Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 18:40 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hejsan! :D
Nu har jag delat upp min förra tråd, då den blev lite för rörig med för många olika ämnen i samma tråd..
Det blev en Press, en här om bostaden och en om bilen(BOV) kan jag kalla den även om det är en SUV :mrgreen: (ej skapad ännu men kommer)

Så nu har jag frågat en admin lite snällt via PM att hjälpa mig att flytta över några av inläggen till denna tråden.. Så blir det lite mer korrekt kategoriserat 8|

Jag är en ingrodd stadsbo sedan 17år.. eller 18 blir det nu i Februari, som har blivit bortskämd med att el finns alltid.. Kanske ett kortare strömavbrott eller två på max 30minuter har jag erfarat. En vattenläcka med vattenavbrott på 12timmar(dock var jag inte hemma då) och har jag ingen BOL att fly till vid första tecken på SHTF. Jag har ingen släkt eller vänner i närområdet med boende på landet, som jag kan ta tillflykt till.

Så summan blir att fokusera på att klara mig här hemma med en Bug in.. Tyvärr så misstänker jag väl att det tar max 1-2veckor innan det råder total anarki i staden vid ett elavbrott eller samhällskollaps. Då blir det nog dax att packa ihop och Bugga out. Så jag kommer inte bunkra massor så att säga.. För det blir svårt att få med sig allt vid en Bug out.

Just nu bor jag i en 3:a på 2:a våningen i utkanten av stan. Så jag har typ 900-1100meter tills det blir skog och mark.
Utrustning här hemma innan jag hamnade här på forumet..
Larm med kameraövervakning och ljudvägg eller vad det kallas.. och en backup för att ej slås ut vid strömavbrott.
2st brandvarnare.
Brandsläckare 12kg pulver. Centralt i lägenheten så jag når den från tre olika håll. (behöver lämnas in på kontroll nu)
Lite stearinljus.. Vem har inte det.. mysfaktor stor juh :P
En 360lm ficklampa laddbar med två ljuslägen.. ca 120lm 11h, 360lm 4h. Deb har både 230v laddare och 12V.
En pannlampa 160lm Drifttid okänd. http://www.biltema.se/sv/Fritid/Friluftsliv-och-camping/Lampor/Pannlampa-jaktfriluftsliv-2000033690/ Dock ligger den i bilen.
Laddbara AA batterier i alla mina fjärrkontroller, så de går ju smidigt att ta till min pannlampa.. samt att jag har ett 10pack AA batterier liggandes.
Första förband
Sårtejp
Ögonskölj
Värktabletter.
Dock ingen sårtvätt längre, men aceton finns i värsta fall.. Men det svider ju lite :lol:
Samt alla övriga standardsaker som finns i ett hushåll.
Kläder i mängder, lika så filtar i onödigt antal :oops:
Verktyg som behövs i en lägenhet.

Inskaffat efter jag började få tips från er.
Möjlighet att tappa upp 20L vatten, och jag har alltid 2Liter upptappat i kylen samt 5Liter i frysen som aggerar kylklampar och kan drickas när de tinat.
Mat för 10dagar med 2års hållbarhet enligt datum på burkarna.

Ska inskaffa
Ett mindre spritkök som går att ta med vid en Bugout.
Vattenfilter Sawyer mini.

Funderar på.
12v ledbelysning som används till husvagnar.. Ser okej ut och smidigt att snabbt switcha om mellan 12v strömadapter och batteri. Då kan jag även använda dem i vardagen och det kanske blir mer energisnålt än vanliga 230 lampor.
Idéer?

Så vad för mer saker kan vara bra att ha här hemma?
Och vad bör jag tänka på?

Nu kommer jag inte på mer att skriva i trådstarten.. Så jag tackar för alla tips på förhand. :mrgreen:
//Blondie

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 18:51 
Vänta inte på att tappa upp vatten. Tappa upp det nu, klorera eventuellt med några droppar klorin om det inte kommer från ett vattenverk, lagra.

Ett ganska sannolikt scenario i många städer, i kris eller okris, är osanitärt vatten på grund av läckor eller andra fel. Då är det inte högtid att tappa upp, då måste man redan ha färdigt undanställt.

Investera i ordentlig möjlighet till sårtvätt. Större sår ska inte tvättas med spritlösningar, det ger bara större skador. Koksaltslösning är bättre (typ ögondusch).


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 19:10 
Det kommer nog flera andra tips men jag väljer att skriva om Information och Kommunikation:

Information:
Liten FM radio?
Kortvågsradio?

Kommunikation:
PMR radio iaf två stycken att kunna kommunicera över korta avstånd men även lyssna om det är någon trafik i området.
CB radio, nu blir det lite dyrare men fortfarande inte så stora summor att prata om.
Handhållen radio VHF/UHV? Det finns mängder med trådar om Baofeng UV5 eller UV3.
Har du lite bättre ekonomi så kanske en Yaesu som någon vänlig själ eller du själv programmerar så att du lagrar in Jaktkanaler, SRBR och PMR samtidigt som du lär dig övervaka radiotrafiken på 2 metersbandet iom lokala radioamatörerna kommer att kommunicera med varandra. Passa på att även lagra in Repeater frekvenserna för både 2 meter och 70 cm för närmsta området och kanske områden som ligger i närheten.

Så klart allt batteridrivet eller med möjlighet att köra via din UPS eller bilens batteri.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 19:14 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Björngrillarn skrev:
Vänta inte på att tappa upp vatten. Tappa upp det nu, klorera eventuellt med några droppar klorin om det inte kommer från ett vattenverk, lagra.

Ett ganska sannolikt scenario i många städer, i kris eller okris, är osanitärt vatten på grund av läckor eller andra fel. Då är det inte högtid att tappa upp, då måste man redan ha färdigt undanställt.

Investera i ordentlig möjlighet till sårtvätt. Större sår ska inte tvättas med spritlösningar, det ger bara större skador. Koksaltslösning är bättre (typ ögondusch).

Okej, då ska jag tappa upp lite nu när jag strax ska börja med maten.. Tyvärr kan jag inte handskas med klor på egen hand på grund av allergi..
Men det finns ju redan lite klor i vattnet.. det märker jag tyvärr varje gång jag duschar :x Jag får röda utslag som sitter kvar i några timmar efteråt. När de höjer klorhalten ibland för att spola ledningar eller vad de pysslar med, så känns det på doften.. det verkligen stinker :-g och då blir det att vänta med duschen till dagen efter.. Så klor finns redan tyvärr.

Jasså? ska inte sår tvättas med spritlösningar.. jag trodde det för att minska infektionsrisken... Nu har jag lärt mig något nytt.. Tackar :D
Då ska jag shoppa lite sårtvätt på apoteket nästa gång.
Men vanlig koksaltslösning kan man väl göra själv? jag har för mig jag läste det någonstans för länge sedan... Men jag minns ju inte hur :smack:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 19:39 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Jag bor också i lägenhet och det jag tänker på är värmeavbrott. Jag var med om det för ett par år sedan då fjärrvärmen var borta i nästan ett dygn mitt i vintern.
Mitt hus verkar vara bra isolerat för jag märkte inte av någon temperatursänkning. Men hade avbrottet varat fler dygn så hade det nog blivit kallare.
Jag har massor med värmeljus hemma. Har läst tips om att tejpa upp bubbelplast på fönstren för bättre isolering.

Mer batterier kanske. Laddningsbara är nog rätt värdelösa vid ett längre strömavbrott.

Campingbelysning kanske. Jag har en Primus Camping Lantern med både solcellsladdning och batteridrift.
Fotogenlykta ger både värme och ljus men är mer eldfarlig.

Power bank/portabelt batteri. Jag köpte ett på 15600 mAh. Ska tydligen räcka till att ladda mobilen 6 ggr.
Laddade min för flera veckor sedan och den har inte tappat något än.

Tidsfördriv som korsord/sudoku, tidningar, böcker, pennor.
Jag håller på med handarbete så jag har massor med garn. :D
Jag har också ett gammalt batteridrivet spel, 2in1 med både Sudoku och Minesweeper. :lol:
http://www.ebay.com/itm/NEW-ELECTRONIC-2-IN-1-SUDOKU-MINESWEEPER-HANDHELD-POCKET-GAME-W-INSTRUCTIONS-/191686432528?hash=item2ca166d710

Batteridriven radio, inställd på P4.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 19:45 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Koksaltlösning: 1 ml=1 krm salt i 1 dl vatten.

Recept på vätskeersättning
1 liter vatten
1 tsk salt
6 tsk socker eller druvsocker
Koka upp vattnet. Tillsätt sockret och saltet. Kyl vätskan snabbt och förvara i kylskåp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 20:07 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
T-72 skrev:
Det kommer nog flera andra tips men jag väljer att skriva om Information och Kommunikation:

Information:
Liten FM radio?
Kortvågsradio?

Kommunikation:
PMR radio iaf två stycken att kunna kommunicera över korta avstånd men även lyssna om det är någon trafik i området.
CB radio, nu blir det lite dyrare men fortfarande inte så stora summor att prata om.
Handhållen radio VHF/UHV? Det finns mängder med trådar om Baofeng UV5 eller UV3.
Har du lite bättre ekonomi så kanske en Yaesu som någon vänlig själ eller du själv programmerar så att du lagrar in Jaktkanaler, SRBR och PMR samtidigt som du lär dig övervaka radiotrafiken på 2 metersbandet iom lokala radioamatörerna kommer att kommunicera med varandra. Passa på att även lagra in Repeater frekvenserna för både 2 meter och 70 cm för närmsta området och kanske områden som ligger i närheten.

Så klart allt batteridrivet eller med möjlighet att köra via din UPS eller bilens batteri.


Jajust det.. det glömde jag ju att skriva upp i listan.. Jag har en liten smidig AM/FM radio, jätte söt är den :mrgreen:
CB radio äger jag faktiskt.. Det hade pappa och mamma i rallybilen, så jag kidnappade den. CB master3600 heter den. Eller om det var att jag bytte bort den de hade mot denna.. aja.. hursomhelst så har jag den.

Efter att ha läst här i olika trådar, så har jag börjat fundera på att skaffa en mobil-amatörradio.. De är ju lagliga att inneha men inte att använda.. Så den går ju att lyssna med och om dagen D kommer och det blir en verkligt allvarlig SHTF situation, så tror jag ärligt att ingen bryr sig ifall man har tillstånd eller inte. Men nu i vanlig vardag så är det ju strängt förbjudet att använda dem..
Är tanken osund?

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 20:37 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hösnuva skrev:
Jag bor också i lägenhet och det jag tänker på är värmeavbrott. Jag var med om det för ett par år sedan då fjärrvärmen var borta i nästan ett dygn mitt i vintern.
Mitt hus verkar vara bra isolerat för jag märkte inte av någon temperatursänkning. Men hade avbrottet varat fler dygn så hade det nog blivit kallare.
Jag har massor med värmeljus hemma. Har läst tips om att tejpa upp bubbelplast på fönstren för bättre isolering.

Mer batterier kanske. Laddningsbara är nog rätt värdelösa vid ett längre strömavbrott.

Campingbelysning kanske. Jag har en Primus Camping Lantern med både solcellsladdning och batteridrift.
Fotogenlykta ger både värme och ljus men är mer eldfarlig.

Power bank/portabelt batteri. Jag köpte ett på 15600 mAh. Ska tydligen räcka till att ladda mobilen 6 ggr.
Laddade min för flera veckor sedan och den har inte tappat något än.

Tidsfördriv som korsord/sudoku, tidningar, böcker, pennor.
Jag håller på med handarbete så jag har massor med garn. :D
Jag har också ett gammalt batteridrivet spel, 2in1 med både Sudoku och Minesweeper. :lol:
http://www.ebay.com/itm/NEW-ELECTRONIC-2-IN-1-SUDOKU-MINESWEEPER-HANDHELD-POCKET-GAME-W-INSTRUCTIONS-/191686432528?hash=item2ca166d710

Batteridriven radio, inställd på P4.

Hejsan :)
Själv så har jag aldrig varit utan fjärrvärmen ännu(peppar peppar).. De har som tur passat på att fixa med sådant sommartid här.. Men jag kan väl tänka mig att det är dålig issolering här.. För lägenheten blir så varm på sommaren och är ganska sval vintertid..
Hmm.. bubbelplast.. då ska jag försöka inskaffa sådan... (och försöka undvika att poppa sönder bubblorna, så svårt att motstå frestelsen juh) :oops: :mrgreen:

Okej, Då får det bli mer AA batterier på shopinglistan.. Vet du om det finns AA batteriladdare som går att ansluta till bilens 12v uttag?
Campingbelysning.. Ja det är något jag funderat på.. Jag har en gammal fotogenlykta(tror det heter så).. Men jag vet inte skicket på den, så jag vågar nog inte använda den.. Jag har den bara som Jul pynt då den är röd och fin :mrgreen:
Mobiltelefonen har jag tre batterier till liggandes och den är så gammal nu att en Powerbank säkert inte passar :oops: Mobilladdare har jag ju oxå till den i bilen, för jag har ju aldrig med mig något extra batteri :roll:

Tidsfördriv.. Det har jag inte haft en tanke på.. jag är ju så van med att alltid ha en massa pyssel.. Handarbete är skojs :) jag gillar att sy kläder, gardiner osv.. Jag får skaffa en 12V symaskin :lol: :lol: Nee skämt o sido.. det var en bra sak du poängtera.. Det ska jag ta vara på.. för jag har väldigt lätt för att bli rastlös.. Jag klättrar på väggarna efter bara ettpar dagar när jag är sjuk..

Supertack för tipsen :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Senast redigerad av Blondie tis 01 dec 2015, 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 20:39 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hösnuva skrev:
Koksaltlösning: 1 ml=1 krm salt i 1 dl vatten.

Recept på vätskeersättning
1 liter vatten
1 tsk salt
6 tsk socker eller druvsocker
Koka upp vattnet. Tillsätt sockret och saltet. Kyl vätskan snabbt och förvara i kylskåp.

Tackar :D Uppskrivet så jag inte slarvar bort det igen.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 20:45 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Utan för att vara för frågvis hur delar du o din Särbo på hela prepparbiten.. :hm:
Är det du som drar det tyngsta lasset? Ursäkta min nosighet men i min inskränkta värld så är det oftast mannen som drar det tyngsta lasst o shoppar tills Hen sätter ned foten :mrgreen:

M v h Urd


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 21:13 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Urd skrev:
Utan för att vara för frågvis hur delar du o din Särbo på hela prepparbiten.. :hm:
Är det du som drar det tyngsta lasset? Ursäkta min nosighet men i min inskränkta värld så är det oftast mannen som drar det tyngsta lasst o shoppar tills Hen sätter ned foten :mrgreen:

M v h Urd

Ingen fara.. fråga får man ju :mrgreen: Det är ju upp till mig om jag vill svara. :lol:
Från första början så har ingen av oss ens tänkt tanken på detta.. Det var jag som drog upp det efter att SVT gick ut med detta om 72timmar och att MSB skriver om det osv... Så jag är den skyldige till detta initiativ. :lol:

Ingen av oss är inne på den nivån av Prepper som många av er är(ännu är väl bäst att tillägga).. Som jag skrev i min press så tror jag ju inte att dagen TEOTWAWKI kommer inträffa under min livstid.. Men att kunna klara sig en vecka eller två vid samhällsstörningar kan ju vara en smart ide.. Men det är ju klart att nyfikenheten växer ju mer jag lär mig.. Var går gränsen till vad jag klarar osv.. Så varför inte kunna klara av mer än de 72timmarna hemmavid.. Nyfikenhet is a bitch :? :lol:
Så han vet att jag finns på det här forumet och detta med 72timmar och vi har diskuerat att vi har ju rätt sorts vinterbilar för att klara oss.. Så framtiden får nog utvisa hur långt jag tar det och hur långt han tar det sedan..
Men som någon skrev till mig i PM... Det är lätt att fastna i träsket*asg* :lol:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 21:32 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Han är inte sugen på att delta själv? Eller känner han att du har full koll? Eller är han så avslappnad att han kan landa framför tv soffan o ta över Bonde söker fru utan dig.. :notme:

Bara lite nyfiken ... O kanske Avis.... :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 21:53 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Du ska ju skaffa en handvevad symaskin såklart. :lol:
http://3.bp.blogspot.com/-Mf34Ot2prVo/T6oItik4cjI/AAAAAAAACII/X3F0NEjBPsk/s1600/A3-Wertheim-HandCrank.jpg

Hade själv ingen aning om det men det finns batteriladdare som funkar i bilen. Exempel:
"Batteriladdare för NiMH-batterier. Har två kanaler och kan parvis ladda fyra AA- eller AAA-batterier. Avancerad övervakning med negativ Delta V. Övergår till underhållsladdning efter full laddning. Kan drivas från vägguttaget (100-240 V) eller i bilen (12 V). Laddtid: ca 5 h (för 2x AA). Levereras med 4x AA-batterier (2700 mAh, NiMH)."
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/batteriladdare/nimh-nicd/powerbase-c-513-batteriladdare-p44662

Insulate A Window With Bubble Wrap


Jag har varit sjuk sedan i lördags men har inga problem med att vara stilla. Jag parkerar mig framför datorn och så fastnar jag där.
Gärna med en virkning och en film. :lol:
Jag har ingen tv utan använder datorn till det mesta. Det värsta som kan hända mig är internetavbrott. Var utan internet i 5 timmar i fredags och 3 timmar igår. :shock: :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 22:00 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Urd skrev:
Han är inte sugen på att delta själv? Eller känner han att du har full koll? Eller är han så avslappnad att han kan landa framför tv soffan o ta över Bonde söker fru utan dig.. :notme:

Bara lite nyfiken ... O kanske Avis.... :mrgreen:

Njae han är inte så mycket för internet över huvud taget och detta med att skriva på forum.. Blocket, bilar och tillbehörsfirmor samt Tv-tablån på nätet gillar han oxå :D Så detta med nätets olika forum överlåter han till mig. :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: .oO( Vad är bra att tänka på i en bostad?
InläggPostat: tis 01 dec 2015, 22:25 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hösnuva skrev:
Du ska ju skaffa en handvevad symaskin såklart. :lol:
http://3.bp.blogspot.com/-Mf34Ot2prVo/T6oItik4cjI/AAAAAAAACII/X3F0NEjBPsk/s1600/A3-Wertheim-HandCrank.jpg

Hade själv ingen aning om det men det finns batteriladdare som funkar i bilen. Exempel:
"Batteriladdare för NiMH-batterier. Har två kanaler och kan parvis ladda fyra AA- eller AAA-batterier. Avancerad övervakning med negativ Delta V. Övergår till underhållsladdning efter full laddning. Kan drivas från vägguttaget (100-240 V) eller i bilen (12 V). Laddtid: ca 5 h (för 2x AA). Levereras med 4x AA-batterier (2700 mAh, NiMH)."
http://www.kjell.com/se/sortiment/el/batteriladdare/nimh-nicd/powerbase-c-513-batteriladdare-p44662

Insulate A Window With Bubble Wrap
[youtube ]https://www.youtube.com/watch?v=3TxGl7IO2Ds[/youtube]

Jag har varit sjuk sedan i lördags men har inga problem med att vara stilla. Jag parkerar mig framför datorn och så fastnar jag där.
Gärna med en virkning och en film. :lol:
Jag har ingen tv utan använder datorn till det mesta. Det värsta som kan hända mig är internetavbrott. Var utan internet i 5 timmar i fredags och 3 timmar igår. :shock: :lol:

Den symaskinen var fin :) jag skulle vilja ha den enbart för prydnad juh :P Den var riktigt fin.. frågan är vad en sådan kostar?.. de har nog samlarvärde..

Sedär :D en braig laddare.. Den blir att sätta på inköpslistan.. För min laddare jag har är lite knäpp iallafall, så det blir inget onödigt köp.. Nu måste jag typ slå till den ibland för att laddningen ska hoppa igång.. lite sliten kanske :D

Kalasbra youtubklipp :) Så brukar jag göra nu vid Jul, fast med tomtemotiv.. vatten och sedan vipps så sitter de där utan att lämna en massa spår efter klister osv :D

Nee vad tråkigt :? .. Jag hoppas att du snart blir frisk igen.. Är det influensan som har gjort en påhälsning?
haha jag är tvärt om.. utan min tv och dvd, så går jag under när jag ligger sjuk... filten, tv'n och mitt te :lol:
Nätet har jag aldrig direkt saknat de gånger som det har varit nere.. jag har oftast passat på att göra lite nytta här hemma istället.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet