Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.



Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: This War of Mine , spel
InläggPostat: lör 19 nov 2016, 17:44 
Ett överlevnadsspel som är baserat på berättelser ifrån belägringen av Sarajevo.
Bild

Spelet går ut på att du ska få din grupp av människor att överleva en belägring i en större stad tills (förhoppningsvis) kriget tar slut. Du kan ge dig ut på natten för att leta mat och material för att förbättra ditt hem med t.ex sängplatser och verkstad, du kan idka byteshandel, tillverka vapen, hjälpa grannar, odla mat, ta in folk i din grupp som behöver hjälp (inklusive barn), stjäla, mörda eller bara långsamt svälta ihjäl och hoppas ingen stjäl eller mördar dig, vilket såklart inte funkar...

Som andra överlevnads/strategispel går det inte att spara eller ångra sina beslut, det går bara att börja nytt spel eller fortsätta på ditt gamla. Därför får alla saker du gör konsekvenser. Om du beger dig ut på natten för att leta efter den där saken du behöver för att bygga en värmekamin och du kommer tillbaka och finner att du blivit rånad på alla dina prylar och en i din grupp är skadad och behöver dyra förband går det alltså inte att ångra sig, du tog ditt beslut, det var fel, du får fixa det nya problemet, lära av misstagen och försöka fortsätta. :rambo:

Jag gillade spelet och det fick mig faktiskt att tänka till, på samma sätt som en bra bok eller film kan få en att fundera över vissa överlevnadsfrågor. Speciellt frågor om moral i en överlevnadssituation. Du kan kanske tänkas vara okej med att stjäla och mörda för att överleva, men andra personer i din grupp kan bli så deprimerade att dom antingen stjäl alla dina saker och lämnar dig när du sover eller tar livet av sig efter en längre tid av misär (trots alla dyra mediciner och mat du gett dem).
Som sagt ett spel, men både underhållande och tänkvärt med mycket " verklighetsinspirerande händelser".
Bild

Spelade spelet på ps4, men såg det fanns för både apple och android. 129kr på google play verkar vara en bra deal. Det var lite svårt att läsa texten om man inte satt nära teven, borde inte vara några problem med läsplattan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 13:20 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Intressant och kan vara lärorikt. Är inte säker på att jag skulle gilla det. För mycket folk inblandat med det går ju inte att komma ifrån i ett verkligt läge.

Annars spelar jag hellre The Long Dark, 7 Days to Die (med avstängda zombies) och Fallout.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 13:43 
Omnivore skrev:
Är inte säker på att jag skulle gilla det. För mycket folk inblandat med det går ju inte att komma ifrån i ett verkligt läge.


Ja, exakt. Tror inte att ensam är stark i ett verkligt ockupationsläge. Och det skapar så många problem med moral. I spelet kan man glatt komma hem efter en natt med massor med mat och bra saker bara att finna att dom andra två i din grupp har varit uppe hela natten och bråkat och en av dem är såpass trött och deprimerad hon knappt orkar röra sig, och kan därför inte utföra några sysslor på hela dagen medans den andra personen förmodligen kommer stjäla allt man har inom några nätter och lämna gruppen om man inte fixar moralproblemet istället för att bygga en kamin inför vintern.
Dom är komplicerade dom där mugglarna.

The Long Dark finns tyvärr inte på playstation. Men ska kolla upp 7 days to Die.

Hörde någon kalla "this war of mine" en "depressionssimulator". :D


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 19:18 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Nikenik skrev:
Ett överlevnadsspel som är baserat på berättelser ifrån belägringen av Sarajevo.
Bild

Spelet går ut på att du ska få din grupp av människor att överleva en belägring i en större stad tills (förhoppningsvis) kriget tar slut. Du kan ge dig ut på natten för att leta mat och material för att förbättra ditt hem med t.ex sängplatser och verkstad, du kan idka byteshandel, tillverka vapen, hjälpa grannar, odla mat, ta in folk i din grupp som behöver hjälp (inklusive barn), stjäla, mörda eller bara långsamt svälta ihjäl och hoppas ingen stjäl eller mördar dig, vilket såklart inte funkar...

Som andra överlevnads/strategispel går det inte att spara eller ångra sina beslut, det går bara att börja nytt spel eller fortsätta på ditt gamla. Därför får alla saker du gör konsekvenser. Om du beger dig ut på natten för att leta efter den där saken du behöver för att bygga en värmekamin och du kommer tillbaka och finner att du blivit rånad på alla dina prylar och en i din grupp är skadad och behöver dyra förband går det alltså inte att ångra sig, du tog ditt beslut, det var fel, du får fixa det nya problemet, lära av misstagen och försöka fortsätta. :rambo:

Jag gillade spelet och det fick mig faktiskt att tänka till, på samma sätt som en bra bok eller film kan få en att fundera över vissa överlevnadsfrågor. Speciellt frågor om moral i en överlevnadssituation. Du kan kanske tänkas vara okej med att stjäla och mörda för att överleva, men andra personer i din grupp kan bli så deprimerade att dom antingen stjäl alla dina saker och lämnar dig när du sover eller tar livet av sig efter en längre tid av misär (trots alla dyra mediciner och mat du gett dem).
Som sagt ett spel, men både underhållande och tänkvärt med mycket " verklighetsinspirerande händelser".
Bild

Spelade spelet på ps4, men såg det fanns för både apple och android. 129kr på google play verkar vara en bra deal. Det var lite svårt att läsa texten om man inte satt nära teven, borde inte vara några problem med läsplattan.


Hur fick du tag i detta spel till PS4an?

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 20:10 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Vargavinter skrev:
Hur fick du tag i detta spel till PS4an?



https://www.spelbutiken.se/produkt/this ... ricerunner

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: sön 20 nov 2016, 21:58 
Vargavinter skrev:
Hur fick du tag i detta spel till PS4an?

[/quote]

Jag refererar till Parabellum. ;)

Finns faktiskt att låna på biblioteket.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: mån 21 nov 2016, 09:18 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 17 dec 2007, 23:08
Inlägg: 343
Parabellum skrev:
Vargavinter skrev:
Hur fick du tag i detta spel till PS4an?



https://www.spelbutiken.se/produkt/this ... ricerunner


Ah tack :up:

_________________
SURVIVALIST.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: mån 21 nov 2016, 20:58 
Parabellum skrev:
Vargavinter skrev:
Hur fick du tag i detta spel till PS4an?



https://www.spelbutiken.se/produkt/this ... ricerunner


Para wtf.. Inte sitter du väl på kammaren i en sån låtsasvärld? PS4 prepper......... :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: mån 21 nov 2016, 23:24 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Exodus skrev:
Para wtf.. Inte sitter du väl på kammaren i en sån låtsasvärld? PS4 prepper......... :notme:


Har inte spelat spelet eller köpt det! :oops:
Ville bara hjälpa till lite. :lol:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: tis 22 nov 2016, 01:01 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Finns spelet till vanlig hederlig PC?

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: tis 22 nov 2016, 12:06 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Blondie skrev:
Finns spelet till vanlig hederlig PC?


Det finns på Steam: http://store.steampowered.com/app/282070/
Recension: http://www.metacritic.com/game/pc/this-war-of-mine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: tis 22 nov 2016, 14:21 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Är det ett första personens spel (som jag blir sjösjuk av) eller ser man saker och ting mer från ovan?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: tis 22 nov 2016, 14:32 
Zombie skrev:
Är det ett första personens spel (som jag blir sjösjuk av) eller ser man saker och ting mer från ovan?


Ingen snabb FPS detta. Andra bilden i mitt första inlägg är en screenshot. Och det är den vyn genom hela spelet. Man kan zooma in lite och när man hittar något kommer det upp en ruta med information och bild på vad man hittat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: This War of Mine , spel
InläggPostat: tis 22 nov 2016, 20:28 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Omnivore skrev:
Blondie skrev:
Finns spelet till vanlig hederlig PC?


Det finns på Steam: http://store.steampowered.com/app/282070/
Recension: http://www.metacritic.com/game/pc/this-war-of-mine

Jag har inte spelat några pc eller tv spel på typ 10-12år.. så jag lär väl få mig en chock upplevelse utav spel utvecklingen*asg* :lol:
Min dator uppfylde minimum kraven iallafall..
Tack för länkarna. :D

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet