Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Är jag helt nojig?
Japp - spritt språngande 0%  0%  [ 0 ]
Du ser spöken, där inga finns 0%  0%  [ 0 ]
Skärp dig 0%  0%  [ 0 ]
Du har några vettiga poänger men kan lugna ner dig lite 62%  62%  [ 8 ]
Du har rätt i allt - man vill bara undvika panik 38%  38%  [ 5 ]
Vet inte - undrar själv 0%  0%  [ 0 ]
Antal röster : 13
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 2019-ncov corona virus - Gör som jag säger inte som jag gör?
InläggPostat: tis 04 feb 2020, 16:14 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 dec 2017, 14:14
Inlägg: 30
Ort: Stockholm
Jag blir lite fundersam över myndigheters och medias budskap till allmänheten men vill samtidigt inte blossa upp i galen paranoja så tänkte se vad andra här tycker.

Å ena sidan säger myndigheter i många länder (förutom kanske Kina då) att viruset är inte farligt för oss, oroa er inte, ni kan tvätta händerna så är allt bra, glöm masker.

Å andra sidan stänger allt fler länder gränserna för kineser eller de som rest till Kina. Flygbolag slutar flyga på många rutter.

Är dessa massiva insatser BARA för säkerhets skull? Är det inte lite overkill`om allt är så ofarligt?

Och hur kan man lite på vår egna folkhälsomyndighet som säger att alla andra har fel vad gäller smittorisk när man inte har symtom. Och läxar upp andra länder!!! Vad sysslar de med? Eller är det för att vara vänner med Kina? Monetära intressen?

Men UD säger att man inte ska resa till Kina alls men hänvisar bara till osäkerheten i samhällsfunktioner - inte smitta. (Sist jag kollade - kan ha ändrats.)

Och så tänker jag på hur Kina inte mäktar med att ta emot flera patienter utan säger gå hem igen om ni inte är döende. Det borde ju lämpligen innebära att det finns tusentals odiagnosticerade fall. Eller?

Är jag övernojig eller har jag några poänger?

_________________
Ju äldre jag blir - desto mer inser jag hur lite jag vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Gör som jag säger inte som jag gör?
InläggPostat: tis 04 feb 2020, 16:44 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 14 jan 2019, 23:28
Inlägg: 15
Jag tror inte du är nojig, kan garantera dig att det är något spel bakom kulisserna.

Personligen tror jag att det är mycket mörker runt hela viruset. Vissa länder säger så andra säger si, men vad är sanningen? Kommer vi få reda på sanningen?

Det enda jag vet till 100% är att jag inte litar på regeringen eller deras organisationer. Jag försöker få min egen uppfattning och sen agera efter.

Jag och min fru är väl förbereda på allt, oavsett om det är kris eller doomsday :-g :bandit: .

_________________
The guv will take your food


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2019-ncov corona virus - Gör som jag säger inte som jag
InläggPostat: tis 04 feb 2020, 17:07 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 dec 2017, 14:14
Inlägg: 30
Ort: Stockholm
och det här med alla länder som evakuerar sina medborgare ...

_________________
Ju äldre jag blir - desto mer inser jag hur lite jag vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2019-ncov corona virus - Gör som jag säger inte som jag
InläggPostat: tis 04 feb 2020, 17:28 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: mån 14 jan 2019, 23:28
Inlägg: 15
Overlevare2017 skrev:
och det här med alla länder som evakuerar sina medborgare ...


Exakt, i mina ögon så säger det allt :shock:. Jag kan inte förstå att svenska myndigheter säger att allt är lugnt och att det är meningslöst att köpa munskydd mm :smack:.
Snarare tvärt om, situationen är riktigt illa och köp dubbla skydd :-g.

_________________
The guv will take your food


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2019-ncov corona virus - Gör som jag säger inte som jag
InläggPostat: tis 04 feb 2020, 21:40 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 16 jul 2018, 09:28
Inlägg: 49
Jag är övertygad om att FHM, MSB samt många andra har förstått att sannolikheten för en pandemi är överliggande dvs minst 30-50% sannolikhet. Skulle man säga sanningen skulle samhället bokstavligen stanna. Tror personligen detta är försent att stoppa och det beror mycket på internationell flygtrafik som inte går att stoppa helt.

Man stänger inte 400 mil lång gräns, stänger ner Macau samt gränsövergångar samt internationell flygtrafik om inte läget är utomordentligt allvarligt. Hur ofta händer ens såna saker i fredstid?
Från Kina får vi inte ut något mer verkar som militären tagit över där även kontrollen av sjukhusen. Man skriver upp sina siffror alldeles för linjärt varje dag och dessa kan vara helt bogus. Tittar man på numrena utanför den drabbade zonen så ser siffrorna mycket konstiga ut. Knappt några dödsfall? Nu poppar fallen upp i grannländerna i en sådan takt att utbrott inte kommer gå att undvika. Många av dessa fall inkluderar deras medborgare som inte varit i Kina.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2019-ncov corona virus - Gör som jag säger inte som jag
InläggPostat: ons 05 feb 2020, 10:55 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 dec 2017, 14:14
Inlägg: 30
Ort: Stockholm
Overlevare2017 skrev:
Och hur kan man lite på vår egna folkhälsomyndighet som säger att alla andra har fel vad gäller smittorisk när man inte har symtom. Och läxar upp andra länder!!! Vad sysslar de med? Eller är det för att vara vänner med Kina? Monetära intressen?


Då får jag citera mig själv och konstatera att FHM tydligen hade rätt i fråga om att det saknas belägg för smitta från de som inte har symtom: https://edition.cnn.com/2020/02/05/heal ... index.html

_________________
Ju äldre jag blir - desto mer inser jag hur lite jag vet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2019-ncov corona virus - Gör som jag säger inte som jag
InläggPostat: ons 05 feb 2020, 12:45 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Ja, spridning helt före/utan symptom vore kraftigt avvikande från andra liknande virus som förkylning och influensa. Men tydligen kan det räcka med ganska lindriga symptom som man kanske bortser från eller inte tänker på som att man håller på att bli sjuk. Så kan det nog vara med förkylning och influensa också.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2019-ncov corona virus - Gör som jag säger inte som jag
InläggPostat: ons 05 feb 2020, 15:24 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Jag försökte två gånger i frågeforum mot folkhälsomyndigheten få svar om att det inte är fel att säga att munnskydd inte hjälper. ena gången med länk till dom själva om riktlinjer för vårdpersonal för mers som också är en coron variant.
men fick inge svar däremot fick en annan ett svar en halvtimme senare att munskydd hjälper inte privat personer ska hålla sig undan istället för det är svårt att få skydden täta och ger då falsk säkerhet. Dock dagen därpå redovisa samma kvinna att ett sätt det skydda på oavsett påsättning eller klassifisering var att man var mindre benägen att röra mun och näsa och det är en stor smittorisk men att man inte skulle ut och köpa munnskydd för det var en global brist och det var viktigt att personal fick först och främst. Detta låter närmare en lågisk sanning tycker jag och då hade jga redan köpt två uppsättningar iallafall.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 2019-ncov corona virus - Gör som jag säger inte som jag
InläggPostat: ons 05 feb 2020, 15:30 
Offline
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Blev medlem: tor 03 nov 2011, 22:34
Inlägg: 146
Ort: Västerås
Overlevare2017 skrev:
Jag blir lite fundersam över myndigheters och medias budskap till allmänheten men vill samtidigt inte blossa upp i galen paranoja så tänkte se vad andra här tycker.

Å ena sidan säger myndigheter i många länder (förutom kanske Kina då) att viruset är inte farligt för oss, oroa er inte, ni kan tvätta händerna så är allt bra, glöm masker.

Å andra sidan stänger allt fler länder gränserna för kineser eller de som rest till Kina. Flygbolag slutar flyga på många rutter.

Är dessa massiva insatser BARA för säkerhets skull? Är det inte lite overkill`om allt är så ofarligt?

Och hur kan man lite på vår egna folkhälsomyndighet som säger att alla andra har fel vad gäller smittorisk när man inte har symtom. Och läxar upp andra länder!!! Vad sysslar de med? Eller är det för att vara vänner med Kina? Monetära intressen?

Men UD säger att man inte ska resa till Kina alls men hänvisar bara till osäkerheten i samhällsfunktioner - inte smitta. (Sist jag kollade - kan ha ändrats.)

Och så tänker jag på hur Kina inte mäktar med att ta emot flera patienter utan säger gå hem igen om ni inte är döende. Det borde ju lämpligen innebära att det finns tusentals odiagnosticerade fall. Eller?

Är jag övernojig eller har jag några poänger?


man sätter inte 100 miljoner i stats karantän för något ofarligt som bara dödar sådana som redan är halvdöda.
och även om dödligheten är tämligen låg än så länge så verkar man bli rätt sjuk och kräva sjukvård andhjälp, dropp osv och det kräver resurser och när resurserna kan dödsiffrorna sticka högt för något man normalt skulle överlevt


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet