Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Jordkällare igen
InläggPostat: tis 27 okt 2015, 01:00 
Sitter och drömmer lite och planerar för en redig jordkällare i en sluttning. Ska kunna dubbla som orkanskydd. Trevligt vore förstås om det inte var fritt rakt in i den utan en vinkel som skyddar mot kringflygande träd och andra föremål. (Dålig på att rita men tanken kanske går fram.)
Bild
Fyller man ordentligt runt ingången så kan den bli lite extra skyddad. Kanske rent av att det är en nedgång fram till första dörren. Kräver rejäl dränering för regnvatten.

Tror jag kommit fram till att en betongkällare blir bäst. Färdiga moduler gör att det "bara" blir grävjobb kvar, färre okända kostnader och fördyringar. Möjligen bättre kvalité också.
Tänker jag rätt där?

Har hittills hittat två leverantörer via Google.
http://www.dahlgrenscement.se/jordkallare.php
http://www.ekojordkallaren.se/
Nån som känner till fler?
Nån som har åsikter om någon modell?

/MD

Senast redigerad av MulenDag tis 27 okt 2015, 08:50, redigerad totalt 1 gång.

Inläggsrubrik: Re: Jordkällare igen
InläggPostat: tis 27 okt 2015, 08:02 
Konservprovsmakare

Inga åsikter om moderna sätt att bygga jordkällare, men har sett många gamla jordkällare i mina dar och de flesta har nedgången du beskriver. De som klarat sig bra är de som ligger i sluttning, som inte behöver vara särskilt brant. Inga dräneringsproblem där.

InläggPostat: tis 27 okt 2015, 10:17 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Om du vill ha skydd mot nedblåsta träd, fundera på hur du får upp dörren när ett större träd blåst ner mot ingången.
Ska ytter dörren gå inåt? Ska det finnas en "ram" utanför så inget kan blockera dörren helt?

InläggPostat: tis 27 okt 2015, 14:07 
Inte utan mina marshmallows!

Cool produkt. Passar inte min BOL tyvärr, får nog bygga egen jordkällare av stockar och plastisolering.

Kan nog bli ganska rått att vistas i en betongkällare, ser inget om att betonger skall vara gjuten på ett sätt som ger absolut barriär mot fukt, och betong leder bort värme ganska bra ifrån dig när du sitter på den. Fundera över att inreda ett hörn med lite textilier i varje fall ifall du skall ha den som skyddsrum.

InläggPostat: tis 27 okt 2015, 14:54 
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

va kostar det att ta ut en betongbil? tyckte de va rätt salta priser på dessa, i alla fall de i användbar storlek..
lite plyfa armeringsmattor och en betong bil borde kunna bli billigare.. :hm:

InläggPostat: tis 27 okt 2015, 17:47 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

En färsk räkning här på betong . Och då kostar betongen drygt 1300 kronor per kubik + frakt och moms totalt nästan 9000 kronor för 5 kbm.
Till det får man lägga arbete , armering och formmaterial .

InläggPostat: tis 27 okt 2015, 18:11 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Ja, synd att de var så dyra annars hade ju dendär vinkällarsektionerna varit perfekta till ett tunnelsystem jag skissat på en tid...

InläggPostat: ons 28 okt 2015, 12:21 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
Tror jag kommit fram till att en betongkällare blir bäst. Färdiga moduler gör att det "bara" blir grävjobb kvar, färre okända kostnader och fördyringar. Möjligen bättre kvalité också.
Tänker jag rätt där?

Nån som har åsikter om någon modell?/MD

Jag tycker du tänker rätt. Själv har jag en jordkällare i betong i min sommarstuga (BOL) byggd under andra världskriget. Ibland lite fukt, men stommen håller bra. Bor du norrut se till att täcka rejält med jord.

MulenDag skrev:
Sitter och drömmer lite och planerar för en redig jordkällare i en sluttning. Ska kunna dubbla som orkanskydd. Trevligt vore förstås om det inte var fritt rakt in i den utan en vinkel som skyddar mot kringflygande träd och andra föremål./MD

Som nämndes är det tveksamt att använda jordkällare till orkanskydd såvida du inte ska bygga den i sydöstra USA eller Mellanamerika. Risken att något hamnar/faller för ingången eller något går i baklås är många gånger större än vad den skulle skydda. Tänk bastu, inget ska kunna krångla. Är du rädd för tjuvar, sätt en tvärslå i metall. Jag tror överlag man ska se upp med hemmabyggda skyddsrum, de har sannolikt dödat fler än de räddat.

Däremot skyddar en jordkällare ditt matförråd mot något som är både farligare och vanligare än orkaner: brand.

Dels skydd mot skogsbrand som den stora skogsbranden i Västmanland förra sommaren. Dels som skydd om en olycka som leder till att stugan din brinner ner. Tänk dig: det mitt i vintern. Mobilen blev kvar i det övertända huset. Hettan smälte däcken på bilen. Du står i pyjamas, det är -25 grader, vad gör du? Vi behöver alltså inte ha ett fullt WROL-scenario för att det ska bli farligt.

Bild
På Antarktis ligger husen utspridda för att elden inte ska sprida sig. Brand är worst case-scenario på Antarktis och det enda man egentligen är rädd för.

En jordkällare är en mycket bra försäkring mot brand. I min jordkällare har jag matförråd men också en ett tält, stormkök och en fleecejacka. Borde ha en sovsäck men är rädd för fukten.

InläggPostat: ons 28 okt 2015, 15:14 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Gör man ny jordkällare kan man med fördel beräkna så att den även fungerar som improviserat strålskydd. Sen så finns det ju idag även bra mycket kunskap och teknik för att kunna avhjälpa fukt (dränering, fuktspärr för golv & väggar etc). Sen kan man också tillämpa gammal beprövad teknik genom att låta lägga ut långa (+50m eller uppemot 100 meter(?) eller så) ventilationsrör som får gå i slingor för att långsamt värma upp tilluften så att man får via ventilationen in "markvärme", då värmer det lite på vintern och kyler på sommaren (titta även i slutet av detta dokument samt skissen här på sidan 12, man bör bara ha ordentlig slinga och får man till det vore lätt lutning bortåt förstås fungera finfint).

InläggPostat: ons 28 okt 2015, 17:57 
finns ju inget som sger att man inte kan förbereda en reservutgång, som på vanliga skyddsrum, med ram och faskilad lucka

då kan man plocka bort den och gräva sig ut, är det jobbigt läge förbereder man urgrävningen med cortenstål som hindrar ras

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 11:22 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Nisse skrev:
En jordkällare är en mycket bra försäkring mot brand. I min jordkällare har jag matförråd men också en ett tält, stormkök och en fleecejacka. Borde ha en sovsäck men är rädd för fukten.

Fuktskyddad smartstore med lite kiselgel i tillsammans med säcken. Det borde räcka för att förhindra fukt i säcken.

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 11:52 
Användarvisningsbild

Tänker du att allt ska ligga i markplan eller ska det vara en trapp ner till källaren ?
Ska det vara en trapp så tror jag att du ganska snart blir trött på att konka potatissäckar och lådor med konserver osv ner och upp ur källaren .

Man kan bygga en enkel glidbana efter ena väggen dit man ställer kartonger eller säckar så de försiktigt glider ner och med en låda på hjul och med ett spel lättare kan hissa upp tyngre saker . Är det bara en konserv åt gången går det bra men är det större saker så blir det tungt

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 12:08 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Tänker du att allt ska ligga i markplan eller ska det vara en trapp ner till källaren ?
Ska det vara en trapp så tror jag att du ganska snart blir trött på att konka potatissäckar och lådor med konserver osv ner och upp ur källaren .

Man kan bygga en enkel glidbana efter ena väggen dit man ställer kartonger eller säckar så de försiktigt glider ner och med en låda på hjul och med ett spel lättare kan hissa upp tyngre saker . Är det bara en konserv åt gången går det bra men är det större saker så blir det tungt

Jag skulle nog bygga trappan så som man bygger en normal betongrappa som ska klara barnvagnar alltså med ramp(er) och sen använda pirra.

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 12:23 
Användarvisningsbild

Du ska ha muskler för att klara hålla en skottkärra med potatis då och då kommer du att få göra allt själv , fru och barn håller sig borta om det blir för tungt .
Samt att du inte behöver springa upp och ner i trappen hela tiden du kan släppa ner mer innan det behöver tas om hand nere i källaren vilket kan vara bra om det börjar spöregna eller så , mer under tak snabbare

InläggPostat: tor 29 okt 2015, 13:09 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Du ska ha muskler för att klara hålla en skottkärra med potatis då och då kommer du att få göra allt själv , fru och barn håller sig borta om det blir för tungt .
Samt att du inte behöver springa upp och ner i trappen hela tiden du kan släppa ner mer innan det behöver tas om hand nere i källaren vilket kan vara bra om det börjar spöregna eller så , mer under tak snabbare

Det där med att tillse att kunna aktivera även de svagare i så många sysslor som möjligt är klart lätt att glömma bort, bra tips!

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa