Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.



Ny tråd Svara på tråd  [ 424 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 18:54 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Man har ju sett en hel del DVD på temat survivalism.

Filmen jag minns allra mest för att den var mest tragisk i slutet är ju givetvis "The Road" med Viggo Mortensen i huvudrollen... En postapokalyptisk film som går i grått, men sevärd som fan!
Citatet från filmen: "Carry the fire inside" är inte svårt att minnas.

Andra filmen är ju "The Book Of Eli" med Denzel Washington som ensam bärare av bibeln till ett mål tvärs över USA. Även detta i en postapokalyptisk värld med bombkratrar, gäng längs vägarna och givetvis ett tragiskt slut, men denna gång med någon som tar över spridandet av texten som ska frälsa världen.
Klart värd att se!

Säkert han nån tipsat om dessa filmer innan, sorry då... Dessa är de bästa jag sett.

Sen finns ju B-rullar på temat i mängder, men jag tänkte att ni kan fylla på med tips på någorlunda realistiska filmer genom att besvara tråden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 19:24 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 08 sep 2010, 23:49
Inlägg: 91
Ort: Västra götaland
Själv gillar jag ju Mad max filmerna, men dom räknar antagligen ni som B-rullar :P


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 20:04 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Elis1997 skrev:
Själv gillar jag ju Mad max filmerna, men dom räknar antagligen ni som B-rullar :P


Nä, jag räknar in dom helt! Mycket eftersom dom var tidiga och inte helt fel i scenariot... Likaså den gamla rullen "The day after" från 1983, om man bortser från den fullständiga avsaknaden av fx och kända skådisar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 20:06 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Elis1997 skrev:
Själv gillar jag ju Mad max filmerna, men dom räknar antagligen ni som B-rullar :P


Bästa filmerna genom tiderna ju. Mel Gibson och peak oil

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 20:09 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Kommer att komma en ny mad max ;)

http://www.imdb.com/title/tt1392190/

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 20:44 
Offline
Är varmvattnet slut?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 17 nov 2010, 18:51
Inlägg: 24
Realismen varierar bland dessa filmtips..

The Edge - De krashar med ett flygplan i Alaskas vildmark. ++!
A boy and his dog - Post apocalyptisk, om en pojke och hans hund.. Väldigt lik Fallout.
Omega man - Fiction det också, men sevärd.
Alive - Krashar med flygplan i Anderna.. Räknas väl som survivalism det också? :)
Jericho - Sjukt bra serie som tyvärr upphörde efter andra sesongen.
The Colony - Sevärd serie.
The Quiet Earth
I Am Legend

_________________
Tjene


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: fre 14 jan 2011, 22:30 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
koffex skrev:
Realismen varierar bland dessa filmtips..

The Edge - De krashar med ett flygplan i Alaskas vildmark. ++!
A boy and his dog - Post apocalyptisk, om en pojke och hans hund.. Väldigt lik Fallout.
Omega man - Fiction det också, men sevärd.
Alive - Krashar med flygplan i Anderna.. Räknas väl som survivalism det också? :)
Jericho - Sjukt bra serie som tyvärr upphörde efter andra sesongen.
The Colony - Sevärd serie.
The Quiet Earth
I Am Legend


Glöm inte "Flight of the Phoenix"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: lör 15 jan 2011, 07:13 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
A boy and his dog är bland det sjukaste jag sett och definitivt den sjukaste filmen i min filmhylla. Därmed inte sagt att den inte har vissa poänger.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: lör 22 jan 2011, 22:59 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 29 apr 2009, 19:52
Inlägg: 60
Ort: Strax norr om Göteborg
# Zeitgeist: The Movie
Dokumentärfilm från 2007 av Peter Joseph som har lyft fram frågan om vem och vad som egentligen styr USA, och i förlängningen hela världen. Filmen ifrågasätter även vem fienden i "kriget mot terrorn" egentligen är

# Zeitgeist Addendum
Dokumentärfilm från 2008 av Peter Joseph som har granskat den amerikanska ekonomin och dess brister

Sitter å kollar på den första nu, sjukt intressanta teorier. Jag är inte anti USA, men om hälften stämmer är det fortfarande skrämmande. Tex att deras Centralbank är PRIVAT ägd, och styr hela ekonomin. De reglerar ju antalet sedlar som trycks, sedan lånar de ut sedlarna med ränta till staten, för att staten skall kunna betala tillbaka mer pengar än de lånat måste de ju låna ännu mer!!
Varje dollar kostar alltså lite mer än en dollar i verkligheten vilket gör det omöjligt att någonsin betala tillbaka pengarna.

De tog även upp att det inte någonstans i Usa:s lagbok står att du måste betala skatt! Flera ekonomer och andra införstådda personer har därför slutat betala. Skatten går till att betala räntan på lånen Usa tagit för att få ut sedlar som egentligen inte är värt mer än bomullen och trycksvärtan. Förr stod det nämligen på dollarsedlarna att de var värda samma värde i guld (men det tog centralbanken bort bland annat genom att köpa upp allt guld på marknaden).

De tar även upp sambandet med olika händelser och ekonomin, tex krig, terror etc. Dokumentären menar att de har belägg för att ekonomin styr exempelvis krig, å centralbanken styr ju ekonomin. Deras belägg är bland annat att centralbanken tjänar mer pengar när USA lånar pengar till krig.

Definitivt sevärda!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: lör 22 jan 2011, 23:29 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 12 jan 2011, 15:18
Inlägg: 479
Missa då inte Zeitgeist - moving forword som hade premiär för några dagar sedan ;)

_________________
Realist + Optimist = Survivalist


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: tis 25 jan 2011, 08:26 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Vonsilver skrev:
# Zeitgeist: The Movie
Dokumentärfilm från 2007 av Peter Joseph som har lyft fram frågan om vem och vad som egentligen styr USA, och i förlängningen hela världen. Filmen ifrågasätter även vem fienden i "kriget mot terrorn" egentligen är

# Zeitgeist Addendum
Dokumentärfilm från 2008 av Peter Joseph som har granskat den amerikanska ekonomin och dess brister

Sitter å kollar på den första nu, sjukt intressanta teorier. Jag är inte anti USA, men om hälften stämmer är det fortfarande skrämmande. Tex att deras Centralbank är PRIVAT ägd, och styr hela ekonomin. De reglerar ju antalet sedlar som trycks, sedan lånar de ut sedlarna med ränta till staten, för att staten skall kunna betala tillbaka mer pengar än de lånat måste de ju låna ännu mer!!
Varje dollar kostar alltså lite mer än en dollar i verkligheten vilket gör det omöjligt att någonsin betala tillbaka pengarna.

De tog även upp att det inte någonstans i Usa:s lagbok står att du måste betala skatt! Flera ekonomer och andra införstådda personer har därför slutat betala. Skatten går till att betala räntan på lånen Usa tagit för att få ut sedlar som egentligen inte är värt mer än bomullen och trycksvärtan. Förr stod det nämligen på dollarsedlarna att de var värda samma värde i guld (men det tog centralbanken bort bland annat genom att köpa upp allt guld på marknaden).

De tar även upp sambandet med olika händelser och ekonomin, tex krig, terror etc. Dokumentären menar att de har belägg för att ekonomin styr exempelvis krig, å centralbanken styr ju ekonomin. Deras belägg är bland annat att centralbanken tjänar mer pengar när USA lånar pengar till krig.

Definitivt sevärda!


Och ännu mer underligt är att USA har fått behålla sin höga kreditvärdighet som land... Men, det kanske ändrar sig snart? http://www.cnbc.com/id/27641538/US_May_ ... AAA_Rating Detta har diskuterats i flera år, men allteftersom presidenter med nya tunga löften väljs så hamnar allt detta lite i gränden så att säga. Hur länge håller bubblan?

Dollarn rasar å vi med den... Eller håller Svenska kronan fanan högt?

Nu hamnade vi lite Off Topic här(OT), men världsekonomin spelar stor roll för oss!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: tis 25 jan 2011, 10:36 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: sön 21 nov 2010, 14:59
Inlägg: 106
Ort: Norrbotten
Martin skrev:
Missa då inte Zeitgeist - moving forword som hade premiär för några dagar sedan ;)


Jag fattade verkligen inte poängen med den. Det var vad jag kunde se enbart en återupprepning av de tidigare filmerna, nästan bara första delen dessutom?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: sön 27 mar 2011, 17:54 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tis 22 mar 2011, 12:29
Inlägg: 186
Ort: Uleåborg
Det finns en film från 1983 som heter "The Next day" och berättar om USA efter kärnkriget. Ganska omtalad när den kom, kriget mellan USA och Sovjetunionen var mycket möjligt på 80-talet. Survivalisterna har sina rötter i kärnkrigsprepparna.

_________________
Ett samtal på finska:

"Kokoo koko kokko!"
"Koko kokkoko?"
"Koko kokko."

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Nude but not naked


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: sön 27 mar 2011, 18:22 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Du menar inte "The Day After"?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Filmtips för survivalister...
InläggPostat: sön 27 mar 2011, 18:31 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tis 22 mar 2011, 12:29
Inlägg: 186
Ort: Uleåborg
takiman skrev:
Du menar inte "The Day After"?


Jag kollade på IMDB, och du har rätt, filmen jag menar heter "The Day After" med Jason Robards m. fl., inte " The Next day". Mindes fel.

_________________
Ett samtal på finska:

"Kokoo koko kokko!"
"Koko kokkoko?"
"Koko kokko."

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Nude but not naked


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 424 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 29  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet