Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Inbrottsskydd för torp
InläggPostat: tis 01 sep 2020, 08:15 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 04 aug 2020, 22:47
Inlägg: 4
Ort: Söder om Östersund, norr om Ystad
Hej alla, ny på forumet!
Jag har en liten gård på landet som ska bli BOL och i bästa fall lite sommarvistelse. Vi har dock förr haft påhälsning av tjuvar då det ligger avsides och varit obebott i 20 år.
Det finns el idag men den är troligen en dödsfälla, så planen är att sätta in en solcell med batteri för 12 V som enda strömkälla, off-grid alltså. Finns det larm för 12v som kunde vara en hjälp mot ovälkomna? Hur tänker ni med säkerhet i tex jordkällare om den framledes innehåller en massa mat osv?

_________________
Är det jag eller världen som är galen?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inbrottsskydd för torp
InläggPostat: tis 01 sep 2020, 22:56 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Synnerligen svårt att enkelt lösa detta problem helt.
En bra start bör vara att inte finnas kvar som ett enkelt alternativ; vägbom långt innan huset så bilar ej kommer fram. Gärna svårt att kringgå bommen mha stenar/fallna träd så att bommen verkligen måste förstöras för passage.

Ha inget stöldbegärligt alls helst, definitivt inte synligt utifrån.

Om du vet vilken typ av besökare du haft och tror att du kan få igen;
Anpassa dig efter det, är det övernattande lodisar, ta bort madrasser etc.
Festande ungdomar... ta bort mat, tändstickor och om möjligt flytta vedförrådet utom synhåll.
Tjuvar... ta bort alla de säljbara sakerna.

Om det går, försök få till grannsamverkan.
Mvh PP.

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inbrottsskydd för torp
InläggPostat: fre 04 sep 2020, 16:03 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Håller med om att försvåra obehörig biltrafik så långt möjligt och grannsamverkan. Be (betala/muta) en granne för att titta till gården då och då.

Finns det el dragen till stugan, se till att den görs användbar och sätt upp en ny elcentral och ett par uttag. Du behöver inte fixa all el med en gång, men möjlighet att hålla frostfritt, batterier laddade och kanske en frys/kylskåp igång är mycket värdefullt.

Det finns också möjligheter att sätta upp fullt laglig kameraövervakning, med skyltar och allt, som skickar bilder och videoklipp via en mobiltelefon, eventuellt solcellsdrivet. Det kan avskräcka lokala nyfikna tillfällighetstjuvar. Det finns appar som kan göra om en gammal mobiltelefon till en smart övervakningskamera.

Gör gården till mer än sommarvistelse. Vistas på där så mycket och ofta du kan. Se till att det verkar bebott. En variant kan vara att fixa upp så bra att att du kan hyra ut. Det är rätt bra skatteregler för det, så det kan bli en lönsam investering.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inbrottsskydd för torp
InläggPostat: ons 16 sep 2020, 13:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Hur är det med mobiltäckningen? Wifi överföring kan bli dyrt om täckningen är dålig. Annars finns det system som fungerar bra med 12V.
Många tjyvar går även förbi bara de ser skylten med övervakningskameran på då det inte är värt risken, andra bryr sig inte.
Har sett ett torp ute i skogen långt från grannar där man hade fönsterluckor för alla fönster och sedan bommar över både fönstren och ytterdörren med rejäla hänglås. Kanske inte det finaste men fungerande

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Inbrottsskydd för torp
InläggPostat: tis 22 sep 2020, 14:33 
Offline
Nykomling

Blev medlem: tis 04 aug 2020, 22:47
Inlägg: 4
Ort: Söder om Östersund, norr om Ystad
Typ ingen mobiltäckning tyvärr...

Citera:
Har sett ett torp ute i skogen långt från grannar där man hade fönsterluckor för alla fönster och sedan bommar över både fönstren och ytterdörren med rejäla hänglås.

Fönsterluckor har jag funderat på. Men med tanke på hur ovanliga de är på hus i Sverige så undrar jag ifall de möjligen hade annonserat på långt håll att det finns något värt att ha i huset.

_________________
Är det jag eller världen som är galen?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet