so by borrowing or selling something.


Med tanke på att de har dåligt skyddsnät i USA är det ju konstigt att medelklassen behöver sälja egendom redan efter 3 veckor. Det är ju inte första gången de stänger ner, och de borde generellt sett behöva en större buffert än ordinära svenskar. (Möjligen har de försäkringar istället för buffertar...)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Government Shutdown i USA - följder
InläggPostat: lör 19 jan 2019, 21:16 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tydligen källan till det där om sex månader. (Men börja med första länken.)

http://swedishsurvivalist.egetforum.se/om-homeland-security-s-warning-to-prepare-for-6-months-gri-t13421.html

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet