Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Skoterjävlar
InläggPostat: sön 24 jan 2016, 15:27 
Har nyligen flyttat till en gård i norrland.

Jag har problem med att en granne kör skoter över mina åkrar och nära mitt hus.
Han kör rakt över där jag kommer plantera bärbuskar, fruktträd och andra perenner bara några meter från mitt hus.

Jag funderar på hur jag bäst ska ta tag i detta problem.
Jag skulle såklart bara kunna gå över till grannen och säga till honom att inte köra mer på min åker.

Då jag är nyinflyttad och detta är norrland så vill jag ju såklart inte framstå som nån 08a som kommer hit, köper ortens finaste gård och börjar dela ut pekpinnar.
Det skulle kunna påverka mig mycket negativt i ett framtida SHTF scenario då han och hans polare blir hungriga.

Om jag dessutom bedömmer honom utifrån stereotypen han tillhör. (keps, 13 bilar på gården, några uppochner och massa skrot, däck, bråte)
Jag gissar att han är typ whitetrash motorintresserad som antagligen röstar på sd.
Han har inte ens varit över och hälsat sen jag flyttade in trots att vi bor 100 meter från varandra. (det har alla andra grannar gjort)

Men det är bara min bedömning utifrån han och hans bostads utseende. Men jag har på känn att han snarare skulle bli provocerad om jag bad honom sluta köra än att faktiskt göra som jag bad honom.
Jag är även rädd att han skulle tala illa om mig på byn, skoterkulturen är utbredd här.

Så vad tusan ska jag göra?

Jag har en stor hög med gamla betongplintar, jag skulle kunna placera ut dem med traktorn på lämpliga ställen. De skulle döljas av snön bra, skulle han köra in i en sån skulle det nog vara slut med hans skoter, men risken är ju att det tar slut på honom också och hela grejer eskalerar och det önskare jag nog inte heller.

Sista utvägen jag ser är att hängna in hela min mark. Men det är nästan 10 hektar runt bostadshuset och det blir dyrt, över 100.000:- kommer det gå på.

Kan nån se nån lösning?

Inläggsrubrik: Re: Skoterjävlar
InläggPostat: sön 24 jan 2016, 15:40 
Nu vet jag inte hur "kulturen" ser ut angående skoterkörning osv men har du lyckats knyta några andra kontakter med boende där? Finns det ingen äldre trevlig par som hälsar vänligt på dig och vill bjuda på kaffe eller som du kan bjuda på fika?
Jag skulle börja med att sondera terrängen och hur ser "klimatet" ut. Det är alltid enklast att gå hårt fram men omöjligt att backa sedan. Chansen finns att WT'n är inte alls så populär eller står på högt kurs hos omgivningen. Men någon hjälp kommer du ändå inte att få mer än information att kunna fatta bättre beslut.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 15:41 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Hej Reflux!
Än har ju inget allvarligt inträffat med grannens skoteråkning.
Det är ju vanligare då man är nyinflyttad att man själv går runt och presenterar sig för grannarna än att de kommer och hälsar på.
Tycker att du skall se genom fingrarna med skoteråkningen och istället försöka bli bekant med grannen. Gå dit och bjud hem honom på kaffe och bulle eller liknande. Om du blir bekant med honom så kanske han respekterar dig bättre och inte åker så nära.
Du kan ju senare även berätta om dina planteringsplaner och säga att nästa vinter så får han åka runt planteringen.
Med vänlig hälsning
Berra
:)

Inför nästa vinter om du planterat så kan du ju skaffa orangea stavar som vägverket har och markera din plantering samt be att han håller sig utanför dessa.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 15:56 
Jag har alltid som nyinflyttad tagit initiativet och ringt på/ knackat på och hälsat på grannarna. Också i hyreshus. Och jag är ändå ingen vidare spontan, social typ. Det hjälper att bryta isen.

Gå över och ta en "hej på dig"-snack. Och vänta med problemsnack. Vill han snacka skrotbilar och gnälla på flyktingar, så låt han göra det. Nicka och le.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 15:56 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Tyvärr så har väl var och varannan markägare dessa problem på vintern här uppe, dock brukar det vara där skoterleden passerar.
Är det nu bara din granne som är problemet, ta snacket och be honom köra längs kanten av åkrarna till leden, sjön eller vart han är på väg.
För klara problemet med tjälbränna och plantering.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 16:03 
Ni som kan det, får man verkligen köra några meter från någons bostad? Dvs vi antar att det inte finns någon skoterled som passerar just där?
Annars låter det som någon form av markering det; att sätta nykomlingens på plats. Men fortfarande tycker jag att man ska knyta kontakter, fråga lite runt, få information och sedan fatta beslut.

Är det några andra som kör så nära huset? Dvs varför bryr du dig isf vad andra tycker om det om ingen annan gör som han?

Tänk inte för mycket på "om SHTF" osv...tänk här och idag. Om han gör som han gör idag så får du sjunga annan melodi vid SHTF.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 16:35 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Northshadow skrev:
Tyvärr så har väl var och varannan markägare dessa problem på vintern här uppe, dock brukar det vara där skoterleden passerar.
Är det nu bara din granne som är problemet, ta snacket och be honom köra längs kanten av åkrarna till leden, sjön eller vart han är på väg.
För klara problemet med tjälbränna och plantering.

:up: exakt. Och lyckas han intala grannen att inte köra där kommer med största sannorlikhet någon annan turbotrimmad nyköpt skoter att passera där. Inte många ställen som lämnas "orörda" en hel säsong.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 17:22 
The Walrus
Användarvisningsbild

T-72 skrev:
Ni som kan det, får man verkligen köra några meter från någons bostad? Dvs vi antar att det inte finns någon skoterled som passerar just där?
Annars låter det som någon form av markering det; att sätta nykomlingens på plats. Men fortfarande tycker jag att man ska knyta kontakter, fråga lite runt, få information och sedan fatta beslut.

Är det några andra som kör så nära huset? Dvs varför bryr du dig isf vad andra tycker om det om ingen annan gör som han?

Tänk inte för mycket på "om SHTF" osv...tänk här och idag. Om han gör som han gör idag så får du sjunga annan melodi vid SHTF.

Nej, men tyvärr är det en viss anarki gällande körning i terrängen. Gäller ju fyrhjulingar också, där terrängkörningen verkar öka exponentiellt varje år...

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 17:34 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Går det inte att vänligt och artigt berätta för honom att du odlar på marken (och det du odlar inte tål ispackning av skotermattan) och kanske föreslå en annan sträcka där han kan köra om han nu måste?

Irriterar mig också enormt på folk som nöjesåker med diverse motorfordon på sätt som uppenbart stör boende trots att jag inte är nyinflyttad på platsen det gäller...
Eller idioter som går tvärs över åkrar och liknande.
Hur skulle det vara om jag tog motorcrossen och svarvade några ringar i deras blomrabatter utanför deras sovrumsfönster mitt i natten? Tror inte de tänker så långt...

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 17:53 
Sometimes I just hate it when I'm right.
Användarvisningsbild

Det är inte helt otroligt att han är ute efter att provocera. Få "bevis" för att 08an är dum i huvudet. Klassiker i norrland.

Tror knappast han skulle kört sådär över nån väletablerad bybos marker. Frågan är väl om du vill använda honung eller ättika, det bästa är antagligen att få honom att inse att du är en rätt vettig person, men det är inte alla WT-hjon som är mottagliga.

Oavsett vägval är det en god idé att sondera terrängen med övriga bybor innan du går till handling. Att gå på offensiven med avgränsningar, pekpinnar eller motåtgärder kommer antagligen kräva att du löper linan ut och trycker ner honom fullständigt i skoskaften, och det kan kräva en hel del arbete.
Min gissning är dock att han knappast är populär i grannskapet...

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 18:22 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Jo, fast om man går ut offensivt innan man vet torde det vara ett extremt säkert kort att göra sig ovän med vem som helst.
Att uppträda arrogant och ta en massa för givet är också ett ganska säkert kort oavsett var i landet.
(Nu uppfattade jag dock inte inlägget ovan så.)

Jag har inte heller presenterat mig för eller talat särskilt mycket med folk här där jag jobbar, men det går att få en hygglig uppfattning om folk ändå av det man snappar upp vid kafferastsamtal och folk man möter på byn, osv. Om man ger det tid så får man hyggligt grepp ändå i det tysta...
Nu tycker jag snarast att jag ofta har betydligt bättre kontakt med folket häruppe än jag hade på min gamla bostadsort/dit jag pendlar.
Har haft en del ganska hårda dispyter med grannfolk på gamla orten också av liknande skäl som ovan, men om man låter det svalna mellan drabbningarna och försöker att analysera situationen som helhet och roten till problemen så brukar det gå att reda ut ändå i slutänden till allas trevnad.
Det är inte så många jag är permanent ovän med idag. kanske bara en eller två personer som är extremt dumma i huvudet och uppenbart måste ha medicinska svårigheter eller något med att ta in logiska fakta och använda det mikroskopiskt lilla de kan tänkas ha i skallen, vanlig artighet och sunt förnuft kräver ju sällan någon större hjärnkapacitet menar jag...
De flesta brukar inse att det är bäst i längden om man beter sig hyggligt mot varandra, rena idioter måste man tyvärr ibland använda rent maktspråk mot om inget annat hjälper men har bara varit med om det i något enstaka fall och de personerna betedde sig verkligen extremt illa (tände till på alla cylindrar när det började försvinna post och liknande (och ett fanskap drog ut och slängde bort en massa traktorsprintar som var dyra, hade fan lust att bokstavligen slita loss huvuet på h*n då och lägga det i vederbörandes familjs postlåda... (hen är död nu så skall inget mer säga om den) ), hotade med polis om posten inte kom tillbaka omedelbart som exempel, sådant så ganska logiskt även för en idiot tycker man...) .

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 18:57 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Du får inte avvika en meter från skoterleden, och på annans mark kör man enbart med tillstånd. Sätt upp en skylt, "avvik ej från skoterleden" eller sätt plastband i tunnare käppar som du stänger av där du vill på din mark. Funkar det inte så får du väl ta ett snack med skrotnisse... Det finns såna där i varenda by i norrland. För det mesta oförargliga, men väl så irriterande.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 19:31 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Nja... det där är inte riktigt korrekt Ongrid. Man får lämna skoterled om det är så att ens stuga ligger utanför ledsystemet. Men naturligtvis måste man ta hänsyn där man tar sig fram den närmsta vägen. :!:

Svalbard Global Seed Vault

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 19:43 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Utanför led får man köra i stor utsträckning. Dock inte plantage, åkrar, kalhyggen, privat mark mm men fritt fram i skogen, sjöar, fjället mm om det inte är förbud just där. Varierar lite berodde på samerna/renar/länsstyrelsen.

InläggPostat: sön 24 jan 2016, 20:11 
Kan man äta myror?

T-72 skrev:
Ni som kan det, får man verkligen köra några meter från någons bostad?

Nu vet jag ju inte vad allemnsrätten säger i Sverige men i Finland är det oskriven regel att hålla sej på rejäl avstånd av andras fastigheter när man rör sej i skogen, typ inte närmare än 100m eller så.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa