Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: tis 17 jul 2012, 23:34 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 06 dec 2011, 10:15
Inlägg: 63
Hej

Tänkta ta upp ett ämne som jag upplevt inte har talats om så mycket i detta forum. Hur tar man sig ut fort och kvickt från en större stad vid en kris.

Om vi utgår från att läget är följande enligt detta klassiska filmklipp från Armageddon.
http://www.youtube.com/watch?v=R9iSAwJalYI

Du befinner dig i lägenheten i centrala Staden och behöver fort ta dig ut från staden med din BOB.

Själv har jag bunkrat om med BOB såklart, men även en Vespa och SUV. Bränsle finns alltid i dessa fordon men jag tror det viktigaste är att i förväg ha kollat eventuella flyktvägar ut från staden. Under sommaren hade lite tid över och har kollat gamla kartor, cykelkartor för att snabbt kunna ta mig ut ur staden och slippa köra på de stora lederna.

Hur tänker ni kring detta ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: tis 17 jul 2012, 23:56 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 25 apr 2012, 19:01
Inlägg: 56
Jag hade nog åkt iväg så fort som möjligt innan alla andra inser att det är dags att packa dom stora resväskorna... Hålla sig uppdaterad och förberedd är nog det bästa samt att planera vägar, undvika åka genom stadsdelar där det bor mycket folk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 00:04 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 06 dec 2011, 10:15
Inlägg: 63
Tror även det är viktigt att påpeka att ett 2 hjuligt fordon är att föredra vid flykt från en stad.

Så här skulle Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Karltad etc motorvägar ut från staden se ut och då måste du ha ett 2 huligt fordon.

Film från Deep Impact, se 2.50 in i filmen

http://www.youtube.com/watch?v=cyzWdR7HnG8


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 00:21 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 25 apr 2012, 19:01
Inlägg: 56
Häng upp vespan på suven så har du ett ultimat fordon ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 09:02 
sten påse sax funderingar

en cykel kan man bära förbi nästan alla hinder
men går långsamt och man kan inte ha med sig mycket

en enduro maskin klarar nästan allt
men kräver en hel del av föraren för att klara nästan allt
man får inte med sig så mycket

en fyrhjulig motorcykel , tar sig fram oförskämt bra
man får med sig två extra väskor

en vanlig bil, bara om du är ute i god tid, läs först

en ordentligt terränggånde bra sak, tar sig fram runt en del trafikstockningar

hägglundare, tar sig fram över bilköerna

en tung tank, tar sig igenom bilköerna :rambo:

skärmflygning med motor
man får inte med sig något knappt, vädret kan ställa till det
men ack så bra vid köer

båt, ett realistiskt allternativ i många av våra städer
dock begränsad rörelsefrihet i vart man kan åka

svävare, kräver hyggligt plan mark

helikopter är bra, man aningens dyrt och svår att manövrera


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 09:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Har man barn så är man ju utlämnad till att åka bil eller annat transportmedel för flera personer. Jag har alltid kartor för omgivningarna, trots att det ställe jag bor på knappast kommer att bli föremål för några bilköer. Jag har dessutom knappast behov av Bug-out i annat fall än en naturkatastrof som tvingar mig att lämna huset (bor i glesbygd och håller på att bygga till huset för att klara bortfall av samhällsfunktionerna) Men om jag skulle bli tvungen att lämna huset så blir det i min Peugeot 3008 Diesel Crossover. Jag tycker att man behöver en vettig bil som är byggd för att klara lite sämre vägar, bra med lastutrymme och snål motor så att man får bra räckvidd.... Då kan man helt enkelt köra runt dom svåra områdena där man riskerar hamna i köer. Med två reservdunkar och full tank har jag en räckvidd på 200 mil, så jag har en viss frihet att åka runt innan jag stannar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 09:34 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Ett sånt meteor regn lär ju täcka in ett antal kvadratkilometer och förmodligen göra det nästan omöjligt att komma undan p.g.a splitter och så vidare...
Men hade jag fått välja hade satsat på en enduro med packväskor och INCH:en på ryggen

Eller kanske en sådan här jag preppat iordning i lägenhetsförrådet... http://www.youtube.com/watch?v=Lwp0wKR8x74&feature=player_embedded

Hittade en tråd i Cold Steel forumet om ett liknande scenario : http://coldsteelforums.com/How-much-can-you-carry-when-you-bug-out-m147410.aspx

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 10:46 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: fre 20 mar 2009, 14:49
Inlägg: 265
Passar på att tipsa om denna tråden,
http://thesurvivalpodcast.com/forum/ind ... ic=35455.0
där finns fler förslag på hur man kan utöka sin bärkapacitet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: tor 19 jul 2012, 12:04 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
tandpetaren skrev:
Passar på att tipsa om denna tråden,
http://thesurvivalpodcast.com/forum/ind ... ic=35455.0
där finns fler förslag på hur man kan utöka sin bärkapacitet.

Bra tips där!

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: mån 03 sep 2012, 12:30 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 15 jul 2012, 10:29
Inlägg: 2
Hej är ny här på forumet och har dom senaste månaderna börjat fundera på hur jag och min familj ska klara oss när/om shtf blir verklighet. När man väl börjar fundera och planera så blir frågetecknen bara fler och fler, men som tur finns detta underbara forum som innehåller så mycket information om hur man klarar en kris bäst.

Något jag funderat på ett tag är hur jag skall göra om SHFT inträffar och kaos utbryter när jag är på jobbet och ungarna i skolan? Jag har 3 mil till jobbet som ligger i en ganska stor stad i norrland, jag åker alltid bil till jobbet och det är nog mest troligt att det är bilen som skall ta mig hem om någon kris inträffar. Har tittat på google maps och försökt hitta någon alternativ färdväg eftersom dom största vägarna blir säker okörbara och blockerade av trafik. Att vägen och resan hem blir lång och besvärlig går nog bra om det finns fungerande kommunikation, om den inte fungerar kan det nog bli svårt att samla ihop familjen och det gör mig lite nervös.

Har ännu inte lyckats jobba fram en hållbar plan till detta men jag tror att man inom familjen måste veta hur man skall gå till väga, men det är näst till omöjligt eftersom alla tycker att man är knäpp som bunkrar mat och köper tändstål m.m.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: mån 03 sep 2012, 13:42 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
Som väktare i lite större stad så kör jag mycket bil i "zoner med begränsad framkomlighet" som det heter. Alltså på ställen där man normalt sett inte får köra bil, som på gång/cykelbanor, torgytor m.m. Man inser efter ett tag två saker. Det ena är att även en normal bil tar sig genom trängre passager än de flesta tror (särskilt om man inte är rädd för att repa/buckla bilen vilket man knappast är vid BugOut-läge). Det andra är hur många alternativa vägar det finns för att ta sig fram för att ta sig runt trafikstockningar, tillfälliga avspärrningar med mera när man verkligen är motiverad (som vid larmryck).

Att verkligen hitta bra i en stad tar lång tid, även om man kör yrkesmässigt. Om man hittar bra kan man ofta ta sig runt trafikstockningar. Det finns ofta ställen där det går att ta sig igenom som de flesta bilister inte känner till. Så att lära sig att hitta ordentligt där man bor är en bra idé.

Att vara van att hantera sin bil i tighta lägen kommer också vara en stor fördel. Plocka fram konerna och öva lite teknikkörning vetja. ;)

Bäst av allt är ju dock så klart att satsa på att sticka innan allmänheten inser att det är läge att dra, men det vore dumt att negligera risken att man ändå hamnar där om man inte har möjlighet att ordna ett permanent BOL-värdigt boende.

_________________
So I'm gonna stick around and be a mentor
Bust a few rhymes so motherfuckers remember what a thought is
I brought all this - so you can survive when law is lawless


Senast redigerad av Dacke tis 04 sep 2012, 09:09, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: mån 03 sep 2012, 16:59 
Offline
Nykomling

Blev medlem: sön 15 jul 2012, 10:29
Inlägg: 2
Tack. Att jag inte tänkt på gångvägar och cykelbanor det vore ju ett självklart allternativ. Blir till att ta en sväng med bilen nästa gång jag åker på jobbet och verkligen "reka" en väg. Kanske bäst att skriva ut en karta och ha den liggandes i bilen i fall man glömmer bort.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: mån 03 sep 2012, 18:31 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
En tanke kan ju vara att reka inte bara en färdväg utan flera, i olika riktningar. Det är alltid bra att ha mer än ett alternativ att välja bland och, som sagt, helst testa att det fungerar även i praktiken innan det behövs. Mindre vägar är naturligtvis att föredra och ju mindre kända de är desto bättre och ju mindre potentiella hinder i form av tunnlar, broar etc, desto bättre.

Personligen så tror jag dock att det snabbt kan bli totalt trafikkaos vid de större städerna om man skulle vara tvugna att snabbt tömma en stad. Det behövs inte så mycket bilar för att blockera en väg om det blir en seriekrock eller annan olycka och då är det motorcykel eller cykel som gäller för att ta sig förbi eller också så får man gå till fots.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: tis 04 sep 2012, 09:14 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
Bra tankar där TheRoad. Det går ju inte utesluta totalt trafikkaos i riktigt extrema situationer, men normalt trafikkaos går att kringgå lätt med lite övning, lokalkännedom och fräckhet.

Vissa har ju en Get Home Bag i bilen också med ett par skodon som är bra att gå i, mat och vatten för så lång tid det tar att gå hem (i fallet med tre mil nästan en hel dag för de flesta) samt annat som kan vara bra att ha (handskar för att kunna klättra över taggtrådsstängsel t.ex.). Bra att ha om det svänger så snabbt att man inte hinner hem från jobbet innan trafikstockningen är total och man tvingas överge fordonet på väg hem. (Också bra om man får motorhaveri mitt i skogen i ett område utan mobiltäckning...)

_________________
So I'm gonna stick around and be a mentor
Bust a few rhymes so motherfuckers remember what a thought is
I brought all this - so you can survive when law is lawless


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Flykten från staden vid en kris
InläggPostat: tis 04 sep 2012, 12:55 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Det här var en riktigt bra tråd :)

Jag själv har två broar över älven söder och västerut från staden, brofritt är det endast norrut... Hmm, broar är inte bra ur trafiksynpunt i ett utrymmningsläge. Visst finns det gång/cykelbro, men då är kapaciteten begränsad.

Det här tål att tänkas på ordentligt för min del.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 92 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet